woensdag 23 januari 2013

een rok voor de lente.

Op onze vorige naaiclub bijeenkomst stond het maken van een rok op het programma.  Om te beginnen bij het begin (en Marleen te laten kennismaken met de overlock. Dat beviel haar trouwens zo goed dat ze de volgende dag meteen haar eigen overlock ging kopen!), maakten we een rokje met elastische tailleband uit het rokjesboek van Mme Zsazsa.  Ik moet eerlijk toegeven dat ik daar nogal sceptisch tegenover stond.  Voor onze meisjes maakte ik al veel van die rokjes.  Die vinden dat alleen maar makkelijk, zo zonder rits of knopen.  Maar voor mezelf vreesde ik dat het teveel zou doen denken aan een zwangerschapsrokje.
Met dat scepticisme begon ik er dus aan, nam een stofje dat me niet al teveel gekost had (maar wel zalig mooi is!) en nam de maat 38 over uit het zsazsa boek.  Ligt het aan mij of niet, maar ik vind die maten nogal groot uitvallen. Volgens de matentabel had ik een 40 nodig.  Maar omdat ik altijd een 38 heb, nam ik dus koppig die maat over, ik zou er wel in geraken.  

De rok werd gemaakt, en ja hoor, hij paste!  En mijn vooroordelen in verband met de elastische tailleband verdwenen als sneeuw voor de zon, want wauw, wat zat dat goed en makkelijk!  Niks zwangerschapsrokje dus!

rok10'

rok bloem

De rok (met bijpassende eloleo bloem) ligt hier al eventjes.  Maar de lente is er nog niet.  De rok heeft geen voering, dus moet ik er nu een onderrok onder dragen (die ik nog niet heb).  Ik trok hem toch even aan, om de dochter foto's van me te laten maken.

collage rok 2

Met sjaal, de foto's werden buiten getrokken, en ik stond zo al te verkleumen van de kou.  Maar de sjaal past er wel bij, vindt u niet?

collage rok4

55 opmerkingen:

  1. Awel, voor mezelf ben ik geen rokskesmens....wegens, geen poep om een rok omhoog te houden.....maar met en elastische tailleband zou misschien nog wel lukken!
    En inderdaad een heel schoon stofke, goed bijpassende sjaal uw dochter kan schoon foto's trekken....:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sterker nog, gaat helemaal prima samen! Ik ben zelf een beetje bang om met elastische band te werken... gaat zo snel bobbelen en ik heb ook geen overlocker, ack!!
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je staat er super mee, jij lentemeisje!
    Die kleuren zijn zo heerlijk fris!
    En die sjaal heb je helaas nog even nodig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. zo knap, seg!!! Mischien een teken aan de zon om sneller de lente in te zetten?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. oh, da's lang geleden hier een kledingstuk te zien verschijnen ;-). Je staat echt prachtig met die rok! En ik ben zelf ook absolute fan van boordstof voor mezelf. Ik maak die boord dan wat breder en kan op die manier zelfs wat buik verstoppen ;-). En inderdaad, die maten zijn vrij groot, ik teken ook een maatje kleiner over dan ik bvb van burda zou nemen ...
    Allé, en nu hoop ik samen met jou dat het héél vlug lente wordt!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Marie-Christine23 januari, 2013

    IK heb ook een rokske in dat stofke.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk! Die heb ik voor de kindjes al gemaakt, ga er ook eentje voor mezelf maken, van hetzelfde stofje als mn meisjes :) en laat de lente maar snel komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. heeel sjiek, ik zou dat toch ook eens moeten doen he zo een rokske maken

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn rokjes met stuk boordstof zijn ook degene die ik het liefst draag! En dat stofje, man toch, ik zou er bijna een moord voor begaan, zó schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben ook superfan van rokken met boordstof voor mezelf :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik herken je sceptiscisme. Maar nu ik het resultaat zie, is dat zo verdwenen! Mooie rok!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Echt heel leuk !! En ik heb zomers alleen maar van dat soort rokjes aan, helemaal tricot, niks geen rits. Uit Het Boek heb ik wel een rokje gemaakt mét rits en ik heb daar zelfs 2 maten kleiner van moeten knippen. Ze rekent nogal groot ja ! Doet ze expres misschien, om blije mama's te zien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. heel mooi! ik heb zelf ook een (gekocht...) rokje met elastische tailleband en dat zit zalig. ik zou dus bij voorbaat geen twijfels gehad hebben :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heel mooi! En ik heb hetzelfde voor met de maten uit 'Allemaal Rokjes'. Als ik opmeet heb ik een 40 nodig, maar ik heb toch koppig een 38 gemaakt... en die zit perfect.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. super, mooi! Ik vind dat je dat gerust nu ook al kan dragen! Lang leve kleur in de winter :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zalig schoon en die koppigheid herken ik wel ergens.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik ben fan! En vooral dragen nu, zou ik zeggen! Zonnigheid en kleur, heerlijk, ook in de winter!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Die is gewoon super mooi. Ik zou die zelfs in de winter durven aan doen. Voor dat eeuwig vrolijke gevoel ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooi rokje! Met boordband is eenvoudig en vlug te maken, voor mezelf heb ik dat nog niet geprobeerd, voor de meisjes wel.
    Inderdaad, de maten van Mme ZsaZsa vallen inderdaad groot uit; dat hebben degene die in de naailes een rokje uit haar boek gekozen hebben ondervonden.

    P.s. laat de lente nu maar komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Heel mooi! Heb je geen problemen met een katoenen rok op kousen? Heb er ook net één gemaakt en de rok kroop constant omhoog tegen mijn kousenbroek. Dan maar een onderrokje erronder gemaakt in voeringstof, maar nog steeds hetzelfde probleem!
    (ik heb trouwens ook 1 maat kleiner dan wat de tabel zegt!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zo kan ik het inderdaad niet dragen met broekkousen eronder. Dan kruipt het omhoog, zoals jij zegt.
      Met een onderrokje heb ik het nog niet geprobeerd.
      Het is dan ook meer een rokje om aan te doen met blote benen :-)

      Verwijderen
    2. gladde kousen? Kan dat niet helpen?

      Verwijderen
  21. Ik heb ze tot nu toe ook met tricot band gemaakt. Bevalt mij prima (om mijn ritsen-fobie te omzeilen).

    BeantwoordenVerwijderen
  22. ooh dat maakt me instant gelukkig! het lijkt wel of de zon schijnt!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Oh, dat stofje, ik was er al van de eerste keer dat je het toonde verliefd op! De lente in een stof, écht. Het is een heel mooie rok geworden!
    Ik ben trouwens ook wat bang van die elastische band, en zonder overlock lijkt me dat niet deftig te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. hier vorige zomer een 9-tal rokjes gemaakt, zelfde principe. Even bandwerk, maar daarna zo hard genieten! en zelfs als het heel warm is, zit die boordstof nog steeds zalig! Hopelijk is snel lente, héél snel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Vrolijk stofje. Daar krijg je de lente van in je bol ( en dat is wel nodig op zo'n saaie grijze dag. )

    BeantwoordenVerwijderen
  26. ik wou dat ik koppiger was geweest. normaal ook 38, volgens het boek 40. volgde trouw de goede raad op en.. ik zwem er in

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Tof! Een mens zou al beginnen verlangen naar de zomerrokjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Zo een rokje wil ik ook... stof is dik genoeg veronderstel ik:)
    Sjaal en bloem heel mooi erbij!
    Waar is het stof te koop misschien heb ik het niet zien staan zit hier tussen het koken vlug bericht te doen!
    Dikke kus dat je het ons laat zien!
    Marina

    Ik heb het stofje al dikwijls zien staan... echt weer prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk niet dat de stof nog ergens te vinden is. Ik kocht ze op een stockverkoop.
      En ja, ze is vrij dik, dus ideaal voor een rokje!

      Verwijderen
  29. Heel erg mooi! Ik sta ook niet te popelen voor een rok met elastische band, maar nu ik de jouwe zie.... ik ga het ook eens proberen! Het feit dat de rokjes van Mme zsazsa groot uitvallen, klinkt me super in de oren. Trouwens prachtig samen met de sjaal en broche : echt af! Knap.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Schitterend. Alles past super mooi samen. Ook die bloem maakt het volledig af.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ja hoor, perfecte match. Ik moet zeggen ge kunt hem zo aandoen nu in de winter hoor zoals je hier presenteerde. Een beetje lente in de winter dus. Die laarzen en zwarte broekkousen mistaan niet.
    Dat stofke is subliem.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Heel mooi!
    Ik moet bekennen dat ik er ook nog nooit eentje maakte met elastische tailleband, maar jij hebt me over de streep getrokken...

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Zalig zo'n vleugje lente op het scherm, dit maakt me blij :-)
    Heel mooi rokje, zo'n prachtig stofje...

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wat leuk om hier eens een rokje te zien passeren ! En prachtig rokje trouwens ... en makkelijk inderdaad, met zo'n ribboordband (ook ik spreek uit ervaring)

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Mooi! Ja ik heb ook al gemerkt dat de maten bij zsazsa groot uitvallen

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Hele mooie outfit, ik zie niet waarom je zou wachten om het te dragen!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Prachtige rok! En zoals je hier boven ook al gelezen hebt: het ligt niet aan jou: de maten in het boek van Mme Zsazsa vallen echt heel ruim :)

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Uw outfit is prachtig! Enne, echte fashionista's trotseren de kou zonder moeite :)

    BeantwoordenVerwijderen
  39. super tof, staat u goed. Misschien moet ik ook eens mijn vooroordelen over elastische taillebanden voor dames over boord gooien.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Hij staat echt heel mooi, en het stofje is 'to die for'!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Een exemplaar waar je meteen vrolijk van wordt!

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Mooi! Heb er al veel voor dochterlief en buurmeisjes gemaakt, maar nu ik dit zo zie ga ik het toch eens voor mezelf proberen...

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Heel erg mooi!!
    Een beetje lente in de winter***

    BeantwoordenVerwijderen