vrijdag 27 april 2012

een prachtig gebaar

De Leuvens Stikselmadammen schoten in actie.  Voor ons schooltje.  Dat zo'n groot litteken heeft.

Toen zij me, ten tijde van het ongeval, vroeg of er met de naaiclub iets concreets voor de school kon gedaan worden, moest ik geen twee keer nadenken.  Ze had het idee om troostkussens te maken voor het zesde leerjaar, de ouders van overleden kinderen en gewoon al wie er nood aan heeft.  Want wie heeft er niet graag zo'n kussen, om bij moeilijke momenten dicht tegenaan te kruipen en je even weg te wanen van al het verdriet.  Of om je verdriet op zo'n momenten even helemaal zijn gang te laten gaan en het kussen je tranen te laten opvangen.

Het stofje dat werd uitgekozen was eentje van Michael Miller.  Het prachtige sterrenstofje. 
Tijdens de herdenkingsviering vorige week stond alles in het teken van 'sterretjes in het licht'.  De overleden kinderen, meester en begeleidster, ze vormen samen een mooie verzameling sterren, daarboven in de donkerblauwe lucht.  Kussens maken uit die mooie sterrenstof, het sloot er zo goed bij aan. 

troost1

Dus, op een avond in april, gingen we aan het werk.  Kussens werden er gestikt, aan een snel tempo.  Want op één avond tijd werden er maar liefst 41 kussens in elkaar gestoken.  Hier kan u er meer over lezen.

troost2

Ik nam de troostkussens de volgende dag mee naar school en gaf ze af aan de nieuwe leerkrachten van het zesde leerjaar, die met heel veel inleving en gevoel de leerlingen van het zesde leerjaar opvangen voor de rest van het schooljaar.  Toen ik samen met de dochters de kussens afgaf, voelde ik meteen dat het goed was.  De kussens zouden hun doel bereiken, troost bieden daar waar het nodig is.  En als ik de reacties van onze kinderen hoorde nadien, als de school die dag uit was, gaf het mij zo'n warm gevoel te horen hoe de kussens al in gebruik waren genomen door kinderen die er nood aan hadden. 
Het doet wat met mij, zo'n prachtig gebaar...

troost3

Dank-je-wel Leuvens Stiksel!

45 opmerkingen:

  1. och ik krijg er een instant rilling van.. prachtig dat jullie zoiets deden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat prachtig ! En heel mooi dat je met zoiets eenvoudigs als dit iets kunt doen om troost te bieden aan iedereen die daar behoefte aan heeft. Ik heb ook diep respect voor de juffen en meesters die de overgebleven kinderen verder begeleiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi! Verdriet en zorgen kunnen zo verlammen, dat het ook fijn is om iets te dóen. Sterkte, zo'n litteken blijft zo lang voelbaar, dat moet moeilijk zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi! geen andere woorden voor nodig!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooi gebaar, ik krijg er kippevel van...
    En we leven met jullie mee (denken ook nog vaak aan de getroffen families, ben zelf afkomstig uit Lommel).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben zelf afkomstig uit het Leuvense en die dag stond hier, in West-Vlaanderen, ook even de wereld stil. Het trof ons erg, zeker omdat die dag voor ons al zwaar was. Maar het doet deugd te lezen dat er mensen bestaan die belangeloos hun steun getuigen en op een originele manier troost trachten te bieden.

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. dat is heel mooi zeg! ik hoop dat die kussens nog vaak een troost kunnen zijn voor iedereen ... nogmaals een mooi hart onder de riem.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik krijg er kippenvel van, wat een prachtig gebaar, wat een mooi symbool van warmte en troost. MOOI!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De tranen staan in mijn ogen en het kippenvel huizenhoog, wat een mooi gebaar, op mijn vorige werk hadden we troostdekentjes voor als het kindje van ouders bij pns overleden was.....Zo MOOI!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Amai, zo een mooi gebaar!! Ik krijg er kiekenvel van!! Super gedaan van jullie allemaal!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Brok in mn keel. Wat een mooi gebaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ongelofelijk fijn om te lezen en zien dat er nog veel mensen bestaan met het hart op de juiste plaats. Petje af voor Sofie en alle dames die mee hebben helpen stikken!
    Groetjes, Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Er moesten meer mensen hun hart (durven) laten zien, prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi... Op zo'n moment voelt het alsof je niks kan doen. Maar kleine beetje troost zijn zo mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat mooi en warm en lief en prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ik krijg er kippenvel van!! de kussens zijn erg mooi geworden, wat een prachtig initiatief!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Bedankt Sofie, voor dit mooie stukje.
    Het was een kleine moeite om het te organiseren en het doet zoveel deugd om te lezen dat de kinderen en nabestaanden er troost in kunnen vinden.
    En hier liggen er nog een 10-tal klaar, hopelijk hebben jullie nog plaats op school?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. prachtig gebaar is dat, ik ben er stil van

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik werd er stil van!!Maar toch wel een mooi gebaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mooi! Hier ook kippenvel!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. amai, ... kippenvel en krop in de keel.
    om stil van te worden en te relativeren ...
    Ik weet zeker dat die kussens deugd doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Zo'n mooi idee! Ik hou het in mijn achterhoofd, maar hoop eigenlijk dat ik dat nooit zal moeten uitvoeren...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. zo ik pink een traantje weg.wat super zeg

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Een kus voor de kussenmaker, wat een lief ontroerend gebaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een geweldig mooi gebaar, sprakeloos!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een prachtig initiatief! Ik word er stil van.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Een prachtig gebaar!!! Ik krijg de tranen in mijn ogen bij het lezen...

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Prachtig Sofie!

    Een fijn gebaar... Heel klein... maar met veel plezier er aan meegedaan!
    Het doet goed om er na een verslagje te kunnen lezen over hoe alles werd opgenomen en ontvangen binnen jullie school.
    Heerlijk om te weten dat de kinderen er mee getroost worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Lien poffé27 april, 2012

    daar heb ik graag aan meegewerkt. Heel fijn om te lezen dat de kussens ook troost kunnen bieden.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. inderdaad een prachtig gebaar!
    wat kan een kussen mooi zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Een heel mooi gebaar van jullie. Ik krijg er kippenvel van. Chapeau voor jou en alle madammen van het Leuvens Stiksel.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Respect voor iedereen die meehielp aan dit mooie gebaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. 't Is zo graag gedaan! Fijn om op een piepkleine manier toch iets te kunnen betekenen. En jouw dochters die zo flink meehielpen :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  34. een prachtig gebaar en geweldig mooie kussens, hopelijk kunnen ze velen troosten! Knap van jullie allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. wat zou de wereld oneindig veel mooier zijn, als er méér mensen waren zoals jullie!!! Hier draait het werkelijk om, er voor elkaar zijn, met kleine dingen die een GROOT effect hebben! Supertof gedaan!!!

    BeantwoordenVerwijderen