maandag 14 december 2015

Op verzoek van Lili.

Zoals bij alle prinsjes en prinsesjes, kwam begin december ook bij Lili de Sint langs. Voor het eerst maakte ze het dit jaar heel bewust mee. Nu Lili sinds kort naar school gaat, doet ze vlijtig mee met de grotere kindjes, en keek ze dus ook reikhalzend mee uit naar de komst van de Sint bij haar thuis. Kleine meisjes (en ook grote ;-)) kunnen echter nogal wispelturig zijn, dus haar wenslijstje voor de Sint wijzigde nog tot de avond voor 6 december. U weet net als ik, dat het zelfs voor de Sint niet haalbaar is om even 's nachts nog van cadeauwissel te doen. Dus, groot was Lili haar teleurstelling toen ze die bewuste Sinterklaasochtend geen draagmand voor haar pop zag staan.
Ik kreeg prompt een sms'je van Lili's mama. "Lili was teleurgesteld dat er geen draagmandje was. Misschien is dat een ideetje voor Kerst?".  Ik stuurde meteen terug: "Ik zorg ervoor!!".


Eenmaal een ja, blijft een ja, dus zocht ik het internet af naar een draagmand patroon. Ik zag op Pinterest een mooie eenvoudige versie bij Mamarina. Een berichtje naar haar was snel gestuurd, om de afmetingen van haar mandje te vragen. Ik tekende aan de hand daarvan een patroon uit, ging langs bij Lili om haar pop erop te leggen en kon al snel vaststellen dat haar grote pop daar nooit of te nimmer in zou passen. Maatwerk zou het dus worden ;-)


Ik naaide eerst de bodem, daarna het zijpand met daarop de hengsels, om dan vervolgens die twee aan elkaar te stikken en binnenin af te werken met een zilveren biais. De 'Wiske'-manier van werken dus, uit Mijn tas.
De buitenlaag is een stevige katoen, die nog eens verstevigd werd met plakkatoen en vlieseline H640. De binnenlaag is een matelassé, daar zit dus al een laagje wattine tussen. De mand blijft zo mooi rechtstaan. De bodem sneed ik nog eens uit een stuk kadapak (een materiaal dat me altijd terug katapulteert naar mijn architectuur-studententijd, waarin talrijke maquettes werden gemaakt uit kadapak), dat werd bekleed met katoen, en een dikke laag fleece.
Nog een bijpassend dekentje en kussentje erbij, en de pop van Lili zal zoete dromen tegemoet gaan!



16 opmerkingen:

  1. Wat mooi!!
    Heerlijk dat jij nog een klein meisje hebt om te verwennen. <3

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super mooi en die gaat content zijn met haar draagmand!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moh zo schattig! Bijna een collectors item ipv een speelobject!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik was net op zoek naar een gelijkaardig patroon voor mijn metekindje. vrees alleen dat het war nipt wordt om dat nog af te krijgen voor kerst. lijkt me veel werk. maar wel supermooi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Valt goed mee hoor Heidi. Ik werkte er tussendoor af en toe wat aan. Het uitdenken van hoe groot de verschillende delen moesten zijn en het knippen en verstevigen van de patroondelen vragen het meeste werk. Eens dat gedaan, is het snel ineen gestikt.
      Je mag me altijd mailen als je graag de maten hebt die ik gebruikte.

      Verwijderen
  5. Alweer zo mooi! Lila is een gelukzak. Staat hier ook al even op mijn to do lijstje, maar weet niet of het nog onder de kerstboom zal geraken. Misschien is de verjaardag in april iets realistischer.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Alweer zo mooi! Lila is een gelukzak. Staat hier ook al even op mijn to do lijstje, maar weet niet of het nog onder de kerstboom zal geraken. Misschien is de verjaardag in april iets realistischer.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh my, wat een gedoe met die 87 verstevigingen! Maar moooooooi, zo moooi! Lucky Lili, ja.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Moh, architectuur? Waar zat je op school? Och, hier ook tonnen (Allez ja, bij wijze van spreken) kadapak achter de kiezen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel mooi mandje trouwens! (Was ik vergeten)

      Verwijderen
    2. Ik studeerde in Leuven, ingenieur-architect.

      Verwijderen
  9. Oh, prachtig! De pop gaat goed dromen, de teleurstelling in de Sint zal snel vergeten zijn!

    BeantwoordenVerwijderen