donderdag 10 november 2011

elisabeth legt uit

Vorige dinsdag gaf Elisabeth haar spreekbeurt op school.  Toen ze een tijdje geleden hun onderwerp moesten kiezen, verkondigde ze trots dat ze haar spreekbeurt wou geven over .... naaien.  De juf vond het een heel creatief idee, en daar kan ik haar alleen maar gelijk in geven.  Samen begonnen we meteen te brainstormen, hoe wou ze het aanpakken, wat wou ze vertellen, en hoe leg je deze passie uit aan een stel 9-jarige jongens en meisjes. 

Tijdens haar spreekbeurt legt Elisabeth uit wat je allemaal nodig hebt om aan de slag te kunnen gaan met de naaimachine.  Ze trok foto's van alle 'attributen', die verwerkten we dan samen in een groot aangekleed bord.  De foto's werden omrand met stoffen kadertjes en op het bord naaiden we als versiering nog een hele rits knopen.  Het uitkiezen van de stofjes, het samenstellen van de compositie, het knippen en plakken...het was een heel fijn creatief moeder-dochter moment.  We hebben er heerlijk van genoten.
Ze schreef haar tekst aan de hand van de foto's.  Een leuke, luchtige tekst, waar ze op een heel eenvoudige manier uitlegt hoe je eraan moet beginnen, aan een creatief naai-project.

Voor de geïnteresseerden, hier integraal haar volledige tekst:

SPREEKBEURT VAN ELISABETH ADONS – vierde leerjaar – nummer 1

Beste klasgenootjes en juf,
Ik ga mijn spreekbeurt doen over naaien. Mijn mama volgt naailessen en zij leert het dan ook aan mij.
Het is niet zo gemakkelijk maar wel heel leuk. Zo kan je heel leuke en toffe dingen maken.
Vandaag ga ik jullie uitleggen wat je allemaal nodig hebt om aan de slag te gaan. En daarna geef ik jullie een kleine demonstratie.

1. Allereerst heb je natuurlijk een naaimachine nodig. Er bestaan heel veel soorten naaimachines. Dit is de naaimachine van mijn mama, waar ik ook op mag naaien.
2. Dan heb je een patroon nodig. Een patroon is een papier in de vorm van wat je wilt maken. Dit is bijvoorbeeld het patroon om een polsbandje te maken. Hier zie je het bandje, dat heeft een vriendin van mijn mama gemaakt voor mijn verjaardag.
3. Als je je patroon hebt dan moet je stof kiezen. Je hebt heel veel verschillende soorten stoffen, zoals deze. Mijn mama heeft veel manden vol met kleurrijke stoffen. Zo heb ik altijd veel keuze. En soms ga ik ook mee naar de winkel om nieuwe stoffen te kiezen.
4. Nu heb je dus je patroon en je stof en moet je het patroon op de stof tekenen. Dat doe je met een krijtpotlood. Dat is een soort krijt waarmee je rond je patroon tekent. Waarom doen we dat niet met een gewone stift? Dat is omdat stiftlijnen niet meer uit de stof gaan en krijtlijnen wel.
5. Soms moet je bij het tekenen van je patroon een lintmeter gebruiken om de afmetingen te controleren.
6. Nu is het patroon overgenomen op de stof en moet je het uitknippen. Dat doen we met een stofschaar, dat is een speciale schaar waarmee je alleen in stof mag knippen en niet in papier omdat anders de schaar kapot gaat.
7. Als we alle stukken stof hebben uitgeknipt, dan spelden we de stukken die samen genaaid moeten worden mooi op elkaar.
8. Dan kies je garen uit dat bij je stof past. Je klos garen moet je bovenaan in je naaimachine steken. En je moet van dezelfde kleur ook garen op je spoel zetten. Deze spoel zet je onderaan in je naaimachine. Dit is omdat je ook onderaan je stof moet stikken. (Ik toon mijn polsbandje en toon welk stiksel van de bovendraad is en welk van de spoeldraad is).
9. Je hebt nu al je voorbereidingen gedaan om te naaien. Ik ga zo meteen tonen hoe je de naaimachine moet gebruiken. Als je fout genaaid hebt, is dat niet zo’n groot probleem want dan kan je een tornmesje gebruiken. Met dit mesje kan je wat je fout hebt gestikt terug losmaken en dan kan je dat stukje opnieuw naaien.

Nu ga ik tonen hoe je moet werken met een naaimachine.
DEMONSTRATIE: naaien van een kussentje. Ik leg uit terwijl ik aan het stikken ben.
En hier zijn enkele dingen die ik zelf heb gemaakt (ik toon mijn kussentjes, uitltje en draagtasje), en ik heb ook voor elk van jullie een sleutelhanger gemaakt.
Zo, dit was mijn spreekbeurt. Ik hoop dat jullie het fijn vonden. Als er nog vragen zijn mag je die stellen, ondertussen deel ik de sleutelhangers uit.
Bedankt voor het luisteren!

(Nota voor de aandachtige lezer: het polsbandje waarover Elisabeth praat tijdens haar spreekbeurt, werd gemaakt door Joëlle, beter gekend als blogster Joppe)

Wat de dochter vooral ook heel belangrijk vond, was dat ze een demonstratie kon laten zien. Fier als ze is, wou ze graag haar klasgenootjes live tonen hoe ze overweg kan met de naaimachine. Die demo moest dus zeker verwerkt worden in haar spreekopdracht. En met de juf werd afgesproken dat mama erbij aanwezig mocht zijn, als 'bewaker' van de naaimachine.
Thuis werd er dan ook grondig geoefend, zodat ze in de klas helemaal zelfstandig te werk kon gaan.

In de klas, met een hele bende kinderen rond haar, deed ze het even goed.  Geen spatje zenuwen kwamen eraan te pas.  En weet u wat zo leuk was, terwijl ze aan het naaien was (met 26 paar ogen op haar vingers gericht) gaf ze heel rustig uitleg bij alles wat ze deed: hechten, voetje omhoog/omlaag, pedaal induwen, positioneren van de stof, een hoek maken... 
Het was heel fijn om te zien hoe enthousiast de klasgenootjes waren.  Zelfs de jongens stonden mee op de eerste rij om het allemaal goed te bekijken.  En terwijl Elisabeth bezig was met haar demonstratie stelden er al enkele pientere kinderen vragen: waarom die speldjes, waarom is die stof binnenstebuiten, waarvoor dient dat pinnetje en zo verder.  Elke vraag kreeg een gevat antwoord van de naaister herself.

Zo'n spreekbeurt vanop de eerste rij meemaken, het is toch een hele belevenis als mama.  Ik was apetrots, van begin tot einde.  En ik heb echt zo intens genoten van het meebeleven van de hele klas, zo prachtig om te zien dat een bende 9-jarige kinderen vol van bewondering en verwondering kan staan.

Ik denk dat onze dochter door haar spreekbeurt de naaimicrobe heeft doorgegeven aan heel wat van haar vrienden.  Toen de juf achteraf vroeg wie er nu ook zin had gekregen om met een naaimachine aan de slag te gaan, gingen er enorm veel vingertjes in de lucht, inclusief de vinger van de juf! 
Misschien is het wel een leuk idee als klasproject , het enthousiasme is er al, en dat is al heel veel!

Ter gelegenheid maakte de dochter voor al haar klasgenootjes een sleutelhanger.  En ook hier ging ze heel zorgvuldig te werk, mooi rond stikken, dat lukte haar verbazingwekkend goed.  Op elke sleutelhanger flockte ze de eerste letter van de voornaam van de kinderen.  Ze heeft er heel wat uurtjes tijd in gestoken, maar het resultaat is zo tof!

Trouwens, dit is ook een ideaal stofresten projectje.  Wij haalden onze inspiratie om ze te maken hier.

U ziet het al, onze dochter is er helemaal mee weg.  Vanaf nu delen we onze passie, u zal zeker nog van haar horen! 

56 opmerkingen:

  1. Die sleutelhangers zijn wel leuk, binnenkort moeten er weer cadeautjes worden uitgedeeld aan de peutertjes (30!) en ik wilde iets terug zelf maken, dacht eerst aan gehaakte appelhoesjes met een appel erin, ma dit is ook wel zeer leuk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk!! Ziet er heel goed uit allemaal! Ik kan me voorstellen dat de klasgenootjes enthousiast zijn geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Daar krijg ik gewoon kippenvel van! Als juf en als mama.
    Prachtig!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig zeg! Wat zal je trots zijn op je dochter! Mooie spreekbeurt en de sleutelhangers zien er heel mooi uit.

    Groetjes Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  5. oh wat goed zeg, vind het al knap van haar dat ze met dit idee kwam! En wat leuk dat er nu zoveel kids het ook leuk vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een ontzettend leuk idee om je spreekbeurt te houden over naaien. Weer eens wat anders dan een spreekbeurt over je hondje hihi.
    En ze heeft het knap gedaan hoor, wat een leuke sleutelhangers ook. Geef haar maar een groot compliment van deze mama !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. dat moet leuk zijn om zo n spreekbeurt mee te maken , ik heb al zo vaak gewenst dat ik een vlieg was zodat ik mee kon kijken in de klas.
    leuke sleutelhangertjes, ja mag fier zijn op uw dochter

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat verdient een 10 op 10!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. super leuk!! Zowel de spreekbeurt als de sleutelhangers!

    Maren

    PS ik had het polsbandje van Joppe herkent. Ik had op de garageverkoop eentje bij haar gekocht voor mijn dochter

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw, wat super gedaan allemaal. Hield je het droog in de klas. Ik zou geloof ik een beetje emotioneel worden als mijn dochters zoiets zou doen. En ze stikt al zo netjes. het wordt tijd voor een eigen blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lieve help wat knap van haar!! Ik moet beschaamd bekennen dat ik zelf wat minder secuur rond kan stikken als jouw dochter!!! Echt heel leuk allemaal! (Is er al een naaimachine voor haar zelf, anders moet je binnenkort delen.... Er zijn nog hele goede tweedehands pfaffs en bernina's te koop, misschien een verjaarscadeau??)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. super!!! Ik hoop dat m'n meisje ooit ook zoveel interesse toont in naaien, haken, breien,... net als de mama!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. De max gewoon! Goed gedaan Elisabeth!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Daar heeft ze vast een goed cijfer voor gekregen! Als ik dit zo lees dan krijg ik helemaal zin in het samen naaien met mijn dochters, nog wel wat jaartjes wachten helaas...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zo gedreven! Heerlijk dat ze op die leeftijd al zo'n passie heeft!!
    Goed gedaan hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hier ook kippenvel , ontroering en zenuwen in haar en jouw plaats , als ik dat lees !
    Als ik dit laat zien aan mijn zoon van 8, ik geloof dat ook hij nog zin zal krijgen om zijn volgende spreekbeurt over naaien te doen... Ja, je gelooft het misschien niet , maar onze zoon van 8 doet ook niks liever dan moeders naaimachine uitproberen & alhoewel hij heel verlegen is , zijn spreekbeurten écht zijn ding.
    Je bent een ongelofelijk inspirerende madam, samen met je ganse gezin !

    Lieve groet, Carla

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat super goed van je dochter! De oudste zoon komt hier ook regelmatig eens kijken en vragen stellen wanneer ik aan het breien of haken ben (naaien doe ik terwijl ze slapen), maar ik zie hem later toch nog geen breipennen gaan vasthouden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Amai, wat een spreekbeurt! Zo goed!! En fijn dat je alles mocht meebeleven ...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooi zeg! Wat heeft ze er veel werk van gemaakt en zo netjes ook! Dikke pluim!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Amai, niet te doen! Zo mooi en perfect gewoon! Daar moet een mama wel apetrots op zijn...
    Stiekem hoop ik dat mijn dochters later ook zo gebeten zullen zijn... ( 't Legt wel goed aan, er staat al een speelgoednaaimachine in de oudste haar sinterklaasverlangboekje geplakt en dit weekend heeft ze leren puniken... )
    Dikke proficiat voor Elisabeth!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Geweldig! Wat een aandacht voor de uitvoering en de demo, daar zou ik zeker ook naast staan glimmen van trots.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Geen eenvoudig onderwerp om kinderen te boeien, bijzonder knap gedaan!
    Wat een gedrevenheid en zo mooi, van mij krijgt ze alvast een dikke 10.
    En je weet het de appel valt niet ver van de boom ( en het zijn bijzonder mooie appels onder je boom :0))

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Amai, wat een knappe spreekbeurt! Zo veel voorbereiding, zo goed uitgewerkt!
    In de klas van de oudste zoon staat ook soms een naaimachine die de kinderen mogen gebruiken. Heel tof om te zien dat wanneer die machine beschikbaar is, die kinderen dat ook echt willen doen.
    De juf is zelf ook heel enthousiast, dat wanneer ze zelf niet goed weet hoe het werkt (zij naait eigenlijk zelf niet), W. haar dan even uit de nood kan helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. wat een gewelige leuke spreekbeurt! zoveel origineler als 'mijn hond' ofzo :)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wow zeg ik ben onder de indruk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat moet je trots op haar zijn!! knap werk en wat een passie.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Een geweldige spreekbeurt.
    En wat leuk dat ze zelf iets heeft gemaakt als aandenken.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Dat moet super geweest zijn om als mama uw dochter zo bezig te zien. Je mag terecht trots zijn op je dochter. Het lijkt me super fijn om samen met dochterlief een passie te delen.
    Die sleutelhangers vind ik ook een super idee van haar.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. De sleutelhangertjes zijn super!!!! Ik denk dat ik dit ideetje zal gebruiken voor Valentine haar verjaardagstraktaties op school!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Eerst en vooral een dikke proficiat aan Elisabeth: je hebt dat super gedaan en ik ben één en al bewondering voor je sleutelhangers en inzet!!! Met zo'n mama, die ook altijd alles tot in de puntjes afwerkt, is het niet verwonderlijk dat de appel niet ver van de boom valt! Ik vind het echt super en hoop dat mijn dochters als ze wat groter zijn ook zo gebeten zullen zijn door de naaimicrobe. Doe zo voort meisje!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. S-c-h-i-t-t-e-r-e-n-d!! Het hangt in de lucht, hier ook 10-11 jarigen langs alle kanten die willen naaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. amai kippevel!!! proficiat Elisabeth!! wat een geduld, talent zeker!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Wauw wat knap!!! dan knap je bijna uit je vel van trots he!!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ik heb dit met stijgende verbazing gelezen zeg!Applaus voor Elisabeth!
    Die sleutelhangers zijn echt geweldig Elisabeth en ik zou willen dat ik ook even een klasgenoot van je was.
    Super en een trotse Mom dat wil ik wel geloven.
    Groet,
    Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Fantastisch te zien dat je dochter zo een fantastische spreekbeurt heeft gehouden en alle aandacht van juf en klasgenoten had! Mooie sleutelhangers heeft ze gemaakt!

    Groetjes Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  36. ja amaai daar valt mijne mond van open!!!!
    die dochter van jou verdient meer dan 10/10 hiermee!!!! wauw zeg!!! wat moet jij trots zijn als mams :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Elise was super enthousiast over Elisabeth haar spreekbeurt. En met haar sleutelhanger loopt ze al te pronken aan haar schooltas :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Een prachtige dochter en een pracht-mama!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Waw seg! Blij dat we via dit verslagje een beetje mogen meegenieten. Elisabeth, je doet dat supergoed!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Elisanne, wat een prachtprestatie seg. Je mag fier zijn op jouw dochter. De appel valt niet ver van de boom. Het moet leuk zijn om jouw passie te kunnen delen. Jullie kunnen trots zijn op elkaar ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Ik krijg hier gewoon de tranen in mijn ogen ... schitterend van Elisabeth ! Kan me heel goed voorstellen dat je als mama apetrots was !!! De vorige keer toonde ik al aan de jongens hoe jouw dochters zo'n uiltje gemaakt hadden en ze wilden dit ook. Laatst spraken ze me er opnieuw over aan "wanneer mogen wij nu eens iets naaien, je hebt het beloofd !". Ik zal er toch echt wel eens werk van moeten maken in de kerstvakantie ...

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Wauw, zo ontroerend!!! Knap gedaan van Elisabeth.
    Doe zo verder meid, als je het talent van je mama hebt, dan ga je nog veel moois fabriceren!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Oh wauw, zo knap zeg, een dikke proficiat voor je dochter, ik kan begrijpen dat je trots bent!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Wat goed voorbereid! Wat leuk gedaan, Super!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Wauw! Ook kippenvel hier!
    Heeft ze toch wel een goed voorbeeld gekregen thuis!
    Dikke duim voor de nummer 1 van de klas ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Schitterend!!!! Dikke proficiat!

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Super! Ik was al helemaal in verwondering door de keuze van het onderwerp, door de uitwerking ervan en toen had ik de sleutelhangers nog niet eens gezien! Ik kan wel geloven dat het voor leuke moeder-dochter momenten heeft gezorgd!

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Wauw! Je mag terecht fier zijn op je dochter(s) en staan glunderen als ze jouw hobby uitleggen aan hun vriendjes. Jij maakt al zo'n leuke dingen, maar Elisabeth is dezelfde weg aan 't opgaan! Super!

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Geweldig gewoon! Wat een leuke dochter en wat een leuke moeder.
    Ik vind het zo mooi om te zien dat kinderen op zo'n jonge leeftijd al ambassadeur kunnen zijn voor een prachtige hobby.

    Groet,
    Mrs Busy

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Waauw je dochter staat precies al verder dan mij! Nog veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Denk je dat dit iets te doen is als "doopsuiker"? Dus 200 stuks? Of verklaar je me zot om er aan te beginnen?

    BeantwoordenVerwijderen