donderdag 24 november 2011

zo maakt u het zelf, de clutch

Omdat velen onder jullie graag zelf aan de slag willen gaan, geef ik hier het patroon en een beknopte handleiding van de clutch uit de give away.  Ik verwijs hierbij naar twee andere handleidingen (paspel inzetten en ritstasje maken) waarmee ik zelf ook werk. 

Extra noot:  ik werk altijd met deze Miss Stik handleiding omdat ik graag heb dat de voering mee vastgestikt wordt.  Anders krijg ik vroeg of laat problemen met stof die tussen de rits komt vast te zitten.  Werkt u liever met een andere rits-inzet methode, dan kan dat natuurlijk ook!


benodigdheden

- twee soorten buitenstof (A en B)
- voeringstof (ik gebruik hiervoor ook buitenstof B)
- vlieseline H630
- rits van minstens 20 cm
- stukje paspel
- twee knopen om met stof te bekleden (te koop bij o.a. veritas)
- patroon (drie af te printen delen, niet verschalen. Meet even na: de rechte bovenzijde van de clutch meet op het patroon 20 cm): clutch1 - clutch2 - clutch3

knippen van de stof

Op de patroondelen staat wat je er telkens van moet knippen (de nepen teken je op de verkeerde kant van de stof)
Naast de patroondelen, knip je ook nog twee rechthoekjes van 4 op 7 cm uit buitenstof A, deze zijn nodig om de rits in te naaien.


ineenstikken van het voorpand van de clutch

Leg de paspel op de goede zijde van deel 1, met 1 cm naadwaarde. 
Speld vast over de hele lengte en stik de paspel vast (ik doe dat met een blinde ritsvoetje, uitgebreide uitleg vind je hier, maar het kan ook met een gewoon ritsvoetje waarmee je dan zo dicht mogelijk bij de paspel stikt).
Leg deel 2 met de goede kant bovenop deel 1, waarbij het er langs beide zijden ongeveer 1 cm uitsteekt.
Speld vast, en stik vast net langs de paspel (ook hier weer verwijzing naar deze uitleg)
Nu is de voorzijde van de clutch klaar. (strijk de naad naar boven toe)



de vier panden verder klaarmaken

Strijk de vlieseline op de voor- en achterzijde van de clutch (aan de verkeerde kant).
Stik de neepjes in de buitenstof en de voeringstof.
Nu zijn de vier panden klaar om er een ritstasje van te maken.


rits en ritstasje ineenstikken

Hiervoor verwijs ik naar deze handleiding, een heel goede uitleg die alles mooi stap voor stap uitlegt.  Deze uitleg kan je gebruiken om eender welk ritstasje ineen te stikken.


knopen stofferen en aannaaien

Deze te stofferen knopen bestaan in verschillende materialen.  Ze zijn onder andere te koop bij Veritas, maar ook in verschillende webstofwinkels. Op zo'n setje staat een duidelijke tekening hoe de stof op de knoop moet gezet worden.
Positioneer de knopen op het voorpand, ik zet ze beide aan de linkerkant. 




KLAAR!

Hebt u nog vragen?  Stuur gerust een mailtje!

64 opmerkingen:

  1. SUPER! Ben hier erg blij mee, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel! Meteen uitgeprint om te testen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Joepie, de handleiding is er ... Als ik nog eens een klein cadeautje origineel moet verpakken, zal dit zeker eens gebruikt worden !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze ga ik ook uitproberen!
    Bedankt voor de tut!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor de duidelijke uitleg, ga ik zeker ook eens uitproberen. Is een leuk cadeau idee voor de feestdagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Merci! En ik ga hem dadelijk uitprinten om straks al aan de slag te kunnen gaan ...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fantastisch, deze tutorial zal van pas komen met de feestdagen!
    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wow, wat LEUK!!! Ontzettend bedankt voor de beschrijving. Eens kijken of ik durf... ;-)
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tof patroon. Kleine vraagje ietwat naast de kwestie ;-> Ik zoek een vervanging voor mijn oude naaimachine (een "erfstuk"). Welke naaimachine heb jij aangeschaft toen je op beginnersniveau naaide of welke machine kan je aanraden/afraden? Bedankt voor de info.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. nu wordt mijn to do lijstje nog langer :-) Bedankt om het te delen !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bedankt, het is een heel leuk patroon vind ik, ga ik zeker eens proberen!! Heel leuk stofje ook trouwens :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dank u voor de mooie uitleg>>> Dit komt zeker bij mijn `to make-lijstje` of hoopje met tutorials

    Maren

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ga er niet eens mee wachten. Ik doe gewoon mijn werk voor vandaag, en dan ga ik DIRECT zo een paar tasjes maken! DIRECT he!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. oh gaaf joh, bedankt voor de uitleg, ga het zeker even opslaan om het later te maken, ben er blij mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Bedankt voor de geweldige uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel erg goed uitgelegd! dank je wel :)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @byby: ik naai met een singer confidence, nog steeds dezelfde machine als in het begin (maar ik naai ook nog maar een jaar). Ik ben er heel tevreden over, heb er nog nooit problemen mee gehad en voldoet eigenlijk volledig aan wat ik ervan verwacht;)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mercikes! Mijn eerste exemplaar is al klaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Super, opnieuw een fijne tutorial - staat al gepinned op mij alsmaar groter wordende Pinterest todo-board.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Amaai tof, die ga ik zeker uitproberen! Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Super! Die komt zeker eens van pas :-) Prachtig zijn ze!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. supertof!!
    ik ga het zeker proberen!!
    bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Bedankt voor de tutorial, die ga ik eens een keer maken!

    Groet,
    Mrs Busy

    BeantwoordenVerwijderen
  24. hey meid, thx voor de leuke tut. Hier gaan we weer leuke dingen mee kunnen maken.

    Thx

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik heb de clutch gemaakt (zonder paspel, want dat had ik niet in huis...) Maar er is toch het een en ander misgelopen... Iets met de neepjes, daar heb ik blijkbaar toch iets fout gedaan en ook de hoekjes aan de rits zijn niet zo goed gelukt... Maar al bij al ben ik toch wel tevreden. Kom maar eens kijken naar de foto op jufnyny.blogspot.com en geef tips over mijn foutjes als jullie willen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij mij lukken de hoekjes ook niet echt ... kan je me jouw tips geven ?
      groetjes,
      sabine

      Verwijderen
  26. @juf nyny: ik heb een reactie geplaatst op jou blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Elisanna, bedankt voor je reactie. Morgen toch nog eentje proberen! Vind het echt een supertasje, hopelijk lukken de neepjes dan wel... Ik laat het wel weten, merci voor de hulp...

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Bedankt voor de duidelijke uitleg, hier kan het niet mis mee gaan !
    Nu nog een passend stofje en ik begin eraan. Voor wie of wat bedenk ik later wel ,héhé!!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Alles ligt geknipt klaar, maar toch beter even checken vooraleer ik alles aan elkaar naai.
    Waar moet juist die vliseline? Aan alle 4 de lapjes?
    Hoe ziet de achterkant er uit? Is er aan 2 kanten paspel?
    Die neepjes zijn bij mij ook wel nog een raadsel.
    En die foto met die verschillende laagjes ben ik nu al een kwartier aan het bekijken
    Ik weet niet wat ik daar moet zien en wat aan elkaar hangt. Ik ga vanavond wel al eens proberen. Is natuurlijk weer last minute voor de juf op school.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Bedankt voor dit superleuke patroon! Ik heb de clutch gisteravond gemaakt en alhoewel er een paar foutjes inzitten is hij super geworden!! Ik kan hier helaas niet een foto plaatsen, maar nogmaals bedankt!
    Groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  31. @Huperdepuup en Gienepien: de vlieseline moet alleen tegen de buitenkanten van de clutch niet op de voering. De neepjes zijn figuurnaadjes die moet je dubbelvouwen en vaststikken. Ik heb geen paspel gebruikt maar een reepje kant en dan aan de voor en achterkant. Succes, het is echt makkelijker dan je denkt en erg leuk om te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. @jolanda: tof dat het gelukt is! En, bedankt om al een antwoord te plaatsen voor 'huperdepuup'!
    @huperdepuup en gienepien: ik zie dat je al een heel duidelijk antwoord hebt gekregen van jolanda. Dus, vlieseline enkel aan de buitenstof, paspel doe ik enkel vooraan (maar je kan het natuurlijk ook aan beide kanten doen zoals jolanda), de achterkant is gewoon de buitenstof over de volledige lengte en breedte, de neepjes zijn inderdaad figuurnaden die je mooi moet 'toestikken' (toeplooien vanaf de punt naar de rand toe, lijntje op lijntje, zoals op de 2de foto bij 'de vier panden verder klaarmaken'). En welke foto bedoel je? is het die derde grote foto bij 'de vier panden verder klaarmaken'? Want dat zijn gewoon de lapjes op elkaar gelegd, klaar met de vlieseline erop en de neepjes erin. Gewoon om te tonen hoe de lapjes er dan uitzien (zo moeten ze dus niet liggen om te stikken). Als je weet hoe je een ritstasje maakt (zoals in de handleiding waarnaar ik verwijs), is het tasje echt snel klaar. Veel succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ik durf het bijna niet zeggen...
    Gisteren helemaal de mist in gegaan.
    Van die plakfolie gebruikt in plaats van vliseline.
    Neepjes waren ook niet helemaal goed.
    Vandaag tweede poging... Eerst alles weer knippen.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. @huperdepuup: stuur me maar een mailtje (sofieduron@telenet.be) als het niet lukt, dan probeer ik je verder te helpen!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ik probeer deze dit weekend uit! Mijn nichtje is volgende week jarig en ik vind dit de ideale 'verpakking' voor haar kleine-meisjes-worden-groot-kadootje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  36. dikke merci voor de duidelijke tutorial, net een tof tasje gemaakt, dankzij jou! Er volgen er ongetwijfeld nog :)...

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Dag Elisanna, prachtige clutch! :) Mag ik eens vragen waar je die lintjes besteld met jouw naam erop? Dat lijkt me wel leuk...
    x Laurine

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Dag Sofie, bedankt voor het patroontje voor jouw clutch! Ik heb er nu twee gemaakt en er volgen er zeker meer. Kijk maar eens op mijn blog als je de complimentjes wilt lezen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  39. @anoniem: de naamlintjes komen van http://www.nominette.be/

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Hoi, Ik heb intussen al 2 tassen gemaakt -niet volgens uw patroon want ik bezig dat van Oh Fransson- maar wel met paspel en ik krijg die paspel niet opgestikt met een blinde ritsvoet. Als ik dat daarmee doe dan schuift de paspel zich tijdens het stikken altijd stilletjes richting rand van de stof en ben ik dus mijne cm kwijt. Hebt gij dat niet? En verder heb ik gisteren uw gestoffeerde knopenidee gepikt. Excuus daarvoor. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  41. @An, ik speld de paspel altijd eerst goed vast op de stof. Als je dan begint te stikken, zo ver mogelijk tot de volgende speld stikken en dan pas deze verwijderen, zo blijft alles goed op zijn plaats zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Mja, zo deed ik het dus. Misschien toch iets te snel de speld weggetrokken.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Hallo,
    ik heb vandaag zo een zakje gemaakt. Goed gelukt, merci voor uw handleiding, maar ik heb wel moeite om de juiste vlieseline te vinden. Ik heb de H 250 gebruikt, die geeft ook goed stevigheid. Waar kan ik de H 630 vinden? Ik heb al zitten zoeken op internet ook en tot nu toe geen succes.

    Clementine

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Bedankt, net 3 in elkaar gezet, waarvan een niet blog waardig maar de 2 erna gingen prima! Succes morgen, Helaas ik kan niet! Dat er maar veel geld in het laatje zal komen voor VanKatoen, maar dat zal denk ik prima lukken!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Wow bedankt voor je duidelijke tutorial!! Ik heb met veel plezier een clutch in elkaar gezet afgelopen weekend (zie www.maaks-els.blogspot.com). Echt fijn om zo stap voor stap te werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. echt super!!!!!!!!!!!!!!!!! I love it!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Hoi, ik heb al enkele clutch in mekaar gezet... toch blijf ik sukkelen met de hoekjes , kan je me een tip geven hoe ik deze mooi eruit krijg als ik het geheel omdraai. Of heeft het te maken met hoe ik het geheel in mekaar stik. Kan iemand me verder helpen???

    BeantwoordenVerwijderen
  49. super, reeds geknipt, nu nog in elkaar steken.... merci voor de handleiding

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Ziet er zo mooi uit! Helemaal weg van de stoffen knopen!
    Dit komt bovenaan mijn to do-lijstje...

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Super tutorial. Ben reeds bezig aan mijn tweede tasje omdat het eerste zo vlot ging. Als je het resultaat wil zien: http://tattewatteke.blogspot.be/2013/05/stof-clutch.html.

    Bedankt voor deze super how-to-do!

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Bedankt voor je patroon met uitleg! Het is me gelukt, alleen moet ik nog wat oefenen om keurig een rits erin te zetten, maar tot nu toe ben ik best tevreden.
    En wanneer ik er nog een maak, zet ik er paspelband tussen, had ik nu niet in huis.
    zie hier het resultaat : http://madebyline.blogspot.nl/search/label/clutch

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Ik heb vorige week deze clutch gemaakt en vond het een super patroon! Het is mij meteen van de eerste keer gelukt om alles mooi in elkaar te steken, ondanks mijn minieme naaiervaring.
    Ik ben zelfs nog verder gegaan en heb jouw clutch als basis genomen om zelf eens een clutch te 'ontwerpen'.
    Ik denk dat er nog vele clutches zullen volgen :-) Bedankt voor de inspiratie en de moeite die je hebt genomen om dit allemaal uit te schrijven voor ons!

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  55. printen is gelukt (via een omweg) nu aan het werk ermee

    BeantwoordenVerwijderen
  56. misschien kan iemand mij helpen; ik heb een leren clutch met een polsbandje. Nu is dit bandje kapot. Hoe kan ik makkelijk en toch mooi een nieuw bandje maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Hoi,
    Misschien doe ik iets fout, maar ik krijg de patronen niet gedownload. Ik bedoel dus clutch1, clutch2 en clutch3. Wat is de truc?
    Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Ik heb ook problemen met het patroon.Ik heb volgens mij nergens deel 1 en deel 2 wat wel op de foto's te zien is.Ik zou zo graag die clutch eens maken maar helaas ....

    BeantwoordenVerwijderen
  59. heel tof patroontje, vooral de knoopjes vallen bij de ontvangers in de smaak. ik maakte er vorig weekend nog twee http://justdelphine.blogspot.be/2016/02/naaien-met-restjes-make-up-tasjes.html

    BeantwoordenVerwijderen