maandag 13 mei 2013

nog niet helemaal overtuigd.

In plaats van van een patroon te vertrekken, begon ik gewoon te knippen in een lap stof.  Eens zien waar ik gaandeweg zou uitkomen.  Regelmatig werd er bijgeknipt, er kwam een stolpplooi in, die ook onderaan in de naad werd vastgenaaid, en pas als ik een pand had dat min of meer fatsoenlijk en bruikbaar was, tekende ik er een patroon van door het op een stuk papier te leggen en de contouren af te tekenen en er hier en daar wat aantekeningen bij neer te pennen. Omgekeerd te werk gaan, het versterkt wel je creativiteit en het moeten verder denken.

c 1'

Het zou een ritstasje worden, maar de rits is verzonken.  Zoals je een rits in een handtas zou steken, min of meer.  En het tasje kreeg extra diepte door er onderaan een strook tussen te naaien, die versmalt naar boven toe.

c 4'

c 2'

c 6'

Het is nog niet helemaal zoals het in mijn hoofd zat, dus ik ben ook nog niet helemaal overtuigd van dit tasje.  Maar wel helemaal van het stofje, een prachtige Riley Blake (Seaside by October Afternoon)!

c 3'

66 opmerkingen:

  1. Helemaal mijn manier van werken en ik kom ook bijna nooit tot het resultaat dat ik in mijn hoofd heb ;)
    Toch een héél schoon tasje hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De werkwijze herken ik wel, hahaha.

    Ik vind het een prachttasje!

    Groetjes, Collie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik vind m wel errug gaaf hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi! En leuk om te lezen hoe je te werk gaat. Doe je dat wel eerst met proefstof??

    Mijn ogen missen een handvat, hengsel, lus of zoiets. Maar je kunt de flappen boven de rits natuurlijk vasthouden om je tasje te pakken of dragen. Wat vind je daar zelf van, blijft het model zo?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruik eigenlijk zelden proefstof, zou dat beter wel doen. Maar van deze Riley heb ik veel liggen, dus daar kon wel een stukje af om iets uit te proberen ;-)

      Dit was eigenlijk echt bedoeld als ritstasje om in de handtas, valies, strandtas, ... te steken om wat extra kleine spullen in op te bergen. Dus niet de bedoeling om er zo mee rond te lopen. Als dat wel de bedoeling is, zou ik bovenaan in de zijnaad een (afneembaar) hengsel vastnaaien.

      Verwijderen
  5. Toch knap hoor, ik ben fan van het tasje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi, en niet alleen de stof!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Supermooi, ookal is het een proeftasje!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat je twijfelt, ik vind 'm superleuk!! Zowel het tasje zelf als de stof! Mooi gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. vind het model heel tof ,maar ben geen fan van het stofke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Altijd weer een streling voor het oog...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mij bekoort het helemaal ! Knap gedaan !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ziet er toch prima uit hoor, en inderdaad....een zalig stofke ( ik denk dat ik dat in't rood in mijn kast heb liggen...of toch eentje dat er verdacht veel op gelijkt!)
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh zeg, niet twijfelen, het is perfect in mijn ogen. En dat stofje is inderdaad héél leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een plaatje! Het stofje vind ik ook prachtig!
    Het tasje vind ik nu al erg leuk, zeker met de stolpplooi, maar misschien dat het met het boord iets minder hoog en het stuk onder het paspel net wat langer meer in verhouding zou zijn en dan ligt de rits ook wat minder diep. Maar dat is allemaal geneuzel, want ik zou willen dat ik zelf tot dit resultaat kon komen ;-)
    Haha ik ga eerst maar eens oefenen met hele simpele ritstasjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel leuk om je feedback te horen! Geen 'geneuzel' dus ;-)
      Die rits mag inderdaad wel wat hoger, maar de buitenverhouding zou ik wel zo laten, en dus enkel de voering anders verknippen.

      Verwijderen
  15. Super mooi! stof en tasje! Ben benieuwd wat je gaat verbeteren :)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik vind dat toch al heel straf zenne! Dat stofje is inderdaad mooi. Van welk deel ben je dan nog niet helemaal tevreden?

    Ik zit zelf ook met een clutchke in mijn hoofd, maar weet niet goed hoe ik eraan moet beginnen om dat uit te tekenen, ik heb dat nog nooit gedaan... :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was nogal prutsen om de hoekjes mooi uit te laten komen in het zijstuk, dus daar moet ik nog iets anders op vinden. En de rits wat hoger steken misschien?
      Over de vorm en de grootte ben ik wel tevreden, daar zou ik niets aan veranderen.

      En, gewoon doen, je eigen clutch ontwerpen . Papier nemen, wat uittekenen, en dan in stof uitproberen. Niks leuker dan dat ;-)

      Verwijderen
  17. Super ... en inderdaad een heerlijk heerlijk stofje !

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik ben wel al overtuigd!
    Maar dat telt niet zeker? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wow! Zowel het model en het stofje zijn super, de combinatie maakt het geweldig :)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Zeker schitterend, komt er een patroon van op je blog?

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Het lijkt me een handig tasje waar veel in kan!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Prachtig tasje! Hetzelfde exemplaar in handtasformaat zou ook leuk zijn, denk ik.
    En als je niet tevreden bent, mag je het gerust weer weggeven hoor. En dan liefst aan mij!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik vind het ook mooi!!
    x
    Else

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Oh, hij is echt mooi! En die stof, ik word er meteen ook al verliefd op ...

    BeantwoordenVerwijderen
  25. prach-tig! en dat bloemenstofje is zó mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik vind het helemaal prachtig! Wawie!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik vind het een geweldig tasje en idd. een wondermooi stofje!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik vind het anders wel prachtig! Supermooi stofje!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik vind het zeer mooi ! Prima zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik ben wel overtuigd hoor :-) t ziet er prachtig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Het is een pracht exemplaar! En dat zonder patroon, chapeau.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Een knap tasje in een bijzonder mooie stof!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Het stofje ligt hier ook al een tijdje, alleen kan ik er niet zo'n leuke clutch van maken :/ Misschien dat ik wat hulp kan krijgen in de vorm van een tutorial?

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ik vind hem anders wel bijzonder geslaagd en die stof is echt prachtig! Ik doe het overigens altijd zo, soms met een schuin oog op een patroon, maar ik heb te weinig geduld. Versterkt inderdaad het verder moeten denken waardoor ik dingen leer die ik niet meer vergeet, maar het zorgt er ook voor dat het eigenlijk altijd een tweede keer moet (zou moeten :P)

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ik vind hem wel heel mooi geworden. En dat stofje is inderdaad super :)

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Daar kijk ik nu naar op!!!! Vind ik ongelooflijk als je dat zomaar uit je hoofd tevoorschijn tovert!!! Knap!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. bwa,
    ik vind het er alvast een leuke clutch uitzien!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Hoe doe je het toch telkens weer om tot zulke mooie resultaten te komen?? Het is een prachtig tasje geworden die ik graag zelf eens zou proberen.
    AND I love the fabric!!

    Sofie
    http://dekopspeldekes.blogspot.be/

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Heel knap, zowel het model als de stoffenkeuze! En ik vind 'm wel leuk, zo met die verzonken rits... Heel apart!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Al doende leert men, zeggen ze toch. Maar ik vind het tasje nu ook al mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Voor mij een geslaagd exemplaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Een stofje om bij weg te dromen...........

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Hier kan ik niks meer aan toevoegen... weer zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Heel mooi!
    De buitenzijde is inderdaad perfect! De grootte ook.
    Mss idd gewoon de rits wat hoger steken.
    Dat afneembare hengsel ... dat zou er voor mij wel bij mogen zijn!
    En ja heel mooi, fris stofje!

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Wat heerlijk om zo te werk te kunnen gaan en dan ook nog eens dit als resultaat, dat is twee maal plezier!

    BeantwoordenVerwijderen