maandag 27 mei 2013

een beetje zon, wat kleur en een zachte knuffel.

Onze jongste dochter vertrok vanmorgen voor een weekje met de klas op bosklassen.  De zin ervoor was de laatste dagen niet immens groot, maar wij verzekerden haar dat ze er een fantastisch leuke tijd zou beleven met haar vriendinnetjes.  We beloofden haar ook de nodige veelvuldige post, en ook haar broers en zus gaan straks een envelopje klaarmaken om richting hun kleine zus te sturen.

hond a

hond c

Als één van onze kinderen even weggaat, en enkele dagen elders doorbrengt, verstop ik altijd enkele verrassingen in hun valiesje.  Zodat ze bij aankomst, als ze hun valies leegmaken op hun kamertje, iets leuks vinden.  Dat zijn vaak briefjes, overal wat verstopt tussen de kleren en het andere gerief.  Of enkele strips.  Bij Anna stak ik er nu, omdat ze in mijn ogen toch altijd net dat tikkeltje meer zachtheid nodig heeft, een knuffel in.  Streelzacht zijn die knuffels van Ikea.

hond f'

Om het hondje leuk te verstoppen in haar valies maakte ik er een tasje voor.  In een kleurrijk stofje, met wat zonnig geel binnenin.  Daar fleurt ze zeker van op, en gaat ze de rest van de week met een glimlach tegemoet.

hond i

hond e'

Uit een restje van het petit pan stofje maakte ik nog een klein halsbandje voor haar nieuwe beddiertje.  Dat bandje sluit met een drukknoop, zo kan ze nog kiezen of haar hondje met of zonder zal slapen, dicht bij haar in haar nieuwe tijdelijke bedje.

hond aa

Wij tellen ondertussen de dagen af, tot vrijdag, wanneer onze jongste dochter terug thuis is, en we het knuffelen terug van haar hondje kunnen overnemen.

hond h'

Wie het zakje graag zelf wil maken, hier kan je de handleiding vinden.  Ik geef nog even mijn aanpassingen aan het patroon mee:

  1. volgens de handleiding wordt het tasje niet gevoerd, ik deed dat wel.  Naai daarvoor gewoon een buitentas en binnentas op dezelfde manier als in de handleiding (daarbij sla je stap 2 over, waar de bovenkant naar binnen wordt geslagen.  Dit is alleen nodig als je de tas niet voert.)
  2. ik nam volgende afmetingen: voor de buitentas en de binnentas, elk een lap van 56 cm breed op 34 cm hoog.  Voor de hengsels: een lange reep van 10 cm op 44 cm en een korte reep (voor de lus) van 10 cm op 12 cm.
  3. bovenaan stak ik nog een paspel tussen de buitentas en de voering

32 opmerkingen:

  1. Wat een leuke sluiting van de tas! Ze zal zo blij zijn, al die verrassingen in haar valies.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar gaat ze superblij mee zijn! En haar eerste dag kan al niet meer stuk met zo'n leuke verrassing :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel leuk !! En handig die sluiting... Komt zeker op mijn todo lijstje !

    jelle
    lokakid.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk idee om dingetjes te verstoppen in haar koffer. Ze is er vast erg blij mee.
    Groetjes Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  5. jij bent echt een supermama!
    zo lief!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, wat een pareltje van een cadeautje!

    Severine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik snap niet hoe je die paspel bovenaan doet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. naai eerst je buitentas en binnentas apart. Zoals je altijd doet om een tas ineen te steken. Naai dan bovenaan, op de goede kant van de buitentas, de paspel rondomrond. Steek binnentas in buitentas (goede kanten op elkaar) en stik de bovenkant dicht rondomrond. Dan zit de paspel er mooi tussen.

      Verwijderen
  8. wat mooi! de dochter zal heel blij zijn als ze haar valiesje opent!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een lieve mama hebben jou kinders! Wat zal ze blij zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze zal alvast veel knuffels krijgen deze week! Ik doe dat ook altijd, overal post-itjes met kleine boodschapjes of tekeningen ;-)
    Ze zal er veel aan hebben, enkele dagen weg van thuis, een stapje dichterbij naar zelfstandigheid!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. hopla zeg... Ik vertrek volgende week :-), telt dat ook :-)?
    Geweldig leuk, ik zou ook ontroerd zijn en met een glimlach rondlopen!
    Wat een mama, wat een cadeau!
    Annick

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooie tas en een hele lieve knuffel. Dat zal jullie jongste zeker de dagen door helpen. Bedankt voor de werkbeschrijving. Heb deze snel gepind!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. aaah wat spannend!!!! ik weet nu al dat die van mij volgend jaar op bosklassen moet gaan en mijn moederhart bibbert al ... ik denk dat ik eerder zo een knuffelbeer nodig zal hebben dan zij lol.
    Ik hoop dat ze een geweldig leuke week heeft!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh, hoe lief! Zo'n geweldige mama :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zo lief van je...

    Ik ga pinnen maar kom nauwelijks aan bloggen nog minder aan naaien... hoe ouder hoe minder tijd of zit ik in de midlife crisis ik weet het zelf niet meer... alles wat ik maak heb ik weggeven met veel plezier maar ik kan te weinig het duurt allemaal veel te lang ben soms uren aan het prullen voor iets af is... soms denk ik... kan ik het niet beter gaan kopen en als ontspanning gaan wandelen of fietsen... raar maar waar!
    Ik bewonder je hoor!
    x

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zo een lieve mama. Wat hebben je kindjes geluk! Ik moet dit idee onthouden voor als mijn kinderen (waarvan nu eentje in de buik, de rest nog niet gemaakt) op reis gaan met de klas...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Merci voor de handleiding. Wat een toffe kleurencombinatie!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heel vertederend en ook heel herkenbaar (als kind op kamp en dan briefjes van het thuisfront krijgen). Knappe tas en leuk accentje met die halsband!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Super gaaf tasje!
    Maarre wat zijn bosklassen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een weekje weg met de klas, logeren op een lokatie in het bos.
      Dan leren ze allerlei over de natuur en doen ze veel buitenspelen.

      Verwijderen
  20. dit is echt prachtig, zowel de uitvoering als het superlieve idee

    BeantwoordenVerwijderen