maandag 9 november 2015

Een stapeltje warmte en zachtheid voor Music/Bloggers for life.

Zoals al op vele andere blogs te lezen was, werd er een tijdje geleden de actie Bloggers for life opgestart. De dame achter de blog Liezewiezewoes lanceerde het idee en bracht 50 bloggers samen, die maar al te graag hun schouders mee hebben gezet onder deze actie ten voordele van Music for life. Twee goede doelen werden uitgekozen. Twee doelen waar we elk op zich een heel warm hart aan toedragen. Moeders voor moeders en het Berrefonds.
De komende weken zullen op heel wat blogs creaties verschijnen die geveild zullen worden voor Music for life. Houd dus zeker al de deelnemers goed in de gaten, want ik garandeer je dat de creaties stuk voor stuk pareltjes zijn! Meer uitleg over hoe de veiling verloopt lees je hier en hier, en de praktische kant zal zeker ook nog afzonderlijk op elke blog aan bod komen.


Ik maakte geen veilingstuk, maar maakte, samen met 9 andere blogsters, rechtstreeks iets voor het goede doel, het Berrefonds. Annelies van Liezewiezewoes legde dit doel hier al eens heel mooi uit. Ik was mee op datzelfde weekend waar ze het over heeft. Samen met Nele, één van de grootste schatten van mensen die ik de afgelopen jaren leerde kennen. Nele is een mama van vijf: vier kindjes die ze alle dagen in haar armen koestert en knuffelt en één sterrenkindje, Janne*, dat misschien niet in de armen kan geknuffeld worden, maar des te meer gekoesterd wordt door haar mama en papa, broers en zus, familie en vrienden.
Het verhaal van Janne lezen geeft je kippenvel. Meer dan eens wordt er een traan weggepinkt. Het doet me ook eens te meer beseffen hoeveel geluk we zelf hebben gehad, om vier gezonde kindjes op de wereld te kunnen zetten. En dat we zoveel geluk moeten blijven omarmen. Een kind verliezen moet één van de ergste dingen zijn die je kan meemaken. Ik kan niet uit ervaring spreken, maar mijn ervaring als moeder doet nu al mijn hart breken bij alleen al maar de gedachte eraan.

Wat doet nu juist het Berrefonds?
Het Berrefonds wil een steun zijn voor ouders die hun kindje verliezen tijdens de zwangerschap of kort daarna. Jammer genoeg krijgen niet alle ouders de kans om iets tastbaars mee naar huis te nemen. Juist om deze reden is het fonds in het leven geroepen. Voor het Berrefonds maakt het echter niet uit hoe kort of hoe lang ouders hun kindje hebben mogen koesteren. Zij vinden dat alle mama's en papa's recht hebben op een mooie herinnering.
Het Berrefonds heeft daarom een herinneringsdoosje ontworpen. Voor elke kindje is er een uniek doosje afhankelijk van de situatie, mogelijkheden en wensen van de ouders. Dit kan gaan om een hand- en/of een voetafdruk in verf en/of gips, haarlokje, dekentje, kledingstukje, mutsje, sokjes, knuffeltje, gedichtje, kaarsje, foto, broer/zus pakketje, windmolentje enz… V
erder hebben zij ook een praatgroep voor de ouders en organiseren ze regelmatig bijeenkomsten.




Ik maakte een klein stapeltje warmte en zachtheid, knuffeldekentjes voor geliefde sterrenkindjes. Het maken ervan was heel confronterend. De dekentjes zijn zo ieniemienie klein... Mijn gedachten zaten de hele tijd bij kleine Janne, haar mama en papa. Bij sterrenkindjes en hun mama's en papa's. Bij iedereen die op één of andere manier een kindje heeft moeten afgeven....



26 opmerkingen:

  1. ♥ voor die stapel liefde en zachtheid!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Sofie, wat ontzettend mooi, tranen komen er en veel maar ik ben zo dankbaar ... warme knuffel <3

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heel mooi ... verwoord, zo zacht, zo confronterend ...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dekentjes met a touch of gold. In zo veel betekenissen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dekentjes met a touch of gold. In zo veel betekenissen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bij elke blogpost barst ik in tranen. Maar wat jij schreef en maakte is wondermooi en zo warm. ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel mooi, Sofie. Een mooi eerbetoon aan alle sterrenkindjes! *

    BeantwoordenVerwijderen
  9. En ik slik nog maar eens. Wat een prachtdekentjes. x

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Waaw. Meer kan ik niet zeggen... *probeert even de krop in de keel weg te slikken*

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Pff, ik heb het van vrij kortbij meegemaakt bij een goede vriendin van me. Het blijft me aangrijpen. Heel mooi gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Met zo'n stapeltje warmte en zachtheid ga je verschillende koppels kunnen helpen bij hun verwerkingsproces. Mooi van je!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Tot voor kort had ik geen moederhart, of mocht ik mezelf toch nog zo nog niet noemen... En ergens in augustus werd ik voor het eerst mama en werd dat wonder van me geboren... Die kleine jongen... Ik herinner me nog de komst in de kamer, toen de vroedvrouw me daar naartoe had gebracht van het verloskwartier en ik ben in tranen uitgebarsten... Omdat alles in orde was, gezond en wel... ik was zo opgelucht... En dan lees ik dit, denk ik aan Nele en hun Janne, aan al die andere sterrenkindjes en huil ik weer... om het geluk dat ons te beurt is mogen vallen, om het verdriet van anderen, om die sticker, daar ergens in Courtil Nele (xxx) en om jouw mooie warme dekentjes. Ik kijk vannacht even naar boven en opzij naar mijn kleine man. Bedankt Sofie voor dit moois!

    BeantwoordenVerwijderen