vrijdag 22 juli 2011

schrijven en lezen op vakantie

Een maandje thuis, een maandje weg, zo ziet meestal onze zomervakantie er uit.  En ons 'maandje weg' komt er bijna aan, heerlijk!  Ik heb dat echt nodig, zo even weg-weg, alleen ons gezinnetje, puur genieten....

Om de vakantie vast te leggen in de kinderen hun woorden nemen we een zomerdagboek mee: een groot, onbeschreven boek, bekleed met een leuk stofje. Onze kinderen mogen er elk op hun beurt iets in schrijven, tekenen, plakken, iets wat hun van die dag is bijgebleven, indruk heeft gemaakt...  En achteraf hebben we een leuk boek vol herinneringen aan onze zomer van 2011. 

De potloden, schaar en lijm gaan mee in een assorti pennenzak, gemaakt volgens deze alom bekende handleiding (bekend ja, want waar zag u de pennenzak nog niet).

Als we op vakantie gaan neem ik ook altijd een nieuw voorleesboek mee.  Moeilijk om een boek te kiezen dat alle vier de kinderen zal aanstaan.  Eigenlijk een onmogelijke opdracht, te denken dat ons gezin bestaat uit - jongen 10 jaar + meisje 9 jaar + meisje 7 jaar + jongen 3 jaar -
Het zijn vooral de twee jongsten die met open mond luisteren naar een verhaaltje-voor-het-slapengaan, maar de twee oudsten genieten tijdens zo'n vakantie-voorlees-moment toch ook mee van het even terug klein zijn.  Ik koos het boek 'Een koffertje vol dromen', pure nostalgie bekroop me toen ik het zag liggen in de winkel.  Dat kon ik echt niet laten liggen, met dit boek ga ik volledig terug naar mijn eigen kindertijd.  Dus deze vakantie lezen we verhaaltjes voor uit de oude doos, ik kijk alleen daar al enorm naar uit! 

En van hetzelfde stofje als ons dagboek, maakte ik ook een hoesje voor het boek, volgens deze fantastische handleiding.  Het is eigenlijk een handleiding voor een laptophoes, gemaakt door een leuvens-stiksel-collega, maar ik vind het even goed gaan om een boek 'proper' mee te nemen op reis.

En u, wat leest u zoal voor aan uw kroost?  Alle boekentips zijn hier zeer welkom!

40 opmerkingen:

  1. Bij ons gaat er steevast een hele stapel mini Gouden Boekjes de koffer in. We krijgen er geen genoeg van. Voor de kleinste van drie absoluut een aanrader. Fijne vakantie! Suus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel tof idee om al je vakantie'herinneringen' in een dagboek neer te pennen. Hier is Een koffertje vol dromen ook een topper en zorgt die ook voor een groot nostalgisch gevoel. De kids horen hier ook graag de verhaaltjes van Lotje (door Lieve Baeten). Veel plezier op vakantie en hopelijk mag je naar een zonnige bestemming vertrekken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een goed idee zo'n zomerdagboek! En deze set ziet er wederom fantastisch uit. Ik heb deze stof ( de gele versie) ook nog liggen. Ik vind hem zo leuk dat ik er bijna niet in durf te knippen maar misschien moet ik er toch ook eens de schaar in zetten voor een leuke pennenzak. Fijne vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo hee, wat een blits!! Bij gebrek aan eigen kind heb ik laatst zoiets gemaakt voor het zoontje van een vriendin (beetje variant op jouw notablokhouder maar ook voor de vakantie-avonturen) en het kriebelt gelijk weer nu ik dit zie: snel denken welk kindje ik nog meer ken dat graag zoiets zou krijgen!
    Wij kregen altijd Roald Dahl voorgelezen op vakantie, maar bij ons zat er 5 jaar tussen de oudste en de jongste. Waarbij opgemerkt dat de jongste 'de heksen' fantastisch vond en ik als oudste er bijkans nachtmerries van kreeg.....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat ziet er allemaal erg leuk uit. Wij lezen Pluk van de Petteflet met de oudste van bijna drie. Onze jongste is niet zo geïnteresseerd in boekjes.
    Veel plezier in de vakantie en laat je ons na de vakantie een aantal bladzijden met avonturen zien?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier zijn het vooral 'prinsessenboeken' : Het grote boek van vergeten prinsessen (niet alleen leuk om voor te lezen, de tekeningen zijn prachtig en elke keer ontdek je iets nieuws), En ze leefden nog lang en gelukkig en Er was eens een prinses van Henri van Daele. Allebei met illustraties van Thé Tjong-Khing.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Amaai, mooi!!! Dit wil ik ook wel eens maken! Heb je een handleiding of een beetje uitleg hoe je zo een schrijf en leesmapje maakt?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat schitterende stof, jullie zijn zo helemaal klaar voor het bos. Fijne vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wel leuk alles in hetzelfde stofje, ik ken de pennenzak wel maar heb ze nog niet zelf gemaakt. wie weet doe ik dat eens. ik heb hier thuis een massa aan prentenboeken en die lezen we dan voor. ik ben niet zo voor de korte verhaaltjesboeken van elke dag. Heet gaat hier over de boken van Lotje, Lars de kleine ijsbeer, henny de heks, Pol de muis, allé...te veel om op te noemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Moh zo schoon! In één woord: helemaal AF!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Superleuk idee en prachtige 'verpakking'!!!
    Hier lezen we graag de boeken van Floortje.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat prachtig ! Een hele leuke vakantie toegewenst voor straks !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Fijne vakantie met een koffer vol dromen !!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat ziet er erg leuk uit! Wat een leuke stofjes gebruik je toch.
    Ik ga je volgen hoor!
    Groetjes simone

    BeantwoordenVerwijderen
  15. O zalig, vroeger maakte ik ook altijd een zomerdagboek om mee te nemen op reis, zo leuk om nu nog eens in te bladeren! Maar de mijne waren nooit zo mooi als deze hoor, knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hier wordt al maanden voorgelezen uit de Gruffalo-boeken. Zalig. Stig kent ze helemaal vanbuiten en vertelt al wat er staat nog voor ik het gelezen krijg. We lachen ons een kriek.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een leuke variatie :) En die tekeningen van Jaklien Moerman, daar heb ik duizend bladwijzers van, ik blijf ze prachtig vinden... Veel leesgenot!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oooh, zo mooi! En ja, ik smolt ook ter plekke bij het zien van 'een koffertje vol dromen'. Nostalgie! Bij ons heette het boek vroeger 'Gaatjes in de hemel'.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Een koffertje vol dromen deed ik vorige kerst cadeau aan mijn petekindje. Ik hoop dat hij er even veel plezier aan zal beleven als jullie.
    Prachtig alweer, zo af en zo inspirerend. Dat ga ik volgend jaar ook maar eens toepassen, dat vakantiedagboek voor de kindjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ja, de Gruffalo! En mijn absolute nummer 1 reeks zijn de boeken van Opa Pettson van Sven Nordqvist. Die hebben zo'n mooie tekeningen, boordevol grappige dingen die alleen ouders kunnen verstaan. Zo blijft het lezen ook voor ons leuk.
    Dat stofje kreeg ik ook heel recent in handen. De oudste zoon wou er een hemd uit, maar ik vrees dat het te weinig is. Dit is een prachtig alternatief.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Gewoonweg schitterend!Hoe kom je toch telkens op die ideetjes? Lig je veel wakker 's nachts (ze zeggen toch dat dan de beste dingen tot stand komen. In je hoofd dan toch. En vanwaar heb je dat mooie stofje?
    Wij lezen hier Lotje, Stilton, ..... Eigenlijk te veel om op te noemen. Kasten, dozen,... vol boeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Prachtig idee, dat van het zomerdagboek! Ga ik ook invoeren als ze hier wat ouder zijn... En dat stofke is echt super mooi voor een projectje als dit!!!
    Onze favoriete prentenboeken zijn die van Kikker van Max Velthuys of die van 'De prins zonder prinses) of de boeken van Guido Van Genechten zoals die van Rikki en zo...
    Als voorleesboek heb ik het boek van Vos en Haas (kan oudste zoon binnenkort ook zelf in lezen) Alle verhalen van Pad en kikker, Ik kan ik kan wat jij niet kan, het grote boek van Merel, ... Eigenlijk is 't hier wel luxe op kinderboekengebied... (met een mama die kleuterjuf is...)
    Veel plezier op vakantie! En geniet van je zelfgemaakte spullen en je gezin!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoe kan een vakantie nu nog fout gaan met zoveel moois... mijn mond valt hier open! Wij kregen vroeger Pluk van de Pettenflet en Otje (Annie MG Schmidt) voorgelezen, en alle Roald Dahls. Heerlijk :-) Een hele fijne vakantie gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. waauw, heb precies al goesting om mee te gaan met jou op reis :)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Koffertje vol dromen staat hier ook in de boekenkast en verder houden ze van sprookjes en Jip en Janneke. Dat pennenzakje zag je bij mij nog niet passeren maar dat zal niet lang meer duren.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. knap!!! geniet van jullie verlof!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een mooie gebruiken en wat zijn ze mooi 'verpakt'. Jullie gaan vast enorm genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. @nellyenrosa: voor het dagboek gebruikte ik deze handleiding http://www.little-z.nl/uploads/littlezhandmade/notitiboek-hoesje.pdf en voor het leesboekhoesje heb ik in de tekst een link naar de handleiding gezet. Beide handleidingen zijn echt heel duidelijk, en helemaal niet moeilijk om eraan te beginnen.
    @plagneetje: het stofje kocht ik ooit bij bambiblauw, maar ik denk dat het ze het daar nu niet meer hebben. Het is een stofje van de 'woodland friends' reeks http://www.clothworkstextiles.com/blog/?p=1165.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Allemaal heel erg bedankt voor de boekentips. Er zitten een aantal bekende tussen, die hier ook al de revue zijn gepasseerd, maar ook een heel aantal die ik zeker ook eens ga opzoeken. Weer wat leesvoer voor de volgende maanden, jaren....

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Prachtige dagboek, etuitje en boekenhoes heb je gemaakt! Het stofje is ook echt super leuk.
    Ben heel toevallig ook met laptophoezen bezig geweest de laatste weken, die niet voor laptoppen bestemd waren. Zal daar binnen kort eens een logje over schrijven.
    Alvast een hele fijne vakantie toegewenst!
    Groetjes Michaja

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat mooi zeg!! Geweldig stofje en superhandig idee! Goed om te onthouden voor als onze meiden groter zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wat ziet dat er weer gezellig uit! Wij lezen op dit moment Kolletje. Fijne vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Prachtig uitgevoerd en wat een goed plan!
    Wij zijn op dit moment bezig in Knofje - erg leuke verhaaltjes van Burny Bos, geïllustreerd door Harmen van Straaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Met zo'n prachtige naaisels zullen er zeker mooie herinneringen blijven hangen bij de kinderen en jezelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Prachtig! Geniet van jullie vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Een vakantiedagboek bijhouden deden wij ook, eerst voor de nichtjes, later voor de eigen kids, heel fijn jaren later samen terug te bekijken. Voorlezen hoeft al lang niet meer, maar Jip en Janneke blijven ze tot op de dag van vandaag als hun nummer één zien.
    Het stofke dat je gebruikt is zo zalig, het blijft tot de verbeelding spreken.
    En ik wens jullie een fantastische vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Een idee dat ik ook dit jaar had (wel niet in zo'n stijvolle uitvoering)...maar daar is hier amper iets van in huis gekomen.
    De kinderen hadden waarlijks geen tijd om ook maar iets te tekenen/schrijven/plakken....
    Spijtig. Is dat bij jullie wat gelukt?

    BeantwoordenVerwijderen
  38. @polkadotjes: ha, ha, hetzelfde hier. De eerste week werd er nog naarstig in geschreven en getekend, maar daarna ging het heel snel bergafwaarts. En tijdens de rit terug naar huis merkte de oudste het opeens op: "hé mama, we zijn vergeten in ons dagboek te schrijven. Maar dat betekent dat het zo superleuk was, dat er daar echt geen tijd meer voor was!!"

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Ik lees de kids uit mijn favoriete prentenboek 'kleine kangaroe' van guido van genechten. Een digitale versie vind je hier
    http://www.bibliotheekbreda.nl/iguana/uploads/specials/nvd2007/KleineKangoeroe.html

    BeantwoordenVerwijderen