vrijdag 8 juli 2011

girls just want to have fun (met tricot)!

Beknopte handleiding
Neem een stuk tricot en wat elastische boordstof.
Knip uit de tricot een rechthoek en stik de middenachternaad.
Maak van de elastische boordstof twee 'banden', een smalle voor bovenaan een bredere voor onderaan (knip deze banden een stuk minder lang dan je tricotrechthoek).
Stik vast (terwijl je trekt aan de boordstof) op respectievelijk boven- en onderkant van je tricotlijfje. 
Steek in de bovenste boordstofband een elastiek (om genante situaties zoals afzakkende bovenstukjes te vermijden).
Dit alles vraagt een half uurtje werk... en je hebt een elegant, sportief, luchtig topje!

Gecombineerd met een rok voor een dagje shoppen in de stad of een dagje strand.

Gecombineerd met een jeans voor een avondje stappen.

Laat die warme, zwoele dagen en avonden maar komen, want 'girls just want to have fun!'......

44 opmerkingen:

  1. mooi!! amai, heb jij 4 kinderen gebaard??!! wat een slanke lijn mooie dame!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi zeg! Kan ik ook eens proberen. Ook in de volwassen versie erg leuk. Staat je goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Amaai !!! Dikke proficiat ! Ik wist nog niet dat jij zo'n prachtdochters had ... en toen kwam jij aan de beurt. Het plaatje klopt helemaal ! Prachtfoto's van jullie allemaal !
    Bovendien denk ik dat je projectje veel navolging zal krijgen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi zeg! Ik vind alle versies erg mooi, dit gaat op mijn to do list!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zal het op z'n bouwvakkers zeggen: fjiet fjieuw!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jullie kunnen allemaal zo in een hip modemagazine met die prachtige outfits en perfecte modellen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat zien jullie er fantastisch uit met z'n 3-en ! Mooie outfits hoor !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. amaai, wat knap gemaakt zeg. Eenvoudig en een knalresultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een perfect plaatje. Afin, meerdere perfecte plaatjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel tof idee! Het staat jullie alledrie heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super! Onze dochters zijn ook fan van die topjes. Waar koop je die elastische boordstof of is dat gewoon geknipt van stof, niet zoals die ribboord?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een beauties allemaal: dames en topjes.
    Ik probeer dit zeker eens...lijkt me ook ideaal als kampeeroutfit in de hitte van het zuiden van Frankrijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Amaai! Drie mooie meiden :-) Leuk ideetje zeg, ideaal voor borstvoeding ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi! Ik ben ook fan van zo'n topjes (=mooi bruinen, zonder al teveel streepjes)!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. oh waauw, die zijn echt mooi!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een tof idee! En superleuke foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Tof, bedankt voor de handige tips. Als we nog eens eventjes tijd hebben ... dan weten we weer wat te maken

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Super ! ga ik ook eens proberen deze zomer :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @joppe: de boordstof is gewoon deze van bij Pauli, die hebben ze in veel verschillende kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Heel mooi! Zowel de meiden als het naaiwerk!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Heerlijk zomers en zeer mooie uitvoering!
    Wauw voor de dochters en de mama :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wauwh!!!! Echt prachtig!
    En de foto's zijn al even leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mooi!
    En blijft dat hangen bij de meisjes (en dus bij iemand die zoals ik niet echt gezegend is met een volle boezem)?

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ze zijn echt tof geworden, die sterrentopjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Mooi hoor! Lijkt mij leuk om te maken! En wat een knapperds op die foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @Lily: ja, dat blijft hangen bij de meisjes zonder boezem;) Daarvoor dient ook de rekker erin, anders zakt het ding gelijk niks af. Ik heb de rekker bij de meisjes toch een heel stuk kleiner gemaakt dan de band.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. "Vind ik leuk"
    Knappe dochters zeg, die vinden het waarschijnlijk super dat hun mama af en toe iets maakt voor hen.
    En de mama-versie mag er ook zijn, topje en mama natuurlijk ;-) Ik las het hierboven al, maar geef ze groot gelijk: amai, 4 kinderen en zo'n figuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. wat een mooie dochtertjes! en die topjes zijn echt super! Girls just want to have fun BUT IN STYLE! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Waaw, dit ga ik zeker ook nog maken om mee te nemen op vakantie ...

    BeantwoordenVerwijderen
  30. vind vooral die van de meisjes mooi: sterretjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wauw! Super!! De tricot was al leuk, maar het resultaat is he-le-maal TOP! Waar is die "vind ik leuk"-knop?!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. wow, wat een pracht van dochters (ik mag alleen maar hopen dat die van mij er over een paar jaar ook zo stralend uitzien) met prachtige topjes! Je hebt me op het perfecte idee gebracht wat te doen met een lapje overschot dat ik hier heb!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ik kan iedereen voor mij alleen maar bijtreden: heel mooi! Ik zou daar denk ik wel de hele tijd aan lopen trekken (en los daarvan heb ik er het lijf niet voor peis ik).

    BeantwoordenVerwijderen
  34. @nele84: dat gevoel had ons Elisabeth ook eerst, maar het is een kwestie van gewoon worden hoor, na een tijdje dartelde ze er vrolijk mee rond, en ze is er zo schoon mee! Het topje rekt vanboven echt wel heel goed, dus afzakken zal zeker niet gebeuren;)

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Hoe groot heb je de stof genomen en de rekboord ?

    BeantwoordenVerwijderen
  36. @khapa: onze meisjes zijn zeven en (bijna) 9 en ik heb voor beiden dezelfde grootte gemaakt. De rechthoek uit tricot is 27cm op 65 cm (incl. naden). De bovenste band knip ik 7cm op 58 cm, en de onderste 12cm op 58cm (afgewerkt is de bovenste band dan ongeveer 3 cm en de onderste 5,5 cm). Alles inclusief naden. Ik stik het volledig in elkaar met de overlock en neem dan als naadwaarde persvoetbreedte. De rekker in de bovenste band is ongeveer 54 cm lang.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Wat heb je prachtige dochters, en leuk de vrouw(girl) achter al deze mooie maaksels eens iin beeld te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. prachtig sofie!! alles: de topjes, dochters en de mama!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Leuk met die naad achteraan in het midden. Mooi detail.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Sofie, ik maakte een topje voor mijn dochtertje gebaseerd op jouw prachtige exemplaren

    http://iene-miene.blogspot.com/2011/07/topjesmaand.html

    BeantwoordenVerwijderen