donderdag 31 maart 2011

laten we een stempel maken - handleiding

Bij mijn vorige post over stempels (de vogeltjes op papier) vroegen enkele lezers naar een handleiding over hoe er aan te beginnen, zelf stempels maken.  En u vraagt, wij draaien....hier een beknopte tutorial.

Wat heb je nodig:
  • stempelrubber (of een eenvoudige witte gom)
  • een snijmatje
  • een setje gutsen
  • kalkpapier
  • stempelkussen
Ik koop mijn materiaal bij de banier, maar ik veronderstel dat je dit ook in andere hobbywinkels kan verkrijgen.  De gutsen kan je per setje kopen, of per stuk.  Ik kocht meteen een setje, daarin zit dan het snijmesje en 4 groottes van gutsen. 

  1. Teken met een potlood je stempeltekening op een stuk kalkpapier. 
  2. Leg het kalkpapier omgekeerd op je stempelrubber en wrijf er eens goed over (bv. met een muntstuk), nu staat de tekening in spiegelbeeld op je rubber. Snijd dan een stuk van je rubber uit, dat werkt makkelijker dan zo'n hele blok.
  3. Neem eerst je fijnste guts, en ga daarmee langs de randen van je figuur.  Daarmee duw je de guts van je weg.  Vaak is het eenvoudiger om je stuk rubber te bewegen en te draaien en daarbij de guts langs de lijnen te laten glijden (eens je bezig bent, merk je zelf wel snel wat het makkelijkste werken is). 
  4. Als je helemaal rond je figuur bent gegaan, doe je dat nog eens met een bredere guts.  Dat gaat nu heel makkelijk, omdat er al een fijn lijntje is weggesneden. 
  5. En zo blijf je verder de rubber 'wegscheppen' tot je enkel nog je stempeltekening over hebt.  Hier heb ik nu een eenvoudig voorbeeld gebruikt, zonder 'extra wegsnijdingen' in de figuur zelf.  Als je een goede tekening maakt, met goed zichtbaar de lijnen waar je wil snijden, dan kan je hier eindeloos in variëren.
  6. Ik snijd op het einde het stempelblokje nog wat bij aan de kanten en dan proberen maar.  Je stempelt als proef, en dan zie je goed waar je nog wat extra moet wegsnijden.  Zo doe je verder, tot je gestempelde tekening goed is.
  7. Plak de stempel op een stukje hout (ik doe dat met 'pattex-extreme', leg er wat boeken op en laat het een nachtje rusten, dan plakt het perfect) en je stempel is klaar.

Veel stempelplezier!

34 opmerkingen:

  1. aha, ik was mij al een tijdje aan het afvragen hoe dat werkte. bedankt !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. kijk hier wordt een creabea blij van!!

    dikke bedankt, ik ga naar de hobby vandaag ;)

    groet Anna.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. jezus mens praat normaal zeg

      Verwijderen
    2. Doe jij ff normaal, ze doet gewoon aardig!

      Verwijderen
    3. Ken je ook ABN?

      Verwijderen
  3. jeuuuuuuuj, dankjewel. Ik had al geprobeerd, maar mijn ontwerpje was wat te fijn denk ik, beetje te moeilijk. Grappig ook, ik heb dit vosje juist 'geflockfolied' op een T-shirt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo leuk om te doen hè! En heel verslavend :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zou ik me dan toch nog maar eens wagen aan het stempel maken? Met deze uitleg kom ik al wel een heel eind verder, dank je!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik gebruik net hetzelfde materiaal om stempels te maken. Maar ik teken ineens m'n prentje op het stempelrubber. De tip met het kalkpapiertje ga ik zeker eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lang leve zelfgemaakte stempels, zo leuk om doen en lichtjes verslavend( is best wel een betere verslaving dan chips ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bedankt voor de handleiding! Ik ga het zeker eens uittesten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super! Ik wil zo graag eens een stempel proberen te maken, want het ziet er altijd superprofessioneel uit :-). Ik moet zaterdag naar de banier, die gaan weer zaken doen daar ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tof!! Hier zat ik op te wachten... Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ooooh help, weer iets dat ik wil leren / proberen ... Moet gewoon heerlijk zijn, zelf stempels maken ...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dit is echt leuk.
    Bedankt voor de uitleg.
    Ga dit zeker ook maken.
    Groetjes van sandra
    sandracreaties.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb al een partij gummen liggen, gutsen en een snijmat heb ik ook, nu nog gaan beginnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dank je wel voor de handleiding! Gaan we zeker eens doen.
    groetjes, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dit komt op mijn to do lijstje. Dank je wel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. oh dit helpt wel :) ik denk dat ik zelfs dit kan gaan doen met de grootste kinderen op de opvang :) heb juist van mijn moeder een hele vloot aan gutsen gekregen die ze niet meer nodig heeft, voor mij een feest...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Bedankt voor de handleiding! Je maakt trouwens prachtige dingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Als leerkracht is het niet altijd makkelijk om de juiste stempels te vinden. Er is altijd wel iets wat me stoort of wat ik niet goed vind (wellicht een moeilijk karakter :) ). Maar met deze handleiding kan ik zelf aan de slag! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Super, vroeg mij altijd al af hoe je zoiets kon maken. Ik heb naar je gelinkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. hej, ik heb ook mijn materiaal gehaald in de banier ..
    leg ik de glanzende of matte kant naar boven?
    thnx, Barbara

    BeantwoordenVerwijderen
  21. hej, ik heb ook mijn materiaal gehaald in de banier ..
    leg ik de glanzende of matte kant naar boven?
    thnx, Barbara

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi hoi,

    Ik keek op de site van de banier, maar kon het setje gutsen niet vinden.
    Is daar een link van?
    groetjes,
    Marijn

    BeantwoordenVerwijderen
  23. ik kan op de site vd banier dan weer geen dikkere gummivellen vinden, ik denk dat die van 2mm te dun zijn, niet?


    groetjes,

    kato

    katocleiren@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi! Superleuk, ik ben leerkracht dus wil dit zeker doen! Mag ik dit posten op mijn blog, uiteraard met jouw naam als vermelding? xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Waar kan je stempelrubber kopen?
    Alvast bedankt! Katrien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hema! Je kan het ook doen met een gom .. Werkt voor mij makkelijker. Maar dat is persoonlijk natuurlijk! :)

      Verwijderen
  26. Ik zou ook wel eens willen weten waar je deze rubber kan kopen. Ik wil graag stempels maken met een lasergraveermachine. Hiervoor heb ik deze rubber nodig.
    Alvast bedankt voor je info.

    mvg

    Wilfried Schraepen

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik heb heel veel gehad aan je uitleg hier. Bedankt daarvoor! Toch heb ik nog een klein vraagje .. Kan je ook uitleggen hoe je de afbeelding van de stempel op het stukje hout krijgt? Bovenaan dan? :-) Hier ben ik nl. nog niet uit .. Bedankt al voor de informatie! :) X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gwendolyn25 juli, 2016

      Stempelen voor je het rubber op het blokje plakt?

      Verwijderen
  28. Waar kan ik rubber vinden hiervoor? Ik gebruikte linoleum, maar dat werkt toch niet geweldig..alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen