donderdag 26 mei 2011

'sjakosj' voor kleine dametjes

Zoals eerder al gezegd: ons oudste dochter is op reis.  Al weken telde ze af naar 'de grote vertrekdag'.  Samen de valies inpakken was een hele belevenis.  Het is echt de eerste keer dat ze zo lang (5 volle dagen!) van huis is.  En het is hier stil, want Elisabeth is dan ook onze zotte doos in huis....

Een zotte doos die niet kan stilzitten, dus die 'lange' busreis zal ook een hele belevenis geweest zijn. In principe mogen ze niets op de bus meenemen, alles gaat onverbiddelijk in de laadruimte. Toch maakte ik haar vlak voor haar vertrek nog een mini sjakosj. Daar kan ze wat spulletjes in kwijt om mee te prullen onderweg. En zo'n schoon sjakosj, dat maakt een onderdeel uit van haar outfit, dus niemand zal zien dat ze haar 'prullen' mee op de bus neemt....


Het is echt een klein schattig ding, gemaakt van een heel klein lapje stof (een overschotje van mijn rode grote appeltjestas), en volgens een patroon van Sew,Mama,Sew, waar het eigenlijk bedoeld is als 'feesttasje'. Ik heb de riem dan ook een stuk langer gemaakt en een velcrosluiting gebruikt ipv een magnetische drukknop, zodat het een kleine meisjes schouderhandtasje wordt.

En de jongste dochter was boos, heel boos.  Ik mag dit tasje dus nog eens maken, en nog eens en nog eens.  Want kleine meisjes kunnen toch ook niet genoeg handtassen hebben....

32 opmerkingen:

  1. Ooooooh, hij is fantastisch!!
    Groetjes,
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo lief dat tasje, dat is nu ook het leuke aan meisjes dat je er oneindig veel tasjes voor kan maken. Laat je dus maar eens lekker gaan voor de jongste dochter.
    En hoe herkenbaar, als er eentje weg is, kan je juist die typische eigenschappen van je kind heel erg missen!
    Morgen is het feest als ze terug komt, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aah ja, natuurlijk ! Als kleine zus zou ik ook wel zo'n tasje willen als mijn grote zus er ook één krijgt ! Groot gelijk heeft ze ...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ohh hij is prachtig!!

    Groetjes, Charlotte

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo leuk! Dat wil kleine zus natuurlijk ook.
    En? Heb je al berichten van je dochter op reis?

    Groetjes,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  6. heel mooi!! Heb je een werkbeschrijving hiervan?
    Groetjes
    Kathleen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi! Je andere kindjes zittn vast te popelen om ook op bosklas te mogen (en dan zo'n mooie spulletjes te krijgen)?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @kathleen: in mijn berichtje heb ik een link gezet naar de blog Sew,Mama,Sew waar een werkbeschrijving voor dit tasje staat.
    @de merle: we hebben heel lieve post gekregen van haar. Zo lief hoe ze begint met 'Liefste gezin van mij'. Ze schrijft veel leuke dingen, maar ook hoe erg ze ons mist en dat ze niet goed kan slapen. Eerlijk waar, ik kreeg de tranen in mijn ogen toen ik haar briefje las. Het zal goed zijn als ik ze morgen weer in mijn armen kan sluiten!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heb even op die site gekeken , sew mama sew, wat een leuke site.
    :) Kan ik misschien weer eens mijn naaimachine gebruiken....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heeeeel erg mooi. En dat stofje...
    En morgen is je zonnetje in huis eindelijk terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zooo schoo, echt prachtig! Dat zou hier nogal scoren!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. waauw, een echt tof sjakoske! mijn dochter zou er ook wild van zijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtig tasje is dat zeg !!

    Groetjes
    Eline DM*

    ps: kom gerust is binnenwaaien op mijn blogje !

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi! Inderdaad het vrouwelijk geslacht heeft NOOIT genoeg handtassen! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Tof dat je daaraan denkt zeg! Die meiden boffen met jou als moeder.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Weer een geslaagd exemplaar en ik heb het al in het echt gezien. Ze schittert er helemaal mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heel mooi! Waar vind je dat, van diene rode velcro? Bij de veritas alleen nog maar zwart, wit en donkerblauw gezien, of kijk ik niet tegoei? Och en ik kan me voorstellen, moest ik een dochter hebben en moest die 5 dagen weg zijn en moest die zo'n briefje naar mij schrijven, dat ik ook vol zou schieten :-). Gelukkig is ze morgen terug!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Maar allez, zo'n schoontje! Ik zou bijna jaloers worden ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @nele84: de rode velcro is gewoon bij veritas te koop.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. ja sofie, de dag dat jij al die mooie tassen beu bent en ze bij t groot vuil zet, kom ik toch in jouw vuilnisbakken snuffelen :)
    je was van het begin al goed bezig, maar het wordt steeds mooier!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Super met dat velcro sluitinkje en een heerlijk stofje!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. zal ik maar niet laten zien aan dochterlief;-)
    zalige sjakosj

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Pas maar op, want kleine meisjes worden groot!!! En dan willen ze grote tasjes, mooi hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Prachtig tasje!
    Ik keek zonet ook bij Sew,Mama,Sew.. maar mijn Engels is precies niet zo goed genoeg om alles van de handleiding te begrijpen (afmetingen enz).
    Staat hij toevallig ook ergens in het Nederlands?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @nienke: ik ben er nog geen nederlandstalige handleiding van tegengekomen. Als ik begin aan een engelstalige handeliding zet ik eerst alle inches om in cm, dat kan je makkelijk doen met een convertor op het internet. Als ik hem nog eens maak, wil ik wel wat foto's en een handleiding maken in het nederlands, maar dat is nog niet voor meteen...

    BeantwoordenVerwijderen