maandag 25 juli 2011

over walvissen, tricot en veel onderhandelen



Samen met een aantal Leuvens Stiksel Madammen deden we een gezamenlijke aankoop van stofjes (in deze dawanda shop).  Ik bestelde onder andere mooie donkerblauwe walvissen tricot.  De dag dat ik de stof in mijn handen had, was ik heel blij, maar degene waarvoor het bestemd was, Lukas, was dat niet.  Toen ik de stof voor hem hield, riep hij meteen hysterisch uit 'geen vissen op mij'.  En het beterde er niet op. 


Maar zo'n schone tricot laat je toch niet liggen, en ik had hem echt gekocht met het oog om er leuke t-shirtjes uit te maken, zeker nadat ik deze XY-files had gelezen.  Op vele blogs zag ik al met heel veel jaloerse blikken van mijnentwege van die blitse t-shirtjes verschijnen. Mijn angst voor tricot is/was groot, en ik wou het proberen om te zien of het echt zo faliekant zou mislopen bij mij.
Niet dus, ik las eerst heel rustig de XY files door (dank-je-wel mamasha!), maakte mezelf dan duidelijk dat het echt niet zo moeilijk kon zijn en begon eraan.  En hoe verder ik geraakte, zonder enige tegenslag (oef!), hoe meer plezier ik erin had.  Het ging, en het resultaat was leuk, heel leuk!


Ik toonde trots mijn maaksel aan Lukas, en nog steeds werd hij er hysterisch van.  Nog steeds 'geen vissen op mij'.  Maar hij moest het toch eens passen.  Dus voor de eerste pasbeurt gingen we aan het onderhandelen.  Op het einde kreeg hij meer dan zijn zin, hij mocht de hele lekstokkenpot leeg maken, alle lekstokken tellen en dan kiezen hoeveel hij er zelf uitnam om op te eten (en dit allemaal net voor het avondeten).  Pedagogie, het is niet mijn sterkste kant (lees: het gaat hier niet volgens de boekskes, maar met heel veel improvisatie op het moment).  Maar soit, uiteindelijk kregen we allebei onze zin, want hij paste het ding aan.  De veel oh's en ah's van de rest van het gezin bezorgden hem spijtig genoeg al snel weer het hysterische 'geen vissen op mij' en het ding moest heel snel terug uit (en hij stortte zich vol overgave op de lekstokkenpot, beloofd is beloofd). 

 

Terug aan het onderhandelen dus, want ik maak niet iets voor niets. Het zou gedragen worden als we aan zee zijn, daar is het echt zo geschikt voor.
Nu heeft Lukas pas een visnetje gekregen met een echte krabbenemmer erbij. En hij is in de overtuiging dat hij aan zee veel grote vissen en krabben zal vangen. Waarop ik hem zei dat dat alleen zou gaan met een echte 'vissen t-shirt', want dan zouden de visjes wel heel snel naar hem toekomen (een pedagogisch verantwoord leugentje voor het goede doel). Zijn oogjes fonkelden, en nu is zijn walvissen t-shirt niet meer zo afstotelijk voor hem, maar heeft hij die omgedoopt tot zijn eigen vissers-t-shirt. En dat is toch al iets, hij zal de t-shirt dus toch aandoen, al is het maar enkel om te vissen. Ik ben daar al heel blij mee, de rest komt wel.... het onderhandelen is gedaan....



Het donkerblauw broekje is de flat-pants versie van het made patroon, dat onze zoon echt fantastisch goed past.  De eerder gemaakte sponsen broekjes zijn ondertussen zijn favoriete broeken, en nu wou ik eigenlijk een driekwart broekje maken voor op vakantie.  Dat was buiten het sterke willetje van de broekdrager gerekend.  In tegenstelling tot de t-shirt wou hij de broek wel graag passen, maar als ik de lengte wou afspelden, trok hij de broek steeds tot boven zijn knietjes, 'tot hier mag de broek komen', hij weet heel duidelijk wat hij wil.  Dus, het werd weer een korte broek, anders moest ik ook voor de broek weer aan het onderhandelen gaan, en daar had ik nu echt geen zin in....

44 opmerkingen:

  1. Amai, wat een supertof shirtje, 'k zou 't bijna zelf willen aandoen (maar dan zou 't veels te klein zijn :) )
    En soms zijn bij die mannen onderhandelingen nodig :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, supermooi... Zo'n leuk stofje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige t-shirts!! En je zoontje staat er beeldig mee, ook veel ooh's en aah's van hieruit :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, mooi! En lol voor het onderhandelen. Dat gebeurt hier ook wel eens.
    Mooi ventje ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Whow wat mooi, ik durf nog niet aan de tricot, maar het gaat wel kriebelen als ik als die mooie dingen van tricot op de blogs voorbij zie komen..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hij staat er anders wel mooi mee, het t-shirt lijkt zo uit een of andere hippe mode-collectie te komen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zeer mooie set voor op het strand. Zo chique!
    En onderhandel maar verder. Eens hij doorheeft hoe comfortabel deze zelfgemaakte t-shirts zitten, zal hij niets anders willen. Zonder kriebelende labels en zo.
    Hoeveel lekstokken heeft hij gekozen?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het zijn heel mooie t-shirtjes, wat goed van je dat je hem er toch inkreeg (de manier waarop doet er even niet zo toe;-))
    Leuk ventje ook met z'n warrige krullen, hier alleen "krullen rechtdoor" lees supersteil haar.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow, de shirtjes zijn echt mooi en ze staan hem ook goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Haha, heel herkenbaar dit! Wat een superleuke stof! En met dat korte broekje erbij is het echt een heel mooi setje. Om van je zoon nog maar niet te spreken. Wat een leuke zoon. Dat wordt later een hartenbreker! Als je je later de webwinkel nog mocht herinneren waar je de stof vandaan hebt hoor ik het graag.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @emma en mona: hij koos uiteindelijk maar 3 lekstokken en... die heeft hij dan nog verdeeld met zijn twee zussen (grote broer was toen niet thuis). 't Is een schatje, ondanks zijn heel sterke willetje!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat is het leuk geworden! Veel te mooi om in de kast te laten liggen hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo mooi seg! Die walvissen steken ook al lang mijn ogen uit, maar hier ligt nog een stapel tricot die eerst wat verkleind moet worden. Schoon ventje ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heel prachtig. En zo leuk beschreven, ik heb hartelijk gelachen om de eigen wil van je mooie dondersteen :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  15. WOW!!! Dit is zo iets voor hier... En herkenbaar ook trouwens (opvoeden = soms omkopen).

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een mooie setjes voor een prachtig jongetje. Heeft hij nog wat gevangen met vissen?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooi, mooi! Die eerste foto van Lukas is geweldig. "Zo van oké ik heb hem even aan, maar ik kreeg lekker veel lekstokken!"

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hihi, herkenbaar! Ik had hier laatst zo'n tricot halterjurkje voor Mirte gemaakt; ze vond het niet mooi. Ik had het eigenlijk al opgegeven en had al een ander kind in gedachten aan wie ik het zou kunnen geven en toen wilde ze het ineens wel dragen ... (en ze wist nog niet dat ik het ging weggeven) het geluk stond een keertje aan mijn kant! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. wat een karaktertje ! en als hij later groot is, zal hij moeten toegeven hoe schoon hij er mee staat !

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Oh, heel mooi zeg!
    Misschien moet je toch maar eens aan die stikselmadammen vragen of ze nog weten bij welke winkel dat was, want ik ben wel benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. haha, wat een verhaal. je hebt volgehouden en gelijk heb je zo'n mooi t shirt en dat niet willen dragen foei.
    Ik heb hier hetzelfde voor met het kabouterhemdje, die wil het niet dragen en zal het niet dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Zo'n grappig verhaal!

    Lukas ziet er prachtig uit met zijn t-shirtje! 't is trouwens een heel mooi ventje!

    Soraya

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een mooi en guitig ventje zeg, die Lucas.

    Prachtig t-shirt ook, die walvissen zijn prachtig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hij staat er beeldig mee! Supermooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hij weet wat ie wil die Lucas! Ik zou het T-shirt zelfs aandoen zonder onderhandelen, lekstokken, visnetjes of krabbenemmer - écht heel geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Supermooi shirtje! En wat een knappe vent zeg!
    Zeggen dat walvissen zoogdieren zijn en geen vissen, dat werkt niet bij een kleuter waarschijnlijk? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. wauw. Hij is prachtig in dat t-shirtje. Een geboren model.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hahaha, die karaktertjes ... zo hebben wij er ook één ! Maar het moet gezegd, als hij voor iets gaat, dan gaat hij er ook voor ... zo'n doorzettingsvermogen ...
    En die walvissentricot : super gewoon !

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Heel toffe t-shirtjes! Weet je het echt het winkeltje niet meer:-(? Trouwens een leugentje in de pedagogie dat moet kunnen hè!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Voor de geïnteresseerden, ik heb de link naar het dawanda winkeltje waar de stof vandaan komt in het bericht geplaatst. Laat u verleiden, er is veel moois te vinden;)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. leuke shirts zeg! en jij ben precies goed in onderhandelen, moest ik jou zijn zou ik mijn diensten aanbieden aan De Wever en Di Rupo :)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Amai, goed dat je zo goed kan onderhandelen!
    Het is allemaal prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Zo mooi! En 't staat hem nochtans echt goed! Blijven onderhandelen dus ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wat een kanjer, en blauw staat hem echt heel mooi!
    En dat willetje, dat beloofd, anderzijds een kind dat niet beinvloedbaar is heeft ook zeker zijn voordelen :0)

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Wat een super leuke shirtjes met dat stofje.. Om vrolijk van te worden! Ik ben al een tijdje opzoek naar leuke tricot stof, ik blijf het lastig vinden
    dus bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. zo herkenbaar. Het onderhandelen ; ). Maat wat een supermooie t-shirts zijn dat geworden. Hier is er eentje jaloers

    BeantwoordenVerwijderen
  37. oooh zo mooi! jammer dat de eigenaar dat zelf nog niet door heeft :)

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Zo'n mooi ventje in zo'n mooi gerief! Keijiek.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Superleuke T-shirts! En schoon manneke u zoontje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Die stof is zo schoon he! Prachtig tshirtjes heb je er mee gemaakt zeg: perfect van de eerste keer.

    BeantwoordenVerwijderen