dinsdag 22 mei 2012

ik las . ik lees . ik zal lezen

Ik lees graag.  En veel.  Allerlei soorten boeken. Een spannende triller of een boek met een overdosis romantiek.  Een chicklit of een autobiografie.  Alles, als het maar met een vlotte pen geschreven is.  Op mijn nachtkastje prijkt altijd een stapel nieuwe aanwinsten.  Want boeken, die koop ik met hopen (en mijn man-lief nog eens driedubbel zoveel).  Het is iets waar ik niet aan kan weerstaan.  Dus naast stof ben ik ook verslaafd aan boeken verzamelen.  Ons huis is ondertussen al volgepropt met boeken.  Enkele jaren geleden lieten we boekenrekken maken, die toen nog maagdelijk leeg waren.  Het leek ons een helse opdracht om al die meters witte boekenplank te vullen, maar dat gaat dus veel vlotter dan verwacht. 

Wanneer ik lees?  Meestal 's avonds.  in bed.  Zo net voor ik in slaap val.  Even mezelf begeven in een andere wereld, heerlijk.  Maar in de zomer lees ik ook vaak buiten.  Een klein straaltje zon is voor mij al het minste excuus om me op het terras neer te zetten en te genieten van een goed boek. Geen kwartier of half uurtje, neen, dat gaat dan minstens over enkele uren onafgebroken leesplezier (lees onafgebroken als: voorzie de kinderen en hun vriendjes van genoeg ijs, frisdrank en andere lekkernijen, geef hen een stapel waterballonnen en laat hen gewoon hun zin doen, de rommel ruimen we later wel op).

Wat ik nu lees?  De allernieuwste van Santa Montefiore.  Voor mij de ideale lectuur als mijn hoofd eigenlijk al overvol zit, zoals nu.  Het ideale leesvoer om dat volle hoofd even leeg te maken en plaats te maken voor enkele zorgeloze momenten.
  boek

Ze zijn toch heerlijk, vindt u niet?  Of is dit niet uw cup of tea?  Zeg eens, wat raadt u me aan?  Welk boek moet ik zeker gelezen hebben?  Ik maak met veel plezier een nieuw boekenlijstje en rep me naar de boekenwinkel....

51 opmerkingen:

  1. Ik heb er van haar ook al zo'n paar gelezen, idd zalig. En ook wij wonen in zo'n met boeken vol gestampt huis. Ik ben lid geworden van de bibliotheek: beter voor de beurs en anders groeien we ons huis uit! Maar als ik niets te lezen heb word ik echt heel zenuwachtig!
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat jij geen kikkervriendje bent geworden.
    Jammer met zoveel ervaring en literaire ideetjes.

    Ik zet haar op mijn lijstje voor als ik naar de bib trek ;-)

    Ik ga mijn favoriete auteur nog niet verklappen want anders is voor mijn kikkervriendjes de fun er al af, maar kom zeker eens piepen op mijn blog. Ik hou jullie op de hoogte!

    Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. de thrillers van Jo Nesbo , geschiedenis van een gevallen engel van Henning Mankell, de Grijze Jager reeks (voor kinderen vanaf ongeveer 10 jaar, maar ik vind ze zelf echt heel goed, ideale in-het-zonnetje-boeken)Als je nog meer inspiratie wil, laat maar weten, dan loop ik de boekenkast hier eens na ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nicole Krauss - De geschiedenis van de liefde
    is heel mooi.
    Lees ze, ga ik ook doen! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ja die santa montefiore zijn echt super,ik ben ook gek op Arnaldur Indridason,scandinavische thriller
    maar die ken je ook vast al,gr marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb net VOOR IK GA SLAPEN uit van SJ WATSON echt de moeite! Mss begin ik ooit toch eens aan de santa montefiore boeken, ze spreken me spijtig genoeg niet echt aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die heb ik afgelopen donderdag ook in een ruk uitgelezen, heerlijk!
      Ben nu bezig in 'voor altijd vandaag', het waargebeurde verhaal dat SJ Watson o.a. geïnspireerd heeft. Hele andere schrijfstijl, leest minder vlot weg maar ga ik zeker uitlezen!

      Verwijderen
    2. Ik stem ook voor deze!
      Ook de boeken van Lisa Unger heb ik zeer graag gelezen...
      Momenteel gaat de meeste vrije tijd in het oefenen van rokjes en dergelijke maken... dus geen tijd meer over om te lezen ;o)

      Verwijderen
  7. Ik ben ook verslaafd aan lezen, minimaal 1 boek per week, maar liever nog 1 per dag.
    Helemaal nu ik een goodreads(.com) account heb en allemaal mooie boeken voor bij zie komen.
    Mijn honger naar letters is dan bijna niet te stuiten.

    Mijn favorieten; (alleen maar even de titels)
    Toen god een konijn was,
    Extreem luid en Ongelofelijk dichtbij,
    De boekendief en De boodschapper (allebei Marcus Zusak),
    Het weerzien (nicci gerard),
    The lovely bones,
    Water voor de olifanten (omdat ik olifanten zo geweldig vind),
    Een schitterend gebrek,
    Het lange afscheid van charlie st. cloud,
    En de liefde (douglas kennedy),
    De 100 jarige die uit het raam klom en verdween,
    Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht,
    De eenzaamheid van de priemgetallen,
    Het nachtcircus,
    Het kleine meisje van meneer Linh,
    Een lang weekend
    en zo kan ik nog wel even doorgaan. Misschien gewoon een goodreads account nemen als je dat nog niet hebt en dan de 5 sterren boeken lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. sinds kort lees ik via de e-reader
    vooral op reis handig zo moet ik geen stapel boeken meesleuren en het went dus echt

    momenteel in vermeer bezig
    saskia noort
    karin slaughter
    loes den hollander
    zijn oa ook favoriete auteurs, ik heb een voorkeur voor literaire thrillers

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha, ik was ook met een lees-blogpostje bezig :-)
    Ik heb wel de indruk dat we nogal verschillende lezers zijn: ik hou absoluut niet van romantiek, koop zelden nieuwe boeken (altijd naar de bib) en "enkele uren onafgebroken leesplezier" heb ik alleen maar meegemaakt toen ik nog studeerde ;-)
    Momenteel ben ik bezig in Het diner van Herman Koch. Leest heel erg vlot, zodanig vlot dat ik zelfs lees als ik van de trein naar huis stap (soms een beetje gevaarlijk want ik zie niet waar ik stap, maar ach, alles heeft risico's he ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja, geweldig boek hé! Die heb ik ook onlangs in een sneltempo uitgelezen!

      Verwijderen
  10. Mijn favorieten:
    Een Keukenmeidenroman - Kathrynn Stocket
    Extreem Luid en ongelofelijk dichtbij - Jonathan Safran Foer
    Komt een vrouw bij de dokter - Kluun
    De Weduwnaar - Kluun
    De Voorlezer - Bernhard Schink
    Het gouden Ei - Tim Krabbé
    Haar naam was Sarah - Tatiana de Rosnay
    Animal Farm - George Orwell
    Ik ben niet bang - Nicollo Ammaniti

    Een keukenmeidenroman kan ik blijven herlezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. via via op je blog terecht gekomen en wilde je dan ook wel een tip geven. Alle boeken van Maeve Binchy, geweldig!
    Hartelijke groeten,
    Sandra Stieding

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heb je al de boeken van Joanne Harris (Chocolat, Vijf kwarten van een sinaasappel,...) gelezen? Die zijn zalig.
    En dan een boek die ik gekocht heb op de beurs van de centrale boekhandel hier in Gent (maar gaat ook jaarlijks door in Leuven) : De wonderlijke geschiedenis van Tom Page en zijn olifant (Nicholson Christopher). Helemaal onbekend voor mij maar een prachtig ontroerend boek.
    Staat ook op mijn bestsellerlijstje : Lelieblank, scharlaken rood van Michel Faber (en al zijn andere boeken).
    Ik kan je nog wel een hoop tips geven maar dat is voor een andere keer.
    Alvast leuk iemand met dezelfde hobbies als ik : lezen, creatief bezig zijn,...
    Groetjes,
    Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik lees ook altijd voor het slapen gaan!
    Ga soms zelfs al eerder naar bed om alvast te kunnen lezen!
    Op het moment ben ik bezig in "het lot van de familie Meier" , een heerlijk
    dik boek dat ik op de rommelmarkt kocht(nog in heel goede staat!).
    De "keukenmeidenroman" heb ik ook in de kast staan en ik vond het een geweldig
    en humoristisch verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. De opwindvogelkronieken van Haruki Murakami wordt hier momenteel gelezen. Subliem boek maar ja, ik ben dan ook zware fan van Murakami. En wat vooral zo geweldig is, het is een kloefer van meer dan 800 pagina's dus daar kan ik lekker lang van genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Amai kei leuk...ik herken mezelf echt compleet in uw post!!!
    Alleen, nu is er zoveel dat ik wil doen en ben ik vooral bezig met lijstjes en plannen en boekskes met nog meer plannen en ideeën, en maken van vanalles!
    Deze zomer wordt er terug gretig gelezen, zenne. Ik hou wel van Deflo, lekker spannend!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oh leuk, nog een lezer! :-) Al denk ik wel dat we verschillende genres graag lezen. Mijn voorkeur gaat eerder uit naar thrillers, detectives en fantasy.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. De Karin Slaughter serie. Thrillers, heel spannend, al vanaf het eerste hoofdstuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Van Santa Montefiore vond ik Onder de Ombuboom echt tranentrekkend mooi!!
    Helaas is hernieuw zo druk dat ik 's avond meestal niet veel verder kom dan twee letters...... Helaas, komt vast wel weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Als ik een of 2 boeken moet kiezen, schiet me als eerste te binnen :
    "Zadelpijn en ander damesleed" van Liza van Sambeek en het vervolg daar op "Het Verwende Nest". Soms iets aan de platte kant, maar het verhaal is wel erg leuk.

    Leuk dat er veel mensen die graag achter de naaimachine zitten ook graag lezen, zelf maak ik gebruik van een e-reader, en maar goed ook want een boekenkast zou voor mij als snel te klein zijn ben ik bang.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Longtime favorites: Jaap Scholten, de Wet van Spengler/ Curtis Sittenfeld, Prep/Evelyn Waugh, Terugkeer naar Brideshead/ Pearl Abrahams, Vreugde der Wet/ Arthur Japin, De Overgave.

    Om te lachen: David Sedaris. Echt waar, hardop lachen op het genante af (in de trein en zo)

    Fijn dat je zoveel reacties krijgt, dan doe ik misschien ook nog wat tips op!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. De theeroos van J. Donnelly:
    Londen 1888. De theeroos is een meeslepende roman over de verwoesting van een familie, over moord en wraak, over verloren en hervonden liefde en over de zoektocht naar vervulling van een vastberaden vrouw.
    Zorg dat je genoeg tijd hebt wanneer je aan dit boek beging want het is een bijzonder verslavende roman. Je zult in de ban raken van Fiona Finnegan, door haar intelligentie, haar moed en haar grote hart.
    Het vervolgverhaal noemt: De winterroos.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik weet niet of dit boek er al tussen staat ga straks de reacties zeker lezen dit is een echte aanrader "De stam van de Holebeer" Jean M.AUEL er zijn 5 delen van PRACHTIG bij het eerste deel moet je een beetje geduld opbrengen... maar de volgende laat je alles voor liggen!
    Ik heb ze op mijn Ipad staan zijn te dik om mee op reis te nemen... eigenlijk spijtig... ik maak alleen op reis tijd om veel te lezen zit daar ganse dagen onder parasol met boek!(Ben veel te erg pietje precies daardoor schiet er zo weinig tijd over om te lezen)

    Boeken van Santa Montifiore zijn ook prachtig!
    Hoop dat je hier iets aan hebt!
    Lieve groetjes,
    Marina

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Esther Verhoef! *prachtig*

    http://www.escober.nl/estherverhoef/

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Dit weekend aan zee kocht ik "De engelenmaker" van Stefan Brijs: een aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hallo,

    Ik lees ook heel graag. Ik ben dan ook blij hier titels te lezen die ikzelf ook heel goed vind. Ik lijst ze even op :
    Extreem luid en ongelooflijk dichtbij.
    Al de boeken van Karin Slaughter
    Het diner
    Komt een vrouw bij de dokter
    De Voorlezer
    Haar naam was Sarah
    De eenzaamheid van de Priemgetallen.

    Momenteel ligt hier Taal is zeg maar echt mijn ding van Paulien Cornelissen op het nachtkastje. Geen roman maar een boek over taal, dat lekker weg leest. Ja nachtkastje want ook ik lees graag voor het slapen gaan nog even.

    Ik doe mee aan "Kikker leest" dus binnenkort op mijn blog ook een bericht met leestips.

    Lieve groetjes,

    CreativEls
    http://koekjehaakjemaakje.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja, die was ik ook nog vergeten, prachtig "De eenzaamheid van de Priemgetallen"!

      Verwijderen
  26. Als ik mijn hoofd wil leeg maken dan lees ik iets van Nicci French, ik grap wel eens dat ze 'de Konsaliks-kes onder de thrillers zijn" ;)

    En een totaal ander genre, maar nog steeds verliefd op:
    "het geheim van de kaarten" van Jostein Gaarder (die van de wereld van sofie).
    Een verhaal in een verhaal van een jongen die samen met zijn vader op zoek gaat naar zijn moeder.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Mmm, deze boeken ga ik dus op mijn nog-te-lezen-lijstje zetten :-) Aanraders? Zoals hierboven al vermeld:
    J. Donnelly - de theeroos (en haar andere boeken)
    J. M. Auel - alle zes boeken van de aardkinderen (de laatste moet ik zelf nog lezen...)

    En één van mijn absoluut favoriete reeksen: Diana Gabaldon, de reizigercyclus! 7 boeken leesplezier!!! Mix de scottish highlands met avontuur en romantiek... Ik heb deze reeks al aan veel mensen aangeraden en nog niemand vond ze niet super ;-)

    Veel liefs, Zjizjipke!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik was altijd al een leeskind. Vroeger lid in drie bibliotheken om aan voldoende leesvoer te raken... De laatste tijd lees ik vooral op de trein. Ik ben nu begonnen in "C" van Tom Mc Carthy.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Heerlijk al deze leestips hierboven, best geen boekenwinkel passeren morgen of ik ben geruïneerd :) Ik vind Katherine Pancol ook leuk lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik heb zojuist de Affaire gelezen. Mwa, maar als je van romantiek houdt is dit je boek.
    Ik ben ook een fanatiek lezer. "Lees" zelfs wel eens tijdens het tekenen, in de vorm van een luisterboek. Ik weet niet of dat ook gaat met het gesnor van een naaimachine op de achtergrond?

    BeantwoordenVerwijderen
  31. mijn favorieten zijn alles van Paulo Coelho, de wetten van de magie ( een heel mooie fantasy reeks) en eat pray love van elisabeth gilbert en een absolute aanrader is The Island van Victoria Hislop en dan ook nog de boeken van Kahled Housseini,....als ik begin weet ik precies ni van ophouden :-)
    veel leesplezier nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ik zie tussen je boeken van Santa Montefiore 'Onder de Ombu-boom' niet liggen? Als je die nog niet gelezen hebt, moet je dat zeker doen! Ik ben ook fan van haar, maar dat is echt het allermooiste boek, vind ik persoonlijk.
    En natuurlijk de Trilogie van Stieg Larson. Eens daaraan begonnen, leg je ze niet meer weg voor ze uit zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. oh, oh, oh, zoveel tips! Allemaal zo heel erg bedankt! Ik ga nu mijn lijstje maken (dat echt wel lang gaat worden zo te zien), ik wil ze gewoon allemaal lezen;)

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Lang leve Kikker leest.. Tips volgen dan vanzelf :-0
    Zie vlog tonbouton.blogger.com of die van mij..
    Je zal een mooie stapel hebben voor deze zomer met al deze comments..

    BeantwoordenVerwijderen
  35. 'Bonita Avenue' van Peter Buwalda is een echte topper. Verder heb ik heel erg genoten van 'Het huis van de moskee' van Kader Abdulah, 'Zomerhuis met zwembad' van Herman Koch en 'Tirza' van Arnon Grunberg. Ik schrijf geregeld een boekbespreking op mijn blog, daar kan je nog meer tips vinden. www.homemadebyliesbet.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  36. ik vind de boeken van judith lennox heel mooi. Ben er momenteel verslaafd aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Kijk eens op www.dwarsligger.nl - handig om plaats te besparen op de boekenrekken!
    Verder lees ik graag Harlan Coben, Henning Mankell, Camilla Lackberg, Jo Nesbo, Arnon Grunberg, john IrvingMo Hayder,...

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Ik ben echt een liefhebben van lichte literatuur... Lees de ultieme chicklit maar eens: de Shopaholic reeks! Grappig, herkenbaar, zo uitgelezen, helemaal niet zwaar en ideaal voor in de zon! Al de boeken van Sophie Kinsella zijn trouwens fijn! Wel echt alleen als je van lichte literatuur fan bent! Ik heb er in ieder geval mijn plezier aan gehad en lees ze regelmatig eens opnieuw! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  39. LOL
    veel lezers precies
    hier ook een lezer voor ik ga slapen, ik heb dat ook nodig om mijn hoofd even leeg te maken, soms kan dat uren aan een stuk zijn (tot ergernis van mijn partner!) en soms kan dat ook voor tien minuten zijn (doodop en in slaap vallen!)

    En ook verlsaafd aan het kopen van boeken, zo hebben we een boekenkast gekocht met zo'n ladder aan (gelijk de bib ;-) en die staat dus nu al vol, ik ben al bezig met het aanleggen van dubbele rijen, wat betekent dat ik dus niet meer zie welke achteraan staan... tegenwoordig doe ik dan maar aan recycling lezen: boeken opnieuw lezen die ik al een hele tijd geleden heb gelezen :-)

    Ik lees ook graag de boeken van Karin Slaughter (spannend), Isabelle Allende (mooie verhaallijnen), Michael Connely (spannend alweer), Vermeer, de trilogie van Stieg Larsson heeft me mijn nachtrust ontnomen destijds, verder kies ik vaak ook fictieve verhalen over maatschappelijke thema's (zoals autisme, anorexia, etc...) om dat thema wat beter te begrijpen zonder dat ik in de non-fictie verval, want da's niks voor mij.

    En zeker een aanrader: Dochter van Isfahan van Anita Amirrezvani.

    Veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Koken, lezen en naaien. Koken kunnen we niet aan ontspannen. Sinds er kinderen zijn kom ik niet meer aan lezen toe. Nu is het naaien. Maar mijn leessmaak komt zo overeen met die van jou!

    Ik grasduin even in mijn lijstjes:
    Die van Santa Montefiore dus: onder de ombu-boom’,‘de vergeet mij-niet sonate’, ‘de zwaluw en dekolibrie', het vlinderkistje
    ‘Weduwe voor een jaar’, van John Irving
    De boeken van Waris Dirie, waargebeurd, hartverscheurend
    en bijna alle boeken van Amy Tan. Enkel 'vissen op het droge helpen'vond ik minder, maar the kitchengodwife, the joy luck club, ... Die laatste wel in het Engels gelezen, maar zijn zeker vertaald naar het Nederlands.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Hoi,
    mij kan veel bekoren maar een paar toppers zijn bijvoorbeeld:
    het leven van Pi van Yann Martel,
    de zelfmoord van de meisjes van Jeffrey Eugenides,
    het lelietheater van Lulu Wang,
    de thuiskomst van Anna Enquist
    Norwegian wood van Haruki Murakami
    de verborgen geschiedenis van Donna Tartt
    en de meeste van John Irving enzo verder en zo verder ...

    veel leesplezier !
    Leen

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Wat ik altijd graag lees is Karin Slaughter, de millenium trilogie vond ik ook wel de moeite. Nu ben ik bezig aan Katherin Pancol; de trage wals van de schildpadden. Vervolg op de gele ogen van de krokodillen en vooral lezen waarbij je niet veel meer bij moet denken!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. De Franse tuinman vond ik echt ontroerend mooi, echt zitten bleiten op het eind (was wel zwanger), maar de rest van haar vind ik eerder teleurstellend (was wel niet meer zwanger ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Santa Montefiori is inderdaad zalig om je hoofd voor 't slapengaan leeg te maken!
    Andere boeken die de moeite zijn in mijn ogen:
    * De zusters Boleyn van Philippa Gregory (over Hendrik de VIII. Een dik boek, maar het leest vlot.
    * Alles van Jane Austen (als je fan bent, want de verfilmingen zijn ook de moeite)
    *Bruid op bestelling van Janet Keslien Charles (over russische bruiden, leerrijk!
    *Naar Afghanistan komt God alleen om te huilen (Siba Shakib. Persoonlijk een boek om nooit meer te vergeten.
    * De gouden kooi: waargebeurd, onder Sadam Hoessein.
    *!! Tegenlicht van Dani Shapiro (over een fotografe die haar dochter van kleinsaf als model neemt, maar daar te ver in gaat)
    * Het geheim van verloren zaken van Sheridan Hay (over een megaboekhandel in New York)
    *De lachende meeuw van Baldursdotir
    *!! IM van Connie Palmen.
    En nog een resem chikclits die ik hier niet allemaal ga noteren :-)
    Slaapwel!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Mijn absolute favoriet is: En de liefde van Douglas Kennedy. Eens in de zoveel tijd lees ik hem weer. Heel heftig, maar geweldig! gr Marloes

    BeantwoordenVerwijderen