donderdag 12 mei 2011

handleiding: meeneem-notablok-hoesje

Blogger deed rare dingen en smeet dit bericht en een aantal reacties van de blog. 
Dus nu, tweede poging, en hopelijk blijft alles nu zoals het is....

Tijdens het maken van één van de notablok-hoesjes maakte ik foto's, wat resulteerde in deze foto-handleiding.  Hopelijk is het min of meer duidelijk en kunnen de liefhebbers er zelf mee aan de slag.... 
  • als buitenstof heb ik jeans gebruikt, maar je kan hier eender welke stof voor gebruiken, eventueel verstevigd met plakkatoen of extra vlieseline
  • op deze buitenstof kan je variëren.  Bijvoorbeeld een strook innaaien van een andere stof, of zoals hier een cirkelopening waarachter een ander stuk stof is genaaid. 
  • deel g en h vormen de flap voor het binnenvak.  Je kan de vorm hiervoor zelf bepalen.  Als de basis maar 16 cm en de hoogte 8 cm is.  In een ander hoesje heb ik de hoeken niet afgerond, maar schuin afgeknipt.
  • ik werk met de zijkant van mijn persvoetje als maat voor de naadwaarde (persvoetbreedte).  Dat vind ik zelf makkelijk werken.
  • als er staat 'vaststikken op 5 mm van de rand' is dit enkel om de delen aan elkaar te bevestigen zodat ze niet meer verschuiven tijdens het definitief vaststikken.  Ik doe dat met een grote rechte steek (maar dat kan ook met een zigzagsteek).
  • opmerking over de afmetingen:  je kan deze 'map' makkelijk groter of kleiner maken: de breedte van a, d, e en f is hetzelfde.  Maak je deze bijvoorbeeld langer, maak dan g, h en i op dezelfde maat breder.  a en d hebben dezelfde hoogte, maak je deze langer, verleng dan de hoogte van e, f en i met hetzelfde aantal cm.
Aanduiding van de afmetingen die ik gebruikt heb voor het innaaien van de strook/cirkel in de buitenflap.

22 opmerkingen:

  1. Oh, heel tof! Komt hier zeker op het lijstje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat super! zo goed uitgelegd ook. bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super, ik heb iets gelijkaardig voor de agenda van de kids gemaakt, dat maakt hem minder saai, maar met dat extra vakje zou het helemaal de max zijn voor brieven die vaak los in de boekentas belanden.
    Zeer goed weergegeven en uitgelegd, dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weer iets voor op het lijstje erbij, al is mijn meisje pas 2 voor op vakantie in de auto is dit wel handig met kleurpotloodjes en papier

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige handleiding van de grote broer/zus ! Zeker het proberen waard ... als ik ooit eens 5 minuten tijd heb ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mooie tutorial, thanx
    groetjes Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn pakje is vandaag toegekomen met de post! Heel mooi afgewerkt, amai! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk gedaan en handig met al die foto's erbij!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit is handig.. ga ik een keer proberen zeg..!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dank je zeg! Wéér iets wat ik eens wil doen. Met jouw tips moet het lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wauw. ziet er goed uit! leuk om te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Komt bij om m'n bijna eindeloos to do-lijstje ...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wordt morgen afgeprint ... en dan ga ik op zoek naar enkele uren tijd ... Bedankt voor de tutorial!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. knap zo'n handleiding!!! moeilijk om dit te maken?
    ritstasje is goed aangekomen. Ik ben er echt verliefd op!!! zo mooi en perfect afgewerkt!!! knap hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @vero: neen hoor, niet moeilijk om te maken. Eens je alles geknipt hebt (daar steekt altijd het meeste tijd in) gaat het snel vooruit. En fijn om te horen dat je blij bent met het ritstasje!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig, en zo goed uitgelegd. Heb zin om er ook eentje te maken. Maar moet ik dan speciale naald gebruiken voor jeansstof? En kan ik het evt. ook met een ander stofje dan jeans maken, of is het dan niet stevig genoeg?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @lina: voor jeansstof gebruik je best een jeansnaald. Maar je kan natuurlijk ook een andere stof gebruiken voor de buitenkant. Als je wil kan je die nog eens extra verstevigen met een laagje vlieseline.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Bedankt voor het mooie ritstasje! Prachtig gemaakt, ik ben er heel erg blij mee!! Groetjes Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooi deze! Ik ga hem zeker proberen! Dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Oooh, die ga ik zeker eens maken!
    Merci voor den uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. hallo elisanne ik heb juist het zelfde gezien op deze website:http://littlebiggirlstudio.blogspot.com/2010/09/inspire-to-create-art-journal-tutorial.html
    juist hetzelfde !
    maar die van jou is toch nog ietske mooier!!

    groetjes
    Marie-Lu

    BeantwoordenVerwijderen