maandag 22 april 2013

een mooi model in de verkeerde stof.

Voor een klein communicantje wou ik een tasje maken.  Het model was snel gekozen, het zou de Finch worden.  Op zich al een klein tasje, waarvan ik het patroon nog een beetje extra kleiner maakte.
Zo snel als het patroon was gekozen, zo traag ging de zoektocht naar de juiste stof.  Van de mama van het communicantje kreeg ik het gilletje mee, dat het meisje in kwestie gaat dragen op haar grote dag, samen met een mooi geel jurkje. Het tasje zou in zowat dezelfde kleur als het gilletje moeten zijn, een heel mooi maar ook moeilijk blauw.  Hoe de mama daar ooit bijpassende schoenen bij heeft gevonden, het is me een raadsel. Want bijpassende stof vinden bleek niet zo evident.  In de stoffenwinkels geen gebrek aan blauwe stoffen, daar niet van, in alle mogelijke tinten zelfs, maar niet het blauw dat ik zocht.  Bij Pauli vond ik uiteindelijk dan toch een blauw dat goed aansloot bij het blauwe kledingstuk.  Blij als ik was dat ik het eindelijk gevonden had, groot was snel de teleurstelling toen ik de rol uit het rek haalde en de stof door mijn handen liet gaan.  Het bleek een licht synthetische stof te zijn, heel dun, flodderig en met een heel hoog kreukniveau. Ondanks al die min kwaliteiten nam ik toch een stukje van de stof mee, het was het proberen waard, beter vond ik voorlopig toch niet.

fynn 2

En neen, het bleek geen succes.  De stof gaf niet mee, gaf plooien bij elke bocht die ik nam, kreukte continu en na een goede strijkbeurt waren de kreukels na enkele seconden weer talrijk present.  En elke speld die ik erin stak liet een gaatje na dat zelfs na diezelfde strijkbeurt hardnekkig een gaatje bleef.  Tevreden ben ik er dus niet van, al vind ik de kleur samen met het geel (gele paspel en gele voering) wel heel geslaagd.

fynn 3'

Echt jammer vind ik dat, want het is zo'n tof model van tas.  Ik maak hem dus snel weer opnieuw, maar dan in een degelijke stof!

fynn 6

49 opmerkingen:

  1. Het zal wel aan mij liggen maar ik zie hier niets geks aan hoor hahahaha!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. gestreken en foto's getrokken voor het tasje weer verder kon kreuken ;-)

      Verwijderen
    2. Dat wou ik ook al zeggen: geen kreukels op de foto te zien. Mooi tasje!

      Verwijderen
  2. Erg jammer van de stof. Het model blijft top!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. toch soms moeilijk he, de juiste tint vinden ...
    Op de foto vind ik het toch meer dan geslaagd hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het ziet er heel leuk uit.
    Jammer van dat nare gevoel, maar af en toe hebben we dat bij een maaksel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De foto's tonen alleszins absoluut geen kreukje, of gaatje of getrek ofzo ... en het tasje zal het wel een dagje uithouden ? Wel sneu voor alle moeite ... maar het is en blijft een zalig tasje hoor !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind ze er nochtans goed uitzien!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dan heb je toch wel hele goede foto's genomen,want zo ziet het er echt leuk uit

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo op de foto ziet het er toch wel prefect uit hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh ziet er echt heel erg leuk uit! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Op foto ziet het er wel super uit!
    Het is soms een zoektocht hé voor de juiste kleur en dan nog de juist stof!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Balen zeg! Als je er zelf niet content over bent blijft dat vervelende gevoel toch hangen. Het model blijft niettemin erg mooi en de kleurencombinatie fris.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja, ik vind 'm leuk hoor! En een geweldige kleurcombi :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. zoals ik het nu zie is vind ik het wel een succes. :)

    http://www.mamajulesbrussels.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind dat anders wel een schoon tasje zenne... en kreukels... dan ziet ge dat het gebruikt is he :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik vind het echt een mooie tas. De kreukels zie ik niet als een probleem. Vind het juist wel wat hebben.
    Liefs Angela

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het was misschien een gesukkel, maar het resultaat vind ik zo zo zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ziet er wel mooi uit!
    Succes bij je nieuwe speurtocht naar de geschikte stof!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Zo'n mooi model, jammer van die stof. Op naar de volgende dan?!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Het ziet er anders toch wel geweldig uit..

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Da's zonde want het lijkt zo'n mooi tasje geworden, maar als het vervolgens gelijk weer gaat kreuken dan wordt je er niet blij van. Hopelijk vind je snel een mooi stofje dat niet kreukt!

    Groetjes, Collie

    BeantwoordenVerwijderen
  21. op de foto zie je het echt niet dat het zo een ellende is!!! vind het een heel heel mooi tasje geworden! Kan me voorstellen dat het echt balen is als de boel niet wil meewerken!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Het is inderdaad een supertof model. Jammer van het stof, maar ik ben er zeker van dat het volgende een groot succes gaat worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Op de foto is van de verkeerder stof alvast niets te merken. Ik vind hem mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. op de foto is hij alvast erg geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Goh, ik vind het toch een heel mooie tas! Geweldige kleurencombinatie... Ik zou al blij zijn als er zo´n resultaat onder de naaimachine uit zou rollen...

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Toch heel erg mooi gemaakt ... jammer van het vervelende stof. Ik kijk uit naar je nieuwe stoffen keuze !!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. nochtans geen kreukje te bespeuren en op't eerste zicht een super mooi tasje! Misschien ben jij niet tevreden na de nodige stoffrustraties, maar ziet een ander er helemaal niets verkeerd aan hoor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Mooi exemplaar. En wat als je nu stijfsel spuit op de stof voorafgaand aan een strijkbeurt?

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Zo op de foto ziet het tasje er perfect uit! En inderdaad mooie kleurencombinatie! Wow!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Toch mooi en (even) kreukvrij geworden. Ik ben enkele weken geleden omgekeerd te werk gegaan, met een stukje stof van de kledij die ik maakte voor de communie een bijpassend vestje gaan zoeken ;-) Was ook niet evident en ook niet helemaal geslaagd ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Het ziet er toch heel goed uit! Ik ben ook al een tijd op zoek naar het juiste stofje voor zo'n tasje......

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Stof van ikea zou dat goed zijn om zo een tas te maken zet je er dan nog extra vlieseline in?

    Erg moeilijk om te maken??
    Bedankt,
    Marina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker te doen in ikea stof hoor! Ik zou er vlieseline H630 tegenstrijken, en zeker niet de dikke variant, want dan wordt het moeilijk stikken.
      En dit lukt je zeker hoor Marina, zeker niet te moeilijk!

      Verwijderen
    2. Dank je wel... ik heb nog veel hulp en uitleg nodig :)
      Spijtig dat je zo ver woont.

      Verwijderen
  33. Nog vergeten tas is zeer mooi hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Mooie leuke foto op je startpagina!

    Print van bloesje of kleedje heel lief

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ziet er nochtans heel erg leuk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Allez, ik zie daar echt niks verkeerd aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Echt super om al die varianten te zien verschijnen en deze is ook echt wel een 'mooike'. (En je hebt al een microscoop nodig om de foutjes die je beschrijft te spotten, ik althans toch!)

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Zo op de foto zie je weinig verkeerd, spijtig van het vele werk dat je er in stak

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Is dit een model dat ook te maken valt met een niet al te stevige naaimachine? Ik hoor steeds dat je beter geen tassen maakt met goedkope naaimachines, zou dat bij deze tas eventueel wel lukken of raadt je het toch af?

    BeantwoordenVerwijderen