dinsdag 29 maart 2011

zomerrok # 2 - in 't groot en in 't klein

Deze keer probeerde ik een zomerrok uit in tricot. Ik blijf het eigenlijk niet leuk vinden om met die stof te werken ... maar ik wou en moest erdoor, het stofje lag hier al heel lang te wachten. Ik gebruikte het vorige patroon, aan de zijkanten een heel stuk minder breed gemaakt. Toch vind ik de rok nu iets te smal op de heupen, een geluk dat hij goed meetrekt. Als er nog een volgende tricotversie volgt, weet ik weer wat er nog moet aangepast worden. Maar eerst nog wat katoentjes...
En na wat puzzelen had ik nog genoeg grote lapjes over om er een miniversie voor één van de dochters uit te krijgen. Ik denk dat het voor de jongste zal zijn, de stof is meer haar ding. En de oudste loopt nu al dagen rond met het paars-met-witte-bolletjes tricotrokje, ik moet het haast van haar lijfje rukken om het eens te kunnen wassen. En dan te denken dat zij het voorbije jaar nog geen rok wou aanraken....

8 opmerkingen:

  1. Leuke rokjes, en heel lief zo de grote en kleine naast elkaar :), volgende keer met de beentjes eronder?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb op het vorige stoffenspektakel grasgroene tricot gekocht, er iets uit maken stel ik keer op keer uit, een beetje terecht precies :) Nu ik jou mooie exemplaar zie begint het toch wel wat te jeuken...Enkele tips voor ik er aan begin? Echt lief dat mini exemplaartje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toffe rokjes!!! Ik vind de print van dat stofje wel leuk. Ik heb het zelf in het blauw, maar in katoen. Voor een rokje is tricot veel leuker.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. zo'n rokjes wil ik voor mijn dochter ook maken ! super gewoon

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik ben helemaal zot van tricot. En zeker met 'den overlock'. Zo snel klaar! Heerlijk! Ben nu wikkeljurkjes aan het maken, in het groot en het klein

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @petit karo: tips? als je een overlock hebt, is dat natuurlijk altijd handig bij tricot. Het werkt sneller en is mooier afgewerkt. Misschien die van 't stiksel eens lenen? En zorg ervoor dat je de tailleband verstevigt met elastische vlieseline, want tricot zet heel makkelijk uit, en het is toch de bedoeling dat de tailleband mooi aansluit. Ik neem genoeg naadwaarde en stik eerst de rok ineen met een hele grote rechte steek: dan passen en aanpassen... en zo'n grote rechte steek is heel makkelijk terug los te maken, en dan pas onder de overlock. Veel succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als ik deze rokjes zie dan moet ik toch echt eens aan de rok!!! Ze zijn geweldig leuk.
    Mag ik vragen waar jij je tailleband koopt?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @michaja: ik koop de tailleband (boordstof) bij ons in Leuven bij Pauli (stoffenwinkel). Maar ik heb ze ook al online gekocht bij 'rood met witte stipjes'.

    BeantwoordenVerwijderen