woensdag 20 maart 2013

het tafelzeil dat niet wou meewerken.

Een hele tijd geleden kocht ik een zomers stuk tafelzeil.  Om een draagtas met rits mee te maken.  Op zich heel eenvoudig, ware het niet dat dit tafelzeil niet echt plezant was om mee te werken.  Het leek alsof er een voortdurend gevecht bezig was tussen de naaimachine, het tafelzeil en mezelf.  Zelfs met de boventransportvoet, lukte het maar heel moeilijk.

tafelzeil 1

tafelzeil 3

Maar kom, ik heb me erdoor gejaagd, voorzag de bovenrand van enkele rijen 'wild stikken' om het lelijke eerste stiksel te camoufleren en de tas raakte af. Dan toch liever het soepele petit pan tafelzeil, dat zal voor een volgende keer zijn, wanneer ik er terug moed voor heb.  Eerst ga ik nog enkele canvas versies maken van dit model, handig voor op vakantie.

tafelzeil9

tafelzeil a

tafelzeil 2

59 opmerkingen:

  1. Maar ze is wel heel mooi geworden !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hij is wel erg leuk, ondanks je gevecht met de machine en het tafelzeil.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi model, moet ik ook eens proberen, met een rits bovenaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jaaa! Wat een prachtige tas!! Helemaal zomers!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind ze wel heel erg mooi!
    Welk patroon gebruikte je?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ondanks het gevecht toch heel mooi geworden! Ik ben al benieuwd naar de exemplaren die volgen...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ja watt, heel "mooie", als ik altijd op je blog kijk, maak jij mooie dingen
    en kiest ook mooie stofje
    en je kleur combinaties zijn ook altijd BANGELIJKE ben soms stiekem jaloers

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oei herkenbaar! Ik heb zoiets gehad met het maken van een toilettas... Maar ik heb het uiteindelijk opgegeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hij is echt tof! Kun je niet een keer dmv foto's laten zien hoe je de rits er zo mooi inkrijgt? Bij mn laatste tas heb ik hier zo mee zitten worstelen. Was een tas met voering en toen de rits er eenmaal goed inzat ( dacht ik) en ik de as goed ging keren, leek de rits verkeerd om, hahaha :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ondanks het gevecht vind ik hem heel mooi geworden! Ik krijg er zin van om naar het strand te gaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit is echt een staaltje vakmanschap! Lieve groet Pascale

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben helemaal fan! Zelfs met gevecht. Hoera voor de volharding :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ze is toch wel echt super geworden, uw tas. Lijkt me ideaal voor naar de bib, naar het zwembad, mee op fietstocht,...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een pracht van een strandtas, toch blij dat je doorgezet hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Probeerde je ooit al een ledervoet? Ik heb geen boventransport, maar wel een ledervoet (met wieltjes) en dat lukt bij mij goed. Petit pan werkt gemakkelijker, maar ook de taaie toile cirée gaat redelijk goed. Toch heel mooi hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik meende mij te herinneren dat een stukje plakband onderaan de voet ook helpt om tafelzeil beter te laten schuiven.
    Maar wel een mooi resultaat, ondanks het vechten.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Echt een kei mooie tas geworen. Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Tafelzeil van Kitch Kitchen?

    Bij mij stropt dat ook enorm hard tegen, het tafelzeil van Lola is een pak gemakkelijker door de zachte onderkant!
    Ik heb al gedacht om katoenvlieseline tegen Kitch Kitchen te strijken zodat het ook een zachte ondergrond krijgt....maar ik weet niet goed of ik überhaupt iets tegen tafelzeil KAN strijken!
    ( ik heb nl nog wel een voorraadje Kitch Kitchen liggen....:). )

    Btw ik vind het wel fijn dat je't gevecht gewonnen hebt.....de tas is echt prachtig geworden!
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. ik denk dat het zo iets is als met een kind krijgen: zwaar afzien, maar het resultaat mag er meer dan zijn, hij is echt prachtig. van waar komt je tafelzeil? zie ik wel zitten voor in de tuin...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gekocht bij les enfants terribles in de mechelsetraat in leuven.

      Verwijderen
  20. Wel erg mooi geworden!
    Mijn eerste tassen (lang geleden!) maakte ik van tafelzeil, het kostte
    me een heleboel naalden én een naaimachine.
    Op mijn huidige naaimachine heb ik het nooit meer aangedurft...
    Maar het Petit Pan tafelzeil is wel te doen?
    Zou ik dan toch weer eens...?

    xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Petit pan tafelzeil is veel soepelder en glijdt veel makkelijker onder je machine door. Dat lukt zelfs heel goed met een gewoon naaivoetje.

      Verwijderen
  21. Maar hij is wel heel erg mooi geworden! Knap van je dat je het niet aan de kant hebt gegooid! (zou ik misschien gedaan hebben)
    groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Maar hij ziet er nu wel heel mooi uit! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik vind dat toch wel een heel mooi tafelzeil hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Maar alle moeite waard: supermooie tas, inderdaad écht zomers! Van zo'n print word je helemaal blij!
    Grtz, Esrosa

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Jammer dat het zo'n gevecht was maar hij is wel prachtig geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Heel mooi! Nog eens een patroon?

    BeantwoordenVerwijderen
  27. De tas is heel mooi en erg praktisch... hoe lang is de rits? 50 cm

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Jeuuj voor de aanhouder! Want deze tas is heel geslaagd!
    Hm, deze ziet er ook een handig model uit om binnenkort met de baby op stap te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Gelukkig! Eind goed al goed!
    Het was het gevecht waard! MOOI!
    Superhandig zo'n tas!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Prachtig! Ondanks het grote gevecht :)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Prachtig geworden !!
    Ben al benieuwd naar de canvastas en hopelijk leer je ons hoe het moet ..

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Oh, hij is wel heel mooi! Ik hou van dat witte en die felle bloemen, mooi contrast. En gisteren pinde ik nog een tuto om dit soort tas te maken, maar nu krijg ik precies een beetje schrik om eraan te beginnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Je volharding wordt beloond met zo'n mooie, zomerse tas! Een tijdje geleden heb ik voor het eerst een dubbelgevouwen stuk tafelzeil van Lola onder mijn machientje doorgehaald, met boventransportvoet én een stukje matte plakband op het naaivoetje. Dat liep heel vlot.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wat een prachttas! Niets van de zien dat het zo lastig naaide!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Inderdaad de tas ziet er super uit!!! Je ziet de aanhouder wint ;).
    Knap gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Die ziet er anders wel super uit !

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Al die tassen hier, het is om van achterover te vallen. Toch zeker voor iemand die er met moeite 2 gemaakt krijgt, en de andere 5 op de planning blijft vooruitschuiven. Een tassenkoningin: dat ben jij!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Ziet er toch heel schoon uit zenneuh :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Mooi! Erg zomers. Steek daar een boekske of twee in, en richting strand ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. heel erg mooi! Misschien was het een gesukkel, het resultaat mag er echt wel wezen, en de print is heel erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. De tas is vet cool!Die rits lijkt me wel een heel gedoe,maar zit er mooi in.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Leuk, die ga ik ook eens proberen. Hoeveel tafelzeil had je ongeveer nodig, dan weet ik hoeveel ik moet bestellen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hiervoor gebruikte ik 1 meter tafelzeil.

      Verwijderen
  43. Is er ook een patroon van deze tas te downloaden?

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Ohhhh mooi, ik zou ook graag een patroon lezen indien mogelijk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. heel mooi!! Een vraagje: hoe breed is de tas? Vermits de rits 55cm is schat ik 50cm of zo..? Hoe breed heb je dan je stof uitgeknipt? Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen