dinsdag 10 april 2012

stempel je eigen stof

Stempelen op stof, ik deed het nog niet eerder.  Ik kocht bij de Banier een stempelkussen waarmee op stof kan gestempeld worden (op het kussentje staat 'For fabric, paper, wood and more!', dus het kan ook nog voor veel andere materialen gebruikt worden.)

Weer in volle voorbereiding van de stempelworkshop van Van Katoen, maakte ik een tijdje geleden een brillenstempel.  Die bril vond ik meteen een ideale stempelfiguur en is bijvoorbeeld ook leuk om cadeaupapier mee te stempelen.  Gewoon een vel wit of bruin inpakpapier, en helemaal volstempelen met gekleurde of enkel zwarte brillen.   
Nu probeerde ik het uit op een stuk stevige witte katoen van Ikea.  Even fixeren met het strijkijzer en enkele lapjes brillenstof waren snel klaar. 

Met eentje maakte ik een klein en snel ritstasje, om eens te zien wat het geeft, zo'n gestempeld stukje stof verwerkt in iets bruikbaars.  En ik ben er heel blij mee!  Ik ga het zeker nog doen, bijvoorbeeld om cadeautjes extra te personaliseren.  Mogelijkheden te over denk ik!



Voor wie de stempelworkshop volgt, ik neem enkele stempelfiguren mee naar Gent. Wil je zelf een figuur meenemen, hou er dan rekening mee dat de stempelblokjes 4 op 6 cm zijn en je figuur dus best iets kleiner is dan dat en mooi past op het uitsnijblokje.

43 opmerkingen:

  1. Oh zeg, superleuk! Ooit ga ik ook leren om stempels te maken ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nele, we spreken wel eens af in de zomer: schoon weer en dan op het terras stempels maken. Je bent er zo mee weg!

      Verwijderen
    2. Dat klinkt zeer aanlokkelijk! Mag er nog een cursistje bij? ;-)

      Verwijderen
  2. Da's ook zo'n leuk idee!!! Ik kijk al uit naar de workshop, want zou eigenlijk graag als bedankingscadeautje voor Joppe zijn communie stempeltjes maken! Maar tot nu toe nog nooit gedaan, dus ben benieuwd ;-). En bedoel je met eventueel een figuur meebrengen dat we een figuurtje gewoon mogen afprinten en meebrengen??? Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Hilde. Ik heb figuren mee, afgeprint, die mooi passen op een rechthoekje van 4 op 6 cm. Dus bijvoorbeeld een figuur van 3,5 cm op 5,5 cm, dat gaat er mooi op en is niet te nipt. Kan natuurlijk kleiner, smaller, lager, als het maar niet groter is dan de rechthoek (en dus best iets kleiner dan 4 op 6, anders moet je te dicht op de rand snijden). Je kan dus als je wilt, zelf een figuur (figuren) afprinten in de juiste grootte en daar maak je dan een stempel van. Als je iets in gedachten hebt voor de communiestempels van Joppe bijvoorbeeld. Of als je de naam wil stempelen, kan je die ook in de gewenste grootte afprinten. Als je niet zeker bent, mag je het altijd eens doormailen hoor (voor donderdagavond liefst, vanaf vrijdagochtend ben ik in feestmodus;)).

      Verwijderen
    2. merci voor de info ;-). Ik zal deze week eens overschakelen op communiemodus en al eens nadenken ;-)

      Verwijderen
  3. Zo tof zeg ! Zeker op dat ritstasje ! Blijft dat bv ook zitten op T-shirts (die dan in de was moeten ?) ... anders biedt dit nog wel heel veel mogelijkheden he !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zou moeten lukken op t-shirts. Eens proberen?

      Verwijderen
    2. Gebruik je dan textielverf ofzo ? Voor de weinige stempels die ik al uitprobeerde gebruikte ik gewoon met stempelkussen met "gewone" inkt op ... Misschien moet ik dan zaterdag op VK eens stoppen bij het De Banier kraam, lekker handig als alles zo dicht bij elkaar is he !

      Verwijderen
    3. het is een stempelkussen, speciaal om op stof te stempelen.

      Verwijderen
  4. OOOOOOH! Ik vind hem GOED zeg, wat een topidee!
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wauw!!!! heel mooi!!! Ik wou dit ook eens testen maar wist niet hoe ik moest fixeren. Met de strijkijzer is dus voldoende?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. volgens de mensen van de banier is fixeren met het strijkijzer genoeg. Ik heb er buiten dit, nog geen verdere ervaring mee.

      Verwijderen
  6. oh jee weer iets wat ik echt uit moet proberen, hihihi wat ontzettend leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ooooo wat verlang ik tot zaterdag! Het is een super resultaat. Ik vertelde aan mathias wat ik zaterdag ging doen en hij had de ideale figuur voor een stempel --> het volledige, gedetailleerde gezicht van Johnny Cash ... dat idee van hem heb ik dan maar direct langs de kant geschoven ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik had net hetzelfde in gedachten met mijn eigen logo maar ik had nog niet het ideale stempelkussen gevonden... Nu weet ik dus waar!!! Dikke merci want nu zullen al mijn spulletjes gepersonaliseerd kunnen worden!

    Veel plezier op zaterdag!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wauw wat leuk zeg!!
    Goed effect geeft dat,zelfs al op zo,n simpel wit katoentje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk! Zo maak ik mijn naamlabels, maar zo 'in het groot' geeft het ook een superleuk effect!
    Tot zaterdag misschien!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het lijkt wel of jij eindeloos creatief bent! Ik zou zo graag eens een dag met jou op stap gaan om een beetje van jou creativiteit over te krijgen!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Weer zo'n tof idee! Waar blijf je ze halen? Veel plezier zaterdag, hopelijk leg je je stempelkunnen ook hier eens uit, want die workshop zat meteen vol! (begrijpelijk :-) (en bovendien ligt zoontjelief in ziekenhuis, kan er zelfs helemaal niet bij zijn :-s

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goh,,, dat ziet er super uit. Ik moet dat ooit ook eens proberen. Ik denk alleen gelijk aan mijn guts-ervaringen op school...!@#^$%& Hoe krijg jij dat de lijnen zo strak??? Vast een gave!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ziet er super uit. Tot zaterdag!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Van welk merk is het stempelkussen? Ik zocht er onlangs naar in De Banier maar kon toen niets vinden en ging bijgevolg aan de slag met textielverf en een spons...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het is een stempelkussen van 'VersaCraft'. Het zijn echt heel kleine kussentjes, ik heb het ook moeten vragen want onvindbaar in de winkel;)

      Verwijderen
  16. Kwam de Banier nou ook naar Van Katoen en zouden ze die stempelkussens dan ook meenemen? Bij gebrek aan de Banier in Nederland. Want ik ben ook op zoek geweest naar een goede textieloplossing, maar nog niet gevonden. Door je blogje heb ik inspiratie opgedaan voor zaterdag! Tot dan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Banier komt, en we vragen even na of ze dat materiaal bij hebben of niet! We laten nog iets weten!

      Verwijderen
  17. Dat zou ik nu ook eens willen leren se. Ik heb het materiaal al in huis, maar er aan beginnen, daar kom ik maar niet aan toe, lijkt het.
    Tot zaterdag!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dat zou ik nu ook eens willen leren sie. Ik heb het materiaal al in huis, maar er aan beginnen, lukt me maar niet.
    Tot zaterdag!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heel mooi met dat papiertje op de stempel, helemaal af! Spring zaterdag maar eens binnen om een koekje mee te knabbelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wauw, knap ritstasje!
    Man, man, man hier heeft al ééntje zin in je workshop van zaterdag! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Geweldig resultaat! Ik heb hier al maaaaaaanden zelf gesneden stempels en verf klaarliggen om stof te bestempelen, maar het is er nu nog altijd niet van gekomen...

    BeantwoordenVerwijderen