dinsdag 20 maart 2012

feest versus verdriet

Zaterdag wordt een dubbele dag.  Een dag van feest en verdriet. 

Zoals sommigen onder jullie wellicht al weten gaan onze kinderen naar de school in Heverlee, de school betrokken bij het tragische busongeval een week geleden.  Sindsdien staat onze wereld stil.  We voelen pijn en verdriet, de gevoelens zijn haast ondraaglijk.  De onwezenlijkheid van het hele gebeuren is zo groot, zo moeilijk te vatten.  Temeer daar we veel betrokken mensen goed kennen, ouders die een kind verloren, kinderen die een broer of zus verloren, kinderen die hun papa verloren.  Onze kinderen voelen het verdriet van hun vriendjes.  Maar we voelden ook meteen dat kinderen sterk zijn, en het goed een plaats konden geven.  Ze worden op school dan ook fantastisch goed opgevangen, en dat zal nog even nodig zijn.  Hun lach horen doet goed, maar dan ook weer pijn.  Te weten dat we van andere kinderen de hemelse lach niet meer zullen horen.

Het waren moeilijke dagen, het is een moeilijke week, en het worden nog moeilijke maanden.  En we kunnen maar één ding doen, er zijn voor diegenen die een verschrikkelijk verlies met zich meedragen.

Deze week wordt een week van afscheid, een week waar ik enorm tegenop zie.  Een week waar we voordien, voor dit alles gebeurde, naar uitkeken, want deze week, verjaart onze dochter.  Zaterdag wordt ze acht jaar, en zaterdag staat voor ons in het teken van afscheid, met de geplande begrafenissen die dag.  Onze dochter heeft al veel gehuild, ook om haar verjaardag.  Haar dag, die ze ziet verdwijnen.  Haar dag, waarop iedereen gaat huilen.  Haar dag, waarop ze alleen maar wil feesten. 

Een feest komt er, na het verdriet.  We gaan als ouders enorm ons best doen om snel terug een lach op ons gezicht te toveren, de tranen weg te vegen.  Voor ons meisje.  Voor het geluk dat wij hebben als gezin.  Een geluk dat we nog meer koesteren als voorheen.

Ik had allerlei zelfmaakspullen gepland voor Anna.  De stof was gekocht, net als de vorige keer wou ik van haar verjaardag iets bijzonders maken.  De slinger was al klaar voor we verstomd werden door het verdriet.  De rok was half klaar.  En de rest, daar was ik nog niet aan begonnen.  En dat is ook niet meer gebeurd.  Terwijl ik vroeger altijd rust vond in het naaien, lukte het me nu niet meer.  Ik was al blij als ik elke dag iets eetbaars voor de kinderen op tafel kreeg.  Meer ging niet.  Het gaat nu stilaan beter, we pakken ons leven terug op, we moeten verder.  Maar het gaat langzaam. Langzaam zal ik terug plezier krijgen in het creëren van iets moois, maar het vraagt tijd.



Dus, de slinger hangen we op, en de rok zal voor de zomer zijn.  Ter compensatie zal ik de dochter overladen met veel kleine cadeautjes, overal bijeen gesprokkeld.  Heel veel kusjes en knuffels.  Want mijn moederhart voelt zich schuldig, heel schuldig.
We gaan ons best doen, als mama en papa, deze zaterdag.  De dag van feest versus verdriet.

110 opmerkingen:

  1. Tis een onwaarschijnlijke tragedie. Zulke drama's zijn altijd erg, maar met zo veel kinderen. Dat is hartverscheurend. Ik heb gisteren, in de stralende zon, bij een begrafenis gezeten van iemand waar ik heel veel van hield en dan zie je dat de wereld gewoon doorgaat. Maar goed ook, maar wel heel onwerkelijk. Het heeft tijd nodig. Geef je dochter toch haar verjaardag, al is het maar klein. Heel veel sterkte.
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. xxxxxxxxxxx
    Ik stuur je duizend kussen. En ook voor de kleine jarige. Deze verjaardag zal ze zich altijd herinneren.
    Maar het doet goed te lezen dat ze alweer wat kan lachen. En de anderen ook. Routine, hé. En koesteren wat je hebt. En de tranen laten komen.
    xxxxxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik word echt stil van je verhaal. Ik wens jullie heel veel moed en sterkte. Maar ook heel veel plezier op de verjaardag van Anna.
    Tja, eigenlijk schieten woorden tekort.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel veel sterkte voor jullie allemaal.

    Maar toch ook een wens van geluk dat dochterlief haar verjaardag mag vieren.

    het rokje is erg mooi trouwens

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi,
    Ik vind je woorden hier een veel mooier eerbetoon dan al wat ik ervan in de pers gezien heb. Het verwoordt zeker wat vele mensen voelen, kortbij en ver weg. Heel veel sterkte voor jou en je kinderen, voor alle kinderen en grote mensen die op 1 of andere manier betrokken zijn.
    En een knuffel is soms nog het mooiste kado!!
    Maren

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik wens je, en jullie heel veel kracht en sterkte toe ,maar ook een hele fijne verjaardag.
    gr.Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel veel sterkte en geef het de tijd en omring met liefde. Knuffel voor jullie dochter!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik volg je blog sinds een paar weken en lees met kippevel op mijn rug je verhaal.
    Ik woon niet in Heverlee maar mijn dochter zit er op de balletschool. 3 van haar vriendinnetjes zaten ook op de bus, één heeft niet overleefd. De oudste dochter van meester Frank kent ze van de grote dansvoorstelling vorig jaar, ze dansten toen in hetzelfde nummer. Ik kan me een klein beetje voorstellen hoe je je voelt om zo dicht betrokken te zijn. Voor ons is het dan toch iets verder af al heeft mijn dochter het er ook erg moeilijk mee. Ook hier is het verdriet voelbaar en de onmacht om het verlies groot.
    Veel sterkte de komende dagen en zeker zaterdag. Je dochter zal het er vast moeilijk mee hebben om niet "echt jarig" te zijn en iedereen zo verdrietig te zien maar ik ben er zeker van dat ze het later zal begrijpen.
    Lieve groet,
    Jolita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nu snap ik de stilte hier. Veel sterkte verder!! En toch alvast een dikke proficiat aan jullie dochter.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik kan me gewoon niet voorstellen hoe moeilijk dit moet zijn voor jullie en alle andere betrokkenen. Nu ik jouw verhaal er over lees krijg ik tranen in mijn ogen. Heel veel sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik kan niet anders zeggen dan sterkte in deze afschuwelijk dagen. Hopelijk gaat de zon snel weer schijnen! En alvast een gelukkige verjaardag voor je achtjarige dochter. Als ik in de buurt woonde, haalde ik de rok op en maakte hem af!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel veel sterkte! En een hele dikke verjaardagskus voor Anna!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik krijg kippevel van je post.
    Wat ontzettend moeilijk moet het zijn, zoveel verdriet.
    Ik begrijp heel goed dat je je schuldig voelt maar probeer het om
    te zetten in het koesteren van jullie meisje haar verjaardag die
    jullie kúnnen vieren.
    Koester het fijne gevoel dat je krijgt van het maken van mooie
    dingen...
    Hoe moeilijk dat ook is.

    Veel, veel sterkte voor jullie allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. We leven hier mee met jullie, doe het langzaam en rustig en neem je tijd om alles te verwerken.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Tjonge... ik wens je veel sterkte met alle moeilijke momenten deze week. Wat komt het dan dichtbij! En voor je dochter een fijne (latere) verjaardag!
    Grtz, Esrosa

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Sterkte, goeie moed, en een dikke knuffel.
    En een extra knuffel voor de jarige...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Och Sofie. En steeds weer zien we hoe leven en dood verbonden zijn. Ik wens jullie veel sterkte. Ik zal aan jullie denken bij verdriet en feest.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Soms zijn er geen woorden goed genoeg... heel veel sterkte, en voor je dochter een fijne verjaardag!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Jee wat heb je dat mooi beschreven, wens je heel veel sterkte en kracht met dit allemaal en dat het toch nog een mooie verjaardag wordt! Voor ons is het al niet te bevatten laat staan als je er dicht bij staat. liefs....

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat mooi omschreven. Ik krijg er kippevel van als ik je blog lees.

    Ik wil jullie voor komende zaterdag heel veel sterkte maar ook heel veel plezier wensen. Hoe dubbel kan het leven zijn....

    Groetjes, Charlotte

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ohh lieve Elisanne, Wat schrif je mooi en wat een moeilijke tijd en die dubbele gevoelens met je dochter's verjaardag. Ik voel je verdriet en moet zelf een traan laten door de verlies van alle die mooie kinderen. Ik wens jullie heel veel sterkte en alvast gefeliciteerd met je dochterlief. Mijn dochter wordt ook 8 jaar volgende keer en ik weet dat ze nu oud genoeg is om dat soort dingen te relativeren, ook is het moeiljk voor ze. Maar ze zijn vaak veel sterker dan we denken en geven volgens mij ook dat soort gebeurtenissen sneller een plekje, dan wij misschien kunnen? Ik leef met jullie mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik wens jullie heel veel sterkte!
    En toch ook nog lieve proficiat aan je dochter.
    Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ach wat erg!! Hoe dubbel kan het zijn. Toch heel erg veel sterkte die dag. En ook van harte gefeliciteerd die dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Met tranen in mijn ogen je verhaal gelezen,
    Ook vanuit Nederland word er meegeleefd!!
    Heel veel sterkte zaterdag en toch ook een fijne verjaardag (hoe dubbel dat ook is)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. veel sterkte en ik hoop dat het lukt om smiddags feest te vieren!!!Ik had tranen in mijn ogen toen ik je blogje las.
    Wij leven ook mee al is het ver van mijn bed enzelfs in een ander land.
    Verschrikkelijk wat je kan overkomen.
    Ik zal zaterdag een kaarsje branden en aan jullie denken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Nogmaals heel veel sterkte toegewenst! En een dikke verjaardagsknuffel voor de dochter.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Veel sterkte in deze moeilijke periode en ik wens jullie gezinnetje een beetje verstrooing tijdens het feestje.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik word emotioneel als ik je bericht lees. Ik wens jullie veel sterkte en hopelijk kan je het verdriet stilaan een plaats geven. Het zal veel betekenen voor je dochter als ze ook vreugde zal zien op haar feestje! Het beste!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. als mama van 2 kindjes had ik het vorige week moeilijk om mijn tranen te bedwingen, zoveel verdriet is aangericht.... Ik kan me voorstellen dat het als persoon die heel dicht bij deze mensen staat, nog 100den keren moeilijker is om met dit verdriet om te gaan.
    Ik hoop dat zaterdag zal helpen het immense verdriet een plaatsje te geven in jullie hart en jullie toch nog een leuk verjaardagsfeestje kunnen hebben. Alvast veel sterkte en een gelukkige verjaardag toegewenst aan je dochter
    groetjes peggy

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Tranen springen me in mijn ogen... Heel veel sterkte zaterdag en een hele dikke knuffel voor je dochter!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Woorden schieten tekort. Veel sterkte zaterdag met een vleugje verjaardagsgevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. 't is inderdaad verschrikkelijk en zo confronterend als je er van zo dichtbij mee te maken krijgt. 't Is zo moeilijk om het allemaal een plaats te geven. Heel veel sterkte de komende dagen en vooral zaterdag... Een fijne verjaardag toegewenst aan je dochter.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Heel veel sterkte voor jullie allemaal!
    Ik hoop dat jullie zaterdag toch ook een klein feestje kunnen maken voor jullie dochter, hoe moeilijk en dubbel het ook zal zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ik had precies al eens gelezen dat je ergens in de buurt van Heverlee woonde, dus toen het hier zo stilletjes was en ik erover nadacht, vermoedde ik het wel dat dit tragische ongeval een invloed heeft gehad op je leven (veel dichter dan voor mij...) Veel sterkte toegewenst. Vooral met het troosten van je kinderen. Maar 't zal wel lukken! Na die regenwolk zal er een zonnestraal te zien zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. veel sterkte en veel moed om dit alles te boven te komen! Ik hoop dat je hele familie snel weer vreugde kan vinden! je meisje zal het ook wel begrijpen dat de rok nu eventjes geen prioriteit is.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Heel veel sterkte voor jullie allemaal en voor Anna toch nog een fijne verjaardag. Dikke kus voor de jarige!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Als ik dit allemaal lees, krijg ik kippenvel en een geweldige krop in mijn keel. Het moet voor juliie als ouders moeilijk zijn om al dat verdriet op te vangen en tegelijkertijd toch het nodige enthousiasme te tonen voor de kleine dingen in het leven en grotere zoals verjaardagen vieren. Veel sterkte in ieder geval!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Heel veel sterkte en ik hoop dat het voor je dochter toch nog een beetje een leuke verjaardag wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Veel sterkte. Die slag, dat onmetelijke verdriet. En toch beseffen dat je door moet gaan. Het wordt nog een moeilijke tijd, daar in Heverlee en in Lommel.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Met een krop in de keel wil ik je dochter toch een fijn verjaardagsweekend toewensen!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Eigenlijk wil ik veel schrijven maar de juiste woorden zijn er niet... Veel moed voor zaterdag!

    BeantwoordenVerwijderen
  42. heel veel sterkte zaterdag , de schok was hier al groot voor mensen die er niet bij betrokken zijn. ook veel sterkte met het verjaardagsfeestje van je dochter dat zal best moeilijk zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Ach, wat moeilijk toch allemaal.. Heel veel sterkte voor jullie en ik hoop dat je meisje zich toch nog een beetje jarig mag voelen.
    Alvast proficiat voor Anna!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Leven en dood, zo verschillend maar toch zo dicht bijelkaar. Aan elk leven dat er is komt een einde, soms veel te vroeg, en soms op een moment dat we daar vrede mee hebben. Ik wens jullie veel sterkte en zegen, dat jullie een weg mogen vinden in dit verdriet. Ik wens jullie, naast al her verdriet wat jullie zullen hebben zaterdag, toch een heerlijk feest voor jullie kleine meid! Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Veel sterkte voor jullie en alle anderen die van kortbij of verder weg betrokken zijn. We denken zaterdag aan jullie allemaal en aan Anna haar verjaardag! Lieve groetjes x

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Ik wens jullie veel zonneschijn zaterdag en hoop dat het jullie zal helpen de mooie kant van het leven te vieren!

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Tjonge.... Veel sterkte zaterdag! En de komende tijd natuurlijk. Wat een impact moet dat hebben zeg! Je dochter gaat het vast begrijpen, wellicht op termijn. Geef haar maar veel knuffels en liefde.
    Heel veel sterkte! Groeten van iemand die net heel stil is geworden van jouw verhaal...

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Ik word hier stil van hoor als ik dit lees. En juist je kleine Anna'tje, het kindje dat al zoveel over alles nadenkt en dubt. Ik wens jullie heel veel sterkte en maak er toch nog een mooie dag van X

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Een hele dikke knuffel! Heel veel sterkte zaterdag!
    Laat het zaterdagochtend regenen voor al het verdriet, maar dat 's middags de zon er dan mag doorbreken voor alle hoop en een leuke verdere dag voor je meisje!

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Ik krijg, net als bij het bekijken van het nieuws toen,weer een krop in mijn keel als ik dit lees en wij staan dan nog zo ver van al die mensen. Veel sterkte aan jullie gezin, vrienden, kennissen zaterdag...

    Maar, ook al een dikke proficiat aan jullie jarige meiske , ze hoeft zich niet schuldig te voelen als ze blij haar verjaardag viert.

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Het is allemaal zo moeilijk te vatten! Zeker als het allemaal zo vlak bij je gebeurd... Ik wens jullie gezinnetje veel sterkte toe!

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Ik kan niet anders dan jullie veel moed wensen voor zaterdag, moed om afscheid te nemen en moed om nadien de draad weer op te pikken.
    Liefs,

    Celine

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Ik zoek ze wel, maar vind ze niet de woorden van troost voor jullie verdriet.
    Neem er de tijd voor die je nodig hebt.
    De stroom van het leven vindt altijd weer een weg rond het verdriet. De scherpe kantjes gaan eraf, maar bij eb komt het af en toe weer boven.
    liefs,

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Wat vreselijk voor jullie allemaal. Ik ben er stil van. Natuurlijk hoor je het en zie je het op tv en ook dan heb ik tranen in mijn ogen, maar nu ik lees dat jullie er zo dichtbij betrokken zijn...
    Heel veel sterkte allemaal en koester je lieve kleine 8 jarige.
    Liefs,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  55. heel veel kracht en sterkte voor nu en de moeilijke dagen

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Ohh wat heftig allemaal, als ik er over nadenk vind ik het zo verschrikkelijk en dan te bedenken dat jullie er midden in zitten. Heel veel sterkte en ik hoop dat jullie de kracht vinden om er toch een mooie dag van te maken voor jullie meisje.

    Veel liefs, Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Heel goed stilstaan bij wat er wel is. En je medeleven de ruimte laten vullen 's ochtends. Nogmaals: veel sterkte (Liesbet)

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Ik hoorde op de naailes al dat je kinderen naar deze school gaan en heb de voorbije dagen dan ook veel aan je gedacht. Ik wens u en je familie nog veel sterkte toe. Hopelijk kan je doorheen al het verdriet toch nog de verjaardag van je dochter vieren.

    BeantwoordenVerwijderen
  59. ooh hier word ik stil van.

    wat vreselijk om dit zo dicht bij mee te maken.
    ik sta zelf voor de klas en ook met mijn klasje uit Nederland hebben we vorige week stil gestaan bij deze kinderen en bij jullie school. Ook hebben we een kaarsje gebrand.
    Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Heel veel sterkte en troost voor jullie allemaal en proficiat voor de verjaardag van je dochtertje.

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Och meis, wat is dit toch heftig als je er zoals jij heel dichtbij staat.
    Wij hier houden onze adem in bij de beelden van het ongeluk en van de verdrietige mensen. Ook wij staan stil bij dat onbegrijpelijke en houden onze eigen kinderen nog een keer stevig vast.
    Voor jouw meisje zal dit ook moeilijk zijn, zij is jarig maar nu hangt daar even een sluier overheen.
    Hopelijk zal ook zij weer snel stralen.
    Veel sterkte xx Syl

    BeantwoordenVerwijderen
  62. Ook wij wensen jou en je gezin veel sterkte de komende periode. En hopelijk toch ook een klein beetje vreugde op je dochters verjaardag.

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Mijn hart wordt koud, elke keer, als ik denk aan wat dáár, bij jullie gebeurde, en het kippevel staat opmijn rug. Ik wens je alle power en veerkracht, en je dochter gun ik natuurlijk ondanks alles een fijne en warme verjaardag!

    BeantwoordenVerwijderen
  64. Goh sofie, ik zou hier zoveel dingen kunnen zeggen maar eigenlijk zijn er geen woorden die kunnen vertellen wat ik nu denk en voel en naar je toe wil sturen. Laat het in ieder geval heel veel warmte zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  65. Dikke knuffel en héél veel sterkte voor jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  66. veel sterkte!!
    ik verloor dit jaar één leerling uit mijn klas en dat was verschrikkelijk!!
    Wat bij jullie nu gebeurt is onbeschrijfelijk!!
    met veel steun en mooie herinneringen lukt het wel!!
    Maar tijd zal het zeker vragen!!
    liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  67. Woorden schieten hier te kort, maar weet dat ook hier in Nederland heel veel met jullie wordt meegeleefd. Veel sterkte zaterdag, voor het verdriet maar ook voor de vreugd. @

    BeantwoordenVerwijderen
  68. Heel veel sterkte. Woorden schieten hier gewoon tekort. Probeer de zaterdag zo goed mogelijk als gezin door te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  69. wat een moeilijke tijden voor jullie. Veel sterkte en hopelijk kan je dochtertje toch een beetje van haar dagje genieten

    BeantwoordenVerwijderen
  70. PFFFFF heftig!!!! Ik wens jullie allemaal heel veel sterkte met het verwerken van dit grote verdriet!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  71. och jeetje... wat heftig. Je hebt het mooi beschreven, kippenvel kreeg ik. Heel veel sterkte, we denken aan jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  72. elke keer als ik over deze tragedie hoor of lees word ik ijskoud en het kippenvel staat op mijn rug.
    wat een onbevattelijk verdriet. we wensen jullie gemeenschap heel veel sterkte om dit een plaats te geven.
    veel kracht gewenst voor zaterdag, voor de begrafenissen en ook voor het verjaardagsfeest van je grote dochter.

    BeantwoordenVerwijderen
  73. Jeetje, wat heftig! En wat dubbel zal zaterdag het gevoel zijn... De tranen staan mij al in de ogen door alleen jouw blog te lezen. Heel veel sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  74. Ik vind het zo erg voor alle nabestaande en hun omgeving ... Ook voor jullie. Heel veel sterkte komende dagen. En hopelijk krijgt je dochter toch nog een leuk feest.

    Groetjes
    San

    BeantwoordenVerwijderen
  75. Heb hier ook zoals vorige week geen woorden voor...ik wens jullie veel sterkte voor zaterdag.
    En voor je dochter, maak het beste van je verjaardagsfeest!
    Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  76. veel sterkte voor jullie allemaal!!!! en een dikke knuffel voor Anna!

    BeantwoordenVerwijderen
  77. Voorbij twijfel, verdriet en pijn
    zal er een tuin van sterren zijn.

    Heel veel sterkte en een verjaardagszoen voor Anna.

    BeantwoordenVerwijderen
  78. Ik zit hier ook maar tranen te laten voor die kinderen. En ik begrijp ook heel goed dat het moeilijk is om als kind je verjaardag zo te zien.

    Ik wens jullie allemaal het beste. Het spijt me zo verschrikkelijk dat er zulke gebeurtenissen bestaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  79. Tijd, veel tijd ... en de pijn zal minder worden ... heel veel sterkte, voor jullie allemaal samen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  80. Och och, wat een drama en wat verschrikkelijk voor jullie allemaal. Heel veel sterkte voor jullie allemaal. Hou elkaar maar stevig vast.

    BeantwoordenVerwijderen
  81. Je schrijft het zo mooi neer. Zo pijnlijk tegelijk. Zo oneerlijk.

    Ik wil nog zoveel zeggen, maar ik vind geen gepaste woorden.
    Sterkte! Sterkte voor jullie allemaal, en ook voor Anna, haar 8ste verjaardag och arme. Maar jullie halen dit vast wel in. Op een moment dat er al terug voorzichtig gelachen kan worden.
    Ik leef met jullie mee. Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  82. Met een krop in de keel las ik je bericht... Als mama en juf voel ik heel erg mee met die mensen,met die school, met jullie!
    Ik wens je dochter toch een happy 8ste verjaardag!

    BeantwoordenVerwijderen
  83. We leven heel hard met jullie mee. Ook onze gemeenschap is diep getroffen. Wij wonen in Lommel. We kenden de busbegleidster die vandaag begraven werd. Iedereen hier kent wel iemand die van zeer dichtbij betrokken is. Het getroffen schooltje is gelegen in het dorpje hier verder op. De leventjes van onze kinderen en de getroffen kinderen liepen door mekaar door sportclubs, jeugdbeweging of via broers of zussen. Het zoontje van de busbegleidster was jarig op 16 maart. Het jongetje keek er naar uit zijn verjaardag te kunnen vieren in haar aanwezigheid nadat ze terug waren van de skireis. Ook zijn verjaardag gaat voor altijd verbonden blijven aan deze dramatische gebeurtenissen.
    Veel sterkte nog en ondanks alle pijn en verdriet een gelukkige verjaardag toegewenst aan jouw dochtertje want we moeten blijven hopen.......

    Lieve groetjes,

    CreativEls
    http://koekjehaakjemaakje.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oh els, ik voel me zo verbonden met de mensen uit Lommel. Dit moet voor jullie ook zo'n moeilijke periode zijn. En als ik lees over de verjaardag van dat zoontje, krijg ik kippenvel. Het zoontje van meester Frank, die ook overleed bij het busongeval, was ook jarig op 16 maart. Zijn verjaardag zal ook altijd verbonden blijven met dit verdriet en verlies. Hij zit bij mijn zoon in de klas, en de jongens van de klas hebben geprobeerd hem die dag toch enkele zorgeloze momenten te bezorgen... Heel veel liefs voor jullie daar in Lommel.

      Verwijderen
  84. Ik heb tranen in mijn ogen bij jouw berichtje. Het is al moeilijk te dragen, dit verdriet, van veraf, laat staan als je er zo dichtbij staat. Heel begrijpelijk dat jullie wereld stilstaat, en dat je nergens veel zin in hebt. Laat dat ook toe, en neem jullie tijd. Geef jullie Anna'tje zaterdag maar al die knuffels en kussen, ik hoop dat jullie haar toch een klein beetje dat verjaardagsgevoel zullen kunnen geven.
    Veel sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  85. ik had het al gedacht en gevoeld, zo stil op je blog, uit de buurt van Leuven, ik vreesde het ergste ...
    veel sterkte om dit allemaal te kunnen dragen, om vrienden en kennissen te kunnen opvangen ...
    probeer toch iets te genieten van je dochter haar verjaardag,
    maar wij ... moeders in hart en ziel ... kunnen lachen als het nodig is om onze kinderen dat beetje geluk te geven en eventjes voor haar alles te vergeten
    ik stuur zaterdag wat van mijn energie naar jou ...

    BeantwoordenVerwijderen
  86. Het eerste wat in me opkomt als ik je blog vandaag lees: ik stuur die meid een kaartje! Zou dat niet leuk zijn, dat ze super veel kaartjes in de bus krijgt? Zo krijgt ze misschien wat extra aandacht, die ze net nu heel erg kan gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
  87. Als ik je verslagje lees, kan ik een stukje meevoelen van al je verdriet, maar ook zoveel liefde voor je gezin en vrienden en dankbaarheid om het nog kunnen knuffelen en koesteren. Ik hoop dat jullie zeker de komende dagen en weken kunnen doorspartelen en hoewel de verjaardag van je dochter helemaal niet zal zijn wat zij er zich een paar weken geleden van voorgesteld heeft, zal het de meest innige ooit zijn. En ik ben er zeker van dat de verjaardagsknuffel die ze dit jaar zal krijgen de warmste en liefste zal zijn van alle verjaardagsknuffels die ze ooit nog zal krijgen!!! Heel veel sterkte!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  88. Krop in de keel en ik sloot even mijn ogen...
    De stille wind zal zaterdag door je vlaggetjes waaien.
    Warmte, genegenheid, verdriet en feest...
    En als je 's avonds naar boven kijkt: sterretjes aan de hemel.
    Heel veel sterkte.
    Heel veel warmte van binnenuit, vanuit je gezin.
    x

    Annick

    BeantwoordenVerwijderen
  89. Heel veel sterkte met het overweldigende verdriet.
    En veel geluk, gezondheid, vreugde en liefde voor je meisje op zaterdag.

    liefs, shibbie

    BeantwoordenVerwijderen
  90. Wat een nare samenloop van omstandigheden. Maar ik denk dat jullie het goed oplossen. Eerst delen in het verdriet van anderen. En daarna feestvieren omdat jullie dochter gespaard is gebleven en hopelijk nog heel lang zal blijven. Wat een narigheid. En dat zo in je directe omgeving. Sterkte daarmee.

    BeantwoordenVerwijderen
  91. Zo hard en moeilijk. Hopelijk vinden jullie als ouders evenveel steun bij elkaar als de kinderen. En Anna zal zonder twijfel ook genieten van haar verjaardag, dat lees je in jouw warme woorden. Maar 't zal een verjaardag met een dubbel kantje zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  92. oh, wat vreselijk toch allemaal... Het zal een verjaardag zijn die ze nimmer gaat vergeten, maar helaas om de verkeerde redenen :'-(
    Het is arrogant te denken dat mijn woorden hier iets van de ondraaglijke pijn zullen wegnemen, maar toch... heel veel sterkte, zoek warmte bij elkaar xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  93. Hou moed, Sofie, en ook ik wil je veel warmte toewensen en energie voor die schouders waarop je zoveel verdriet mee draagt.

    BeantwoordenVerwijderen
  94. Ik lees je blog nu een poosje, ken je niet maar wens je veel kracht, energie en liefde de komende tijd. Ook wens ik je meisje een fijne verjaardag en als ik dit zo lees, gaat je dat lukken. Heel veel sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  95. En dan komt iets 'uit het journaal' via jouw blog zo dichtbij.. Heel veel sterkte en kracht voor jullie en de mensen die jullie lief zijn om zaterdag het verdriet te voelen maar ook het geluk dat je dochter jarig is.

    BeantwoordenVerwijderen
  96. Heel veel moed gewenst, komende zaterdag , maar ook de volgende weken. Stilaan zal het in de media stiller worden rond alles wat gebeurde, maar dat neemt niet weg dat er nog ontzettend veel verdriet zal blijven hangen ... Zaterdag wordt voor jullie een dag met heel veel tranen, en tegen het einde van de dag wat waterige lachjes ... Veel sterkte, en ik ben er zeker van dat je dochtertje ondanks alles een warme verjaardag zal krijgen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  97. Hey sofie,ik wou je blogje niet lezen...omdat het zo zwaar is, mijn collega had een neefje op die bus, vandaag zat ze een hele dag in lommel. En ook al ken ik dat jongetje niet, het wordt eng als het zo dichtbij komt. Ik ben zelf pas mama geworden, en een moederhart breekt dan gewoon...En toch...een hele goede vriendin beviel deze week van een kerngezonde dochter...hun oudste kindje is zwaar gehandicapt...en dan zijn er tranen van geluk voor dat kleine wonder. Ik ben er zeker van dat jouw dochter de beste mama heeft die ze zich kan inbeelden, met tranen van verdriet en geluk.Het lukt wel zaterdag...x

    BeantwoordenVerwijderen
  98. Zoveel mensen die dicht bij je proberen te zijn, die woorden zeggen en schrijven van troost en van medeleven. En zo hard het besef dat het belangrijk is, maar tegelijk een heel groot gevoel van collectieve machteloosheid weergeeft. Iedereen die graag zou willen zeggen 'ik wou dat ik iets kon doen'. Iedereen die beseft: 'meer dan troost en een 'ik denk aan jou' heb ik helaas niet te bieden. Courage, courage.

    BeantwoordenVerwijderen
  99. Zoveel mensen die meer proberen te doen en te zeggen dan mensen kunnen.
    We blijven helaas allemaal maar mensen, die doen wat ze kunnen…
    Hopelijk vinden jullie moed en troost bij elkaar. Een warme dag gewenst zaterdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  100. ik denk aan jullie vandaag ... de eerste in een rij begrafenissen ... het is en blijft onwerkelijk ...
    IK hoop dat jullie zaterdag toch nog een mooie dag mogen beleven en dat je dochtertje een mooie verjaardag mag hebben ...
    Veel veel sterkte gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  101. Het is hard, niet te vatten, en toch is het de werkelijkheid en moet je door deze periode, en soms zal het goed gaan en soms ga je weer naar af; neem jullie tijd en geniet van de rijkdom van je gezin, de verbondenheid.
    Een dikke knuffel voor je jarige meisje en heel veel moed en sterkte voor jullie allemaal. Wonden helen wel, soms tergend traag, lidtekens blijven die kan je niet wissen, alleen met veel liefde verzorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  102. mooie woorden! Inderdaad het enige dat je kan doen is er zijn voor de ander..... En het verdriet met je kinderen delen, laten zien dat jezelf ook verdriet hebt, dat is zwaar maar ook een wijze levensles! Ik wens jullie als gezin heel veel sterkte toe en toch ook een hele fijne verjaardag voor de grote meid, want 8 word je niet iedere dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  103. Oh...ik kan niet anders zeggen dat ik het zo verschrikkelijk vind. Als moeder van twee dochters, voel je de pijn en kan je alleen maar heel veel warmte en liefde sturen naar al die papa's en mama's, broertjes en zusjes, familie en vrienden die zo veel verdriet hebben. Ik wens jullie heel veel sterkte. Voor zaterdag wens ik jullie een hele mooie dag, vol warmte, genegenheid en plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  104. Veel sterkte komende tijd, en voor zaterdag toch een hele fijne dag met veel zonneschijn, ondanks de donkere wolken op de achtergrond.

    BeantwoordenVerwijderen
  105. Beste Sofie, ik hoop dat jullie naast al jullie verdriet gisteren toch ook hebben kunnen genieten van de verjaardag van Anna... Zoveel tegenstrijdige gevoelens, dat is niet gemakkelijk... De slinger en het rokje zijn heel, heel mooi! Veel sterkte en warmte!

    BeantwoordenVerwijderen
  106. Heel veel sterkte voor jullie allemaal!! Ik sta en ook dichtbij, maar zeker niet zo dicht als jullie! Het is allemaal niet eerlijk he...
    Geef al die vriendjes en vriendinnetjes de steun die ze kunnen gebruiken en het is heel mooi dat jullie er zijn voor degene die het nog moeilijker hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  107. Ik heb vaak aan je zitten denken de afgelopen weken. Ik leef met je mee en met iedereen die het nodig heeft, sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen