dinsdag 19 februari 2013

ode aan de Tiger.

Als kind had ik vroeger een letterbak.  In huisjesvorm.  Vol met kleine minibeeldjes erin, gaande van porseleinen balletschoentjes over kleine hondjes tot kindersurprise-verrassingen.  Het kreeg allemaal een plaatsje.  Die letterbak verhuisde later mee met mij, zonder inhoud weliswaar, die sneuvelde ergens tijdens mijn tienerjaren vrees ik.  Ze verhuisde dus mee, jaren geleden, van huis naar appartement en terug naar huis, en toen wist ik niet wat ermee aan te vangen.  Veel opruimbeurten van zolder en kelder later is de letterbak nu onvindbaar, en vrees ik zo'n beetje dat ik er een kringloopwinkel-koper blij mee heb gemaakt.
Toen ik op pinterest talrijke exemplaren tegenkwam, opgefleurd met kleurrijke papieren prints, vond ik mezelf dan ook meermaals zo stom dat ik niet beter gewaakt had over mijn oude letterbak.

letterbak a

Ik ging niet echt op zoek naar een nieuwe, en dacht er wel ooit één tegen te komen.  Dus toen we tijdens onze citytrip naar Madrid een Deense Tiger store zagen, kon mijn geluk dan ook niet op.  Ik weet niet of u ze kent, die Tiger stores, maar ik word er letterlijk en figuurlijk naar binnen gezogen.   Er voorbij lopen kan niet, echt niet.  Ze hebben filialen over de hele wereld, maar niet bij ons in België. Een groot gemis hier hoor, want in die winkel vind ik altijd iets, voor geen geld. Het is dan ook elke keer als we ergens op vakantie zijn, dat we er één tegengekomen.  Vorige keer in Nederland, nu in Spanje.  (en om mezelf voor de volgende keer voor te zijn, heb ik ondertussen al eens gecheckt of er ook een winkel is in ons volgende reisland.  En hoera, hoera, ook Portugal beschikt over zijn eigen Tiger store!)

letterbak i

letterbak g

letterbak h

Maar dit even terzijde, in Madrid namen we ook dus weer goed de tijd om de winkel ondersteboven te halen, en mijn oog viel meteen op de letterbak aldaar. Een schoontje!  Voor vijftien euro en al volledig voorzien van de mooiste prints!  Ik had hem snel vast, ik zou het wel ergens in de valies proppen zodat hij mooi mee op het vliegtuig kon.
En wat ben ik er blij mee.  De letterbak staat hier al eventjes te pronken.  Nu nog een goed plekje ervoor vinden, en langzaamaan vullen, leegmaken en terug vullen. Een letterbak die meeleeft met de seizoenen, heerlijk toch!

letterbak e

letterbak c'

45 opmerkingen:

  1. Zalig nostalgisch de letterbak en heerlijk eigentijds met de leuke prints!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk zeg! Wij hebben hier in Utrecht ook een TIger store, echt super leuke winkel! Mocht je eens iets nodig hebben, stuur ik het je met alle liefde op hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oh, wat lief! ik zal eraan denken als ik nog eens iets wil!

      Verwijderen
    2. Gewoon doen hoor als je wat wilt, ze hebben zulke leuke spullen :) Heb ook al een keer staan twijfelen of ik een hele foute replica van de Mona Lisa zou meenemen ;)

      Verwijderen
  3. Heel mooi!! Waarom zijn er zo geen winkeltjes in de buurt hé ;-) Onze volgende reis gaat ook naar Portugal, maar helaas niet in de buurt van Lisboa...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Schoon ! Ik zie in je link dat ze partners zoeken voor België, hopelijk voelt er iemand zich geroepen...
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn eigen letterbak van toen ik klein was, ligt in onze garage ... maar zo mooi opgevuld is die wel niet hoor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Door je inleiding en dan de foto, dacht ik: amaaaai, die oude letterbak heeft ze geweldig getransformeerd! Maar ha, het is zo gekocht :-) Wel mooi uiteraard ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De bedoeling was ook van er ooit één te kopen zonder papiertjes en dan zelf te plakken. Maar deze had alles al, dus wel makkelijk :-) Trouwens, zo mooi zou het niet lukken bij mij hoor, want er zit ook nog een dunne plexiglas tussen om de prints te beschermen. Geen idee hoe ik dat er proper tussen zou krijgen zonder lijmresten te zien...

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    3. Daar bestaat speciale lijm voor.

      Verwijderen
  7. Oh, wat is hij prachtig! Ik heb dat ook al een tijdje in mijn hoofd, maar ik vind niet het geschikte formaat ... IEn hier ook al veel boosheid om mijn oude van vroeger niet bewaard te hebben!
    Ik ben ook zo zot van Tiger, ik kocht hem laatst in Utrecht bijna leeg :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tiger, daar had ik nog nooit van gehoord! Ze mogen er gerust hier één in Zuid-West-Vlaanderen planten ...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Waw, zo'n mooie prints! Ik kende die Tiger store helemaal niet. Ik zal snel even het internet raadplegen om weer wat bij te leren...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Haha, ze moesten eens weten bij Tiger... zoveel Belgische dames die staan te springen om een filiaal!
    Gat in de markt lijkt me.... Ik ben verwend en heb een Tiger winkel op ± 20 minuten afstand....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk die winkel he? Ik ben een bofkont want er is er ook een in Haarlem. Je kunt daar echt niet met lege handen naar buiten komen. De letterbak is fantastisch en heerlijk ook dat ie al helemaal af is. Want ik weet uit ervaring dat het een megaklus is om hem zelf zo te maken... LIeve groet, pascale

    BeantwoordenVerwijderen
  12. handig zo een voorgeschilderd en bekleefd exemplaar! Hier liggen er een stuk of 6 letterbakken te wachten om tegen de muur te geraken, en tig kleine kringloopfrulletjes voor er in. Eentje voor elke kinderkamer, eentje op mijn naaikamer, of 2, of misschien 3, ...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi, Hier klikt ook een tiger liefhebster voorbij en in Arnhem zit er ook een. Ik moet ook altijd moeite doen om er voorbij te gaan. Maar ik kan hem niet altijd leeg kopen he? Mooi die letterbak ik wil hem ook wel maar waar zet ik hem neer?? Maak je ook eens een foto met vulling?

    groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat is echt wel een hele mooie letterbak....en prachtige printjes!!!
    Niet verwonderlijk dat je die niet kon laten liggen....:)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb er ooit eentje gehad maar al lag weg:)
    die van u is heel mooi... zeker een foto nemen als je een plaatsje gevonden hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Echt leuk deze!! Ik heb nog blankhouten letterbakhuisjes van de XENOS (is die in Belgie misschien??) liggen om te schilderen en te beplakken :-)

    Groetjes van Ellebel

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dat is pure nostalgie zo'n letterbak! Ik denk dat die van mij ook spijtig genoeg ergens in de kringloop is beland. Misschien moet ik toch eens op zoek naar een nieuwe, maar dan wel zo'n mooie als die van jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ohhhh wat leuk! ik ben fan van de letterbak!

    liefs,
    Samantha

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oh ik kende die winkels niet, maar ga zeker op zoek gaan nu :) heel,mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Heerlijk, ik heb de mijne nog. Moet hem alleen nog van de lelijke blauwe verf ontdoen. En ik heb nog een hele schoendoos vol met de figuurtjes. Vorig jaar kocht ik op de rommelmarkt eentje in huisjesvorm voor 1 euro. Hij is al geel geverfd. Vorige week kocht ik er ook een voor geen geld in de Action en die is al wit geverfd. Nu nog even beplakken met de mooie prints van het Kruitvat die ondertussen ook wel door iedereen gekend zijn in blogland!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. die kruidvat papiertjes zijn er wel heel erg geschikt voor! (en ik ga ook eens in de action gaan kijken, heb nu zin om er eens zelf een op te lappen:-) )

      Verwijderen
  21. Wauw, dat is nog eens een leuke vondst!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. mooi. leuk met al die verschillende papiertjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een mooie letterbak!! Leuk dat je die zo hebt kunnen kopen! Ik dacht eerst echt dat je het zelf had gedaan, maar dit is gemakkelijker natuurlijk! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Geweldig mooi en wat een toffe kleuren, prachtig in combinatie met het wit! Gaan ook eens op Tiger-jacht...

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Oh ja, Tiger is leuk!
    Hier is er één in Arnhem en laat ik nu net vrijdag naar Arnhem gaan! Ik heb er al eens zo'n te gek film-krijt-bordje gevonden, met zo'n klep: "action - cut" haha. En een klein krijtbordje.
    Heel leuk en deze letterbak is ook echt een plaatje!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Zie net bij Hema online staat ook een letterbak... laat het hier even weten voor mensen die er eentje zoeken:)
    Niet dezelfde hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik heb die ook al zien liggen bij hema, Marina, toen wel voor 30 euro (nu staat er 65 euro!). Maar die vakken zijn nogal groot, en ik vond 30 euro wel veel voor zo'n letterbak.

      Verwijderen
  27. Jaaaa, ik mis ook een Tiger Store in België,
    echt stom, ik kan mij daar echt lang in amuseren
    (en superveel kopen en toch weinig betalen)!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ooh ja, een letterbak! Ik had ook een huisje... vraag me af wat daarvan geworden is. Deze is superleuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Prach-tig! En heb snel eens gecheckt voor mijn volgende tripje en in Londen zijn er wel 6 Tiger's :) :)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat een prachtige letterbak ! Love the prints !

    BeantwoordenVerwijderen
  31. De Tiger, daar had ik dus nog nooit van gehoord... Maar dit hangt ongetwijfeld ongelooflijk vrolijk te wezen aan uw muur. Ik plan een witschildering-en-beplakking van de mama's oude letterbak :)

    BeantwoordenVerwijderen