vrijdag 7 december 2012

nostalgie met de view master en een kleine oproep aan u.

Toen we een hele tijd geleden onze zolder eens uitruimden, kwam ik de view masters van onze oudste kinderen tegen.  Eén daarvan leek nog deftig te werken, alhoewel, uittesten kon ik toen niet want de view master schijfjes waren helaas spoorloos verdwenen.  Gesneuveld in de loop der jaren waarschijnlijk.

Het leek me wel een leuk kerstcadeautje voor onze jongste.  Ook al had ik nog geen schijfjes, en was een eerste zoektocht langs verschillende speelgoedwinkels op niks uitgevallen. Ondanks dat maakte ik toch al een hoesje voor de view master.  Het idee staat al een tijdje op mijn pinterest board.  Het stofje had ik dan ook al lang geleden gekocht, en zeg nu zelf, het is toch gewoon de ideale stof voor dit miniproject?

viewmaster aa

Het zakje zat snel in elkaar.  In plaats van velcro gebruikte ik twee drukknopen, voor het opgenaaide extra zakje om de schijfjes mooi in te bewaren..  Omdat het bedoeld is voor onze vierjarige en het dus wel wat speels mag zijn, werden het twee verschillende kleuren van drukknopen.  Nog een rood touw erdoor en klaar.

viewmastercc

viewmasterbb

Nu enkel nog de schijfjes vinden.  En daarvoor doe ik graag een oproep aan u.  Hebt u er nog liggen die u niet meer gebruikt?  Ik koop ze dan héél graag over van u!  Of weet u misschien waar ik ze nog kan vinden.  Dit moet u weten: onze jongste is gek op auto's (en dan heel specifiek 'cars') en mickey mouse.  Maar ook vliegtuigen, piraten en ridders kunnen hem bekoren.  Dus, hebt u iets liggen dat u kunt missen, stuur me dan een mailtje op sofieduron@telenet.be of zet uw gouden tip in een reactie hieronder.  Onze zoon en ik zullen u eeuwig dankbaar zijn!

update: ondertussen ben ik vooruit geholpen door blogvolgster Veronique.  Dank-je-wel daarvoor!!  En iedereen heel erg bedankt voor de view master tips!

viewmasterschijfjes

49 opmerkingen:

  1. Leuk hè, wij hebben hier juist de kaarten (heel oudjes), uit m'n jeugd)maar geen viewmaster meer.
    Kijk hier eens :
    http://www.worldoftoys.nl/speelgoed/peuters?facet-subcategorie=View+Master

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. bedankt voor de link! daar zit zeker al iets tussen!

      Verwijderen
  2. ik heb er bij Kruidvat gekocht vorig jaar... tijdens de solden komen die meestal weer in de rekken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ben gisteren bij Kruidvat geweest, maar helaas niets gevonden. En in alle speelgoedwinkels gevraagd, maar nergens hadden ze er ...

      Verwijderen
  3. Ha Sofie,

    Hier wat linkjes. Hopelijk heb je er wat aan!

    http://www.marktplaats.nl/z/verzamelen/retro/viewmaster.html?query=viewmaster&categoryId=1390

    http://www.pinkolive.nl/retro-spelletjes.html

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is misschien nog beter, wauw ! :
    http://www.viewmaster.nl/Ned/Shop/shopBlistersA.htm

    BeantwoordenVerwijderen
  5. http://www.2dehands.be/verzamelen/speelgoed/overig/vieuwmaster-schijfjes-126528892.html

    En ik denk dat ik er overlaatst bij de Fun heb zien liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. bij de Fun hier hadden ze geen :(

      Verwijderen
    2. Ik was de 5de in de fun, ze hebben daar aan de muur bij de kassa ( fun korbeek-lo) allemaal rommel hangen... daar tussen zag ik toch view master hangen ( heb zelf nog getwijfeld om er mee te nemen). Zelfs een pakje met enkel de schijfjes als ik mijn iet vergis!!
      Succes met de zoektocht!!

      Verwijderen
  6. Leuk, jeugdsentiment! Ik had de nog oudere versie vroeger. Hoop dat je nog schijfjes vindt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een jaar terug ( of is het ondertussen al 2 jaar) kon je viewmasters met kaartjes gewoon kopen in droomland of in de supra bazar hier... zou me verbazen mocht dat nu niet meer zo zijn. Misschien zijn ze overal op door de sint?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh, ik heb er geen liggen. Maar vanmiddag ga ik toevallig naar de kringloop. Ik zal mijn ogen openhouden voor je.
    Groetjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben geen grote fan van die winkel maar in de carrefour hebben ze er. Ik heb er net de Disney prinsessen gekocht.

    Succes met de zoektocht!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat ik daar niet aan gedacht heb! Ik kom daar dus nooit hè, zal er nu eens naartoe moeten gaan (morgen, als het niet meer sneeuwt :-))

      Verwijderen
  10. deze zomer op de rommelmarkt zo'n nieuwe viewmaster op de kop kunnen tikken voor 20cent! De dame die het verkocht hoorde ik 'fluisteren' tegen haar buurvrouw, 'zo'n stom spel ge kunt er maar één schijfke insteken en das zo'n demo geval' ik lag net niet strike! bij de nieuwe vm wordt er nl zo'n plastiekske geplaatst met een vijsje omdat de schijfjes vaak in de winkel al verdwenen (en ik kan het weten wat ik heb nog in een speelgoedwinkel gewerkt), me happy zo'n leuk ding voor 20cent! helaas heb ik mijn oude vmschijfjes ook ooit verkocht op de rommelmarkt, samen met de vm zelf (en dat was zo nog een oranje bol van mijn neef gekregen)... bij ons bij 'opa' (van opa en oma winkel) kan ik ze nog krijgen in de versies van cars, dora, princess ed...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hier kan je er eentje laten maken met je eigen foto's:
    http://www.image3d.com/home

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk projectje!

    http://www.2dehands.be/kinderen-babys/speelgoed/overige-speelgoed/viewmaster-plaatjes-138028630.html?qq=viewmaster&pcpl=&pc_id=&afd=

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik zag op Pinterest dat je ook van die schijfjes kunt laten maken met je eigen foto's, en wel hier : http://www.image3d.com/celebrate

    BeantwoordenVerwijderen
  14. tof gedaan!!!
    ah ja, hier op zaterdagvoormiddag in Geel s elke week een rommelmarktje:
    schijfkes bij de vleet ;-)
    liefs, mimi xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Bij dreamland (filiaal van colruytwinkels) hebben ze er altijd : vaak van disney of pixar, maar soms ook andere.

    Vriendelijke groeten,

    Lie (regimsansel)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jep klopt! IK heb er Cars, Ratatouille en Prinsessen vorig jaar gekocht... ze liggen wel ergens in een vergeethoek voor de zotten die nog viewmasters willen want de verkopers weten er meestal zelfs niet het bestaan van ... op een uitzondering na ;-) Veel succes!!!

      Verwijderen
    2. ik vind het niet terug in hun online catalogus (verbonden met collishop). En hier in Leuven is geen dreamland... En inderdaad, in elke winkel dat ik ernaar vraag, bekijken ze me raar, en moet ik met handen en voeten uitleggen wat een viewmaster eigenlijk is :)

      Verwijderen
    3. o help: wat een "stakkers" ;-)
      (wie weet nu nie wa ne viewmaster s ;-)

      Verwijderen
  16. in de kringwinkel heb je misschien succes? daar heb ik er al zeker zien liggen...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Al eens op ebay gekeken? Daar staan er ook een hele hoop op.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een leuk cadeautje zo. Gaat vast lukken om extra vulling te krijgen!,

    BeantwoordenVerwijderen
  19. nou al heel wat reacties. Ik heb er boven ook nog wel een aantal liggen. Ik zal ze eens zoeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik heb er in de kringloopwinkel gevonden. En in een speelgoedwinkeltje in Deurne (Turnhoutsebaan) waar de tijd is blijven stilstaan. Ik heb daar een viewmaster en kaartjes uit de jaren tachtig gekocht, nog in de doos en al, voor 10 euro. De winkel is helemaal niet hip ofzo. Die mensen verkopen gewoon hun stock en kopen maar nieuwe dingen in als het echt nodig is. Ze zijn zich nog niet bewust dat hun speelgoed hip en vintage is... de prijzen die ze vragen zijn betaalbaar(der). Ik heb voor de viewmaster en kaartjes gewoon de prijs betaald die je in de jaren tachtig ook betaalde, maar dan omgerekend naar euro's, denk ik.

    Maar ik weet natuurlijk niet of jij daar ergens in de buurt woont. En of de winkel nog niet ontdekt is door vintage-lovend Antwerpen. Ben er zelf al een half jaar niet meer geweest, omdat we verhuisd zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. gevonden! Maar ik weet niet of dat je dit nou zoekt hoor. Ik heb road runner,pink panther, bugs bunny, beertje colargol en heidi....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. niet echt iets voor de zoon :( Toch bedankt om te kijken!

      Verwijderen
  22. Ik kan je niet verder helpen...maar het zakje is weer prachtig gemaakt... mooi stofje ideaal voor dit project!
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Tja,ik heb ze ook niet.Maar hier even op de canadese bodem gezocht. Kijk bij ebay.ca viewmaster. Wil je best helpen daarbij hoor. Let me know!
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik heb even op www.marktplaats.nl gekeken en daar kan je nog kaartjes kopen,hoop dat je iets aan deze tip hebt.
    Er stond ook dat je ze nog in speelgoedwinkels en Kruidvat soms kan krijgen,dus misschien kan je ze wel in Nederland kopen bij speelgoedwinkels of kruidvat.Ik heb ze helaas niet meer anders zou ik ze je sturen,ik heb ze pas weggedaan,sorry!
    Veel succes!
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een leuk tasje. ook wij hebben nog zo'n view master liggen met alleen cars schijfjes,, met alle tips ga ik ook eens kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Bij Intertoys heb ik ze al eens gezien, in 't spit ook (maar dat was vlak na de retrodag in maart, dus misschien houden ze die opzij tot dan, ze kostten toen 4 euro voor een pakje van -gok ik- 10 stuks)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Viewmaster schijfjes van Cars vind je terug bij Fisher Price, misschien kan je ze online bestellen of via ebay?

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hoi, ik heb er eentje van Mickey Mouse. De viewmaster is onlangs gesneuveld dus als je wil, mag je dit hebben. Het is natuurlijk geen nieuwtje meer, maar het is wel van Mickey Mouse and Friends - Boat Builders.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. hallo, ik zag je oproep van de viewmaster schijfjes en ik heb gezien dat de schijfje te koop zijn in de kinderplaneet in baal.
    je kan ze ook online kopen via deze link denk ik.

    http://www.dekinderplaneet.be/shop/spelen-en-leren/33036720-frp-c6986-view-master-classic-reels-ass.html?maincat=70

    veel succes ermee groetjes Linde

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Haha, ik vind dat wel heel grappig hier, The Quest for The Viewmaster, het zou zo in de cinema kunnen! Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hoi,
    Zijn ze niet te koop via marktplaats?
    PCPAT

    BeantwoordenVerwijderen
  32. allemaal heel erg bedankt voor de tips!!
    ondertussen ben ik vooruit geholpen (dank-je-wel veronique!) en zal de zoon een setje cars en mickey mouse onder de kerstboom hebben liggen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  33. hier bracht de sint ook een viewmaster :) op Ebay staan er ook heel leuke vintage schijfjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Aaaah, ik heb laatst een paar keer zo'n ding in de handen gehad in de kringloop, als ik dit had gezien... Wat een leukk idee om er zo een leuke set van te maken! Nog een pin...

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ik wilde nog even zeggen (beter laat dan nooit ;-))... Vrijdag waren wij in Happy Land (speelgoedwinkel-keten) en daar hadden ze nog nieuwe viewmasters en zo van die schijfjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ik wilde nog even zeggen (beter laat dan nooit ;-))... Vrijdag waren wij in Happy Land (speelgoedwinkel-keten) en daar hadden ze nog nieuwe viewmasters en zo van die schijfjes!

    BeantwoordenVerwijderen