woensdag 2 februari 2011

naaicafé voor kinderen



Toen ik een tijdje geleden een nieuwe naaimachine kocht, beloofde ik onze oudste kinderen dat mijn oude naaimachine voor hun was en dat ze er volledig hun creativiteit op mochten uitwerken.
Het was er echter nog niet van gekomen hen een deftige uitleg te geven. Ze zijn 10, 8 en 6 (de jongste van 2 doet nog niet mee), dus een beetje bijstand van de mama is toch vereist.
En toevallig zagen ze gisteren op karrewiet een reportage van het naaicafé, waar kinderen prachtige creaties tevoorschijn toverden. 'Cool hè mama', zeiden ze....

Dus werd er vandaag hier ook een naaicafé georganiseerd. Eerst leerden ze stikken op papier, rechtdoor, gebogen lijnen, hoeken. Dan zochten ze stofjes uit, we gingen als proefstuk kussentjes maken.
En wat deden ze dat goed! De pedaal onder controle houden vonden ze steeds weer heel spannend, geconcentreerd zaten ze gebogen over hun naaiwerkje, elke keer weer zo blij als ze mooi op de lijn (of toch min of meer erop) gestikt hadden.
Ik heb er helaas geen foto's van kunnen nemen, van dat harde labeur. Geen tijd gevonden tussen het heen en weer lopen tussen de stofjesknipper, de naaimachinehanteerder en de kussenvuller. Volgende keer gaat het vast wat vlotter en kan ik even ademen en foto's maken....

Maar ziehier dus het resultaat van een namiddagje 'naaicafé voor kinderen'!


30 opmerkingen:

  1. hebben ze goed gedaan! er zitten een aantal echt heel leuke bij!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat lijkt me supergezellig. Ik kan niet wachten tot mijn kinderen groot genoeg zijn. Zo ben ik tenslotte ook zelf begonnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wow, wat leuk!
    harde werkers die kinders ;)...waarschijnlijk hebben ze een goede juf gehad!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Amai zo leuk! Dat hebben jullie super gedaan!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hele toffe kussentjes! Ben eens benieuwd of ik ook dat geduld kan opbrengen over pakweg 5 jaar (nu zijn ze nog een beetje te klein), lijkt me geen gemakkelijke klus :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als je me nu had laten gokken naar de leeftijd van de makers, dan had ik ze in elk geval ouder geschat: ze zijn prachtig, die kussentjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. maar ongelooflijk jong, zo geweldig gedaan! Tof hé dat ze dat willen doen, er zouden er veel zijn die dat niet "cool" vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw, daar zal je terecht héél fier op zijn! Daar kijken we allemaal wel naar uit zeker, de naaikriebels kunnen doorgeven aan onze kroost.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Amai, dat hebben ze geweldig mooi gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tof!
    Ik probeerde vandaag met mijn 2,5-jarige ook te naaien (zij op haar speelgoednaaimachine, uiteraard), maar dat werd een fiasco omdat ze alleen "op de mamamasjien" wilde, en uiteindelijk zei ze "ik doe héélemaal niks, alleen tv kijken". Misschien toch nog maar even wachten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super! Dat hebben ze goed en mooi gedaan. Op naar hun volgende creaties ...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi! En wat een leuke activiteit voor kinderen...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. dat hebben ze dan super mooi gedaan hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Amai geweldig, ik kan niet wachten tot ik de stikkriebels aan mijn dochter kan doorgeven. Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Geweldig! Ik kreeg, of beter: de dochter, kreeg van de tante met nieuwjaar een kindermachine. Mijn oude, daar is ze nog wat klein voor. Ze moet nog 3 worden. Morgen is een vrije schooldag, misschien moet ik vanavond al maar dat ding eens uittesten, en morgen samen een zakje proberen maken...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Je mag fier zijn op je creatieve kroost! Voor een eerste keer stikken hebben ze echt wel mooie resultaten bereikt!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Die zijn leuk, je kinderen hebben talent!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een mooi resultaat! De oudste (8) riep mij ook die avond, want er wat 'iets over naaien op Karrewiet'. Hij mag hier ook af en toe een stukje naaien op mijn machine. De opvolging is bij ons precies wel verzekerd :)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wauw de kussentjes zijn goed gelukt!! Creatieve kinderen!! Fijn om te doen zeker?
    En kei-toffe stofjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hier is er een klein, hoewel klein?, meisje dat graag op de machine van mama zou leren werken. Maar om een of andere onduidelijke reden durf ik het niet riskeren. Het heeft misschien met het ongeduld in haar karakter te maken, maar mogelijks haalt dit me wel over om het te proberen!

    Groetjes
    Tazke

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Allereerst wat een super goed idee een eigen naaicafé!!! En wat hebben ze leuke kussens gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dat hebben ze snel in de vingers! knap gedaan en wat zullen ze tevreden zijn over het resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Whaw, zo knap. Ik moet m'n dochter ook maar weer eens aan m'n naaimachine laten werken!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. oh wat goed zeg, dat ze het nu al leren! Mijn moeder was ook altijd heel erg handig met de naaimachine, maar het nadeel was ook gelijk, dat ze altijd alles voor ons zelf maakte en ik het daardoor zelf niet leerde. Toch wilde ik graag een naaimachine hebben, want een broek korter maken, of ander verstel werk is toch wel handiger met zo'n apparaat. Ik bedank mijn man nog steeds dat hij alleen maar zo'n ding aan wilde schaffen als ik ook naailes zou gaan volgen, want hij vond het toch een beetje zonde om zo'n ding aan te schaffen. Nou hij heeft het geweten ook, heb daardoor heel veel kleding gemaakt, zowel voor mezelf als voor mijn kinderen. Jaren heeft hij inmiddels in de kast staan te verstoffen en sinds kort gebruik ik hem weer veel, maar dan gezellig om te freubelen, leuk hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik wou dat mijn mama ook de zin en energie had om me dat te leren maar dat wil ze niet :-(
    Super wat die van jou allemaal leren!!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Amai, zo'n hoop in een middagje!
    Super.
    Mijn oudste dochter ik ook vertrokken met de naaimicrobe. Tof he, 'naaiende dochters'.

    BeantwoordenVerwijderen