woensdag 12 december 2012

snelle cadeauzakjes - how to

Onder de kerstboom liggen ondertussen al veel pakjes.  Voor enkele daarvan maakte ik een cadeauzakje uit een stofje aangepast aan de toekomstige ontvanger ervan.

cadeauzakje2

cadeauzakje3'

Het geeft wat kleur onder de kerstboom, het is eens wat anders dan de winkel-papier verpakking en het zakje is achteraf ook nog bruikbaar.

cadeauzakje1'

Wilt u ze ook maken?  Ik leg het u even snel uit.

Knip volgende delen:
Uit de effen stof een lap van 30 cm op 50 cm (dit wordt de voering van het zakje) en een lap van 11 cm op 50 cm.
Uit de stof met print een lap van 21 cm op 50 cm.
Leg de strook van 11 cm tegen de onderkant van de stof met print.  Goed op goed, en stik ze vast met 1 cm naadwaarde.  Strijk open, je hebt nu je volledige lap stof voor de buitenkant.

1' Collage

Plooi de buitenlap dubbel en stik de zijnaad en ondernaad met 1 cm naadwaarde.  Laat hierbij bovenaan, in de zijnaad, een opening van 2 cm.  Plooi ook de binnenlap dubbel, en stik eveneens zijnaad en ondernaad, laat hierbij een keergat open in de ondernaad.

2 Collage

Keer de binnenzak met de goede kant naar buiten en steek hem in de buitenzak.  Goede kanten tegen elkaar dus.  Speld de twee zakken bovenaan vast, zorg dat de zijnaden mooi op elkaar liggen.  Stik rondomrond met 1 cm naadwaarde.  Keer alles door het keergat.
Steek de binnenzak in de buitenzak, en rol de bovennaad tussen je vingers zodat die mooi plat komt te liggen.  Speld ook dit weer vast (je kan dit ook strijken, ik werk liever met vastspelden).  Naai nu bovenaan de tunnel voor het koord, op 2 cm afstand van de bovenrand.

3" Collage

Steek je koord door de tunnel.  Naai het keergat in de binnenzak nog dicht (met een blinde steek of met je naaimachine dicht tegen de rand).  En je cadeauzakje is klaar.

4 Collage

En door onderaan ook nog de naam op te flocken, worden naamlabeltjes helemaal overbodig!

45 opmerkingen:

  1. dat had ik nu net nodig :), leuke combinaties van de stofjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. bedankt voor den tip, hopelijk kan k r morgenavond ook aan beginnen ;-)
    liefs, mimi xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zo'n goed idee om die lappen stof gewoon dubbel te plooien! ik voel dat er bij mij ook kerst-pakjes zo'n zakje gaan krijgen :) bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, leuk weer! En dank voor het denkwerk mbt tunnel ;) Dat soort dingetjes kunnen je toch even bezighouden he.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hmmm, eigenlijk zijn kerstcadeautjes veel leuker dan die van de Sint besef ik nu, hoef je je ook niet druk te maken over het feit dat mama het maakte i.p.v de sint. Stof tot nadenken haha, zal deze even pinnen, komt vast eens van pas! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel leuk. bedankt! heb het dadelijk gepind.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel goed idee! Bedankt voor de duidelijke uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ooooo, zo leuk weer en makkelijk met dat dubbel plooien! Ik dacht dat mijn to do lijstje af was voor de kerst maar ik merk dat er steeds war bij komt:) deze dus ook;) De clutch met rimpels voor mijn schoonzus is gelukt! Super is ie! Groetjes Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
  9. he dit is toevallig! ik ben nu ook met zoiets bezig! maar dan voor een verjaardagsfeestje! ook tussendoor foto's aan het maken voor een tutorialletje :) leuk! deze vind ik ook mooi. Die van mij worden zonder voering, dus toch ietsje anders! daag

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dankuwel! Komt altijd van pas. Zeker als het snel kan gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Veerle (Ename)12 december, 2012

    Super, ga dit eens proberen. Waar vind je van die touwtjes?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. de fijne touwtjes kocht ik op het stoffenspektakel. Bij Veritas hebben ze er ook, maar niet in veel kleuren. En dan ook hier in leuven bij hexagoon.

      Verwijderen
  12. Wat een leuke zakjes!
    Ik ben helemaal gek van ezeltjes, dus je voelt de vraag vast al aankomen; waar komt dat leuke ezelstofje vandaan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kocht de ezeltjes bij Bambiblauw. In Leuven bij hexagoon hebben/hadden ze die stof ook.

      Verwijderen
  13. Wat leuk! Hopelijk kom ik er ook nog toe. Ik zou zo graag wat zelfgemaakte kadootjes onder de boom leggen en als die dan ook nog eens zelfgemaakt verpakt zouden zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zo mooi weer wat heb je toch altijd goei ideeën!

    ik moet toch echt eens tot in Leuven naar HEXAGOON!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooie stoffencombinaties ! Bedankt voor de uitleg .

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Die komen zeker nog van pas. Ik heb ze gepind. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Leuk idee!! Heb er ondertussen al 2 gemaakt en er zullen er nog een paar volgen :). Geef namelijk veel oorringen cadeau aan vriendinnen en zo'n zakje is ideaal (heb het formaat wel wat verkleind :)).

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Tof én herbruikbaar idee ! En met de naam in flockfolie vast wel mooi. Maar ik zou in plaats van flockfolie te gebruiken,opteren om de naam erop te borduren (gewoon met zacht potlood erop schrijven en met steelsteek erop borduren). Dat gaat natuurlijk het beste vóór de stofjes aan de zijkant dichtgestikt worden ;)
    En als de zakjes een beetje kleiner gemaakt worden, is het vast heel leuk om ze als kerstzakjes in de kerstboom zelf te hangen. Want met zo'n vrolijke stofkleurtjes kan dat toch meer dan gemakkelijk de concurrentie met de kerstballen aan ?
    'n vrolijke groet,
    sneksniltje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. je kan er alle kanten mee uit. In de boom hangen is ook een leuk idee, met de nieuwjaarscentjes erin. Goede tip, bedankt!

      Verwijderen
  19. Wat een mooie foto... ik ben altijd zo blij om te zien wie achter die blog zit/staat!
    Fijn weekend!
    Marina

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dank u wel. Net een zakje gemaakt voor de kleindochter.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Bedankt voor deze mooie tutorial! Ik heb het verkleind en het worden doopsuikerzakjes voor mijn derde kindje, met een naamlabeltje erin genaaid! Het wordt supermooi met verschillende dessins! Heel erg bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben/was ook op zoek naar een idee voor zelfgemaakte doopsuikerzakjes voor ons 3de kindje, en denk dat ik ze gevonden heb!! Alleen nog
      eens denken wat voor naamlabeltje erop komt. Wat heb jij voorzien?

      Bedankt!!

      Verwijderen
    2. Ik heb naamlabeltjes besteld bij cottontrends en ze zijn maandag toegekomen, ik vind het een heel leuk resultaat! Ben volop bezig met mijn zakjes, ik heb 5 verschillende dessins genomen. In het snijden van de stof kruipt veel tijd maar ik heb de verschillende afmetingen eerst in karton geknipt, dit kon ik dan telkens op mijn stof leggen zonder telkens af te meten. Ook kocht ik ern snijmat en rotarycutter om vlot allesuit te snijden, want met de schaar duurde het mij te lang! Veel succes! Ik denk dat het resultaat super zal zijn!

      Verwijderen
    3. Hoi, welke afmetingen heb je dan gebruikt voor doopsuikerzakjes?

      Verwijderen
  22. Heel leuke tip, ben er momenteel aan bezig. Alleen zit ik een beetje vast op het punt waar de binnenzak in de buitenzak wordt gestoken. Rondomrond stikken, bedoel je dan echt alle zijkanten? Zit je zak dan niet dicht? Groetjes ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zit hier ook te knoeien op de rondomrond. Volgens mij enkel de zijkanten. Heb jij het al gevonden?

      Verwijderen
  23. Net mijn eerste zakje afgewerkt. Het is super goed gelukt. Bedankt voor de duidelijke uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Bedankt voor de leuke tutorial... en ook alle andere dingen die je met ons deelt!
    Het is zo leuk om te maken en vlotjes!
    Ik maakte er reeds een paar omdat het eerste zakje me zo beviel :)
    Altijd welkom om eens te piepen op:
    http://sistersmade.blogspot.be/2013/11/cadeau-tasjes.html
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik ben Kattoo. Ik ben 7 jaar en heb net zelf mijn eerste zakje gemaakt! Het is heel mooi gelukt. Ik vond het heel leuk. Dank je voor de tips.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Voor het eerst de naaimachine uitgetest! Bedankt voor de duidelijke uitleg! Ik ben heel blij met het resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik ga morgen naar de stoffenbeurs.. En zou graag weten hoelang jullie het touwtje namen voor in de zakjes?

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Mooi en makkelijk!!!
    Supper tof.

    BeantwoordenVerwijderen