maandag 23 januari 2012

van vaas naar tafelzeil naar boventransportvoet

Het begon allemaal met een vaas. 

Een knaloranje vaas uit de koopjeshoek van Hema.  Zeg nu zelf, voor 5 euro laat je zo'n ding toch niet staan.  Ik toch niet, die kleur en die vorm, ik zag de vaas al zo in onze keuken staan.  Na de vaas-aankoop, liep ik een hip winkeltje binnen in Leuven, waar ze zalig oranje tafelzeil verkochten, oranje, net als mijn vaas.  8 euro voor een metertje, niet slecht hè.  Ik kocht er meteen ook de zwarte versie van.  En neen, dat tafelzeil kocht ik niet als tafelkleed, om dan de vaas erbovenop te zetten,  daarvoor is het te smal.  Onze tafel is zo groot, dat ik daarvoor twee stukken van minstens twee meter lang op minstens 1m50 breed nodig heb (die ik dan nog aan elkaar moet stikken om er één geheel van te maken).  En dit oranje en zwarte tafelzeil is te smal en dus niet bruikbaar voor onze tafel.  Maar ... met vier kinderen slingert er altijd veel rond in onze keuken, die naast eetruimte ook gebruikt wordt als knutselkamer, we-spelen-een-gezelschapsspel-ruimte, babbelplaats, knikkerbaan en noem maar op.  U hoort het al, het grootste deel van onze tijd brengen we door in ... de keuken.

En om al die kleine rondslingerende spullen van onze kinderen wat proper op te bergen, maakte ik enkele tafelzeilmandjes, passend bij mijn vaas en keuken.  Mandjes volgens de handleiding van vlijtig.  Snel ineengestoken, enorm praktisch in gebruik.  En door het tafelzeil, ook volledig afwasbaar. 



Voor mezelf maakte ik ook nog een ritszakje om mijn verzameling postkaarten in te bewaren. 

En omdat ik bij het vorige te verwerken tafelzeil zo heb gevloekt, vond ik het hoog tijd om mezelf een boventransportvoet cadeau te doen.  Neen, ik had die nog niet, u wel?  En oh, wat een heerlijkheid om daarmee te stikken door het tafelzeil.  Het gaat gelijk niks.  Waarom, oh waarom, had ik dat ding nog niet eerder! 

Een boventransportvoet is daarenboven ook handig om te gebruiken bij tricot, als ik menig aantal bloggers mag geloven.  Moet ik heel snel ook eens uitproberen, met de pas gekochte zalige streepjestricot van Pauli.  Ik voel het nu al ... de boventransportvoet en ik worden dikke vrienden, en dat, dat begon allemaal met ... een oranje vaas (waar ik nu snel een bos kleurrijke tulpen voor ga halen) !

32 opmerkingen:

  1. Maar dan heb je ook wat. Top zeg! Een boventransportvoet? Wat doet deze precies en waarom is hij zo briljant? (Ik voel nl wel aan dat ik er wellicht ook een wil! Want tricot en ik zijn vooralsnog geen vrienden)
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, wat een prachtige vaas! En die mandjes mooi mooi. Ze zullen dienst doen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @happy in red: een boventransportvoet gebruik je voor voor het naaien van moeilijk transporteerbare stoffen, maw stoffen die niet goed onder je gewone ritsvoetje doorglijden, zoals tricot, tafelzeil, fluweel, satijn, .... De stof wordt niet enkel langs onder voortgetrokken, maar ook langs boven en gaat zo gelijkmatig onder het ritsvoetje door.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. LOL! Ik maakte dit weekend ook een mandje in tafelzeil. Voor mijn afval naast de naaimachine.
    Tof, dat boventransportvoetje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi! Ik heb ook zo'n mandje gemaakt voor mijn naaimachine-afval.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel mooi en dat van die boventransportvoet klinkt heel interessant! Strakskes eens 'googlen' naar een boventransportvoet, want 't zou goed kunnen dat die meer kost dan mijn naaimachine zelf ;-)

    Hier doet zo'n mandje van Vlijtig ook dienst als 'naaimachineafvalmandje'.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De man die mijn naaimachine jaarlijks een onderhoudsbeurt geeft sprak ook dat ik beter een transpotvoet zou gebruiken omdat ik veel met fleece werk, ze hadden er helaas geen, als ze binnen zijn ga ik eens vragen of er een verschil tussen boventransport en gewoon transport :0)
    Mooi hoor je buit en je mandjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. aha, ik heb dat standaard op mijn machine staan, en hoewel ik van een ex-collega de melding kreeg: Zet dat maar meteen af, dat is rommel, ben ik daar super content mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie mandjes. Heb er vorige week ook en par gemakt as cache-pot, met de boventransport natuurlijk. Ik vind het vooral handig om mouwen aan te stikken. de stof wordt mooi gelijktijdig getransporteerd ; en ook voor gladde stoffen werkt het goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. mooi! ja die boventransportvoet moet ik mss eens halen want ik heb ook algevloekt op tafelzeil:-))

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo'n boventransportvoet, dat lijkt me zo handig. Alleen vrees ik dat ik er geen zal vinden voor mijn oude machientje... Mooie mandjes, trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Weer heel mooi! Wat maak jij toch veel toffe dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb die ook sinds kort voor mijn Brother en werkt inderdaad zalig met tricot! Ik zie aan het voetje dat jij ws ook met een brother naait: maakt dat bij jou ook wat lawaai als je daarmee stikt (dat bovenste hendeltje hangt precies wat los)?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wat een leuk verhaaltje :) en mooie spulletjes weer! helpt zo'n boventransportvoetje ook met dikke lagen onder de machine? daar heeft mijn singer zo'n moeite mee... vaak raakt de naald dan los, wordt ie krom, of erger... ze zijn toch best duur, die voetjes? of viel het mee?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Bedankt voor de tip! Ik ga vandeweek ook achter die toile siree want mijn fietsstoelhoes heeft het begeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @ienemiene: ik naai met een singer maar het is inderdaad een voetje van brother. Brother en singer hebben blijkbaar hetzelfde 'kliksysteem', dus passen die voetjes op beide merken. En ja, het maakt ook wel wat lawaai als ik ermee werk...
    @caroline: of het echt helpt om dikke lagen makkelijker te verwerken heb ik nog niet uitgeprobeerd. Ik heb ongeveer 37 euro betaald voor het voetje, van brother dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh, dat valt mee. Misschien voor mij ook wel de moeite waard. Heb jij ook last van die naalden die eruit schieten of krom raken, bij het naaien van dikkere (meerdere) lagen stof? Ik overweeg om eens terug te gaan naar de winkel met mijn machine, want ik word er zo zenuwachtig van...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @caroline: ik heb daar nog nooit last van gehad, zelfs nog geen gebroken naalden tot nu toe. Je gaat er best eens mee naar de winkel om je probleem uit te leggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heel mooi! Die mandjes zullen goed van pas komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Die boventransportvoet!!! De uitvinder verdient een standbeeld, vind ik. Ik kreeg er een onder de kerstboom. Kostprijs: ongeveer 20€. Stoffen van verschillende dikte of structuur gaan er nu samen onderdoor. Ik vind ook dat dunne stoffen direct vlotter stikken. Vroeger bleven die al wel eens in het gaatje van het spoel steken.(als je begrijpt wat ik bedoel)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is nu echt de eerste maal dat ik lees dat stof in het gaatje van het spoel zit bij het begin van je stikken. Eerst dacht ik : ik ben de enige die dat tegen komt, wellicht te wijten aan mijn oude Singer; verdorie ik ga me onmiddellijk zo'n voetje halen !

      Verwijderen
  21. Super leuke mandjes. Een mens wordt er gelijk vrolijk van.
    Eens je zo'n boventransportvoet hebt, kan je het niet meer missen. Inderdaad echt zalig.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Bedankt voor deze 'een streepje kleur'-post. En inderdaad: boventransportvoet is handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. ik werd al blij van de vaas, die zou in mijn keuken ook niet misstaan... Die mandjes zijn ook fantastisch!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Heel leuk, die mandjes! En nu weet ik wat dat grootse ding is , dat bij mijn naaimachine zit ... een boventransportvoet ....

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Op mijn Pfaff zit dat standaard ingebouwd, zo'n boventransportvoet en man, dat is echt een zaligheid! Mijn Singer had dat niet, het verschil was echt gigantisch, zeker bij tricot en gladde voeringstofjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Na mijn gesukkel met satijnstof en ducktape heb ik mijn lesje wel geleerd. Geen satijn meer. Tot nu dus, ik wist niet dat dat bestond! Bedankt voor de tips, ik ga mijn singer ook eens verwennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Vandaag viel er ook een boventransportvoetje in mijn brievenbus.
    JIPPEEE, maar heb jij hem erop gezet met de standaard schroef die op je machine zat, of met een andere schroef. Volgens de instructies die bij het voetje zitten zou ik een andere schroef moeten hebben om hem erop te zetten...maar die heb ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Zo'n boventransportvoet is voor iedere naaister echt onmisbaar. Niet alleen voor tricot stoffen maar ook zeker voor stoffen met een vleug, gestreepte stof waarbij de strepen bij het naaien op elkaar moeten vallen of juist dikke stoffen.
    Het komt hierop neer dat het naaiwerk niet alleen door de tandjes onder het naaiwerk naar achter wordt getransporteerd maar ook door extra tandje aan de bovenkant van de boventransporteur. Zo krijg je een gelijkmatige doorvoer van de stof.
    Ik denk dat bijna allee machines die je nu koopt standaard uitgerust zijn met een boventransporteur die je simpelweg met 1 handeling kan in of uitschakelen.

    BeantwoordenVerwijderen