maandag 18 maart 2013

zo maak je het notaboekje zelf.

Ik beloofde het u gisteren hier al, de uitleg om zelf een notaboekje te maken met stoffen kaft.  Een projectje dat niet veel tijd vraagt en ideaal is om je favoriete kleine restlapjes op een leuke manier te gebruiken en te koesteren.

boek z


boek g'



Het is daarenboven ook heel praktisch, omdat de blaadjes erin en eruit kunnen gehaald worden door de sluitbare ringen.  Een leuk cadeautje voor jezelf of iemand anders?  Ik zou zeggen, begin er snel aan!

boek j

boek Collage b


Wat heb je nodig?

- 2 stukken dun karton
- 4 lapjes stof
- 4 lapjes vlieseline H630
- papier/steekkaarten/...
- 2 ringen (zoals in een ringmap) (o.a. te koop bij De Banier)
- 4 nestelogen (diameter 5mm)

boek a

Ik nam steekkaarten van 12,5 cm op 20 cm.  De stukken karton en de lappen vlieseline worden op dezelfde maat gesneden.
De lappen stof knip je als volgt: tel bij alle kanten 1 cm naadwaarde bij, en bij één kant, daar waar de ringen komen, nog 1cm extra.  Bij mij geeft dat dus lapjes van 14,5cm op 23cm.

Hoe ga je te werk?

Strijk de vlieseline op de lapjes stof, zo dat je aan één kant twee cm van de kant blijft.  Leg de lapjes met twee op elkaar, goede kanten tegeneen en stik rondomrond, beginnend en eindigend 2cm van de rand (gele lijn op de foto).  Eén kant laat je dus open.  Belangrijk is dat je hier een kleinere naadwaarde neemt dan 1cm, ik neem zo'n 7mm (voetbreedte), anders past nadien je karton er niet in! Knip de hoekjes bij, keer en steek de hoekjes mooi uit.

boek 1 Collage

Steek het stuk karton in het stoffen hoesje dat je net gestikt hebt.  Duw mooi door, zodat het goed tot op het einde zit.  Plooi dan de uiteindes van de kant die nog open is (flappen van 2cm) naar binnen toe.  Leg mooi op elkaar en speld de naad dicht (net naast het karton).  Stik deze naad dicht, op twee mm van de rand, en dus net naast je karton (geen paniek als je door je karton stikt!).

boek 2 Collage

Maak met een perforator gaatjes in een steekkaart, en leg deze op je gemaakte voor- en achterflap.  Zo kan je aanduiden waar juist de nestelogen moeten komen. Uiteraard is dit aan de kant met het zichtbare stiksel.  Steek/klop in beide flappen twee nestelogen (volg daarvoor de gebruiksaanwijzing van de verpakking, ik kocht ze bij Veritas).

boek 3 Collage

Neem je ringen erbij.  Dit zijn ringen die open en dicht geklikt kunnen worden, zoals in een ringmap.  Maak gaatjes in de rest van je steekkaarten en stel je boekje samen.  KLAAR!

boek 4 Collage

53 opmerkingen:

  1. dat is er eentje om te onthouden! Zo leuk! Ideaal als cadeautje! Heel erg bedankt voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. leuk, makkelijk, mooi ... zo moet het zijn! dankjewel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk! Ik pin, voor als ik nog eens cadeautjes-inspiratie nodig heb :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt wederom voor de duidelijke uitleg!!
    Ga morgen naar de markt en dan rap naar huis
    om ook zo'n mooi notaboekje te maken.

    Groetjes Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi! Heel leuk!Is dat van die dikke vlieseline zoals in een ipad hoesje bv? ik heb er ook zo, maar denk niet dat die een kleefzijde om te strijken heeft....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is niet zo'n heel dikke vlieseline als de H640, eigenlijk de dunnere variant daarvan. Het kan ook zonder vlieseline hoor, maar met voelt de kaft wat dikker en zachter aan.

      Verwijderen
    2. maar er bestaat dus vab die vlieseline die aan een kant plakt? Hebben ze dat bij veritas?

      Verwijderen
    3. ja hoor, te koop bij veritas

      Verwijderen
  6. Leuk! Dank je wel voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt oor de zeer duidelijke uitleg....:)
    Deze gaat ZEKER op mijn to-do-list!
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hey Elisanna,

    Echt een superleuk idee! Ziet er prachtig uit.

    Groetjes,
    Het hele Veritas-team

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Cool :) Komt óók al op mijn TODO lijst.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat maak je toch altijd leuke dingen! Ik word al blij als ik ernaar kijk - en dan meteen erna een beetje triest omdat er niet genoeg tijd is om je creaties te maken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Waauw, dat is echt supertof! Ziet er helemaal niet zo moeilijk uit, ik ga het straks als ik thuiskom zeker 'pinnen', en het daarna zeker ook eens uitproberen! Misschien nog een tof idee voor een crèche-boekje voor de dochter :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk idee weer, en met de stofjes die jij gebruikt zien ze er echt wondermooi uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Deze vind ik echt supertof. Goed gevonden, vroeg of laat maak ik dit!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Fantastisch! Ga ik zeker zelf ook proberen! EN weer die leuke stofjes...ik ben er zot van

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Geweldig leuk idee ! Ga ik zeker ook eens proberen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Deze week maak ik er werk van, in agenda-vorm :).

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat leuk! Mijn to-do lijstje is weer wat langer geworden ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dank voor de uitleg! Komt op het to-do-lijstje!

    Een vraagje, hoe bevestig jij je nestelogen? Ik heb er ook van de veritas, maar er zit helemaal geen handleiding bij! Ik heb ook zo'n tang er voor maar ik krijg er er voor geen meter in!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eerst moet je een 'gat' maken, waar je dan het nesteloog in kan kloppen. Normaal zit daar in de verpakking iets voor bij, maar ik doe dat met een schaartje, en dan er eens goed mee ronddraaien in het gaatje zodat het groot genoeg is om het nesteloog door te steken. Dan gebruik je het klein plastic tangetje dat erbij zit om het nesteloog erin te kloppen met een hamer.

      Verwijderen
    2. ahaaa, de hamer! laat ik die tang dan maar snel vergeten en het eens met de hamer proberen! bedankt :)

      dit boekje is alvast gepind!

      Verwijderen
  19. Geweldig mooi en leuk en snel (hoop ik :-)). Vrijdag nog even 3 kadootjes maken en lijkt me dit een geweldig idee!
    Wat is de doorsnede van je bindringen? Op internet zie ik nl vele maten staan,maar heb geen idee welke maat mooi staat. Jouw maat lijkt me een mooie maat.....En stopte je alle 100 kaartjes ertussen? Of 50 per boekje?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De ringen hebben een diameter van net geen 3 cm en in één boekje zit ongeveer de helft van het pakje steekkaarten, 50 dus.

      Verwijderen
    2. Dank je voor je snelle antwoord! Snel ringen gaan bestellen :-)
      Hema heeft die kaarten wel

      Verwijderen
    3. He wat goed, ik zat me dus net af te vragen hoe die ringen zouden heten en waar je die kaartjes kan vinden in nederland. Bedankt voor de tips en tutorial!

      Verwijderen
    4. Zou ik een link mogen hebben waar ik de ringen kan kopen in nederland of belgie. Ik kan ze niet vinden ook niet bij de banier. Kben niet blond maar heb wel hulp nodig ;-)

      Verwijderen
    5. Hallo Zibdoes,

      Google op centralpoint.nl en typ bij zoekactie "gebroken ringen"
      in. Je ziet dan 3 ringen met verschillende diameters. Ik heb diameter 25 gekocht.
      Succes!

      Groetjes Patricia
      (decreatieveuil.blogspot.com)

      Verwijderen
    6. Dank je patricia ,
      Ik heb dezelfde besteld. Ik ben zo benieuwd!
      Nog erg bedankt voor de hulp

      Verwijderen
  20. Ik vind jouw maaksels altijd mooi en je tutorials zijn zo goed en duidelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Heel erg tof! Bedankt voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Knap hoor! Hier kunnen we ook aan beginnen! Nog snel alle benodigdheden in huis halen en dan kunnen we...
    Jouw labels zien er heel professioneel uit. Waar heb je ze besteld? Hoe groot zijn ze? Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nele en Marina, de labels komen van hier: http://www.etsy.com/shop/Vikinglabelling?ref=exp_listing
      Ze meten 4cm op 1cm, als ze geplooid zijn. Naam staat aan beide kanten.

      Verwijderen
  23. Zo mooi weer... ga het pinnen... bedankt!

    U labels zien er inderdaad heel mooi uit wou het ook net vragen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Echt prachtig! Bedankt voor deze tutorial, ik zet 'm op m'n to do lijstje.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Zo leuk en eigenlijk een superhandig cadeautje...

    BeantwoordenVerwijderen
  26. fynfynfyn ! komt op myn to do-lijstje. (straks moet ik nog meer ouderschapsverlof aanvragen :))

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Dank je wel voor de duidelijke uitleg! Ik heb er ook een versie van gemaakt. Ik vond de ringetjes wel niet direct in m'n buurt dus het werd vastgemaakt met een lintje. Er zullen nog versies volgen denk ik. :-) Groetjes,

    http://nuniya.blogspot.be/2013/08/vakantieboekje-met-stoffen-kaft.html

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Waaauw! Mijn zus is al een tijdje naar zoiets op zoek. Ze zal gelukkig zijn als ze dit te zien krijgt'. Bedankt voor de tutorial! :-)
    Veel liefs,
    Ruth

    Http://thelittlecreativeowl.blogspot.ne

    BeantwoordenVerwijderen
  29. wwaaaw cool om te maken

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hey Elisanna

    echt een heel leuk idee!!!!!
    ga het zeker een keer maken!!!!

    groetjes van mij

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Heb dit vorig jaar gemaakt in vilt, ook echt heel leuk
    neem gerust een kijkje
    http://jakoebies.blogspot.be/2013/04/proficiat-in-vilt.html
    Jouw ideetje onthou ik zeker, super als geschenkje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. hoi,

    ik heb een vraagje, het labeltje met elisanna op, maak je die zelf of koop je die ergens? Ik ben op zoek ernaar maar 't is niet zo simpel ze te vinden :)
    alvast thnx voor je antwoord!

    grtz

    Sarah

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Bestaan er strijklabels die je eventueel vooraan op de stof zou kunnen strijken waar je een titel op kan plaatsen zoals "mijn notitieboekje". Zo zie je waar de voorkant is en voor wat het boekje dient. Vraag is .. waar haal je zo'n labels ?

    BeantwoordenVerwijderen