donderdag 9 juni 2011

een warm en zacht liefdesquiltje

Hier in Leuven wordt er in de naaiclubjes "Het Leuvens Stiksel en De sToffen Madammen" naarstig gestikt voor het goede doel Little Quilts of Love.  Ook ik dook in mijn lappenmand en waagde me voor de eerste keer aan het maken van een mini-quilt.  Op de website van little quilts staan enkele richtlijnen over hoe het dekentje er ongeveer moet uitzien.  En op de facebookgroep van het Leuvens stiksel kregen we goede raad van de ervaren quiltsters onder ons.

Zelf had ik nog nooit een quilt gemaakt (ooit eens eentje begonnen, maar dat telt niet mee).  Als kind heb ik wel vaak mijn mama geassisteerd bij het maken van talrijke grote quilts.  Ik knipte vele vierkantjes uit, die ze dan omtoverde tot een prachtige bedsprei.

Nu begon ik zelf vol goede moed aan mijn eigen mini-creatie, en ik moet zeggen, het quilttalent (en geduld) heeft mijn mama mij niet doorgegeven.  Het was en is echt mijn ding niet.  Niet dat het niet vlotte hoor, zo'n quiltje machinaal ineensteken gaat vrij snel, maar al die hoekjes mooi met elkaar laten overeenstemmen bleek minder eenvoudig.
 

Dus kijk maar niet al te veel in detail, perfect is de quilt niet.  Maar hij is wel met heel veel liefde gemaakt, mijn zachte en warme liefdesquiltje zal ergens een mama en papa misschien een beetje troost bieden.  En alleen daarvoor al is het de moeite waard!

21 opmerkingen:

  1. Hij is super gelukt, leuk om te lezen dat je je mama hielp, die van mij kan absolut niet naaien, verder een droom van een moeder. En als mama's juichen we het goede doel toe. Met dat grote warme lieve hart van jou ben ik één en al bewondering. Hopelijk zet je heel veel mensen aan!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bijzonder en mooi. Zowel het initiatief als het dekentje. Je hebt prachtige kleuren gebruikt en de afwerking vind ik bijzonder netjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een heel mooi dekentje en mooie kleuren bij elkaar. Het ziet er toch hartstikke goed uit?! En dat voor de eerste keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Awel, mijn ding is het ook echt niet. Ik heb er eentje gemaakt bij de stoffen madammen, omdat het zo'n schoon doel is he. Maar op eigen initiatief ga ik daar toch niet aan beginnen denk ik. Die van jou is wel echt heel mooi! Toffe kleurencombinatie en niet te druk, want vaak is dat wel het geval en dat vind ik er meestal ook niet zo mooi aan...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het heel mooi geslaagd, maar ik doe het zelf ook echt niet graag!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel mooi, het is niet mijn ding maar ik ga er toch eentje proberen maken met wat leuke restjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie kleuren! Lekker fris en hip. Het ziet er schitterend uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja zeg, het is echt wel een schoontje. Hier zou er om gevochten worden denk ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind hem er prachtig uitzien.
    En ik sta voor de volle honderd procent achter het doel van de dekentjes.
    Ik kan me, als mama van een doodgeboren dochter, namelijk met heel mijn hart en ziel invoelen hoe het is om zo'n mooi dekentje te krijgen. Als je kindje doodgeboren wordt heb je zo weinig herinneringen, een troostdeken kan dan zo belangrijk zijn. Het is jammer dat niet elk ziekenhuis nog deze mogelijkheid heeft om ze uit te delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb toch een vergrootglas nodig om jouw onnauwkeurigheid te detecteren... 't Is een mooi! Niet te flets en toch dromerig op zijn manier.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Die combinatie van stoffen is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. t is in ieder geval een schoontje geworden. Mijn ding is het ook absoluut niet maar voor een goed doel verlegt een mens al eens zijn grenzen. Bij mij werd het trouwens een lapje met applicaties ipv allemaal kleine vierkantjes... ;-) Ik had die avond echt het geduld niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik vind hem anders wel supergoed gelukt hoor ! Ooh ja, ik doe een give away ... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een prachtig quiltje.
    We hebben zelf een lqol gekregen toen onze zoon overleed voor zijn geboorte. Als ik hem in mijn handen heb voelt het nog steeds als een warme deken dat er mensen waren die hem gemaakt hebben voor ouders en kindjes in die momenten van diep verdriet.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een mooi dekentje en een prachtinitiatief!
    Ik heb ooit eens ergens de tip gelezen om al je vierkantjes netjes naast elkaar op een lap vlieseline te leggen, dat dan strijken en dan ze zo stikken, ze liggen dan allemaal vast en dan komt ze sowieso uit. Snap je het een beetje? Ik kom wellicht te laat met mijn tip maar kom, mocht je toch ooit nog eens...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ik vind het heel mooi! maar ben zelf, voor mijn eigen gemak, eerder fan van een dekentje uit een laag fleece en dan 1 stuk katoen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wauw...mooi gemaakt! Ik laat het quilten ook mijn moeder over haha! Maar ik vind dat je dit wel heel mooi hebt gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. perfect of niet perfect, der zit alleszinds een heel mooi stofje in dus de ontvanger zal zeker heel blijk zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Daar zou ik absoluut het geduld niet voor hebben, respect hoor! En 't is nog mooi ook :)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mooie stofjes en een mooi quiltje!

    Groet,
    Mrs Busy

    BeantwoordenVerwijderen