donderdag 5 januari 2012

geen naaisel maar ....

een set zelfgemaakte potjes. 

Een tijdje geleden volgde ik samen met mijn jongste zus een cursus 'pottendraaien' of anders gezegd: pottenbakken.  Bij de eerste kennismaking met onze lesgeefster Ann zaten we beide vol ideeën.  Ik had al volledig in gedachten wat ik ging maken ....  en ik ben heel snel tot de conclusie gekomen dat ik 'mijn vooropgesteld plan' maar beter kon laten varen....

We kregen les met ons twee, heel gezellig, in het atelier van Ann.  En wat makkelijk lijkt als toeschouwer, is zo ongelofelijk moeilijk als je zelf achter die draaischijf zit.  Keramiek maken is echt een stiel op zich.  Het is zalig en rustgevend om mee bezig te zijn, maar oh zo moeilijk!  Om van zo'n klomp klei een min of meer acceptabele vorm te maken, hebben we ettelijke uurtjes doorgebracht in het atelier.  Het werd uiteindelijk een mik-mak van vormen, het was immers aartsmoeilijk om twee exemplaren te maken die min of meer gelijkend waren.

Ik koos als glazuurkleur zwart, die vond ik er het mooist uitzien.  Heel mat en sober, past toch gewoon overal bij?  Vorige week mocht ik de potjes gaan ophalen, benieuwd hoe ze het bakproces hadden doorstaan.  Want één ding is zeker, bij pottenbakken kan het elk moment nog misgaan, hoe goed en mooi je pot ook gedraaid is. 


Na al het werk ben ik heel tevreden met het resultaat.  Ok, perfect is het niet, de fouten kan ik er zo uithalen.  Maar het is wel volledig handgemaakt, een stukje van mijn ziel zit er in.  En zo allemaal samen, vind ik ze er super uitzien.


En nu, nu op zoek naar een volgende creatieve uitdaging.  Ik hou er zo erg veel van om met mijn handen bezig te zijn.  Vertel me, waar bent u zoal mee bezig?  Welke creatieve uitspatting vindt u echt de moeite waard om te leren kennen?  Ik hoor het heel graag!

56 opmerkingen:

  1. Eerst en vooral: ik vind die potten echt heel mooi. En zoiets zelfgemaakts in huis, dat is sowieso al geweldig. Je mag er trots op zijn.

    Heb je ooit al juwelen maken geprobeerd? Ook de moeite waard, je kunt al heel snel toffe dingen maken - maar ik vond het net iets te veel gepriegel, dus ik ben er na de eerste module van een half jaar mee gestopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik waag me dit jaar aan een naaicursus! :-) maar dat moet ik u niet leren kennen. Ik vind de potten prachtig!
    En het stofje er onder is één van mijn lievelingsstofjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je moet mij keramiek niet leren kennen...
    Ik zit nu in mijn derde jaar in de academie in Hoboken (Antwerpen)... Draaien is ECHT wel moeilijk... en als dit het resultaat is van maar enkele uurtjes... CHAPEAU ! knap gedaan ... en supermooie glazuur...
    Nu ben ik vooral bezig met haken en vilten...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel leuk resultaat en die foutjes vallen mij zo niet direct op, dus klasseer ze maar als charmant.
    Hier ook al een tijdje bezig met naaicursus, maar nu mijn eerste pasjes naar patchwork aan 't zetten (met behulp van boeken). Dat vraagt geduld en preciesheid en ook veel inbeeldingsvermogen want de boeken zijn vaak oud en om dat vertalen naar moderne vormen/kleuren/stofjes is een plezier op zich. En hoe zit het met breien en haken?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi hoor jouw eerste setje! Ik weet heel goed hoe moeilijk het is, ik draai zelf, ondertussen al iets meer dan 2 jaar. Er staan enkele foto's van mijn creaties op mijn blog. Groetjes, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  6. zilverklei juweeltjes. Niet zo heel moeilijk, maar super resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super mooi!!! Mag ik vragen waar je het gedaan hebt? Het ziet er echt heel leuk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Amaai, dit vind ik echt supermooi!
    Knap gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Pottenbakken... ik heb het ook één keertje geprobeerd, maar het was absoluut mijn ding niet. Het kan zo snel zo hard misgaan :)

    Maar ik heb ook al jaren veel last van een creatieve kriebel. Zo behaalde ik reeds een diploma meubelstoffeerder en rond ik dit jaar een opleiding tot chocolatier af. Beiden vragen behoorlijk wat oefening, maar zijn zo fijn om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel erg mooi! Knap gedaan!
    Mijn pottenbakkerservaring blijft beperkt tot zo'n setje toen ik klein was. De 'potjes' die daaruit voortkwamen kunnen zelf niet tot charmant gerekend worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. amaai knap hoor! sjiek gedaan! ik zou die zo kopen :)
    Ik heb al gedaan: scrapbooking, 3D kaartjes maken en juwelen maken. Niets heeft het uitgehouden voor een langere periode. Ik doe het wel graag maar was al snel mijn aandacht kwijt. Maar nu heeft het naaivirus me wel goed te pakken, al meer dan een jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Die zijn heel goed gelukt volgens mij!

    Ik heb het ooit eens gedaan bij wijze van "vakantiesport" of hoe noemde dat toen ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat mooi! En die foutjes maken het net unieke stukken. Daar zou ik zo soep uit willen eten. Mijn creatieve uitspattingen richten zich vooral op breien.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat ontzettend leuk, soms denk ik dat ik nu wel alle leuke blogs volg en dan ineens vind ik weer zo'n heerlijke, inspirerende blog als deze :-)Gewoon genieten.

    Groetjes, Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Die zullen perfect in je keuken passen ! Ik vind dat toch wel super gedaan hoor, zo voor een eerste keer ! En deze schalen zijn echt uniek !!! Ik wil zo graag eens een echter stempel maken. De gutsen zijn onlangs gekocht ... nu nog mooi jouw tutorial volgen he !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. De schoonheid bij pottenbakken zit hem in de onvolmaaktheid volgens mij, dat is veel puurder.
    Tekenen : kaartjes , illustraties, tekeningen, stofontwerpen,.... tekenen is zalig!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooi dat zwart glazuur! Pottenbakken lijkt mij ook erg leuk. Ben momenteel in de ban van zeefdrukken. Grafische technieken vind ik eigenlijk allemaal leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. man man man !!!!!!!
    dat is straf !
    echt waar !

    zeer zeer schoon !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Chique gedaan. Ik zou ook voor zwart gaan. Vorig jaar heb ik een workshop papier maché gedaan: zalig. Ik werk ook heel graag met mijn handen en schilderen dat wil ik ooit ook nog eens doen zo aan een echte schildersezel.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. wat mooi, interesse voor dit is er hier ook, maar tijd? dat niet. ik moet wel regelmatig afwisselen in creatief bezig zijn, de ene keer doe ik naaien, dan stempelen, juwelen, haken,...Sta ook open voor nieuwe ideetjes.kortom vanalles hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mooi gedaan! En het glazuur heb je goed gekozen!
    Ik denk erover om mijn draaischijf te verkopen omdat ik nogal wat pijn in mijn vingers heb van de natte koude klei. Met warme droge klei kun je niet werken he. Mocht iemand geïnteresseerd zijn in een elketrische schijf, laat maar weten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste,
      ik las zonet dat u uw draaischijf zou verkopen. staat ze nog altijd te koop? ik ben nl geïnteresseerd.
      Mijn email adres is
      Tousseynlies@yahoo.com

      Verwijderen
  23. Amai ik vind ze heel mooi! Heb dat nog nooit zelf gedaan maar ken hier iemand in de buurt, en verzamel met verjaardagen en kerst langzaam een heel persoonlijk servies bij elkaar. Kopjes zonder handvat vind ik zalig om thee uit te drinken!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Knap werk ! Nog een andere creatieve tip: glasfusing met een hotpot. Kleine glasjuwelen maken in de microgolfoven(http://www.microwave-hotpot.com/nl/)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. wauw en dat is het resultaat van een les? Ik vind ze echt super gelukt.

    Ik ben ook voor afwisseling... wat ik allemaal al gedaan heb: manden vlechten (veel tijd voor nodig maar echt heel tof en toch inspannend voor te doen), kaarsen maken, kousen breien, sinds kort haken, leren babysloefjes maken, natvilten (heel ontspannend, ook een aanrader), naaien,...
    Wat ik zelf nog ooit wil leren: glasparels maken, stempels maken,... en nog wel een paar dingen als ik eens goed nadenk.
    Maren

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik vind ze goed gelukt, zeker voor een eerste keer!
    Andere leuke hobby's zijn het zelf maken van balsems en cremes met natuurlijke ingredienten!
    En wij zijn deze vakantie helemaal in to het speksteen bewerken, met kinderen van alle leeftijden(dus ook papa en mama) heel goed te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Amai, die zijn echt prachtig. Ongelofelijk dat je dat zelf gemaakt hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Amai, da's toch echt een schoon setje!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Jee, jij kunt ook alles! :) Echt knap, het ziet er supermooi uit, een beetje Japans! Wel voorzichtig zijn met gebruiken, je moet er toch niet aan denken dat er eentje kapot valt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wow, onwijs gaaf! Ik zou dat ook graag eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Mooi!
    Al met zilverklei gewerkt? Een aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Waaw zeg, heel mooi! Ik krijg het gevoel dat alles waar jij aan begint goed uitdraait. Ben al benieuwd naar je volgende creaties.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Mooi zeg! Boetseren heb ik ooit gedaan maar nooit echt met zo'n draaischijf.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Die vind ik zelf toch ongelofelijk mooi! En ik ben het met je eens over de kleur!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. amai, mooi Sofie!
    wat ik nog gedaan heb, nu de naailessen teveel werden maar ik toch nog creatief wou bezig zijn: http://www.beeldendmozaiekatelier.be/
    iets helemaal anders, maar ook heel leuk! het resultaat is de moeite, al duren de grotere werken precies eindeloos :)
    veel groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Wat mooi gelukt! Ik ben superlecht in 'pottenbakken' één keer gedaan en noooooooit meer, dus ja ik heb ervaren hoe lastig het is.

    Creatieve uitdaging... ik ben voor het eerst aan het haken, dat is mijn uitdaging ;) maar wat ik zoal doe, naaien, haken, breien, met vilt klungelen, (net begonnen met)gitaarspelen en verder vind ik rommelen met paint shop pro op de pc erg leuk.

    Ben benieuwd wat je volgende uitdaging gaat zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Ik vind ze schitterend!
    Je kan ook potten maken zonder te draaien, duimpotjes (dan vertrek je van een bolletje waarin je je duim steekt) of met kleirollen. Die duimpotjes zijn wel fijn voor kleinere potjes, maar ook niet simpel om er twee dezelfde van te maken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Die zijn ontzettend mooi samen! dat moet een geweldig gevoel geven om te kunnen zeggen dat je die zelf gemaakt hebt! En ik vind het zwart ook een heel goede keuze.

    Wat ik nog graag zou willen leren / doen? Ik zou graag eens een opleiding patisserie volgen. En fotografie. Binnenkort komt mijn piano uit het ouderlijk huis over naar ons huis, en dan kan ik de draad van heel erg lang geleden oppikken... En eigenlijk zou ik ook wel heel graag kunnen tapdansen...

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Goh, ik vind ze echt mooi! Nooit zou ik zwart (durven) gekozen hebben, maar ze zijn zo mooi gelukt en 't is echt rustgevend - het doet een beetje Japans aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. dank-je-wel allemaal voor het geven van al die creatieve tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. juweeltjes maken met kralen assorti met je stoffen?
    zilverklei is niet zo moeilijk
    glazen kralen maken
    fimo kralen maken
    haken kan zaaalig zijn
    breien vind ik meer een gedoe met die naalden
    vilten
    kiezen vind ik soms moeilijk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  42. wow, ik ben diep onder de indruk! erg mooi.
    pottenbakken staat ook nog op mijn verlanglijstje...mhz...en zeefdrukken wil ik ook graag nog eens doen.
    Zelf papier scheppen is ook erg plezant :) En hierboven staat geloof ik inspiratie genoeg ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  43. hihi, mijn woordverificatie zojuist was 'oven'...toepasselijk toch?!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Mooi uiteraard, maar je tafelkleed is ook super!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Amai, prachtig setje! Ik wil dat ook ooit doen, lijkt me inderdaad zo rustgevend!

    BeantwoordenVerwijderen
  46. :oD daar valt mijn mond van open!!! wat prachtig!!!
    niet teveel naar de 'fouten' kijken, het is handgemaakt dus het is normaal dat het niet allemaal even groot/even dik/... is!
    ik vind het prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen