donderdag 7 maart 2013

het verhaal van mijn eerste jurk.

Nog nooit maakte ik een jurk.  Noch voor mezelf, noch voor de twee dochters. Kleertjes maken was tot nu toe ook niet echt aan mij besteed.  Dat had u wellicht al door.  Het liefst van al maak ik dan ook tassen, met rits of zonder, met hengsels of zonder.  Als ik al kledingstukken maakte, waren het t-shirten en pyjama's voor de jongste zoon, of rokjes voor de dochters en mezelf.  Maar een jurk, dat ging me net iets te ver.

jurk anna b

Dus, toen Griet (alias Emma en Mona), de jurkjesmaakster bij uitstek, me voorstelde om eens bij haar een jurk te maken, zei ik dan ook geen nee.  Onder begeleiding van haar zou het misschien wel lukken?

jurk anna Collage

Op de eerste lentedag van het jaar, de zon scheen toen echt speciaal voor ons (!), trok ik gepakt met naaimachine en jurkjesstof naar het huis van Griet.  Beiden werkten we de hele dag aan een jurk. En ja, die van haar is natuurlijk stukken mooier dan de mijne. Maar hé, voor mij was het dan ook de allereerste keer. Schoonheidsfoutjes zitten er dus in, daar mag u zeker van zijn. En toch storen ze mij niet, want man toch, ik heb zowaar zelf een jurk gemaakt!

jurk anna a

jurk anna c

jurk anna g

Fier, echt heel fier, reed ik op het einde van de dag terug naar huis, gepakt met naaimachine en stof verwerkt tot een jurk voor de dochter.  En de dochter?  Die is er zo blij mee, het wordt haar verjaardagsjurk voor binnen enkele weken!  Met bijpassend riempje en gilet is haar outfit klaar (enkel de feestschoenen ontbreken nog).

jurk anna d'

Oh ja, ik heb ervan genoten, van mijn dagje jurk-maken.  Mijn jurkjesvrees is al voor een groot deel verdwenen, en nu droom ik er zelfs van in alle mogelijke maten en motieven!  De stof voor een volgend jurkje ligt al klaar ...

jurkanna3

88 opmerkingen:

  1. Het is prachtig! Hopelijk is je jurkjesvrees nu helemaal weg en zien we hier meer van die schitterende exemplaren!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fantastisch!!!!! Echt helemaal top!
    X
    Else

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super Mooi Sofie ... kan ik nu bij in de leer komen voor rokken te maken ... wil er ook wel aan beginnen , maar om één of andere reden durf ik niet goed !!!
    groetjes, Biefrul

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig jurkje in super kleuren!! goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jurkjesvrees is overbodig hier. Het is een prachtexemplaar. Nu nog een volwassen versie!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Amai heel tof :) proficiat met je eerst kleedje dat er maar veel bij mogen komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. heel erg mooi! ik heb het boek besteld, en kan niet wachten tot het er is, ik heb ook al stofje klaar liggen, en droom al hoe het resultaat eruit zal zien...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Foutjes?? knap gedaan!!! en nu een jurk voor je zelf! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Met doorlopende prints en al? Dat is gewoon super! Nu ben je vertrokken met de jurkjestrein.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. heel mooie nog veel jurkjes stik plezier

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoe heb je die mouwtjes gedaan? Ik kan alleen jurkjes maken zonder mouwen ;-(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. misschien dat Griet daar ooit een uitleg van op haar blog schrijft?

      Verwijderen
  12. Als dit de eerste jurk is belooft dat nog veel goeds voor de toekomst!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat is echt perfect voor een eerste keer! Laat dat bandwerk maar komen :-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig! Die kapmouwtjes zijn zooooo mooi...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb ook een stukje van die stof liggen waar ik nog eens goed over na moet denken voor ik de schaar er in zet. Proficiat met je eerste jurkje, 'k vind 'm geweldig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel mooi! De dochter zal stralen op haar verjaardag.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Super, je mag terecht fier zijn! En inderdaad, met een kleedje heb je eigenlijk bijna direct een volledige outfit...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik keek al even uit naar dit verhaal ;-) Je hebt echt een prachtige jurk tevoorschijn getoverd ! Op naar de volgende ?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Gefeliciteerd met je eerste jurk, echt heel mooi! En ik stem alvast voor het woord 'jurkjesvrees' als HET woord van 2013 :)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. ik denk dat je een vergrootglas nodig hebt om daar een foutje in te vinden hoor, hij is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. mor knap zeg, k zou r vantevoren ook zeker van geweest zijn da ge t kon klaarspelen, chapeau!!!
    & da stofke s natuurlijk prachtig!!!
    liefs, mimi xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  22. supermooi! welk patroontje heb je gebruikt als ik vragen mag?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Die mouwtjes, die vind ik toch zo mooi! Een prachtig exemplaartje, met een super stofje! Laat je maar gaan, je bent vertrokken! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Prachtig!!! Ik heb ook stof en boek klaar liggen nu nog beginnnen.... gr Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  25. gogo Sofie, en, ik denk dat ik dezelfde maak ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. waaaaauw, echt, een sublieme jurk! kan je die ook in mijn maat maken? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. En wat voor een jurk... heel mooi... kijk eens naar de kleedjes die ze heeft zitten soms nog meer foutjes in...

    Leuke, mooie dochter... er zullen nog jurkjes volgen... hopelijk naai je toch ook nog tasjes ik heb geen dochter:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja hoor, er liggen nog een aantal tasprojecten klaar!

      Verwijderen
  28. Ik vind hem heel heel heel erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik vroeg het mij al vaker af waarom ik hier zo weinig zelfgemaakte kleertjes tegenkom. 't zal zeker niet zijn omdat je het niet kan. De jurk is prachtig en de eventuele foutjes zul je wellicht met een groot vergrootglas moeten zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Het jurkje is prachtig! Datzelfde stofje ligt hier klaar voor net hetzelfde modelletje... het doet al zo naar zon en zomer verlangen. Knap gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Nou.... als dit een eerste jurk is, geweldig zeg !!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hij is echt heel mooi. En volgens mij zie jij alleen de schoonheidsfoutjes. Ik zie ze niet hoor.
    Fijn dat je dochter er ook erg blij mee is.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Prachtig! Laat maar komen jou jurken, ik ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Schooon! (en echt waar nog nooit een jurk gemaakt, zelfs niet stiekem? ;) Dan is't dubbelzoschoooon! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Je EERSTE KEER!!!
    Die is echt supergoed gelukt.....en dat stofje ligt hier ook al klaar...:)

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ik vind de jurk echt prachtig! Welke schoonheidsfoutjes? Ben helemaal wel van dat stofje ook! En het model staat je dochter geweldig! Geen vrees meer en nog veeeeeel meer jurkjes :)

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Mooi! Ik heb bij Griet dezelfde jurk gemaakt in hetzelfde stofje maar dan een heel stuk kleiner. Nl voor een kleine fijne 2-jarige. Dus deze vind ik zeker evenmooi! jurkjes naaien is heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. dat zullen de dochters wel fijn vinden, maar vooral, dat nieuwe metekindje zal daar wel meer van krijgen!!!
    Heel mooi gelukt, en het is zo zalig, één kledingstuk aantrekken en klaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Zo tof! Ik zat stiekem al te wachten op jouw kleedjesstart :) De dochter is terecht fier, heel schoon met die kapmouwtjes en het riempje!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Zo'n schoon kleedje! Voor een eerste probeersel is dit schitterend! En aangezien je dochter het wil dragen, zullen de schoonheidsfoutjes nog wel meevallen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Heel mooi! Ik vind het stofje echt fantastisch, ben jaloers op je dochter ;-) Ook al ben ik bijna dertig...

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Echt heel mooi geworden! Ze kan met trots haar jurk showen. Super!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Als Griet mij zou voorstellen samen een jurk te naaien zou ik ook geen nee zeggen! Lessen uit de eerste hand, gelukzak! Ze is prachtig, die jurk, in een geweldig mooie stof. Goed gedaan!!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Pas maar op, jurkjes maken is verslavend. Voor moeder én dochters :))

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Ik zie alvast geen schoonheidsfoutjes ;) Heel mooi die vogeltjesstof!
    Ik maak nu zelf ook jurkjes voor mijn dochter, het eerste volgde ik de beschrijving die bij het Burdapatroon zat (niet zo evident) en het tweede (nog in de maak) aan de hand van het boek "Stof voor durf-het-zelvers", super goed uitgelegd en verloopt veel vlotter (niet omdat het mijn 2de kleedje is)!

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Waauw, dat is echt prachtig!! Heel goed gelukt, amai! Ik zie ook geen foutjes hoor! Ik zag trouwens op je facebook dat je dat stofje op het stoffenspektakel gevonden had, en was toen boos op mezelf dat ik dat niet had gezien want was er eigenlijk zelfs naar op zoek nadat ik het op een andere blog al eens had zien passeren (ik denk bij Toertjes en Pateekes, die het ergens in Berchem had gekocht als ik het me goed herinner...). Heb je toevallig ideetjes waar ik het nog zou kunnen vinden? (of iemand anders?)
    Alleszins nog veel jurkjesplezier vanaf nu!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een Mies&Moos stofje. Kijk anders eens hier http://www.miesenmoos.com/Webwinkel-Category-346594/Mies&Moos-collectie.html

      Verwijderen
    2. Oooh, super!! bedankt voor de tip, ik ga zeker eens kijken!!

      Verwijderen
  47. geweldig toch! jurkjes zijn zo handig. De meisjes zijn ineens helemaal aangekleed.
    Hij is prachtig!
    ik heb het stofje ook. maar gebruik het pas bij een heel speciale gelegenheid. ik vind het echt zooo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Heel mooi! Alle hop, op naar de volgende!

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Ik vind m prachtig11 net als het stofje:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Wat een prachtjurk is het geworden! Proficiat! Ik werd ook verliefd op dit stofje en maakte een rokje voor de dochter dat jammer genoeg al te klein is.

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Hij is prachtig! Echt een lente jurk met de vrolijke vogeltjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Op het eerste zicht dat ik dat de jurk voor onze dochter bij jullie beland was. Maar bij ons geen vogeltjes maar vespa's. Bijna af! Ben benieuwd naar je volgende, want deze is alvast geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Keischoon echt! We want more!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  54. echt zeeeeer schoon geworden zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  55. het is een mooie jurk geworden, ik kan er echt niet aan zien dat je t niet eerder gedaan hebt, hij is heel netjes, en ja ik maak het liefst jurken voor mijn dochter
    groetjes sarina

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Waauw, ziet er heel mooi uit!! Leuk stofje!

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Supermooi! En nu je de smaak te pakken hebt, kijk ik uit naar de volgende jurkjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Het is dus duidelijk: met zo'n knap jurkje moet je geen schrik meer hebben om er nog te maken! super mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Ik vind hem geweldig!
    Laat de zon numaar schijnen.

    Groetjes Bloemar

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Het jurkje is prachtig! Echt een leuk stofje heb je gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Indrukwekkend! En dat voor jouw eerste keer? Daar mag je terecht trots op zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  62. En dat voor een eerste keer?! Zeer geslaagd!!

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Wauw supermooi! Doe zo voort!

    BeantwoordenVerwijderen
  64. Prachtige jurk in een al even prachtige stof. Supermooi gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  65. echt prachtig!!
    ik zou ook wel eens op jurkjesles willen gaan bij griet!

    BeantwoordenVerwijderen
  66. Prachtig gewoon! Dat zou ik ook wel willen kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  67. Wauw! En dat is je allereerste jurk? Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  68. Mooooooooi! Proficiat! Je zal de smaak nu wel te pakken hebben...

    BeantwoordenVerwijderen
  69. Prachtig! Leuk dat we nu ook jurkjes zullen kunnen bewonderen!

    BeantwoordenVerwijderen
  70. grappig jurken vrees. Ik heb tassen vrees het ziet er zo leuk en toch begin ik er maar niet aan!
    De jurk is goed gelukt hoor!

    groetjes bianca

    BeantwoordenVerwijderen
  71. Wat geweldig dat je over je jurken maak vrees heen bent. Het is een prachtige jurk geworden!
    Ik moet ook hoognodig eens aan de slag met mijn naaimachine. Sinds de recykleer tijd in september heeft hij staan te wachten om eens onderhanden genomen te worden. Het naaimachine vrat het garen op (dus zal aan de afstellingen liggen...denk ik). Mijn allereerste recykleerrok dient nog afgewerkt te worden ;). Maar ja heb het zo druk met leuke post versturen en andere dingen dat ik er maar niet aan toe kom (of het gewoonweg vergeet terwijl hij dus pontificaal maanden lang op de keukentafel heeft gestaan...schaam schaam hihihi).
    Warme groetjes van Susan

    BeantwoordenVerwijderen
  72. Dat patroon zou ik wel heel graag willen. Vanwaar hebben jullie dat. Staat het ergens op je blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  73. Super leuk jurkje. Ook de accesoirres super leuk mag ik vragen waar je die vandaan hebt?

    BeantwoordenVerwijderen