donderdag 1 december 2011

kunt u haken?

Ik niet.

Dus was ik blij toen deze blogster startte met haaklessen voor beginners.  Ik begon naarstig de steken te oefenen, wat vrij vlot ging ... maar dan was mijn geduld op.  Ik wil dan meteen al overschakelen naar het 'grote werk' en moet dan vaststellen dat haken misschien toch niet helemaal mijn ding is.



Ik wil bloemen kunnen haken, met van die vele laagjes op elkaar en van die dekens met allemaal gehaakte vierkantjes in vrolijke kleuren...  Ben ik te veeleisend?  Denk ik nu echt dat dit me meteen lukt eens ik het verschil ken tussen een vaste en een stokje?  Ik vrees dat het nog veel oefening zal vragen, voor er iets deftigs uit te voorschijn komt.  Ik blijf dus ByMiekK volgen en lezen, de uitleg aan de hand van de foto's is heel duidelijk.  En bij de maandelijkse bijeenkomsten met de Leuvense naai- en haakmadammen in het Leuvens Stiksel, kan ik daar gelukkig ook een beroep doen op heel wat ervaring bij elkaar.  Maar eerst ... zelf nog wat prutsen, en dan zien we wel ... wie weet wordt het nog wel mijn tweede passie.

En omdat naaien wel lukt, heb ik om mijn haakfrustratie weg te werken, een tasje gemaakt (volgens dit kooppatroon), waar perfect mijn beginnershaakgerief in past.  Vanaf nu gaat het overal mee, en overal waar ik even in 'wacht-modus' moet staan, haal ik het boven en ... haak!

49 opmerkingen:

  1. lieve sofie,

    je moet me geloven: haken is echt veel makkelijker dan naaien. in feite zijn er maar vier steken! volhouden, het is echt te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, dat haaktasje steekt mijn ogen uit! Dat patroontje ga ik ook bestellen! Veel geduld nog met het haken, het zal je ongetwijfeld wel lukken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik volg de haaklessen ook. Niet evident hé, dat haken, en dat gaat inderdaad zo traag. Maar bon, ik houd ook vol!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig dat tasje.... ook leuk met een gehaakte bloem erop haha. Volhouden hoor, het is echt niet zo moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. haken is idd gemakkelijker dan naaien :-)
    even geduld en je hebt al die mooie dingen. Zeker aan jou tempo!! Trouwens ik ben fan van je tasje!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtig tasje!! Dit zal ik me zeker ook maken, na de clucht ... En goed oefenen hoor! Haken is een fijne bezigheid voor op de sofa voor den tv. Veel gezelliger dan naaien volgens manlief ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik wilde een poef en ben nooit verder geraakt dan een hele lange strook... Het is prachtig, maar het is me niet gegeven... Dat tasje is ook prachtig, trouwens, erg 'meer moet dat niet zijn'.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Elisanna, je tasje is prachtig geworden. En wat dat haken betreft: de aanhouder wint! Heel slim om het gewoon mee te nemen zodat je steeds kan oefenen.
    Groetjes, Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. 'n Mooi tasje in een mooi stofje!

    Met al die goede uitleg op het net, zal je zeker wel slagen in je missie hoor! Haken gaat natuurlijk wel een stuk trager dan naaien.

    Ik haakte twee jaar geleden appeljasjes voor Valentine haar klasgenootjes! Het resultaat was heel mooi (al zeg ik het zelf) ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben verliefd op dat tasje!! De kleuren, wauw. Haken is ook niet mijn ding, net als jij wil ik de bloemetjes en rondjes enzo kunnen maken. Te weinig geduld vrees ik om lange lappen te haken en ik vind voorlopig de tijd niet. Maar volhouden zou ik zeggen, dan maak jij binnenkort wel zo'n mooie dingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooi tasje, mijn haakspullen zitten in een plastik doosje... Maar mijn haaknaalden wel in een koker die nog van mijn overgrootoma is geweest! Misschien toch ook maar zo'n tasje maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Doorzetten met je haaklessen! Een bloem en lappendeken zijn trouwens goed te doen. Allemaal kleine vierkantjes haken gaat snel vooruit en als je ze dan aan elkaar naait, dan heb je ineens een reuze-effect.
    Goed idee trouwens om jouw haakgerief mee te nemen voor tijdens een 'wacht-modus' je zal ervan opkijken hoeveel werk (voorbeeld kleine vierkantjes voor je deken) je dan kan verzetten. En zo'n mooi tasje!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je kan niet in alles van de eerste keer evengoed zijn, he. Je kan al fantastisch naaien. Dus dat haken zal binnen de kortste keren ook wel lukken! Succes ermee! Liefs. Me

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind jouw tasje mooier dan het origineel.
    En haken is niet zo moeilijk hoor maar het gaat zoveel trager dan naaien. 'Tis voor mensen met meer geduld dan ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Als ik dat tasje zie zou ik ook bijna gaan haken :) maar net als breien is ook haken mijn ding niet. Ik hou het dus maar bij de naaimachine.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een heel mooi tasje met super leuke kleuren. Ikzelf kan wel haken maar weet nooit echt goed wat te haken.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Allez jong, niet opgeven! Dat is zo leuk, ik doe dat al even graag als naaien & breien. Ik heb maar 1 tip: oefenen! Eens de steken vlot in je vingers zitten, is alles een makkie... Doorzetten meid!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Herkenbaar hoor... ik heb ook geen geduld om het haken me eigen te maken. En misschien is dat in mijn geval ook maar beter ook, want ik wil altijd veel te veel tegelijk doen! (overal is inspiratie!!) ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Je tasje is weer fabuleus.... haken heb ik niet eerder gedaan, maar breien vorig jaar een aantal keer geprobeerd. Als je peuter vervolgens overal (ook bij de cassiere van de supermarkt) verkondigt "mijn mama kan echt niet breien", is het tijd om het te laten voor wat het is...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik kan wel haken, 't is te zeggen, ik deed dat zo'n 20 jaar geleden (wat worden we oud) wel vaker ... en ik volg ByMiekK vanop de zijlijn en ondertussen heb ik mij ook al de bedenking gemaakt dat ik eigenlijk opnieuw eens aan het haken wil gaan. Dit is inderdaad een heel makkelijk projectje om overal mee te nemen. Meer zelfs, ik heb al een prachttrui uitgekozen, nu alleen nog wol kopen in de juiste kleur en we kunnen aan de slag !

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik ben er ook mee begonnen, en het gaat echt traag. Maar zoals al gezegd is, de aanhouder wint. Mooi tasje!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat maak jij prachtige dingen! Ik hoop de give away te winnen van by miekk dan heb ik ook een leuk tasje voor de haakpennen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat ook helpt is You Tuben tot je het onder de knie hebt ;-)
    Het tasje is kei kei schoon - troost je ik kan dat dan weer niet..
    Liefs,
    Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  25. super tasje! Ben verzot op haken, dus zal mij ook zo'n tasje moeten maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Heel mooi, dat tasje!!
    En oefening baart kunst hoor, gewoon volhouden!! En woensdag zijn de vierkantjes aan de beurt, dus dan kun je aan de slag! En dan heb je al gauw een groter tasje nodig misschien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Oh Sofie, ik leer jou bloemen haken en jij leert mij een rok naaien die ik durf dragen?

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. ik ben 15 en haak al 9 jaar(toen nog alleen lossen) en ik haak ook al 2 jaar amigurumi en fijner haakwerk dus als ik het kan moet het jou ook zeker en vast lukken! ik wou dat ik zo goed kon naaien als jij!
    nog veel succes met het haken!
    lieve groeten, sitske

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Herkenbaar, ik wil ook graag kunnen haken maar kan me er niet toe zetten om steeds de steken te oefenen. Misschien binnenkort toch maar eens doen?
    Jouw tasje is echt supermooi!!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat een prachtig tasje! Veel succes met 't haken!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Als 't haken ook maar half zo goed lukt als tasjes maken zal het schitterend gaan.
    Zo'n mooi tasje!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Heerlijk tasje! En wat het haken betreft ... even doorbijten. Binnenkort tover je pareltjes uit je haakpen (?!) . Voordeel aan haken is inderdaad dat je het overal kan doen, als je twee minuten tijd over hebt ...

    BeantwoordenVerwijderen
  34. geweldig mooi tasje! Ik nam vorig jaar mn haakgerief mee op vakantie (een naaimachine is nogal moeilijk)en vulde zo vele vrije momenten met 80 vierkantjes haken. Het resultaat was http://huisjecreatief.blogspot.com/2011/10/eindelijk-een-blog.html
    maar thuis heb ik er zo het geduld niet voor

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Het tasje is weer zoals gewoonlijk echt geslaagd. Ik heb dat patroon ook nog ergens opgeslagen. Wat het haken betreft is dit ook niet voor me weggelegd. Ik kan het nochtans, maar hou niet vol :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Niet opgeven hoor!!
    Ik kon het ook niet en dat vond ik zo stom,dat ik een weekend lang alleen maar heb zitten haken , en nu ligeen hier al aardig wat dekens en kussens.Het is zo leuk!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Wat een prachtige tas!

    En wat dat haken betreft: gewoon doorzetten en veel oefenen (lekker makkelijk om te zeggen hè).

    Groet,
    Mrs Busy

    BeantwoordenVerwijderen
  38. ik haak super graag, ma dat had je al wel begrepen zeker? maar naaien, buiten 2 lapjes op elkaar stikken, is dit sja minder mijn ding! Ik zou er natuurlijk wel wat lessen voor kunnen gebruiken/nemen ma voorlopig ontbreekt het mij aan tijd!

    Die tas, zoiets zoek ik al een tijdje! Momenteel zit alles in een breitas!

    zou je zoiets ook willen maken op bestelling?
    Wie weet kunnen we wel ruilen??

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Ik leerde het vanuit een boekje en vond het precies ook niet simpel. Eén uurtje met een vriendin-haakster en ik was er compleet mee weg. Dus neem dat eens mee naar een maakdag. Dan zetten we ons in de pauze efkes apart!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Eens je dat haken onder de knie hebt, gaat zo 'n dekentje of kussen van granny squares haken vlot hoor. Volhouden maar!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. @joppe en mamasha: bedankt voor het aanbod! Maar u weze gewaarschuwd, uw geduld zal op de proef worden gesteld;)

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Wacht maar… bij mij was het ook eerst een soortgelijk tasje. Ondertussen is het een tas van Boleo-afmetingen geworden ;-) Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. @ Sofie : ik leer al bijna 20 jaar elk jaar een klas van gemiddeld 20 leerlingen haken en breien. Dan zal dat bij jou ook wel lukken zeker. Ik leer ze wel alleen de vaste haken, maar toch er zijn er altijd bij die graag 's middags extra binnen komen om bloemen, ... te haken. Voig jaar leerde ik er een paar die bloemenketting haken. De volgende dagen al die meisjes zo'n ketting aan, elke dag assorti met hun kledij! Tof hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Het tasje is weer prachtig! Herkenbaar dat je altijd iets wil dat je nog niet kan.
    Ik heb leren haken via Lucy van attic24, ken je die al? Een geweldige blog van een lieve Engelse dame, de moeite van het kijken waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Wat een mooi tasje!!!!!!
    Als je iets ECHT wilt dan kun je het!!!!
    Succes!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  46. haken is idd cool. Momenteel bezig met ' den tipdoek'. Leuk om te doen. Ik ga ook eens dat patroon van dat al te mooie tasje kopen...
    anne

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Toen ik leerde haken, heb ik ook soms mijn gerief aan kant gegooid omdat het niet meteen wilde lukken. Vooral het eigenlijke beginnen haken in een ketting van lussen - aaargh, de frustratie. Maar Debbie Stoller, mijn 'lerares' (schrijfster van het boek The Happy Hooker - geweldig boek!), zei dat dat het moeilijkste was en dat het daarna alleen maar leuker werd en vlotter ging. En ze had gelijk! Zoooo blij dat ik toen heb doorgezet :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Uw tas vind ik helemaal geweldig voor kleine spullen in de handtas, maar haken, nee daar kan ik het geduld niet voor opbrengen. Ik heb een paar dagen met breinaalden aan de slag geweest en het duurde te lang voor ik resultaat had, pff, tegenover een paar dagen stikken, groot verschil, ieder zijn ding natuurlijk :0)

    BeantwoordenVerwijderen