donderdag 14 juli 2011

de uiltjes van Elisabeth en Anna

Onze twee dochtertjes hebben ook wel een beetje de naaimicrobe te pakken.  Nu ja, het kan ook niet anders, met een 'mama die altijd aan het naaien is'.  Volgens hen heb ik veel te veel stof liggen, en van die alsmaar groter wordende stapel willen ze me graag afhelpen door er zelf wat leuks mee te maken.

Nu het vakantie is, is er al wat meer tijd om creatief bezig te zijn, dus gaf ik ze mijn map vol kleine naaiprojectjes.  Ze kozen er een klein knuffeluiltje uit.  Een heel makkelijk projectje voor kinderen, alles wordt stap voor stap uitgelegd aan de hand van foto's.  Stofjes kiezen, knippen en spelden deden ze als volleerde naaistertjes .... en de naaimachine hanteren ging ook al heel vlot, maar ze hebben dan ook na de eerste keer nog heel veel geoefend. 

Het snaveltje en de oogjes moesten er met de hand worden opgenaaid, en dat vonden ze een stuk moeilijker.  Ik herkende meteen in onze oudste dochter de 'onbedwingbare drang naar perfectionisme'.  Hoeveel heeft ze niet gevloekt op dat snaveltje, waarvan ze vond dat ze het er niet mooi recht op genaaid kreeg....  En neen, het is ook niet recht genaaid, maar dat is nu juist de charme ervan, het is zelfgemaakt en echt helemaal van haarzelf.  Met de knoopjes opnaaien heb ik wel een handje moeten toesteken, dat vonden de meisjes dan weer net iets te moeilijk (maar ik ben er zeker van dat ze na wat oefenen ook het 'knoop-aannaaien' goed onder de knie zullen hebben).

Als laatste stap werd het uiltje opgevuld en onderaan dichtgenaaid .... na een tijdje werken waren de uiltjes klaar en ze mogen er terecht fier op zijn.  Ik vind het pareltjes, net zoals de dochters!  En nu zijn ze naarstig op zoek naar het volgende haalbare naaiprojectje .... u zal nog van hen horen!

48 opmerkingen:

  1. zo dat hebben je dochters echt prachtig gedaan!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg cool! Kunnen ze niet vroeg genoeg mee beginnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat naaien zit in jullie genen, wauw!!!
    Talent zat daar bij jou.
    (En ik smelt altijd bij het horen van hun namen omdat ik ze zelf ook zo mooi vind)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel knap gedaan zeg. Fijn dat je dochters dit willen doen terwijl het vast niet "cool" wordt gevonden door leeftijdsgenootjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk zeg! En helemaal leuk dat ze zo enthousiast zijn en alweer op zoek zijn naar een volgend project!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het (goed kunnen) naaien zit wel degelijk in de familie hoor! De uiltjes zijn echt prachtig!

    Je kan helemaal niet zien dat die niet door een volwassene gemaakt zijn!

    Ik sta telkens weer verwonderd van de mooie dingen die jij maakt (nu gaat die eer in feite naar de dochters hé)!

    Een webwinkeltje waar we al die mooie dingen kunnen bestellen zou super zijn!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ze zijn erg mooi geworden! Het lijkt me ook een leuk knuffeltje om te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Super uiltjes. Knap hoor. Hoe oud zijn je dochters?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super leuk! Knap van je dochters!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. aha misschien kan ik dit dan ook ;) als stikleek. Alleszins supertof gedaan van je dochters!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. heel mooi! knap van uw dochters!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Superschattig, ze hebben dat prima gedaan! Zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goh super tof zeg!! Ze mogen er terecht trots op zijn! Ze zijn heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @polkadotjes: de meisjes zijn (bijna) negen en zeven jaar oud. En vooral bij Anna (zeven jaar) valt de vaardigheid met naald en draad echt op, ze is er zo snel mee weg. Echt leuk om ze zo bezig te zien, en met dit druilerige herfstweer een ideale binnenactiviteit.
    Eigenlijk spijtig dat ze dat niet meer doen op de lagere school...misschien moet ik me op school eens aanbieden als 'naaijuf', want kinderen staan er echt wel voor open, voor dat hele naaigedoe;)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. amaai super gedaan van de dochters! als de naaimicrobe blijft zitten gaan jullie nog leuke tijden beleven (alhoewel de mannen in huis zich het mss zullen beklagen... ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ooh, zo mooi ! Een hele dikke proficiat voor Elisabeth en Anna ! Het zijn echt prachtuiltjes geworden. Doe zo voort, meisjes !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heel mooi! En wat een flinke dochters heb jij!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Prachtig! Wat leuk dat je meisjes dat ook graag doen.
    Volgens mij ga je binnenkort uw naaimachine vaak moeten missen... of een andere bijkopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ze zijn super schattig de uiltjes!! Goed gedaan van die meiden zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Knap! Ik geef je helemaal gelijk, vroeger moest het op school, nu mag het maar het wordt maar zeer weinig gedaan. Ik heb dit jaar mijn 26 leerlingen van het 5de leerjaar leren breien en haken, wel met hulp van 3 brei-oma's en 2 breimama's. Ik vroeg op het einde van het jaar wat ze dit jaar heel leuk hadden gevonden : in koor zowel jongens als meisjes riepen ze "het knuffeltje breien!!" Volgend jaar wil ik ook nog naaien op het programma zetten. Maar dan wel zonder stikmachine!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Knappe uiltjes, die probeer ik binnenkort ook een keertje.
    Ik heb ons mama regelmatig zien naaien, maar kan mijn niet herinneren dat ik ooit gevraagd heb om mee te doen, ik was meer aan het tekenen en punikken ed.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. hallo, kan je mij je adres doorsturen? dan stuur ik de garens op. Groeten katrientje
    neirtakkatrien@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een genot om naar te kijken, denk ik zo.
    Geniet van de vakantie!
    Groetjes,
    Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Superknap zeg! Ik hoop dat mijn meiden dat over een paar jaar ook doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. wat zien ze er geweldig uit zeg! Leuk he die simpele patroontjes, en idd. ook ideaal voor kinderen! Had je gezien dat ik op mijn blog bij het patroon een flick adres heb staan? Als je het wilt mag je het resultaat op daar op plaatsen!

    Gr Brenda (BDDesigns)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Amai, dat hebben ze weer mooi gedaan, die dochters van je!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ontzettend leuk! En knap ook dat ze zoveel geduld hebben! (In deze snel-snel maatschappij)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Maar zo schoon en die zijn nog maar 7 en 9? Ze hebben precies inderdaad wel moeders talent geërfd!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. WOW!!! Ze hebben dat schitterend gedaan. Mijn mond valt er van open.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wauw, prachtig! En geweldig, dat jullie dat samen kunnen doen, lijkt me enorm gezellig en ontspannend en zo :)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. maar zég ! die zijn prachtig !!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wow! Als complete uiltjesfan vind ik dit gewoon de max!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Wat een leuk blog! Wat een leuke dingen maakje! Complimenten!

    Ben meteen komen volgen!

    Gr Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wat leuk dat jouw dochters dat zo leuk vinden en bovendien wat hebben ze dat mooi gemaakt! Helemaal als ze nog maar 7 en 9 jaar oud zijn. Mijn complimenten voor de dames!
    Charlotte

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Kom je blog net tegen. Super leuke en vrolijke blog. Wat ben je lekker bezig ben allerlei projecten. Ik ga je volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Amai een dikke pluim voor jouw dochters hoor! Zo mooi!
    Met dat gele stofje heb ik een smockrokje voor m'n dochtertje gemaakt, echt een leuk stofje!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Alle gij...ons dochters zijn even oud! Stien heeft ook een grote naai-interesse. Janne daarentegen zegt het niets.
    Maar idd jammer dat handwerk op de school niet meer gegeven wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Hallo daar,
    Mijn dochter is ook 7 en heeft net zoals de mama de microbe te pakken. Is het mogelijk van het patroontje te krijgen van dit uiltje, het zou leuk zijn voor haar als ze dit eens kan proberen.
    Mvg,
    Eva

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Heerlijk dat ook jouw meiden het leuk vinden om achter de naaimachine te kruipen.
    Staat dit patroon ook op je blog? het uiltjespatroon kan ik helaas niet openen.

    BeantwoordenVerwijderen