vrijdag 13 januari 2012

stoffen papieren vliegtuigjes

Onze oudste is helemaal into vliegtuigen.  Meer bepaald het maken en bouwen van vliegtuigen.  Zijn opa heeft hem tijdens de kerstvakantie ingewijd in de modelvliegtuigbouw.  Als kind was mijn papa verslingerd aan het ineensteken van prachtige vliegtuigjes, en nu zijn oudste kleinzoon de ideale leeftijd daarvoor heeft, vond hij het tijd om zijn passie door te geven aan de volgende generatie. 

Het was schitterend om ze bezig te zien, met heel veel geduld bouwend aan een prachtcreatie.  Hendrik is er nu helemaal aan verslingerd en kan niet wachten tot zijn opa langskomt met het volgende vliegtuigproject.  Hij heeft als doelstelling heel zijn kamer vol te hangen met eigen werk.

Vliegtuigen hebben hem eigenlijk altijd geboeid.  Menig papieren vliegtuigje werd hier al in elkaar gestoken, altijd maar wat ingenieuzer en beter doordacht.  En omdat hij jarig was, zocht ik een leuke combinatie tussen stof en vliegtuigen.  En waar kan je beter naar ideeën zoeken dan op pinterest.  Tik daar 'airplane' en 'sewing' in en er gaat een hele wereld voor je open.  En zo kwam ik de stoffen papieren vliegtuigjes tegen. 

Zo subliem gevonden.  Eenvoudiger kan het niet, waarom niet ipv met papier, met een stuk stof een vliegtuigje vouwen, je moet er maar op komen! 

Als basis gebruik je gewoon wat lapjes stof, ter grootte van een A4. En in een mum van tijd heb je enkele kleurrijke vliegtuigjes in elkaar gestikt, leuk toch?!



PS: ik heb ze tijdens het naaien grondig uitgetest.  De ene vliegt al wat beter dan de andere, alles hangt een beetje af van de stof en de versteviging die je gebruikt, het mag niet te zwaar worden.  Ik heb voor deze vliegtuigjes van die dunne papierachtige vlieseline gebruikt, misschien bestaat er iets dat nog lichter aanvoelt.  
En, onze kinderen waren er rapper mee weg dan ik, dat zegt dus veel over mijn kunde van het vliegtuigjes gooien....

32 opmerkingen:

  1. Zo mooi en kleurrijk!
    Ik zag ook al eens een mooie mobile van stoffen gevouwen kraanvogels en ook stoffen windmolentjes. De mogelijkheden zijn eindeloos!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O zo leuk! En ideaal voor stofrestjes op te gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een creatief en leuk idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super! En vliegen ze ook echt?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat onwijs gaaf zeg en nog nooit eerder gezien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ze zijn prachtig! En ik wacht hier samen met voorgaanden op een demo. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik ben niet zo goed in engels maar bedenk mij ineens moet deze niet extra verstevigd worden?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Amai, dat is een prachtstuk! En die stoffen vliegtuigjes, écht origineel. Inderdaad, je moet er maar op komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. superleuk idee! maar ook ik vraag me af of ze echt vliegen. Demo! Demo! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @demo-vragers: ik heb ze uitgetest, en het hangt een beetje af van 1. de gebruikte stof, het vliegtuigje mag niet te zwaar zijn, en 2. je kunde van het vliegtuigjes gooien. Maw, onze kinderen lieten ze stukken beter vliegen dan ik;)
    @nootbri: ja hoor, de stof moet verstevigd worden. Ik heb dat gedaan met van die dunne papierachtige vlieseline.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super leuk, die stoffen vliegtuigen ... En ze kunnen vliegen. Meer moet dat niet zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Echt origineel!
    En een echte jongenstraktatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. YOU DID IT AGAIN!!!!

    Prachtig gewoon!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wat een super idee! Dit moet ik zeker uit proberen. Zoonlief maakt op dit moment ook het ene papieren vliegtuigje na het ander. Ze slingeren overal rond. Maar dit is een super alternatief. Dus moet ik zeker ook proberen. Geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een creatief en origineel idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Weer zo'n tof project zeg. Je wordt er istant vrolijk van.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ooh, dit is pas origineel zeg ! Fantastisch gewoon ... Als mijn jongens DIT zouden zien, ik weet direct wat gedaan ! Ik toon het ze zeker vanavond en ik ken nu al hun reactie ! En aangezien ik morgen toch op workshop bij Mertens moet zijn ... kan ik meteen de juiste vieseline kopen he !

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een leuk en origineel idee! Ik vind 't echt heel tof!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Niet te doen, jij. Bij elk nieuw bericht hier, doe ik nieuwe inspiratie op voor op mijn ooit-eens-uit-te-proberen lijstje. Echt super, die stoffen papieren vliegtuigjes. En dat vliegtuigje van je zoon, dat vind ik ook best indrukwekkend.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Kei-tof idee!! Wat moet het vrolijk zijn bij jullie thuis, niet alleen door 4 blije kindertjes, maar ook door al die vrolijke zakjes, tasjes, en andere leuke (verjaardags)cadeautjes dat jij altijd voorziet.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. dank je voor je reactie, ik kan aan de slag want hier vinden ze het ook superleuk

    BeantwoordenVerwijderen
  22. fantastisch toch grootvaders die echt iets kunnen doorgeven aan hun kleinkind(eren)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hey Sofie, ik dacht deze vliegtuigjes te maken voor het verjaardagsfeestje van zoonlief en was de uitleg eens aan't bekijken maar vroeg mij af of je geen rafelende randen krijgt ... Want volgens de beschrijving moeten de lapjes gewoon op elkaar gelegd worden en moet er nergens binnenste buiten gekeerd worden ... Op jouw foto's zien de randen er perfect uit, vandaar dat ik mij afvroeg hoe jij dat gedaan hebt ... Groetjes!!!

    BeantwoordenVerwijderen