vrijdag 15 januari 2016

Homemade granola

Omdat we zelf tijdens de Nieuwjaarsdagen in het buitenland zaten, vieren we de start van 2016 met vrienden en familie een beetje verlaat. Morgen is het laatste feest aan de beurt, in combinatie met een verjaardagsfeest voor onze oudste zoon (die alweer 15 werd!).

We geven graag bij de start van het nieuwe jaar aan iedereen een pot zelfgemaakte granola mee. Een wat apartere nieuwjaarswens, maar bovenal ... een heerlijke! Zelf kan ik geen ochtend meer zonder. Een ontbijt is voor mij pas volledig met yoghurt, vers fruit en zelfgemaakte granola.


Dus ging ik aan de slag en maakte (terwijl het buiten hevig aan het sneeuwen is) enkele ladingen verse granola. Die geur van nog heerlijk warme granola in ons huis, zalig!!!


Wil je zelf ook genieten van zo'n heerlijk ontbijt? (en eerlijk gezegd, ik beperk het niet tot enkel het ontbijt, de granola met yoghurt is voor mij ook het ideale tussendoortje of zelfs snelle lunch. Die potten vliegen er hier nogal door ten huize elisanna!) Ik geef je hier graag onze granola-combinatie mee. Op het internet vind je tal van recepten, maar deze is een combinatie die de echtgenoot samenstelde, en waar het (bijna) hele gezin fan van is!

200 gr havermout
120 gr gehakte noten/pitten
walnoten
cashewnoten
pompoenpitten
zonnebloempitten
pijnboompitten
30 gr olijfolie
50 gr ahornsiroop

goed mengen
op een met bakpapier beklede bakplaat leggen
15' in een op 150°C voorverwarmde oven 
alles nog eens omscheppen
nog 10' in de oven

Laat het jullie smaken!

17 opmerkingen:

  1. Hier zijn de dochter en ik zelf ook grote fan van zelf gemaakte granola ;)en ik eet dat niet alleen als ontbijt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, leuk dat jullie dit als cadeautje gaven! Ik maak het ook voor anderen, maar enkel 'op bestelling'. Maar misschien maak ik wel kleine potjes granola om uit te delen als verjaardagstraktatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat de echtgenoot hier het recept van jouw echtgenoot ook zou kunnen smaken ;-)
    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bijna identiek als ons granola receptje, alleen voeg ik er nog wat speltvlokken aan toe. Wat een leuk idee om dat als kadootje te geven: eind deze maand is mijn mama jarig en ik heb haar al vaak een potje van onze granola beloofd. Morgen dus op zoek naar een mooi potje :) . Ps: proficiat met jullie jarige oudste! Ons meisje wordt ook 15 (kan het bijna niet geloven..) binnen enkele maanden en -tegen de verwachtingen in- vind ik dat echt een toffe leeftijd! Lieve groet, V.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je wel!!! Deze maak ik dit weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank je wel!!! Deze maak ik dit weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wel net op tijd, mijn pot was hier net uit! Ideaal voor s middags inderdaad met verse kaas en vers fruit. Mom, de eerst bakplaat staat hier net in de over! Benieuwd

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier ook elke morgen, wel een ander receptje, maar dit ga ik ook eens proberen. Waar vind je die mooie potten? Proficiat voor de jarige! Wat gaat het snel hé. Hier werd de oudste 21.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De potten komen van de Action.
      En inderdaad, het gaat heel snel ;-) Al 21 bij jou!!

      Verwijderen
  9. Super! Was juist op zoek naar een receptje om zelf granola te maken. Joepie, ik kan 1 van de dagen aan de slag! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gisteren gemaakt en vanmorgen geproefd en helemaal goedgekeurd! Heerlijk! Nogmaals bedankt!

      Verwijderen
  10. Hier ook een grote granola-fan :) Ga me hier morgen nog eens een grote portie maken. Thx voor het recept te delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Deze heb ik gepind, want zou ik ook wel eens willen maken binnenkort! Dankjewel om dit te delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Eet elke morgen havermout, maar dit klinkt me ook heerlijk in de oren....
    Binnenkort ook eens maken!
    Txs for sharing

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat ga ik eens proberen se, merci!
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dankzij de eenvoud van dit recept heb ik eindelijk eens zelf granola gemaakt en ik vind hem superlekker. Bedankt!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb al veel granola combinaties gemaakt, maar nu eindelijk mijn favoriet gevonden! Ik heb wel de ahornsiroop vervangen door agavesiroop omdat dat in huis was. Heerlijk! Net voor de vierde keer deze granola gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen