maandag 6 juni 2011

blauwe - groene - rode - gele bollen in overvloed

Een hele tijd geleden kocht ik op het stoffenspektakel deze schitterende bollenstofjes.  Ik moest er toen echt voor knokken, want het waren de laatste stukjes van de rol (ondertussen heb ik ze ook al ergens in een webwinkel gezien, maar vraag me niet meer waar...). 
De dochters kregen zo elk een rok, haarband en tasje, en ze schitterden op het communiefeest waar we vorig weekend heen gingen!


Het rokje is het overbekende cirkelrokje van deze madame.  Onze dochters dragen die zo graag, hun collectie wordt alsmaar groter.  Ze zijn ook heel snel gemaakt, het meeste werk steekt gewoon in de biaisband aannaaien (meer dan drie meter!). 
Het tasje is een verkleinde versie van de tas gemaakt voor geethika.  Als basis gebruik ik dit patroon (vergroten of verkleinen), de lange schouderband laat ik achterwege en vervang ik door een korter exemplaar dat op de tas wordt genaaid met grote knopen.
De haarband werd gemaakt volgens haar handleiding.  Deze handleiding kwam hier net op tijd. Als u onderstaande anekdote leest, zal u begrijpen waarom dit patroontje zo heel erg welkom was!
 
een dag in mei: Lukas en Anna spelen na school gezellig kappertje, weliswaar met een echte schaar!  En ja, Lukas is er nog steeds heel trots op dat hij Anna haar mooie haren vooraan kortwiekte.  Hij steekt fel zijn vinger in de lucht als iemand vraagt wie dat gedaan heeft, 'Lukas gedaan' roept hij dan zo fier als een gieter. Sindsdien wil Anna alleen nog maar een haarband dragen, om haar 'nieuwe kapsel' te camoufleren.  Ik heb nog dagenlang overal blonde haren gevonden... Tja, een moeder moet het weten hè, als het verdacht stil is in huis, kan je daar ofwel even van genieten (wat ik dus deed) of razendsnel die kinders zoeken die hoogstwaarschijnlijk iets aan het uitsteken zijn... 

34 opmerkingen:

  1. Prachtige meiden en prachtig gekleed!
    Zo handig, die haarbanden. Ze camoufleren goed. Dat was hier in huis ook een aantal maanden nodig, nadat mijn dochter haar haar in de mixer kwam te zitten. Alles helemaal weg op haar voorhoofd! Inmiddels is dat 9 maanden geleden en heeft ze nu weer een pony van normale lengte. Dat is dan wel weer het voordeel: het duurt even, maar het groeit vanzelf. En voor de tussentijd zijn er prachtige haarbanden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben vooral fan van de blauw/groene combinatie.
    Maar wat steek je in het handvat van het tasje? Het ziet er zo volumineus uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @oontje: het handvat is net zoals de tas zelf verstevigd met een dikke vlieseline, zo blijft alles mooi 'in vorm'.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De meisjes vielen zeker wel op tijdens het communiefeest in hun prachtige kleedjes. Ze zien er allebei zo leuk uit met bijpassend tasje en haarband. Erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig die meiden ! Persoonlijk ben ik ook meer fan van de blauwe versie, maar ik vind alle twee de meisjes prachtig in hun tenue. En ie tasjes vind ik ook heel mooi ! Telkens sta ik versteld hoe alles er bij jou zo mooi afgewerkt uitziet !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ze staan beeldig met hun bolletjes outfit !! Ik denk dat de meeste moeders wel zo'n kapper-in-spe in huis hebben gehad. Gelukkig zijn er die haarbanden voor de meisjes !!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. mooie stoffen , heel kleurrijk, ik zou mij toch ook eens aan die cirkelrok moeten wagen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie meiden met prachtige kleertjes en wat een grappig verhaal. En zooo herkenbaar...! :)

    Het valt mij idd ook telkens op dat jij je stukken zo prachtig afwerkt! Chapeau, of "petje af", zoals wij zeggen! ;)

    En die haarband ga ik ook eens opzoeken...

    Groetjes,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Héél geslaagd! Ze zien er alle twee schitterend uit, zo tot in de puntjes verzorgd zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb ook staan lonken naar die stofjes. Wat een spijt dat ik ze niet meeheb! Jouw creaties zijn zo mooi!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat ziet er prachtig uit, echt geweldig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gelukkig zijn je dochters nu helemaal into rokjes. En de mijne, dankzij jou, ook.
    Ze staan echt prachtig met hun nieuwe outfit!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh, supergaaf!! Heel leuk gedaan, ze boffen maar die meiden.
    Groetjes,
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi ensemble, voor allebei!
    En toch straf hè, dat de geschiedenis van het Jip-en-Jannekeverhaal van zoveel jaar geleden zich toch in zoveel huiskamers herhaalt. Mijn dochter kan knippen sinds dit weekend, ik hou mijn hart vast!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heel erg mooi, binnenkort ook eens proberen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel fleurige setjes allebei, mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een gave setjes! Erg leuk gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Weeral heel mooi en prachtige stofjes. Als ik ook aan dat kraam had gestaan, hadden we met elkaar moeten vechten ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Schitterend!
    En weer zo mooi afgewerkt.
    Ben stikjaloers.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. twee dochters met een prachtige outfit!!! onze anna zou ook rood kiezen;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hele mooie outfits Je brengt me op ideeën

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een schone tenuekes ...denk dta ik me ook eens aan zo'n rokjes ga wagen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Weeral prachtige creaties!!
    Dat blauwe bollen stofje ligt hier ook nog te wachten op een rokje,...

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Mooi hoor! Ik verlang al tegen dat het haar van m'n dochtertje begint te groeien, dan kan ik ook zo'n rokjes met bijhorende haarbanden voor haar maken...

    BeantwoordenVerwijderen
  25. *jaloers*

    Prachtig! Hou van het stofje, de afwerking en de creaties!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Prachtige meiden met super outfit! Knap!!
    Die haarband heb ik ook al gemaakt, in een mum van tijd klaar en echt mooi. Gelukkig hier (voorlopig) nog geen functioneel gebruik, enkel esthetisch ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. ok toegegeven ik zou ook staan vechten voor deze stofkes en ge hebt er dan ook nog superschone dingenskens van gemaakt! schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Zo geweldig mooi. Man als ik u dochter was ik zou ook nooit genoeg rokskes hebben, en nog maar te zwijgen over dat tasje ;0)
    Mijn bruidsmeisjes hebben de dag voor mijn huwelijk ook kappertje gespeeld. Paniek bij de kapper werd dat. Het blijft een onvergetelijke en leuke anekdote nu ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Mooimooimooi! Ik gebruik ook wel paspelband om cirkelrokjes af te werken. Gaat iets sneller dan biais!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. de haarbanden doen hun werk goed ;-) ben verliefd op die rokjes!

    BeantwoordenVerwijderen