vrijdag 25 november 2011

het vierde leerjaar gaat aan de slag voor Music for Life

Binnen enkele weken organiseert onze school een kerstmarkt t.v.v. Music for Life.  Daar gaan alle klassen een eigen kraampje bemannen waar ze in de klas gemaakte knutselwerkjes verkopen voor het goede doel.  Een project dat me meteen aansprak, en waarvoor ik me dus heel graag engageer.  Gezellige vergaderingen met een aantal mama's leverden heel wat leuke ideeën op, en deze week gingen we alle klassen langs om de kinderen en leerkrachten mee warm te maken voor dit kerstproject.   Het enthousiasme waar we op konden rekenen was echt hartverwarmend!

Omdat de spreekbeurt van Elisabeth op zoveel enthousiasme werd onthaald door de klasgenoten, vroeg ik aan de juf en meester van de klas om een naai-projectje te mogen voorzien voor de hele klas, gekoppeld aan de kerstmarkt.  Waarom zouden de kinderen niet zelf kussens maken (een heel haalbaar en makkelijk projectje voor kinderen), en die dan verkopen in hun kraampje.  Ik kreeg meteen groen licht en begon aan de organisatie, samen met deze creatieve mama.

Bij Ikea hebben ze aan heel voordelige prijzen mooie stoffen.  Ik kocht er enkele meters rode kerststof, effen rode stof en heel zacht rood fluweel.  Straks ga ik naar school, samen met de lading stof, een gigantische zak pandavulling (ooit voor een superprijs gekocht bij deze dame), vellen en restjes flockfolie, naaimachine, strijkplank, scharen, potloden, .... Een hele verhuis dus.  We gaan een hele namiddag naaien, en de bedoeling is dat de kinderen alles zelf doen, ook het stikken dus.  Ik ben benieuwd!

Thuis maakten Elisabeth en ik al enkele kussentjes, als voorbeeld voor de kinderen.  In elk kussen wordt een lintje ingenaaid, en daaraan hangen we het 'handgemaakt-etiket' van het vierde leerjaar.


En nu, alles verder klaarzetten, voor een namiddag naaiplezier.... (maandagvoormiddag doen we het allemaal nog eens opnieuw, en weet u wat zo leuk is, dan komt de mama van de juf, die vroeger snit- en naad leerkracht was, ook meehelpen. Super toch!) 

45 opmerkingen:

  1. wat een hoop werk, maar wat een geweldig idee zeg, super van je en ook leuk om te doen hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een prachtig initiatief!!! super veel plezier & succes!!! liefs, mimi xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een super idee!!! Was ook naar de ikea gegaan voor dit kerststofke maar helaas had de ikea van Wilrijk dit niet. Zéér frustrerend. Want het geeft een mooi resultaat zo te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat wordt fantastisch, leuk initiatief, veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Veel succes met uw initiatief!!Ik naai ook kleine dingen voor MvM en zo hopen we dat ons hebben kunnen bijdragen ..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw zeg, die juffen mogen toch hun handjes kussen met zo'n creatieve mama! De kussens zien er prachtig uit, dat wordt zeker een succes. Veel plezier met de naailes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heb je dan ook verschillende naaimachines ter beschikking? Alleszins heel veel plezier, het klinkt echt supertof!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @nele: ja hoor, met 1 machine is dat niet te doen. Ik ben zo benieuwd hoe dat gaat verlopen, die kinderen zijn echt door het dolle heen dat ze zelf mogen naaien!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super! Ik vroeg me net hetzelfde af: hoeveel machines gebruiken jullie dan? En met hoeveel mama's zijn jullie om te helpen? 'k Zou zoiets ook wel eens graag in mijn klas willen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super! Mijn zoon van 8 is ook razend enthousiast over naaien, maar ik zie het de andere jongens uit zijn klas toch gelijk niet doen. Fantastisch dat dat bij jullie wel lukt. Mooi initiatief, op alle vlakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @an: we zijn met twee mama's die kunnen naaien en dan nog één mama die ons bijstaat. We beginnen met twee machines, en gaan zien hoe dat loopt. De kinderen hebben nog nooit een naaimachine aangeraakt;), dus ze moeten daar toch goed op begeleid worden. Er gaat nog een derde machine mee, maar die houden we nog even als reserve. We gaan telkens met een deel van de klas werken, de anderen werken met de meester aan een ander knutselproject. En zo kan er doorgeschoven worden. Ik laat nog wel op FB weten hoe het verlopen is....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @oon: onderschat die jongens niet! Ik dacht dat ook eerst, maar het zijn de stoerste die op de eerste rij staan, wees maar zeker.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. super initiatief!!! Héél leuk om te maken en ook om te kopen lijkt me!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig project zeg!

    En dus ook fluweel in Ikea? Cool.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Superleuk idee, veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. prachtig initiatief, veel succes! En wat een mooie kussentjes alvast weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een prachtinitiatief ! En inderdaad, onderschat die mannen maar niet ! Mijn zonen willen ook naaien, nu heb ik hem echt beloofd dat we in de kerstvakantie aan de slag gaan ! Met jou als goede voorbeeld natuurlijk !

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Zo tof dat ze je dat doet! Hier in Engeland zou dat alweer niet mogen... health and safety - jammer hé. Allé veel plezier en dat wordt zeker een groot succes zowel bij de kindjes als de kopers!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. prachtinitiatief, ben benieuwd naar de resultaten!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wauw wat een super idee!
    Heel veel succes, en ik ben erg benieuwd naar het resultaat!

    Groetjes
    San

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een goed idee en fijn dat de school daar voor open staat!
    Je vergeet toch geen foto 's te maken en plaatsen van het hele naaigebeuren hoop ik.
    In ieder geval veel succes met de MfL-actie!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Da's echt een superleuk initiatief!

    Ik kan mij goed voorstellen dat de leerlingen dolenthousiast zijn!
    aan het verkopen zelf zullen ze volgens mij ook nog heel veel plezier beleven! Ik ben alvast benieuwd welke mooie creaties hier allemaal zullen uitkomen...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Oooh, ik ben jaloers! Dit zou ik ook graag doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Da's een leuk project! Hopelijk is er een grote opbrengst op de kerstmarkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Leuk initiatief. Sofie, ik denk dat jij het geheim heb voor meer uren in een dag, kom, verklap het nu maar....

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoe leuk is dit. Als ik dit aan mijn leerlingen zou voorstellen, die werden wild. Ik ben maandag begonnen met breiles. Iedereen vindt dat geweldig. Zelfs tussen 2 lessen door als ze klaar zijn met een taak : juf, mag ik breien? Zelfs de jongens. Ik geniet samen met hen. Heel gezellig hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. idd super!!! en merci voor de super handleiding!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat een leuk project! Zelf juf zijnde zou ik daar ook geen nee tegen zeggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ja, het was echt een leuk project. En maandag deel twee van de klas. We kunnen wel zeggen dat er enkele talenten tussen zitten hé! Zelfs bij de jongens zit er talent, daar was ik blij verrast door ;-)
    Sofie, wel zullen onze benen maar insmeren tegen maandag, want waarschijnlijk zullen ze allen weer heel enthousiast klaarstaan om er aan te beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Mor zo zalig!!! Ik hoop dat ik ooit ook de kans krijg voor zoiets.
    Dit moet ongetwijfeld ook een enorme indruk op Elisabeth nalaten! Een trotse dochter en een trotse moeder, hoe schoon toch!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. O dat vind ik nu eens super, dat je zoiets doet. En het doet me meteen dromen van soortgelijke projectjes, als Lilith wat ouder is!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Zo tof!! Bij ons in NL heet het Serious Request!
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Een super project! Nog heel veel succes en plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. ooh wat leuk....hoe oud zijn de kindjes? ik zit zelf namelijk ook wel eens te denken aan zo een project, bij mij zijn ze 7-8 jaar oud. succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. @kris: het waren allemaal 9-jarigen. En het ging super, dus volgens mij echt de ideale leeftijd om mee aan de slag te gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Mooi! En een fantastisch idee!

    BeantwoordenVerwijderen