vrijdag 11 februari 2011

twee vlinderrokjes

 Onze oudste dochter draagt niet graag rokjes.... dat is te 'meisjesachtig' zegt ze dan....

Ik wou daar graag verandering in brengen, dus beloofde ik haar een zelfgemaakt zomerrokje in een door haar gekozen stofje. Voor de zus kocht ik hetzelfde stofje in een andere kleur, en er kwamen twee schattige vlinderrokjes uit. De meisjes pasten, keurden, zwierden eens goed rond (had het rokje wel genoeg zwierkracht?), bewonderden zichzelf in de spiegel... en wilden de rokjes niet meer uitdoen! Missie geslaagd, de oudste wil terug rokjes aandoen, en ik kan dus aan de slag voor een zomerrokjes-garderobe.

De rokjes zijn een kruising tussen het patroonloze plooirokje en het stolpplooirokje.

Met al die plooien heb je best wel veel stof nodig. De vlindertjes lagen in de breedte van de stof (1m50) en die strook was niet lang genoeg om al de plooitjes in te verwerken en het ding dan ook nog aan te krijgen. Ik naaide dus twee stroken aan elkaar, en verborg de naad in een plooi aan de zijkant. Het zijn echte snel-klaar-rokjes. Eens het rekenwerk achter de rug, gaat het goed vooruit. Voor herhaling vatbaar dus...

18 opmerkingen:

  1. Hier nog zo 'n dochter .... misschien kunnen deze foto 's haar wel overtuigen ... Echt keimooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar kunnen ze lekker in rond fladderen! Mooi hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oh wat leuk zeg, echte dametjes! Ik heb vroeger wat rokjes en jurkjes gemaakt, maar ja mijn dochter wordt al bijna 16, dus dat gaat niet meer lukken, nu lopen we alle hippe meidenzaken af, ook leuk, maar toch anders

    BeantwoordenVerwijderen
  4. www.coupcoup.be tijdloze en mooie kinderpatroontjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi gedaan zeg, laat de lente nu maar komen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel mooi! En wat een wondermooi stofje!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ze heeft een schoon stofke gekozen en jij hebt er een prima rokje van gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. OH WAT MOOI!!! Het lijkt me zo moeilijk daarom ben ik er nog niet aan begonnen. Maar valt het echt mee?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo'n mooie stofjes en zo'n leuke rokjes.
    En die meiden hebben er precies veel plezier in!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi! Ik droeg vroeger (een paar jaar geleden) ook niet graag rokjes, maar nu naai ik ze voor me zelf en vind ik ze super om te dragen. Dus er is nog hoop voor je dochter ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @michaja: het valt echt reuze mee om deze rokjes te maken!

    BeantwoordenVerwijderen