donderdag 15 september 2011

huistextiel wordt knuffeltextiel

U zag het waarschijnlijk al: de recykleerrage die op gang werd gezet bij deze dame.  Ik was ervan op de hoogte, maar op de een of andere manier verdween het hele concept hier naar de achtergrond.  Reden daarvoor:  ik ben niet zo'n recykleermens.  Toch niet van het type dat kleren kan omtoveren tot iets dat opnieuw bruikbaar en vooral draagbaar is.  Nee, die kunde, die u eerder al zag bij deze recykleerwonders, heb ik niet. 

Omdat kleding recykleren hier dus niet aan de orde kwam, stortte ik me op oude, afgedankte stukken huishoudtextiel.  Daarvan heb ik echt bakken vol: gordijnen, dekbedovertrekken, lakens, kussenslopen, handdoeken, ... allemaal verdwenen uit de glorie van ons huishouden wegens versleten, niet meer mooi of gewoon beu gezien.

Bovenstaande stukken werden geselecteerd, met in mijn achterhoofd het maken van bedjes voor de knuffels van de dochters (hier gezien, goedgekeurd en bestudeerd). 
Anna dekt haar knuffels altijd toe als ze gaat slapen, dat doet ze met een klein stukje stof, of een mini-poppentruitje.  Een eigen 'slaapzakje' voor de knuffels leek me een beter idee. 
Uit het overgordijn en de lakens werden mini matrashoesjes, dekentjes en kussenslopen geknipt, alsook enkele meters biaislint.  Het oude dunne donsdeken werd gebruikt als vulling voor de 'matras', het 'deken' en het 'kussen', kwestie van de knuffels niet alleen een mooi maar ook een 'zacht' onderkomen te geven.

En ziehier de drie slaapzakjes.

Vanavond ondergaan ze hun vuurdoop en mogen ze mee met Anna naar bed...


38 opmerkingen:

  1. Heel leuk bedacht! Anna en 'r knuffels zullen tevreden zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk, mijn dochter zet mij direct aan 't naaien als ze die giraf (haar lievelingsbeestje) in de slaapzak ziet...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh dat patroon had ik ook al op pinterest staan om eens te gaan maken. Zag er zo leuk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo schattig ! Weer volledig gescoord bij de dochters !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Superidee! En die kleuren: fantastische combinatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die kleurecombinatie is prachtig. Ik zou er zo een Ipad of gsm in te slapen leggen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk idee!
    Zoë zal dit ook meteen willen!

    Groetjes
    San

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Maar zo schattig! Heel goed recykleer-idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Echt geweldig bedacht en uitgevoerd!
    En mag ik vragen hoe je zulke mooie scherpe foto's voor elkaar krijgt? Bij mij blijven ze altijd een beetje wazig.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo leuk! Die knuffels zullen goed slapen. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. P.S. Goede tip trouwens om dat oude dekbed als vulmiddel te gebruiken. Bij Ikea verkopen ze ook van die dunne dekbedden en die kosten bijna niks. En daar kun je ook een hoop mee opvullen. Veel goedkoper dan zo'n zak vulmiddel uit de winkel.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wat ontzettend leuk!! heb jet het nu gewoon nagetekend? of toch gekocht? want zo te zien lijkt het me niet moeilijk om na te maken.

    groetjes janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Alweer zo origineel, eerlijk ik zie er ook wel een soort ovenwanten in :0)
    Heel frisse kleurtjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @aankleedpopje: probeer eens http://www.picnik.com/app#/home/welcome
    @janneke: het is eigenlijk heel makkelijk zelf te tekenen. Drie rechthoeken voor matras, kussen en dekentje en dan de hoeken wat afronden.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Geweldig! We vieren zaterdag de verjaardag van de knuffel van het grootste broertje. Ik geloof dat ik nog even achter de machine duik om een slaapzakje te naaien! Dank voor het leuke idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zo een tof idee! Die knuffels gaan vannacht goed slapen!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Daar word ik spontaan vrolijk van! En ik heb hier toevallig nog een paar oude slaapzakken liggen die wel een nieuwe bestemming kunnen gebruiken...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Schitterend! Zal ik hier ook eens moeten maken, heb hier ook een dochter die ganse dagen bedjes maakt voor de knuffels...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Maar zo tof! Dat ideetje ga ik zeker eens stelen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Die kleuren spatten hier gewoon van mijn scherm! Super!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Oh, zo lief! En die kleuren! Mmmm...

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Och, dat is schattig. En toevallig in de kleuren waar ik zelf ook steeds voor val.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. En wat zei de dochter? Tof gedaan en zo'n mooie kleuren!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. @mamasha: ze vond het geweldig! De 'knuffelbedjes' hebben een prominente plaats ingenomen naast haar hoofdkussen;)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat leuk! Het middelste hondje lijkt zowaar op het broertje of zusje van het liefste knuffeltje Barry van mijn zoontje. Als ik hem dit laat zien, weet ik zeker dat Barry ook zo'n slaapzakje MOET hebben!

    BeantwoordenVerwijderen