dinsdag 4 oktober 2011

hulpje voor de tandenfee

Hier is het precies 'herfst' in de kindermondjes.  De ene na de andere tand valt uit (behalve bij Lukas dan, die is nog mooi melktandjes aan het sparen).  En naar aloude traditie verdwijnt die tand 's avonds mooi onder het hoofdkussen van het ik-ben-een-tand-kwijt-kind.  Onze meisjes vinden dat zo superspannend.  Zouden ze in slaap vallen of net niet.  Want ja, welk kind wil nu niet eens die tandenfee in het echt zien.  Elke keer moeten we ze er weer van overtuigen dat ze toch in slaap moeten vallen, 'want feeën komen alleen als de kindjes slapen'.

En dan kijken ze 's morgens vol verwachting onder hun kussen.  Is ze geweest of niet?  Als de missie geslaagd is, horen we het meteen.  Trippelende voetjes richting ouderslaapkamer, een plof op ons bed, 'mama, mama, ze is geweest!'.  'Euhhhh, wie is er geweest?' (meer komt er dan voorlopig nog niet uit in de vroege uurtjes).  'De tandenfee natuurlijk, kijk 1 euro'. (soms denk ik dat de tandenfee beter een boekje bijhoudt, waarin staat hoeveel ze per tand per kind gegeven heeft.  De 'bedragen' kunnen soms nogal eens verschillen, als een verstrooide tandenfee 2 euro legt ipv 1 euro, of omgekeerd.  En dan hebben we het meteen gehoord, de discussie onder de dochters... )

Maar....het gebeurt ook dat het desbetreffende kind heel teleurgesteld is.  Want er ligt geen cent, en na lang zoeken vindt ze haar tand ergens in een uithoekje van haar bed terug.  Hoe kan dat nu? 
Wel, hier gebeurt het nogal eens dat de tandenfee de tand gewoon niet vindt.  Ze wroet onder het kussen, in een poging het slapende kind niet wakker te maken, ze tast af, maar vindt niks.  De tand ligt ergens op een onmogelijke plaats...


Om zo'n drama's in de toekomst te vermijden besloot ik een hulpje te maken voor de tandenfee.  Een kussentje, met daarop een 'tandenzakje' genaaid.  Uit witte fleece knipte ik een 'tand', en die werd op het kussen genaaid, de bovenkant openlatend.  Zo wordt het dus een mini-zakje waar mooi een tand/cent in past.
Nu steken de kinderen 's avonds hun tandje in het zakje, om dan 's morgens een centje erin terug te vinden.  De tandenfee moet niet meer zoeken, want dit kussentje ligt mooi aan het hoofdeinde van hun bed, braaf te wachten tot de fee komt.  Geen tranen meer 's morgens, alleen nog maar blije, op ons bed springende kinderen met 1 euro in hun hand (of 2 euro, aan dat 'probleem' moeten we ook nog iets doen, maar dat ligt volledig bij de tandenfee zelf...)

39 opmerkingen:

  1. Super! Mooie kussentjes zeg. Hopelijk is het probleem daarmee van de baan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een superoplossing en de kussens zijn prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb mijn tanden gespaard in zo'n potje... Kan ik u zo'n kussen maken voor mij, dan steek ik mijn "spaarpotje" erin??

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hahaha lig in een deuk om je verhaal en wat lief ook gelijk zeg, die gezichtjes zo vol spanning! VInd het wel een hele goede oplossing, want zie ze maar eens slapend te houden hahaha!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die teleurstelling 's morgens ... heel herkenbaar :-) ... tandenfeeën kunnen soms al eens verstrooid zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een fantastisch idee alweer en zo prachtig uitgewerkt!
    (Aan ideëen ontbreekt het mij niet maar de uitwerking ervan trekt meestal op niks)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tof idee! Amai, die tandenfee moet nogal content zijn. Misschien dat ze voortaan gewoon altijd 2 eurootjes achterlaat.... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo schattig! En al even schattig is zo'n kindermondje vol met lege plekjes. Wat kan groot worden toch leuk zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuk idee. Hier voorlopig nog alle melktandjes. En wat een mooie stofjes voor die kussens. Kortom prachtig.
    Ik had je getagd.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel erg mooi, dat reeksje, en een heel tof idee! Maar dat lijkt me wel razend spannend, mijn 'licht slapende' jongste in gedachten. Wordt er nooit eentje wakker?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Maar wat een goed idee zeg! Mooi gedaan en superstofjes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtige kussens! Superleuk idee, en echt geweldig uitgevoerd

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wow, mooie kussens zeg! iedereen weer blij!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk idee! En mooie kussens ook trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. zo netjes afgewerkt weeral, chique!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Geweldig idee, heel origineel! En mooie kussens btw!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. super grappig. in mijn klas denken ze dat het een muis is. En de centjes doet ze aan haar staartje.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. super idee! echt tof gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @Riet: een goede tandenfee is daarop getraind hoor, slapende kindjes niet wakker maken;) Het vraagt soms wat behendigheid en fantasie, maar tot nu toe is er hier nog geen wakker geworden...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat leuk gevonden. Hier is er ook al eentje aan het hopen dat haar tanden gaan uitvallen voor de cadeautjes :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. De tandenfee-periode zit er hier even op...binnen 5à6 jaar wel weer bruikbaar voor de jongste spruit.
    Geweldig idee!

    Liefs,
    Veerle
    v-eeeeertjes.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  22. machtig!!! zo goed gevonden!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Zo leuk.
    Ga ik onthouden tegen dat mijn kinderen wisselen.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een super idee! Ze zien er echt zo geweldig uit! Tegen dat ze hier beginnen te wisselen, kom ik nog eens terug piepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hele mooie kussentjes! Echt superschattig! En slim ook nog. Die van mij krijgt net haar tandjes (score staat pas op 7 tandjes) dus het duurt nog wel even voor we hier tegenaan lopen, maar dan heb ik dit vast nog ergens in een hoekje van mijn hoofd zitten!

    BeantwoordenVerwijderen