woensdag 25 januari 2012

stofresten #2

Mijn mand met mini-restjes stond na het vorige restjesproject nog steeds op springen.  Hoog tijd dus voor nog een kleine lapjes project.

Wat ik al heel lang nodig heb, zijn patroongewichten.  Zo van die zware 'dingen' die je op je patroonpapier legt als je een patroon wil overtekenen.  Tot nu toe haalde ik daarvoor mijn hele servieskast leeg.  Glazen, borden, al wat maar enigszins bruikbaar was voor het beoogde doel (mijn patroonpapier op zijn plaats houden) werd gebruikt.  Vaak zorgde dat voor hilarische taferelen: een grote lap stof op de grond in de hal, cirkelrokpatroon erop (en dat is groot!), heel mijn glazenservies erbovenop en dan ik al kruipend ertussen om het patroon over te tekenen. 
En dan ... dan gaat de bel en staat mijn servies daar nog op de grond, in de hal, op een immens papier, op een grote lap stof (en als ik niet snel genoeg rechtsta en de mini-zoon-des-huizes mij voor is met de deur open te doen, krijgt u het zicht van een kruipende mens tussen het servies er nog gratis bij).  De meeste doorsneebezoekers zien daar het nut, laat staan de bedoeling van in. 

Nu, ik vind dat niet erg hoor, een beetje zotheid maakt het dagelijkse leven toch een stuk leuker.  Maar dat heel servies als gewicht, ik vind het maar niks.  Dat zorgt alleen maar voor een grote opruim achteraf, en daar verspil ik liever zo weinig mogelijk tijd aan.  Dus ... aan de slag met de restjes om vrolijke gewichten te maken.


Ik sneed allemaal kleine lapjes van 12 op 12 cm.  Dat werden mini-kussentjes die gevuld werden met rijst (meer specifiek, elk kussentje werd gevuld met 100gr basmatirijst van de colruyt, en moest u er zelf mee aan de slag gaan, gebruik meteen een trechter om de kussens te vullen, zonder belandt er meer rijst naast dan in het kussentje).

Ik topstitchte het geheel wel, om er zeker van te zijn dat de rijstkorrels niet langzaamaan uit het patroongewicht verdwijnen.  Op een half uurtje heb je er zo enkele in elkaar gestikt.  Simpel toch!

En nu, nu kan ik me, al kruipend op mijn grote lap stof, omringen door allemaal minikussentjes.  Nog steeds onbegrijpbaar als de doorsneebezoeker bij ons aanbelt, maar het oogt toch al iets minder bizar zonder het servies erbij...

59 opmerkingen:

  1. LOL! Ik gebruik daarvoor onze roggekussentjes.
    Ik maakte er twee jaar geleden wel een stuk of 20.
    Zelfde idee, andere vulling :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. euh, ik gebruik gewoon kopspelden om het papier op de stof te houden. Maar jouw kussentjes zijn wel vrolijker dan die gemeen prikkende spelden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oh supermooi! ik gebruik ook kopspelden, maar wat een tijdverlies eigenlijk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik heb er ook zo een deel, gevuld met kersepitten uit een oud kussentje ...
    benieuwd of er nog andere vullingen zijn lol

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een Leuk idee, groetjes Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik gebruik niks, gewoon vasthouden met de hand, maar mijn patronen zijn dan ook nog niet zo reusachtig dat het overtekenen zo moeilijk wordt.

    maar wel een leuk ideetje! misschien toch ook eens proberen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hahaha, heel herkenbaar. Aks ik te lui ben om te spelden dan gebruik ik ook wat voorhanden is...meestal fruit. Meestal krijg ik dan ook de vraag van zoonlief..mama, waarom ligt er een banaan op de stof ? Ik vind dit wederom een topidee!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik gebruik ook altijd speldjes, maar deze kussentjes zijn natuurlijk veel leuker! En sneller!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk verhaal en top idee!!
    Ik gbruikte tot nu toe blikjes maar huisgenoten stonden vaak meewarig te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Houdt dat alles voldoende op zijn plaats, zo gewoon een gewichtje erop? Ik speld ook altijd alles vast, dat het zeker goed vastzit, en dat ik er nadien makkelijk met mijn carbonwieltje kan overgaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Grappig. Ik gebruik ook wat ik vind op dat moment. Nu ik je bericht lees, schiet het me weer te binnen wat we in de naailes gebruikten 10 jaar geleden: zware magneten!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wow, wat zien ze er leuk uit zeg. Alleen al leuk om naar te kijken. Wat een toffe stofjes en nog handig ook. Ik kan me zo voorstellen dat je mini-zoon des huizes er ook erg zoet mee kan zijn :-)

    Groetjes, Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Als je rijst koopt in builtjes, kan je die er zo insteken zonder gesmos.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ooh, superleuk idee, en mooi bovendien!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. leuk idee! enne, mocht je nou eens koude handen krijgen, dan leg je ze gewoon een halve minuut in de magnetron :) (ik maakte afgelopen week handen/voetenwarmers, staan op mijn blog, ook met rijs erin :))
    Maar ziet er super gezellig uit hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. En als je ze in de microgolf oven steekt kunnen ze nog dienen als handwarmertjes ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @rakketak: ja hoor, alles blijft zo mooi liggen.
    @jolanda: de mini-zoon-des-huizes vindt ze inderdaad super en gaat er vaak mee lopen. Ik zal ook voor hem een setje moeten maken denk ik;)
    @creacuties en dekentje: goed idee, ze ook gebruiken als handwarmertjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. en ja kan ze ook nog gebruiken als handwarmers!! Even in de magnettron en klaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Jij bent echt een erg creatieve geest. Hoe kom je erop? Ik ga de zeker ook doen. Leuk gezicht ook. @

    BeantwoordenVerwijderen
  20. heel goed idee zeg! ga ik onthouden. momenteel gebruik ik ook speldjes om de boel vast te spelden

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Geweldig goed idee ! En oogt nog mooi ook.
    Lieve groetjes,

    CreativEls
    http://koekjehaakjemaakje.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een goed idee en het staat ook nog eens vrolijk.

    Groetjes, Roelfina

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Superidee! Zo simpel en toch zo effectief. En vrolijk. Dankjewel.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Zo tof! Ik was van plan ook zoiets te maken, maar dan met zand, maar bij nader inzien lijkt rijst zoveel handiger. Dankjewel voor de tip! Enne, dat lentestofje ziet er echt geweldig uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Tof, leuk, geniaal, geweldig, mooi, lief, op zijn Sofies!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Gho, misschien écht wel een aanrader. Want hier is het net hetzelfde.. ook altijd sukkelen met allerlei materiaal om dat patroon toch maar een beetje te kunnen vasthouden!
    De naaikriebels heb ik al een tijdje te pakken.. hopelijk die blogkriebels ook!
    http://nienkemaakt.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Meestel speld ik eigenlijk gewoon mijn patroon op de stof en maak dit pas terug los eenmaal ik er volledig rond geknipt heb. Misschien moet ik toch ook eens aan zo'n leuke kussentjes denken ... ook al zie ik nu al voor me dat mijn jongens dat leuk 'hoe bekogel je je broer het snelst'-speelgoed zullen vinden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. weer een super creatief en gezellig idee ga ik zeker doen,bedankt en het verhaal was ook vermakkelijk gr marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Heel praktisch. Ik gebruik ook altijd spelden. Misschien moet ik deze werkwijze toch ook maar eens herzien.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Dat is wel echt een goed idee, gaat er hier toch ook wel eens van komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ma zot, daar had ik nog nooit aan gedacht. En zo mooi dat dat is!!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Zo'n mooie, toffe kussentjes!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Uw banner is mooi! Ik hou van de éénvoud erin...

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ik kan me je verhaal levendig voorstellen. Best wel grappig he! Hier gebruiken we nog steeds de gewone kopspelden om het patroon te bevestigen, maar deze gewichtjes zouden hier ook best handig kunnen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Voor mij zou het niet superhandig werken, denk ik.
    Ik houd het allemaal op zijn plaats door het vast te spelden.
    Ik vind ze well heel mooi geworden en de restjes hebben een nuttige functie gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Staat hier ook nog op de lijst.
    Ze zien er schattig uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Super idee zeg! En mooi mooi mooi :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  38. super idee! wat een tijdrovend werkje zijn die spelden altijd he... maar hoe knip je er dan rond? dat lukt zo toch niet goed? of teken je eerst je naadwaarde er zo rond en haal je er dan alles af en dan gewoon uitknippen op de lijntjes? ik speld het patroon gewoon op de stof en knip dan op het zicht (ahumm) de naadwaarde eraan.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. @misslizz: als de gewichten op het patroon liggen, teken ik het zo over, meteen met de naadwaarde erbij. Met het zoommaatje gaat dat heel snel, ik zet overal korte streepjes. Op die 'stippellijn' knip ik dan uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. bedankt vr je tip!! ik probeer het zeker uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Ben jaloers op jouw restjes stoffen verzameling!

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Ik ben ook jaloers;-))))
    Ze zijn zo gezellig!
    x
    Else

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Maar wat een schitterend idee! Hier wordt alles ook telkens vastgespeld, maar op die manier kan het wel sneller...

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Goed idee! Hier liggen er drankbrikken (volle hè) als gewicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Wat een goed idee! Ik heb ook veel restjes liggen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Leuk ideetje :-) En toch wel veel veiliger (en mooier, maar da's iets minder belangrijk, denk ik) dan het servies inderdaad :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Ik maakte ook eens een "grote" cirkelrok, en haalde al de meisjes hun speelgoed erbij ... Jouw kussentjes zijn een beter idee. Alleen ... ik zou ze niet te warm wassen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Volgens mij heb je al handwarmertjes :0)
    Mijn ervaring is dat de katoen langer warm houd dan fleece, te lang verwarmen doet de boel verschroeien omdat de rijst niet behandeld is, in de Banier kan je wel zakjes kriekenpitten kopen die behandeld zijn en zonder problemen langer opgewarmd kunnen worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  49. @marina: bedankt voor de tip! dan ga ik er nog wat katoenen bij maken voor de kindjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  50. stond ook nog op mijn to do lijst! Maar na 150 roggekussen te maken voor kas zijn geboorte hou ik even voor bekeken :-)
    Ze zijn super mooi!!

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Wat een geweldig leuk idee, ik ga zeker een aantal kussentjes maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  52. verkoop je ze??
    mail : haiikbenjessie@hotmail.com als je verkoopt
    xx

    BeantwoordenVerwijderen