dinsdag 6 september 2011

voor een jong naaistertje

In augustus werd onze oudste dochter 9 jaar!  En dat werd gevierd!
Het jaar tussen 8 en 9 was voor Elisabeth een heus 'transformatiejaar'.  Tijdens het eerste en tweede leerjaar vond ze 'meisje-zijn' helemaal niks.  Eender wat ze deed, voelde, dacht, kocht of kreeg, het moest op een jongensmanier.  Schoenen koos ze in het jongensrek, rokken deed ze niet aan, roos was flauw en op school speelde ze liever stoere jongensspelletjes mee. 
Maar in het derde leerjaar maakte ze een klik.  Hoe het komt, door wie of door wat, dat weten we niet, maar opeens was ze een echt meisje-meisje (met af en toe nog een stoer jongenskantje).  Roos en paars zijn terug hemels mooi voor haar, rokken vindt ze heerlijk, en als ik met haar ga shoppen sta ik nog steeds versteld van de keuzes die ze maakt.

Nu over haar verjaardag.  Ik ging op zoek naar iets leuks om voor haar te maken.  Elisabeth is creatief, heel creatief.  Op elk oudercontact krijg ik hetzelfde te horen: mevrouw, wat is uw dochter toch creatief, maar we weten van wie ze dat heeft hè!  En dan glunder ik van top tot teen. 
Met haar creativiteit en vindingrijkheid zal ze nog ver geraken.  Ze is vlot met woorden, pen en papier leiden steevast tot mooie, originele verhalen; ze is vlot met penseel en tekenpen, de mooiste figuren sieren onze muren; en sinds kort is ze ook vlot met naald en draad.  En in dat laatste wil ik ze toch wat verderhelpen, want dat is ook mijn grote passie.

Eerder blogde ik al over de bonte stapel lapjes die ze voor haar verjaardag zou krijgen. 
En bij 'Chez Beeper Bebe' zag ik de handleiding voor het maken van een prachtig naaidoosje voor jonge meisjes. Een schitterend ding. De wanden van de 'doos' zijn gemaakt van heel stevig karton en de stof is er volledig rondgestikt, geen spatje lijm kwam eraan te pas, alles is met naald en draad ineen gestoken.

Ik maakte er het speldenkussentje (dat meisjesgezichtje vind ik heerlijk!) en een naalden/knopenboekje bij en vulde de doos nog met wat andere leuke crea-spulletjes. 


Om zelf met haar naaidoos aan de slag te gaan kocht ik voor Elisabeth 'het grote zelfmaakboek voor meisjes' van blogster vlijtig.  Een leuk boek, met een hele variatie aan creatieve ideeën: naaien, breien, haken, verven, stempelen, plakken, ...  alles komt aan bod.   En om dat boek mooi op te bergen, werd er (net zoals ons vakantieleesboek) een hoesje gemaakt (weer volgens deze handleiding).  Hier zal ze zeker veel plezier aan beleven!


68 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige verjaardagscadeaus! Wat heeft zij geluk met een moeder die zo'n mooie, gepersonaliseerde cadeaus maakt. En jij natuurlijk ook, met zo'n dochter. Hiep, hiep, Elisabeth!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, wat een geweldig cadeau heb je gemaakt voor je dochter!! Ze was er vast erg blij mee!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ontzettend mooi allemaal, zou het zo ook zelf wel willen!! Van harte met je dochter!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wooooow wat een prachtig kado! =)

    ik zal de link snel doorsturen naar mijn mams haha ik ben volgende week jarig =P word dan wel een stukje ouder *ahum 26 ahum*

    BeantwoordenVerwijderen
  5. WAUW, Wat een werk! En wat een mooi cadeau!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo'n leuk cadeau! Ook tof ingepakt, met al die lintjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk dat je dochter al zo creatief is! :-) En idd, dan kan je geen beter cadeau geven dan dit. Zo leuk gemaakt ook en dat speldenkussentje is fantastisch! Met deze spullen zal ze zeker en vast veel plezier beleven en kan ze al haar creatieve uitspattingen de vrije loop laten!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Schitterend idee! Wat een fijn cadeau! Ik zou er zo ook willen aan beginnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. WAUW! Mooi zeg! Wat een ontzettend mooi cadeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. He ik ben ook jarig geweest (2sept ;-))!!

    Alvast een dikke proficiat voor de jarige en zo'n fantastisch cadeau, dat wordt dé beste verjaardag!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik droom echt dat ik ooit eenzelfde cadeautje aan een van mijn dochters zal mogen geven. En als het zo ver is, kom ik zeker nog eens kijken hoe jij het aanpakte, want dit is een droompakketje. Ik pin. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. heel erg mooi, ik verjaar 2 januari en ik ben ook jong en naaister!!**

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtig cadeautje, daar zal ze ongetwijfeld blij mee geweest zijn! Dat speldenkussentje is zo leuk gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een prachtige cadeau's! Deze verjaardag zal ze niet snel vergeten!! En binnenkort misschien foto's van haar creaties?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Amai, Elisabeth is nogal verwend. Hoe leuk zeg om zo'n persoonlijke cadeautjes te krijgen! Ik ben benieuwd naar haar toekomstige creaties!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Da's ONGETWIJFELD de mooiste naaidoos die ik ooit al zag!

    Soraya

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een leuk naaidoosje.
    Mijn dochter wordt in april 9 en is ook zo'n crea bea. Ik ga voor haar zo'n zelfde doosje maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. maar alee, niet te doen, zo mooi! een supercadeau!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een schitterend idee en wat geweldig dat je dochter zo creatief is. Ik kijk al uit naar de creaties van Elisabeth!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wauw... zucht... te mooi voor woorden!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Amaai dit is AF! Het speldenkussentje is echt geweldig mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Zag net jou super leuke cadeau voor je dochter. Wat een leuk idee! Zo mooi gemaakt en origineel. Mijn dochter is ook erg creatief en dit is ook een heel leuke idee voor haar, wanneer ze iets ouder is. Ik denk over een jaar of zo. Ik ga jou idee zeker bewaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Waaaaaw, weer allemaal heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wow, wat een geweldig kado! En wat heeft je dochter toch een heerlijk creatieve moeder, om jaloers op te worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Heerlijke blog.. dubbel op gefeliciteerd met zo'n dochter. Het is een schatkistje. Let maar op.
    en wat heeft ze trouwens een mooie naam!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een prachtig, origineel cadeau. Goed gevonden van je...

    BeantwoordenVerwijderen
  27. dit is om jaloers op te zijn! Ik hoop dat je dochter en heerlijke uren, dagen, jaren aan beleefd.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat een leuk cadeau zeg! Daar zal ze vast superblij mee zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat een mooi cadeautje en het ziet er weer zo keurig gemaakt uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat heb je een ontzettend leuk kado gemaakt en wat heerlijk dat je dochter net zo creatief is als jij!! Dat wordt straks een extra blog met haar eigen creaties!! Maar alsnog gefeliciteerd met je dochter en succes met alle mooie volgende projektjes. Ik blijf er van genieten!
    Hartelijke groetjes, Joyce Glim.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Absolutely fantastic! Prachtig gewoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Oh,dit mag ik niet aan Fee laten zien. Haar naaikoffertje is een paars kistje van Hexagoon met verschillende mooie stofjes en doosjes met knoopjes en lintjes. Sleurt ze overal mee naar toe. Toch wel leuk om als je ziet wat zo'n kind van 13 doet met die dingen. Samen op de naaizolder, ik geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Hemels naaikoffertje, Elisabeth jij bent echt met je poep in de boter gevallen voor je verjaardag!!!! Hip Hip Hoeraaa alvast!!!!
    liefs,

    BeantwoordenVerwijderen
  34. amai zeg!!! super super, echt heel tof gedaan. proficiat aan moeder én docht.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Mooi! Prachtig!
    En een gelukkige verjaard voor creatieve Elisabeth!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. wat een klein gelukzakje toch! echt mooi die doos! super gedaan! en gelukkige verjaardag voor jouw kleine meid!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. amai amai, zo origineel zeg!!! echt prachtig!! en proficiat voor de dochter!!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Wow zoiets gaafs heb ik nog nooit gezien! Echt te gek!
    En natuurlijk gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Ik ga in herhaling vallen denk ik. Maar het is een geweldig creatief en mooi cadeau. Ik denk dat je ook terug stofjes mag beginnen kopen nu ;-) En ik mag Elise niet teveel laten meegenieten van je blog want haar verlanglijstje wordt alleen maar groter als ze al die leuke meisjesspulletjes ziet ...

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Wat een geweldig cadeau, het kan niet anders of ze is daar erg blij mee!
    En gefeliciteerd natuurlijk!
    Groetjes, Iris

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Oooohhh, ik ben hier zo jaloers op. En om redenen die blogland niet hoeft te kennen ook heel erg verdrietig. Wil Elisabeth haar moeder even uitlenen?

    BeantwoordenVerwijderen
  42. oooooh oooooh zo prachtig gedaan! een wow-cadeau! pin pin pin

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Amai, Elisabeth zal wel in de wolken geweest zijn met zo'n prachtig cadeau! Proficiat aan mama en dochter!!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Dat is een droomcadeau voor een kleine naaister... Super gedaan!
    Ik moet ongeveer even oud zijn geweest toen ik van mijn moeke een naaidoos kreeg en dan met mijn roze plastieken naaimachien naast haar aan tafel zat poppenkleertjes te maken...
    Geniet van de creatieve momenten samen!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Ohhhh, inderdaad! Prachtig en orgineel.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Hiep hiep voor de jarige! En wat een prachtig kado, om zelfs een beetje emotioneel van te worden, zo'n mama-dochter moment! Geniet er samen van!!

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Wat een leuk cadeau! Hier zal ze uren plezier aan beleven! Wat leuk om op deze manier je dochter te stimuleren in haar interesses!

    BeantwoordenVerwijderen
  48. pure verwennerij! Heel erg knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Wauwwww…. Ik ben weer helemaal sprakeloos!

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Amai, zo mooi! Dit is zo'n cadeau om jarenlang te koesteren...

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Dit is een prachtcadeau! En als de dochter nog maar een beetje de creativiteit van haar moeder geërfd heeft, dan zal die ook wel prachtige dingen maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Wauw wat een supercadeau zeg !! laat de creaties maar komen en natuurlijk even hier showen.

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Wat ziet dit er geweldig mooi en inspirerend uit. Je dochter zal er superblij mee zijn, kan ik me zo voorstellen.

    Groetjes Angela

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Amaaai zeg! Mond valt hier letterlijk open: wat een prachtige kadootjes! De liefde straalt er zo van af! En dat naaidoosje, dat zie ik voor mezelf ook wel zitten om mee te nemen naar de naailes ;-) Echt jong, prachtige geschenken!! En kzou het nog bijna vergeten, maar proficiat voor je grote meid!

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Oh, wauw, wat een prachtige cadeautjes! Elisabeth is a lucky lady! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  56. O waw, dat is echt een prachtig geschenk! Zo lief en zo persoonlijk en zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Oh my! Your version of my sewing kit design is so, so lovely! Wow. It is a pleasure to see it. I hope you will share photos in my Beeper Bebe project Flickr group for all to see: http://www.flickr.com/groups/1273351@N21/

    And thank you for sharing the link to my tutorial on your beautiful blog!
    Holly

    BeantwoordenVerwijderen
  58. blij je vandaag gevonden te hebben! naaidoosje gaat ook ooit uit mijn vingers komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  59. oh wat leuk! Ik ben op zoek naar een naaidoosje en een handwerkmandje voor mijn dochters en dit zorgt voor inspiratie.

    BeantwoordenVerwijderen
  60. schoon dozeke, k zou dit graag voor mijn metekindje, Fien, in elkaar steken!
    mag k vragen of je de wanden van de doos aan elkaar genaaid hebt, in de
    turorial doen ze dit met de hand, maar als het met het naaimachien lukt???
    liefs, mimi xxx

    BeantwoordenVerwijderen