dinsdag 12 april 2011

natte broekjes en droge broekjes

Binnen twee weken gaat onze allerkleinste Lukas naar school.  En wat heb ik het daar moelijk mee....  De jongste van vier, onze altijd vrolijke kapoen en grote plantrekker, mijn kleine man die zijn mama zo adoreert (en omgekeerd)....  Vorige week mochten we al eens een uurtje gaan kennismaken, met de nieuwe klas en juf.  Voor Lukas is dat een hele verandering, hij is ALTIJD bij mij geweest, geen creche, geen onthaalmoeder...en nu moet ik hem opeens voor de leeuwen gooien (ja, zo voelt het).  Op het kijkmoment kreeg ik al de tranen in de ogen, moet ik hem hier echt achterlaten?  Ik wou meteen als een leeuwin tussenkomen, toen een ander jongentje Lukas zijn nieuwe parapluutje afpakte  (laat mijn kind toch met rust!).  Maar het moet, het moet echt, want hij heeft er nood aan.  Hij begint met halve dagen, we gaan niet overdrijven hè, langzaam opbouwen voor zoontje en mama...

Maar soit, daarover gaat dit bericht niet.  Het gaat over droge en natte broekjes.  Want Lukas gaat nu wel flink op het potje (nog maar heel pas), toch zullen er op school nog wat natte broekjes aan te pas komen.  Zo was het ook bij de vorige drie.  Ik herinner me nog die opgepropte plastic zakjes, met de natte kleertjes in.  Goed verstopt in hun boekentas. 

Nee...Lukas zal in stijl zijn natte broek mee naar huis nemen.  Dus maakte ik een natte broekjes zak en een droge broekjes zak.  De natte broekjes zak is gevoerd met een waterdichte voering, zodat ik die makkelijk kan uitwassen en fris en proper terug mee naar school kan geven, klaar voor het volgende ongelukje.  In de droge broekjes zak bewaren we dan zijn reserve broek en onderbroekje.  De twee zakjes samen in de 'verplichte' schoenendoos voor in de klas, en stilaan zijn we klaar voor die allereerste schooldag!

29 opmerkingen:

  1. Veel succes alvast met de eerste schooldag! Mijn oudste was ook altijd thuis geweest en ik was eigenlijk wel blij toen hij naar school mocht :-)
    en natuurlijk supermooie zakjes en tof idee, want mijn gasten hun natte broeken gingen mee naar huis in een ordinaire plastiek zak, iets minder stijlvol...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, echt een tof idee! Waar haalde je die waterdichte voering?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Altijd slikken, een kleine kapoen die zijn vleugels uitslaat... Veel succes kleine Lukas! En ondanks de prachtige zakjes, hopelijk weinig natte broekjes :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. keitof :) ga ik zeker onthouden voor als ik kleine mannekes heb :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dat heb je goed gevonden !
    En ja hoor : ook kleine jongetjes worden groot. Je zal hem toch - hoe pijnlijk ook - een beetje moeten loslaten. Nu is een beetje al genoeg ;)
    En als het zover is ga je genieten van alle vrolijke dingen die hij gaat meemaken en van alles wat hij gaat leren ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. kleine mannen worden groot....wat zal dat even slikken zijn.
    Maar een superidee, die natte/droge broekjes zakken.
    Dat is inderdaad in stijl naar school straks.

    En wat een vrolijke tassen heb je gemaakt, die met die appeltjes. Echt lente-waardig :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig gemaakt!!! En ik ga je moed geven, hier was Vicje ook altijd bij mij gebleven, en ik was zoooo bang, maar hij vindt het heerlijk op school, (en ik nu ook, die paar uurtjes vrij per dag...)
    Het komt vast goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Echt een leuk idee... waren er maar meer creatieve mama's ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. veel sterkte hoor de komende tijd! Gaan ze bij jullie met 2,5 jaar naar school? Je woont denk ik in Belgie? Ik denk dat ze je gaan vragen om voor ieder kind zulke handige zakjes te maken, slim zeg!
    Bij ons gaan ze vanaf 4 jaar pas echt, dan gebeuren er ook nog wel eens ongelukjes maar toch wel wat minder..
    Het zal wel wennen zijn voor je, veel sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @nele84: de waterdichte voering is een verknipte oude zwemzak.
    @tineke: ja, hier in belgië mogen ze naar school vanaf 2,5; Lukas wordt er 3 eind juni.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk gedqqn die zakjes! Geniet er nog maar even van voor de grote dag ...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Superleuk idee!
    En veel succes op school voor je kleine man!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi!
    En sterkte met de eerste schooldag, komt vast wel goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat is zo ongeloofelijk goed gevonden en zéér mooi gedaan dat die eerste dag alleen maar vlot kan verlopen! Trakteer uzelf eens(opmooie stofkes) of ga eens op stap met vriendinnen zodat die eerste halve dag voorbij is voor je het weet.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Super idee! Ga ik absoluut onthouden voor wanneer de buikbewoner naar de creche gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Alweer knap! Ik kocht bij Le chien vert in Brussel een dunne plastieken stof in mooie kleurtjes. Ik wou er vlaggetjes mee knippen voor de communie van Fee. Maar kan ik dit dan ook gebruiken om een toiletzak te maken? Want jongens met natte broekjes heb ik niet meer!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. wat een leuk idee, die zakjes. Hier zijn ze gelukkig/jammergenoeg is maar hoe je het bekijkt niet meer nodig. Onze jongste zit al van september in de klas, en was gelukkig al volledig droog. Maar dit is alleszins veel beter dan een plastic zakje dat diep onderaan de boekentas zit!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. alvast veel succes met de eerste schooldag Lukas en mama!!
    en een echt super idee!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @joppe: ja hoor, je kan dat ook gebruiken voor een toiletzakje.
    @allen: bedankt voor de bemoedigende woorden. Ik weet dat het allemaal reuze zal meevallen, maar toch zal ik een traantje laten, daar ben zeker van. Maar ik kijk ook wel uit naar zijn kunstwerkjes, verhalen, liedjes,... en mijn enkele vrije uurtjes tijdens de dag;)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Tof idee en hele mooie zakjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Herkenning. Ik moest ook een traantje (of twee, of meer eigenlijk) wegpinken toen mijn oudste naar school ging. Het is echt een enorme mijlpaal. De overgang van het veilige en vertrouwde thuis is zo enorm groot naar de school met al die drukte en andere invloeden. Maar toch, het zal vast goed komen en jullie beide ook erg goed doen... Alvast succes en toch ook plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mooi! nog een leuk ideetje voor mijn kleine meid. Want zoals jou kapoen mag ook zji na pasen voor de eerste keer naar school. Vorig week mocht ze ook op proef gaan een halve dag. De dochter flink alleen de speelplaats op, de juf opzoeken en recht naar het klasje. Daar stond ik dan moederziel alleen en met tranen in mijn ogen. Ze keek zelfs nog niet eens om. Ik heb ook nog wat organisatie. Drinkbusje kopen, potje voor fruit.... broekjes maken want op turndag mogen ze geen rokjes of kleedjes dragen. :o) Veel succes dinsdag, ik zal ook aan jou denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Waaw wat een Superidee, ik zal dat ook eens introduceren op mijn klasblog! Want inderdaad die plastiekzakken zijn inderdaad vies en weet je wat, soms komen die de dag erna terug naar de klas????

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik kan me voorstellen dat het moeilijk loslaten is. Zeker als het de laatste kleine man is die naar school gaat.
    Je zakjes zijn geweldig! Het stofje heb ik ook nog liggen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Zo herkenbaar. Bij mij is t pas volgend jaar rond deze tijd van dat. En ja opgefrommelde plastieken zakskens ook heel herkenbaar... Dus... ik vind dit echt een superleuk idee van jou en ik denk dat ik dat zo een klein beetje van je ga lenen/gebruiken (als t is toegestaan natuurlijk :-)) En ik zou zeggen veel succes met de eerste schooldag en vergeet niet om zakdoekskens mee te nemen...

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Een fijne eerste schooldag toegewenst! (zowel voor Lucas als mama) Mooi idee met die zakjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een super idee, idd helemaal in stijl! Andere mammies zullen jaloers zijn :p
    Ook al ben ik zelf nog geen mama, kan het me toch een beetje voorstellen hoe zoiets moet voelen, kind voor het eerst de wijde wereld in..
    Succes en sterkte!
    Liefs Juliette

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Dat wordt alvast 'loslaten in stijl'! Heel mooi, die zakjes.

    BeantwoordenVerwijderen