maandag 18 juli 2011

de perfecte tricot rok

Voor de meisjes tricotrokjes maken gaat ondertussen met de ogen toe.  Eens een patroontje dat hen goed past, en het bandwerk is begonnen. 
Maar voor mezelf vond ik lang niet het juiste patroon.  Ligt het aan mijn lijf of niet, geen enkel patroon kon me, eens uitgevoerd, bekoren.  Dus nam ik een rok uit de winkel die me wel perfect past.  Ik nam hem mee naar de naailes en samen met de naaijuf bekeken we hoe deze rok na te maken.  Het lijkt eenvoudig, en dat is het ook, maar het was toch even denkwerk om te zien hoe er juist aan te beginnen.  Het is een tricotrok, waarvan de tailleband uit dezelfde tricot is gemaakt en daar is dan op heel subtiele wijze een elastiek in verwerkt.  Want gewoon tricot, dat zakt af bij mij. 

De rok werd overgetekend op patroonpapier, de naadwaarden werden erbij geschreven, vooral belangrijk voor de tailleband waarbij het buitenste deel van de band iets hoger moet getekend worden dan de binnenste band, dit met het oog op het 'verstoppen en innaaien' van de elastiek.

foto's gemaakt door de fotograaf van dienst 'dochter Anna'
Omdat ik heel veel gekleurde topjes heb, gaande van rood, over groen tot knalgeel, wou ik een rok in een unikleur die overal een beetje bij past.  Het werd knalrood.  Lekker zachte tricot van bij Pauli.
De rok stak ik tijdens de laatste naailes ineen, met de deskundige hulp van de naaijuf.  Toch handig als je constant die hulplijn om je heen hebt.  En het ging heel snel, het denkwerk was immers voordien al gebeurd.
De zoom werd afgeboord met de elastische 'rood met witte stipjes' biais van bambiblauw.  En wat is dat goed gerief zeg (veel makkelijker aan te naaien dan gewone biais), het geeft de rok meteen dat tikkeltje extra (ik ga me daar toch nog wat metertjes van inslaan!). 

En ik ben content, ik heb mijn eigen 'op maat tricotrok patroontje', er zullen er zo nog vele volgen....

Maar eerst de tricot halterjurk van VAN KATOEN uitproberen, en hopen dat dat tricotproject me even goed lukt en even goed past....

35 opmerkingen:

  1. Jaande! Wat een schoon lijntje!
    Blij dat je de perfecte rok gevonden hebt! Je staat er super mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooh zo schoon met dat bandje onderaan. Staat je echt goed! Ik ben benieuwd naar het kleedje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een supermooie rok! Ziet er ook heel comfortabel uit. Dat biaisband staat er ook heel mooi bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi en inderdaad, ht biaiske maakt het helemaal af!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig hoor, je op maat gemaakte tricotrok ! En eenmaal verkocht ... er zullen er inderdaad nog volgen, zit gewoon zo makkelijk ! Veel succes met de volgende in de reeks, want als ze allemaal zo prachtig worden ...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ziet er idd een zalig modelletje uit. Ik heb ook zo'n paar soortgelijke rokjes in tricot van MdN. Je voelt dan bijna niet dat je iets aanhebt hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Awel, 't is supermooi geworden, 't staat u heel goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo fris, zo heerlijk zomers!
    En het model zit u als gegoten, draagt ook lekker vrolijk lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Echt PRACHTIG! Heel leuk met dat wit, rode bloesje erop!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. WOW! Je hebt dat weer schitterend gedaan. Mooi stofje en die biais maakt het helemaal af.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een welgemeende wauw! En dat lijkt me zalig om dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja amaai zeg. Daar heb ik bewondering voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Echt knap rokje, zo mooi en ziet er heel aangenaam om te dragen uit. Waar volg jij overigens naailes? Ik zoek al een tijdje naar een adresje om naailes te volgen in het Leuvense (wel op absoluut beginner-niveau ;->).

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Byby: ik volg les bij het 'CVO VIVA-SVV Brabant'. Dit jaar volgde ik de cursus 'basis naaien' en daar begin je echt volledig vanaf niveau nul.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. heel mooi, zo een zou ik ook eens gemaakt moeten krijgen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hier ook een CVO VIVA-fan, zij het dan in een andere provincie :-)
    Heel mooi rokje, dat kleur staat je ook heel goed...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Amai, als ik zoiets zie dan word ik "Stik"jaloers...Als je ooit eens het patroontje wil delen, let me know, want die rok wil ik ook maken en wel in verschillende kleuren...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooi zeg, daar zullen er waarschijnlijk nog wel van volgen! En jij bent zeker met glans geslaagd in je basisjaar. Hop naar de volgende uitdaging ;-) Bij ons staat er volgend jaar minstens een verplicht hemd en kleed op de planning ...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Is het niet heerlijk als je je 'op het lijf geschreven' rokje vindt? Hij staat je erg mooi deze kleur.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Super rokje, super modelletje! Wou dat ik ook zo'n patroontje kon vinden want hier zelfde probleem... Mss toch ook eens een goed passend rokje meenemen in september - hier ook les bij CVO Viva :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mooi! Ik moet mij diene biaisband precies dringend aanschaffen. 1. omdat het goei grief lijkt en 2. omdat het binnenkort uitverkocht is als ik zie hoeveel "reclame" daarvoor gemaakt wordt.
    Oh, enne, dat felrood staat u heel goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Net eens gegoogeld en in Gent is er ook een cursus beginners naaien bij CVO Viva. Wie weet waag ik er mij toch eens aan hoor! Moet je dan beschikken over een eigen naaimachine of hebben ze dat daar voor de lln?

    Soraya

    BeantwoordenVerwijderen
  23. @soraya: ik neem altijd mijn eigen machine mee, maar de meeste doen dat niet hoor. Er zijn (een beperkt aantal) machines beschikbaar in de les.
    En, doen hoor, je leert echt wel veel, maar zie dat je er wel de eerste les bent om in te schrijven, want die cursussen zitten altijd heel snel vol.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Dat ziet er weer eersteklas uit, mooi! En je hebt gelijk, die vouwelastiek werkt heerlijk. Je nieuwe voorraadje staat intussen klaar ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. ik ben jaloers!
    1. op je kunstwerken, wat zijn die cool/leuk/fantastisch en
    2. op zo'n lijntje!! (en dat na 'al' die kindjes! Ik hou je in de gaten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. super gedaan!! en een super leuk geel bloesje, ik heb die ook;-))

    BeantwoordenVerwijderen