woensdag 21 november 2012

en français, s'il vous plait

Neen, wees gerust.  Dit wordt geen Franstalige blogpost.  U moet namelijk weten, mijn Frans is slecht.  Beperkt tot de absolute basis.  Omwille van vreselijke ervaringen op dat gebied tijdens de lessen op school (het was zowat mijn meest gevreesde vak), krijgen onze drie oudste kinderen één uurtje per week Franse les hier thuis.  Van Providence.

Providence komt elke dinsdagavond, net voor etenstijd.  Onze kinderen zitten elke keer te mokken tegen dat uur.  Moet dat nu echt?  We leren het wel op school hoor!  En dan gaat de bel en komen druppelsgewijs enkele vriendjes binnen.  Ze zijn met hun zevenen, elke dinsdag aan onze keukentafel.  Zes kinderen en Providence.  En alhoewel ze het uur voordien mopperend doorbrachten, klinkt er al snel een geschater vanuit de keuken.  Tijdens dat uurtje Frans zet ik me met de jongste zoon in mijn naaikamer, hij met een kleurboek, ik achter de naaimachine.  Maar toch kan ik het nooit laten om af en toe te gaan gluren, in die keuken waar dat geschater vandaan komt.

Ze leren op een heel ontspannende en spelende manier Frans spreken.  Durven spreken.  En durven fouten maken.  Dat vinden we vooral belangrijk, dat ze hun plan kunnen trekken in die tweede landstaal van ons.  Ook al zien zij er op dit moment absoluut het nut niet van in.

kleur7

Dit allemaal terzijde, ik kom terug bij het begin.  Mijn kennis van de Franse taal is ondermaats.  Echt, shame on me, ik heb niet goed opgelet tijdens de Franse les tijdens mijn jeugd.  Dus, toen Providence me in september vroeg of ik eventueel voor haar gekleurde zakjes kon maken, denk ik dat mijn antwoord niet heel duidelijk was.  Ik heb wel iets teruggezegd hoor. Want ja, ik wou dat natuurlijk wel doen en ik vroeg haar of ze het niet even op mail kon zetten.  Dat ik die mail pas kreeg twee maanden later, zegt dus veel, over mijn Frans.

kleur4

kleur6

kleur8

Providence geeft Franse les aan kinderen van alle leeftijden.  En voor de allerkleinsten onder hen had ze gekleurde zakjes nodig.  Eenvoudige zakjes in de basiskleuren, waar de Frans lerende kleuters dan spulletjes in moeten steken van die kleur.  Al spelenderwijs leren dus.
In haar mail, waarin ze eerst onze kinderen bestoeft en zegt hoe 'fière' ze wel niet is over hun 'motivation et interêt', schreef ze 'Des simples sacs: bleu, rouge, jaune, vert et blanc. On en parle toute à l'heure si cela te convient'.  En omdat ik beter ben achter de naaimachine dan in een gesprek Frans, stak ik vliegensvlug vijf gekleurde zakjes ineen.  En oef, ze was er meteen heel blij mee en vond ze 'magnifique'!

kleur3

41 opmerkingen:

  1. Wat een leuke manier om frans te leren! Ik vond frans vroeger ook een vreselijk vak.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha zalig zo'n uurtje franse les per week ;-) Misschien moet je u ineens met uw naaimachine mee in de keuken installeren ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat mijn Frans even basic is als dat van u. :) Wel tof dat uw kinderen het op die manier kunnen leren.
    Die zakjes vind ik ook magnifique. De appeltjes zijn mijn favoriet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oeioeioei, Frans, ik zou ook niet uitkijken naar zo'n lesuurtje. Maar zo'n zakjes maken daarentegen, dàt zou ik nu ook nog zien zitten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou willen dat ik het wat beter zou dúrven spreken, hier in NL is het natuurlijk geen 2e taal.... maar als ik op vakantie ben in Frankrijk ben ik zo bang om fouten te maken en moet ik me iedere keer voorhouden dat mijn Frans beter is dan hun Nederlands... dat dan weer wel. Bonne journée !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat een leuke, vrolijke zakjes, daar is geen woord Frans bij :-)
    die zakdoekenzakjes vind ik helemaal super, daar ga ik straks voor zitten!! bedankt voor de link

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een vrolijke tasjes zijn het geworden.
    En wat goed zo'n uurtje Frans per week.
    Ik heb 6 jaar Frans gehad op de Middelbare school, maar ik ben er veel van kwijt. Als je er niets mee doet, blijft het niet hangen, wel jammer eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die franse les thuis, lijkt mij een super idee! Ik moest vroeger ook op bijles frans, wegens slechte schoolresultaten, en dat was ook absoluut tegen mijn zin!
    Ik onthou het idee, voor binnen enkele jaren als ze hier iets groter zijn.
    Oh, en mooie zakjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Grappig dat ze nog eens voor de zekerheid de kleuren in kleur typte. Ik ben ook heel slecht in Frans. Ik vond daar niets aan, maar nu heb ik daar wel spijt van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh Sien, die had ze niet in kleur getypt hoor! Ik deed het nu in dit bericht :)
      En ja, hier dus ook spijt van het niet opletten tijdens de franse les, vandaar dat we het bij onze kinderen anders proberen aan te pakken en hopen dat ze de smaak wel te pakken krijgen....

      Verwijderen
  10. Veel verder dan oh la la, le pain, le fromage et l'amour kom ik ook niet. Maar les sacs sont merveilleux!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Haha hier is mijn Frans ook echt niet goed. Ik begrijp het meestal wel maar ik kan het niet verwoorden. Du vin, du pain et du boursin!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. leuk idee om ze zo Frans te leren!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh, daar gaan jou je kindjes je later vast dankbaar om zijn.
    Euhm, ik laat het meestal aan mijn man over als het op Frans aan komt, ook niet echt de beste oplossing,...
    Toffe zakjes! Absoluut!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ben stiekem dan wel blij dat we in NL gewoon allemaal NL spreken hahahaha. Maar net wat Zaanse Zolder zegt: handig voor op vakantie in Frankrijk.
    Maar wel vrezelijk leuk dat de kids het toch leuk vinden, maar ja samen is ook veel leuker dan alleen natuurlijk! En zo zat ik van de week ook achter de machine. Me jongste naast me aan tafel met een speellaptop of tekenen of lekker in de knopentrommel (ook wel schattendoos genoemd) rommelen en ik mijn projectjes maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat goed dat je het de kindjes zo laat leren. Frans was ook mijn 'horror-vak' op school maar ik vind het nu toch zo spijtig dat ik er nooit meer aandacht aan besteed heb...

    Mooie tasjes ook! Leuk dat die gebruikt worden om kinderen de taal aan te leren :)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. leuk! hier ook een franse ramp... en hier oo kspijt dat ik het toch niet iets beter heb gedaan. Misschien dat ik ooit eens avondles neem. Ik hoop ook maar dat taalgenen bij mijn kinderen aanwezig zijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hihi, slim opgelost ;)

    Maarreh, moet je niet tijdens dat uur gewoon de babyfoon stiekem inschakelen en mee-oefenen in je naaikamer?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Van je tasjes word ik vrolijk en van dat ideetje om een groepsles frans te organiseren vind ik geweldig! Ik ga dat hier ook eens proberen organiseren.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik ben opgegroeid tegen de grens: ik begrijp veel frans, maar spreken blijft moeilijk hoor. Het is moedig van je vind ik om je kinderen dat uurtje te laten volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mega schoon! Een vraagje omtrent je effen stoffen: onlangs kocht ik zomaar een paar meter van veel kleuren, maar man man man bij het strijken: STINKEN !!! Dus daar gaat mijn interessante koop, online vind ik er wel goeie (vb juffertje uil), maar dan is de prijs er ook naar.
    Waar koop jij je effen stofjes??
    Thanks

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. bij Pauli in Leuven. Of online die van Koekepeertje en Bambiblauw.

      Verwijderen
  21. De opvoeding die jij aan jouw kindjes geeft, klinkt me zo perfect.
    Ze mogen ontwikkelen tot zelfstandige, wijze grote mensen.
    Heerlijk!
    De zakjes zijn ook mooi, alweer :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Als 't een troost mag zijn, mijn Frans is ook niet al te best!
    Maar je zakjes zijn -weer zoals altijd- super!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. leuke zakjes en wat een leuk lesidee

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een leuk verhaal, en super mooie tasjes:) Zelf had ik ook een bloedhekel aan de lessen Frans op school. Wat me nu spijt, want mijn man en ik verhuisden vorige zomer naar Parijs en hier moet ik wel:). Maar goed, het lukt... Ik stopte met werken, kocht een naaimachine en probeer nu van alles uit. Alleen jammer dat ik in de stoffenwinkel wat moeilijk uit mijn woorden kom. Gewoon Frans, dat gaat aardig, maar die specifieke naaitermen in het Frans, ho maar.... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Leuk dat je je kinderen zo Frans laat leren! Super tof idee. En de zakjes zijn echt schitterend, eenvoudig maar zooooooooo mooi!!!! Ils sont magnifiques ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Mijn Frans is ook behoorlijk belabberd maar jouw zakjes vind ik echt formidable!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. En zo'n mooie stoffen-/kleurencombinaties... Daar ben jij toch een krak in!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. hihi, ik zou er zelf al iedere week tegenop zien om die providence als moeder in het frans te moeten ontvangen ;-). En ik denk dat ik uit schrik in mijn naaihoekje zou kruipen zodat ze me zeker niet te veel zou aanspreken, zo goed is mijn frans dus, hum ... Leuke zakjes en het lijkt inderdaad alsof die providence de goeie aanpak heeft voor haar franse les. En die zakjes zijn inderdaad "magnifique" ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hilde, ik probeer ook zoveel mogelijk in 'mijn hoekje' te kruipen hoor :-) Ik ontvang haar (kort), maar geef haar meteen door aan de kinderen en die moeten maar verder spreken ;-) Meer dan bonjour en bonsoiree komt er dus vaak niet uit...

      Verwijderen
  29. Wat zal ze blij zijn met de tasjes!!
    Tja dat frans.... 6 jaar onderricht gehad op school en spreek het alleen op vakantie. Toch gaat het met de jaren achteruit. Wordt te weinig geoefend. Blijft een mooie taal.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. mais ils sont super les sacs ;-)
    chapeau Madame Elisanne ;-)
    mes salutations distinguées, mimixxx

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Waar vindt ge zo'n Providence? Ze zou hier ook mogen komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hoe tof die franse bijles! Hier beschikken we over een franstalige mamie die elke dag een paar uurtjes frans praat met Lou. En mooie zakjes bien sûr! Die witte is mijn favoriet :)

    BeantwoordenVerwijderen