donderdag 13 oktober 2011

stofresten #1

U hebt dat wellicht ook, een mand vol kleine stofresten.  Een mooie lap stof verknippen tot een rok, broek, handtas, verjaardagsslinger, ... leidt steevast tot enkele kleinere 'onbruikbare' reststukken. Ik houd dat allemaal bij.  En die mand puilt uit ondertussen.  Tijd dus om de restjesmand eens leeg te maken en van die kleine stukjes iets bruikbaars te maken (vorig weekend zag u hier ook al een voorbeeld van stofrestenverwerking).

Onze kindjes moeten naar school vaak een plastiek zakje meenemen, om een knutselwerkje mee naar huis te nemen, of in het bos bladeren te verzamelen....  Het leek me wel leuk om ipv een plastieken zak een stoffen zak te kunnen meegeven.  En daar lenen die kleine restjes stof zich uitstekend voor. 

Ik verknipte zoveel mogelijk stukken tot repen van 5 cm breed.  En dan ging ik puzzelen.  Eerst de stroken min of meer per kleur leggen, een rode, blauwe en groene hoop.  Dan de stroken aan elkaar naaien tot een grote lap en zo had ik weer een 'nieuw', vrolijk groot stuk stof dat buikbaar was als buitenstofje voor een kleurrijk draagtasje.  Resultaat zijn drie zakjes, waar onze meisjes heel graag gebruik van zullen maken.  (nu nog een jongensversie maken, want de zoon des huizes vindt deze toch iets te fleurig, en daar kan ik hem geen ongelijk in geven)


En, herkent u de stukjes rok, handtas, verjaardagskroon en knuffels erin?

51 opmerkingen:

  1. Wat een fleurige tasjes! Ik gooi ook geen restjes weg, alles wordt uiteindelijk gebruikt. Maar zo'n tasje is een leuk idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig! Om op slag helemaal vrolijk van te worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk idee !
    Ik heb inderdaad ook zo een mand...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Och, ik heb daar respect voor zeg! Dat is dus echt niets voor mij, van dat geprul met kleine stukjes stof. Ik doneer nu al mijn restjes aan Van Katoen ;-). Die zakjes zijn wel heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat goed! Ik bewaar ook alle stofresten hoor, dus deze tip komt vast nog weleens te pas!
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Om echt blij van te worden!
    En nog nuttig ook

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ooooooh! Die zijn prachtig!
    Valt dat langs de binnenkant een beetje mee of werkte je met een voering?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Superleuk idee en vrolijk resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @soraya: de zakjes zijn gevoerd met een effen katoenen stofje, hetzelfde als gebruikt voor de handvaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Maar zeg die zijn super!!
    Ik heb hier ook zo'n blauwe Ikeazak stampvol resten, lang niet zo mooie als de jouwe en vooral verschillende soorten, ik bedoel: katoentjes maar ook tricot, ribfluweel, syntetische troep, etc Ik kan niks weggooien hé :(

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuk idee! Hier liggen ook zoveel restjes, misschien ook eens wat me gaan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik heb 3 manden: restjes hele mooie katoen, restjes om mee te testen, en restjes tricot...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Schitterend! Je brengt me op ideeën. Breng je ook wat tijd?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuke tasjes, en stofverwerking natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ooh wauw, zo tof ! Super gewoonweg ! Heel originele zakjes en bovendien veel steviger dan de plastieken exemplaren. Wedden dat ze nooit de verkeerde tekeningen mee naar huis zullen nemen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb gisteren ook nog eens stofresten opgewerkt! :-) Bij mij werd het deze keer een lap waarvan ik waarschijnlijk een kussentje zal maken, en een paar vlaggetjes voor een toekomstige vlaggenlijn (nu zijn het er nog niet genoeg), en wenskaartjes... En de allerkleinste restjes (en de lelijke stofjes ;-) ) ga ik binnenkort gebruiken als vulling voor een tochtrol...

    Jouw tasjes zijn alleszins prachtig, zo fleurig!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat zijn ze leuk! Jammer dat ik niet zoveel bijpassende stofjes heb.

    Groetjes,
    Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Leuk zijn ze geworden! Ik heb inderdaad ook twee manden met restjes, gesorteerd op kleur :-) En ik ben nu ook bezig met een restjes-project!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een leuk idee en een prachtig resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Elisanna ze zijn prachtig en wat heb je een leuk blog ik vind het leuk je te volgen, Groetjes Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Een heel goed idee, dat moet ik onthouden...

    Leuk dat er creatievelingen zijn zoals jij. Ik ben niet zo sterk in het zelf uitdenken van dingetjes, maar maak ze graag na ;-)

    Anja
    http:://sterretje-sam.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Jihaa! Ik ben zwaar fan van dit soort naaisels!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. jaaa, dat is nog eens tot het laatste lapje. lijkt niet uit restjes gedaan, knap bij elkaar gevonden hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Supermooi! Helaas ben ik eerder een weggooier dan bijhouder van restjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Mooi mooi!
    Weer een idee om te onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. De max! Ik pin het voor "Ik recykleer"!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een goed idee! Ik heb ook nog zoveel restjes over!
    Mijn meiden vinden dit natuurlijk ook veel leuker dan zo'n saaie plastic tas!

    Groetjes Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Prachtig en de kleurcombie's zijn zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Oh, hier ook zo'n doos (lees dozen) vol kleine stukjes. Helaas zijn mijn stukjes nog kleiner en haal ik er enkel een fijne applicatie uit. Geweldige zakjes, en zo op kleur...me like!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. echt super!!! Ik onmiddelijk ( lees volgende week) aann de slag, want ik sorteeerde net men stofjes en vroeg me af;'wat moet ik ermee????'***

    BeantwoordenVerwijderen
  31. wat een heerlijke kleurrijke tasjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. wat een heerlijk vrolijk idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Schoon schoon schoon! En geweldig idee voor al mijn restjes :) En als jij nog restjes te veel hebt, ik ben kandidaat-adoptiemama!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Waw! Ik kom hier precies altijd in uitroeptekens spreken :-) Echt prachtig, die stofjes passen ook gewoon zo goed samen!

    BeantwoordenVerwijderen