dinsdag 3 februari 2015

snel klaar hergebruik.

Een hele tijd geleden (zo nog ergens in het jaar tweeduizend veertien) begonnen we aan een grondige opkuis van ons huis. De kelder en zolder bleken weer veel te vol, door de jaren heen volgestouwd met spullen die niet meer gebruikt werden, maar waarvan we dachten ze ooit nog nodig te hebben. Niet dus. Zo'n 90 % van al dat gerief raak je gewoon nooit meer aan. We maakten verschillende stapels: zeker bij te houden - naar de kringloopwinkel - tweedehandsverkoop - doorgeven aan familie/vrienden. De kelder is helemaal opgeruimd nu, en het wegdoen van zoveel ballast laat je meteen een heel stuk lichter voelen in je hoofd. Heerlijk!

De baby-, peuter- en kleutertijd ligt alweer een hele tijd achter ons, dus al de spullen uit die (oh zo mooie) tijd moesten ook allemaal een ander plaatsje vinden.  Het grootste deel hadden we een tijd geleden al verkocht. Maar het babybedje, daar kon/kan ik nog geen afstand van nemen. Griet (aka blogster van Emma en Mona) liet al zien wat je met een babymatrasje kan doen. En Julie (aka blogster van Le jardin de Juliette) legt dat allemaal nog eens heel mooi uit. Ik deed hen klakkeloos na en nu pronkt er ook hier een mooi gestreept matrasje in de living, samen met veel kussens een ideaal rust- en leeshoekje.

Bij het verderzetten van de grote opruimbeurt vorig weekend kwam ik ook nog een peuter-donsdekentje tegen. Nog in perfecte staat, en na een wasbeurt weer zo goed als nieuw. Een overtrek had ik er niet meer voor, maar stof des te meer. En zo'n overtrekje zit snel in elkaar. Griet liet op haar blog al zien hoe je een overtrek maakt voor een groot donsdeken. Ik deed het een beetje anders, omdat ik onderaan geen flap wou. Het dekentje zal gebruikt worden om knus in de zetel te gaan liggen, en dan zit zo'n flap daar maar raar te wezen.
  • Knip twee rechthoeken met als breedte de breedte van het deken en als lengte de lengte van het deken plus vijf centimeter.  Ik reken hierbij geen naadwaarden. Bij een kussen doe ik dat ook nooit. Zo zit het deken/kussen mooi opgevuld in de hoes.
  • Bij de twee rechthoeken zoom je één korte zijde om (die zijde die de onderkant van het dekentje zal zijn): 2,5 cm omplooien en dan nog eens 2,5 cm omplooien en strijken. 
  • Leg dan de twee rechthoeken met de goede kant op elkaar en stik rondom rond, laat enkel onderaan een keergat open (ik liet ongeveer 1/3 van de breedte open).  Doordat die onderzijde omgezoomd is, is ook het keergat afgewerkt.
  • Keer de overtrek en duw de hoekjes goed uit. Aan het keergat (wat nu dus de instopopening is) bevestigde ik twee kamsnaps aan de binnenkant van de zoom.  Je ziet ze dus niet aan de buitenkant, maar ze houden de opening wel mooi dicht, zodat het donsdeken er niet uit komt piepen. Kijk maar eens bij een IKEA-overtrek, daar wordt dat meestal ook zo gedaan.
deken3
deken4

Een heel snelle manier om een overtrek te maken, en wij zijn alweer een mooi en warm dekentje rijker!
Het heeft ondertussen al een plaatsje gekregen in de nieuwe kinder-/tienerruimte. We merkten dat onze tienertjes nood kregen aan een eigen ruimte, waar ze samen met vrienden kunnen gezelschapsspelletjes spelen, tv kijken, of gewoon in de zetel en kussens hangen.... Het nieuwe deken past perfect bij die eerder gemaakte kussens!

deken8

25 opmerkingen:

  1. very nice! hier ook al veel brol geruimd ...maar het parkje dat hou ik ook bij ....
    ik zou ook wel zo een hang ruimte willen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar zo mooi! Ik zou er niet opkomen om zo'n donsdekentje te gebruiken als zeteldekentje, maar het kan dus perfect.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt een tienerhoekje daar zeg!Heel leuk gemaakt en zo zie je maar dat je niet te snel iets moet opruimen,hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig!! Helemaal IN met de B&W trend.
    Wat hebben jou tieners geluk, met zo'n eigen plekje in huis! Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Enfantastisch03 februari, 2015

    Wat een heerlijk dekentje, erg leuk!! Zou ik mogen vragen waar je die stof vond?! Vind 'm geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De stof komt van de etsy shop Land of oh. Heel goede service, dus zeker aan te raden!

      Verwijderen
    2. Enfantastisch03 februari, 2015

      Dank je voor je reactie, ik ga kijken :-)

      Verwijderen
  6. En het bedje omgetoverd tot een bureautje ? ( ben dat ooit eens tegengekomen op het net , van voor ik pinterest ontdekte . Was met spijjlenbedje gedaan :1 lange zijde eruit en lattenbodem vervangen door plank en op ´zithoogte´ gemonteerd . De spijlen rondom werden gebruikt om bakjes etc op te hangen voor het schrijfgerief )
    Of tot een zitbankje transformeren ? idem als bureau , maar bodem dan wel lager gemonteerd .
    Matrasje overtrekken ( heb je al gedaan ;-) ) en wat kussens erin : klaar !
    Wij hebben vintage bedjes zonder spijltjes en met ander soort verankering . Heb nog wel eventjes , maar ben er nog niet uit of dat wel geschikt zal zijn als eindbestemming voor dat ´model´ bedjes .
    En OOK JALOERS op zo´n mooi relaxplekje als je tieners !
    Prachtig werk !
    grtjs, Mie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk idee om dat baby-matrasje opnieuw te gebruiken (volgens mij heb ik er ook nog wel 1tje liggen op zolder)! En dat van die tieners die graag hun eigen plekje hebben: ook heel herkenbaar hier (en stiekem hou ik ook wel wat van de rust als ze in huis hun eigen plekje opzoeken met hun vrienden :) Lieve groet en blij om hier weer je maaksels te kunnen bewonderen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier staan er ook opruim- / inrichtingsplannen op het programma voor 2015. De tienerkamers worden grondig aangepakt en jouw babymatrassentip ga ik zeker onthouden voor later dit jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Waaw, lucky tieners! Zo'n mooi plekje om samen te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk om nog iets van jou te lezen en fijn hoe je anderen de naaikriebels geeft met je mooie stofjes en duidelijke uitleg. Ik heb zin om ook zo'n dekentje te maken, maar eerst moet mijn peutertje (helaas de laatste) nog in een groot bed geraken...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Z'n matrasje ligt hier al maanden klaar om aan te beginnen.Leuk zithoekje heb je daar.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik zag het matrasje ook al voorbij komen, wat een succesnummer. Heb ik mazzel dat ik er ook nog 1 heb liggen! Goed idee, extra dekentjes van peuterdekbedje maken. Die ga ik onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh zo gezellig! En heel stijlvol, zoals we hier gewoon zijn hé ;-). Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. oh dat dekentje is een keigoed idee :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. wauw, daar zou ik ook wel kunnen zitten met een boekje.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. wauw, daar zou ik ook wel kunnen zitten met een boekje.

    BeantwoordenVerwijderen