maandag 21 februari 2011

moeten er nog rokjes zijn?

Alhoewel het buiten nog enorm koud is, nemen hier binnen de naaisels al zomerse vormen aan. De zomerstofjes liggen klaar om verwerkt te worden tot heerlijke rokken en jurken. Cirkelrokjes hangen te wachten op een afboording, jurkpatronen liggen klaar om uitgeprobeerd te worden... en vandaag maakte ik enkele vrolijke tricotrokjes voor de meisjes.
Onze oudste dochter, Elisabeth, is inmiddels overtuigd dat rokjes wel echt fijn kunnen zijn! Na het vlinderplooirokje vroeg ze naar meer, dus laat het maar heel snel lekker warm worden, dan kan ze eindelijk die nieuwe rokjes aan!

 

Toen ik het bambi-tricotrokje toonde in een eerder blogbericht, vroegen enkele lezers naar een handleiding. Bij het maken van het rode rokje maakte ik foto's, hieronder leg ik een beetje uit hoe je eraan begint. Het zijn eigenlijk heel eenvoudig te maken rokjes. Eens je een patroon hebt dat goed past, is zo'n rokje in een mum van tijd klaar, en dan kan het bandwerk beginnen!

Hoe maak je een tricot rokje?

Neem daarvoor de volgende maten: A is de tailleomtrek, B is de gewenste lengte van het rokje.
Hieronder een eenvoudige tekening van het rokje. Het grijze deel is de tailleband.

Teken eerst een patroon uit van het rokdeel. De bovenrand van het rokdeel is (A+6):2
In dit voorbeeld: de tailleomtrek van Elisabeth is 56 cm. Dus de bovenkant van het rokdeel moet 31 zijn. Ik deel dit door 2, 15,5 dus, want het patroon wordt maar voor de helft getekend.
Je tekent de bovenlijn en de vouwlijn (de rand waar de pijltjes staan) van je patroon. De lengte is afhankelijk van hoe lang je het rokje wilt, reken dat de tailleband zelf ook nog zo'n 5 cm hoog is. Ik teken mijn patroon liever iets te lang, als de meisjes passen vind ik het makkelijker om de goede lengte van het rokje te bepalen. Afknippen kan altijd nog.....
De zijlijn (die even lang is als de vouwlijn) van je patroon laat je wat uitwaaien, afhankelijk van hoe wijd de rok moet zijn. Dan teken je de onderrand, gebogen tussen de zijlijn en vouwlijn, zodat je overal dezelfde lengte hebt. Ingewikkeld?...nee hoor, zo'n patroontje heb je echt heel snel getekend! En probeer het eerst eens uit met een eenvoudig tricotje, dan kan je zelf nog wat puzzelen....

Dit patroon knippen we 2 keer uit (voor- en achterpand). Aan de zijkanten en bovenrand neem ik 1 cm naadtoeslag. Onderaan is het afhankelijk van hoe je de zoom gaat afwerken. Wil je de zoom omplooien, neem dan een 2-tal cm extra. Wil je de zoom afboorden met een biais, dan hoef je geen extra naadtoeslag bij te knippen.

Leg de 2 rokdelen met de goede kant op elkaar en speld de zijnaden vast. Stik de zijnaden (met een naad van 1 cm). Ik gebruik voor tricotstoffen een kleine zig-zagsteek. Probeer het eerst even uit op een klein overschotje van je tricot, zo kan je bepalen welke instellingen van je zig-zagsteek het beste zijn. Ikzelf neem steeklengte 4 en steekbreedte 3. De naden werk ik af met de overlock, maar dat kan evengoed met een grote zig-zagsteek.

Nu knippen we de tailleband. Ik knip deze altijd uit 1 stuk, dus (A-7,5) + 2 cm voor de naad. Maar je kan hem ook uit twee stukken knippen, dan heb je twee zijnaden.
In dit voorbeeld: A is 56 cm, dus ik knip een tailleband van 48,5 cm + 2 cm, dat is dus 50,5 cm.
Ik neem als hoogte 13 cm, dan is de uiteindelijke hoogte van de de tailleband zo'n 5,5 cm.
Plooi de band met de goede kanten op elkaar, en stik de naad vast (1cm).
Dan plooi je de tailleband dubbel, goede kant naar buiten gekeerd en je markeert vier punten:
de naad is de middenachter, vooraan markeer je dan middenvoor, en dan markeer je nog de twee zijkanten. 4 spelden dus op gelijke afstanden van elkaar.
Op je rokdeel, dat je draait met de goede kant naar buiten, markeer je ook 4 punten:
de twee zijnaden, middenvoor en middenachter.

Deze markeerpunten dienen om de tailleband goed op het rokdeel te kunnen spelden (schuif voor het spelden de tailleband over het rokdeel, goede kanten op elkaar, bovennaden samen). De band is namelijk kleiner dan de bovenrand van het rokdeel, je zal deze dus was moeten uitrekken tijdens het vastspelden, en daarvoor is het makkelijk als je eerst de vier markeerpunten op elkaar vastspeldt en daarna de rest van de band aan de rok speldt, stukje voor stukje, telkens de band uitrekkend, zodat die mooi gelijk komt met het rokdeel. Al doende zal je zien hoe dit gaat....

Draai de rok binnenstebuiten en stik het rokdeel vast aan de tailleband. Rokdeel ligt vanboven, trek terwijl je stikt lichtjes aan je rok, zodat je geen plooien stikt. Doe dit terug met de kleine zigzagsteek. Werk de naad af met de overlock (of een grote zig-zagsteek), draai je rok terug goed: nu zie je dat de tailleband mooi aan het rokdeel is gestikt.

Nu moet enkel nog de zoom worden afgewerkt....en het zomerrokje is klaar! Laat het nu maar goed en warm gaan zomeren!

En zo kan je eindeloos variëren. Met leuke printen tricot, of wat applicaties , kan je de zomergarderobe van je dochtertje eindeloos uitbreiden. Succes ermee!

PS: Wie er nog goede tips heeft waar je leuke bedrukte tricot kan vinden, met vrolijke motieven en kleuren, laat het mij maar weten, want die zijn zo moeilijk te vinden!

73 opmerkingen:

  1. Wauw, leuke zomerse rokjes. En een geweldige handleiding. Als we even tijd hebben zullen we er ons ook eens aan wagen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooo lekker vrolijk en een leuke handleiding, helemaal zomersi

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik maakte er ook ooit eentje, inderdaad, heel makkelijk en snel klaar.
    Maar als je een overlock hebt, waarom stik je de zijnaden dan niet aan elkaar met de overlock? Dan zijn ze in 1 beweging gestikt en afgewerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb al zin in zomer.... Hier liggen nog een paar tricotjes klaar om te maken. Echt duidelijke handleiding! merci

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi!
    Steek je dan in die tricotboord nog een elastiek of zit dat zo goed? En waar vind je dat in zoveel kleurtjes?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij Miss Tiggr (www.misstiggr.be) vind je boordstof in vele kleurtjes!

      Verwijderen
  6. Inderdaad dat was ook mijn vraag waar vind je tricot tailleband?
    Je rokjes zijn geweldig. Wil hegt zeker een keer proberen maar dan moet ik eerst leuk tricotstof vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @oontje: inderdaad, met de overlock kan het in één beweging. Ik heb die overlock nog maar pas, en moet dat nog eens uittesten. Maar het is alleszins de bedoeling om dan alle tricot in één keer te naaien en overlocken!
    @hotelmama: nee hoor, een elastiek is niet nodig. Die boordstof rekt heel goed. Ik koop ze hier in leuven bij pauli, daar hebben ze heel veel kleurtjes (vandaag weer een hele nieuwe lading!). Ik veronderstel dat ze die dus ook in andere stoffenwinkels verkopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. oh hier ben ik nu heel blij mee!!
    Ik wil al lang een zomerrokje maken, maar ik durfde er precies niet aan beginnen,
    met deze handleiding zie ik het helemaal zitten,
    bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Kan niet wachten om het uit te proberen, bedankt voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super! Wordt hier zeker uitgetest!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. fijn, had ik een meisje ... ach ik kan dat ook voor andere meisjes maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wauw, wat een handige uitleg! Als die van ons een meisje wordt! hihi. Maar zag laatst ook hippe tricot rokjes voor dames, maar dan recht, ideaal voor het zwangerschapsbuikje. Als ik dan ergens een leuk stoffie vindt...

    Ben benieuwd wanneer je boek krijgt, ik had deze binnen een dag. En benieuwd naar welke crea boeken je nog meer hebt besteld. Daag!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bedankt voor het patroontje - wordt zeker uitgetest! En ik blijf deze reacties volgen om ook aan leuke tricotjes te geraken!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wilt nu lukken dat ik deze week dezelfde tutorial op mijn blog dacht te zetten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Fijn,ik heb ook al zin in zomer rokjes en kleedjes. ik kwam deze stoffensite tegen voor tricot.
    http://www.minimenschundco.com/epages/62615212.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/62615212/Categories/InterlockJersey/InterlockJerseygemustert

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik voel de zomer al bij het kijken naar deze foto's! En ik zal die berekening met de tailleomtrek zeker gebruiken. Ik heb hier al een paar keer een iets te brede tailleband in ribtricot geproduceerd door gewoon een beetje te gokken... Telt die berekening voor alle leeftijden dan?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. O wat prachtig!
    Hoe heb je de zoom van dat blauw en groen rokje gedaan? Is dat bias-band?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. mooi! ik maak ze net zo, heb er ook wat op mn buro liggen, half af..... elke keer als het een zonnestralendag is werk ik er aan :) ik loop soms toevallig tegen leuk tricot aan en neem dan altijd wat mee want idd het is moeilijk te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @de vliegjes: die berekening zou voor alle leeftijden moeten kloppen.
    @kamielandodille: die rokjes zijn inderdaad afgeboord met een biaislint.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ja, er moeten nog rokjes zijn!!! ;)
    Dank je wel voor de handige handleiding. Nu maar eens tricot proberen.
    Groetjes,
    Karin ---De Merle---

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Leuk rokje en leuke blog! Ik blijf je zeker volgen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mooi ook. Ik ben ook altijd op zoek naar kleurrijke tricot. Zo eenvoudig is dat helaas niet. Ik ga volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Heel veel tricots te vinden op het stoffenspektakel

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Zou het ook perfect gaan met katoen en tricot vanboven? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @Mie: jep, dat gaat ook! =) Kijk: http://mlleassorti.blogspot.com/2011/05/recyclage-ftw.html

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wow, what a wonderful pattern!
    And so much pictures!
    I think, I will taste it.
    Your blog is wonderful.
    Sorry, I don´t speak netherlands (I only can understand it a little bit) and my english is not very good. ;-)
    Groetjes,
    Hexalotta

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hoihoi, wat een enige rokjes. Heb nog zeeblauw tricotband liggen. Ga binnenkort aan de slag!
    Dank je voor het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Getest en goed bevonden ! Van deze rokjes gaan er nog veel volgen !

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Zonet een tricotstofje gekocht .. maar toch enkele vraagjes :)
    - Heb je voor de tailleband speciale boordstof nodig of kan je het gewoon met je tricotstofje zelf?
    - Moet je hiervoor speciale garen gebruiken (want ja.. 't moet toch een beetje uitrekken bij het aandoen?)
    - Zouden die afmetingen ook min of meer kunnen lukken voor mij (22jr met breeede heupen? :) )
    Hopelijk kan iemand me verder helpen... want ik kan niet wachten om eraan te beginnen :)
    Groetjes ! x

    BeantwoordenVerwijderen
  30. een patroontje dat al héééél veel kraamkadootjes heeft opgeleverd, dank je!
    die biaisband onderaan het groene en blauwe rokje...is dat elastische? en kan je die eraan naaien met gewoon garen of heb je hiervoor elastisch garen nodig?

    BeantwoordenVerwijderen
  31. dank je wel
    net rokje gemaakt en het ziet er super uit

    BeantwoordenVerwijderen
  32. ik vind het hele goede beschrijving
    en een heel leuk rokje

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Hey meid, deze post heeft al veel inspiratie opgeleverd!! Super merci

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Super die rokjes en ook zo gemakkelijk om te naaien ...
    Bedankt voor deze tips en foto,s.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Kun je gewone biais gebruiken bij die tricot stofjes? Of neem je dan van die elastische biais?

    BeantwoordenVerwijderen
  36. waar vind ik zo'n taieband? kan je dat gewoon in een naaiwinkel kopen?

    BeantwoordenVerwijderen
  37. thx voor de uitleg! mijn eerste rokje is een feit... op naar het volgende!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Super leuke tricot op http://www.michas-stoffecke.de/
    Ook bijpassende boordstof leveren ze. De website is wel alleen in duits...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow, die zijn echt leuk!

      Verwijderen
  39. aha!!! duidelijke foto's ,dat had ik nodig :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Zo, 2 mooie tricot stofjes zijn besteld om deze te maken! Dankjewel voor de beschrijving :)

    BeantwoordenVerwijderen
  41. vanwaar komt die 7,5 die je aftrekt van A ??? Sorry, zie het echt niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. hallo,

    ik snap de rekensom ook niet helemaal....
    als je twee panden hebt dan is het toch gewoon omtrek :2

    graag uitleg...

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Dochter slaapt en op een uurtje is het rokje gemaakt! Super schattig!!
    Heel erg bedankt voor de uitleg!!

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Thanks voor de inspiratie en uitleg!!
    Ik ga er ook eens aan beginnen!
    Zonnige groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Leuke stoffen en boord.... kijk eens op www.3pp.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  46. ik koop tricot vaak op de markt (daar vaak veel kleuren en designs...)
    of op: http://www.dekkersstoffen.nl/Webwinkel-Category-148253/Tricot.html

    BeantwoordenVerwijderen
  47. zalig rokje! Ik heb er reeds twee gemaakt voor op vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Je kan de board toch gewoon met een lapje tricot maken??

    BeantwoordenVerwijderen
  49. ik heb de stof van wwww.destoffenstunter.nl, je kan het bestellen via de website.

    BeantwoordenVerwijderen
  50. is het mogelijk om ook met gewone stoffen te werken en dan in de tailleband een rits te plaatsen?
    heb nog wat restjes liggen en zou leuk zijn als ik daar nog wat rokjes van kan maken voor mijn meiden...!

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Marie Danneels26 oktober, 2013

    Bedankt voor de prachtige uitleg !
    Marie Danneels

    BeantwoordenVerwijderen
  52. waar haal jij je motieven voor de vlinderapplicaties? En hoe maak je deze dan vast? Alvast bedankt... en supergoede uitleg voor een supermooi rokje...

    BeantwoordenVerwijderen
  53. die vlinder op het rokje vind ik zeer mooi hoe heb je dat gedaan en welke stof heb je gebruikt als tailleband ?

    alvast bedankt !!

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Zou deze berekening van omtrek ook kunnen toegepast worden op volwassen vrouwen?
    Super tutorial!

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Zou deze berekening van omtrek ook kunnen toegepast worden op volwassen vrouwen?
    Super tutorial!

    BeantwoordenVerwijderen
  56. wat een leuk patroon en super goede uitleg,,hier ga ik mee aan de slag gaan voor mijn kleindochter,,ik zou ook wel graag weten waar je zo'n vlinder ( of andere) aplicatie's haalt, dank je wwel voor dit leuke initiatief,,
    groetjes van josiane

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Bedankt voor deze kant en klare, duidelijke uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Mijn zoom onder krult om. Hoe los ik dat op? Strijken helpt niet...
    grmbl...

    BeantwoordenVerwijderen
  60. tweelingnaald of naad band gebruiken .. erg leuk ook stoffen en fournituren op www.bandenlint.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Moet je de vouwlijn ook een beetje schuin tekenen? Of gaat die gewoon recht naar beneden?

    BeantwoordenVerwijderen
  62. Vanwaar komt die 31cm? ik als leek mis iets denk ik ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Wat leuk; mijn oudste dochter (9) wil gelijk een paar rokjes voor haar zusje (7) maken na het zien van deze rokjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  64. Amai, superleuk eigenlijk...bij mij lukt het naaien van de boord wel niet gemakkelijk...het trekt scheef die tricotstof...en héél oude naaimachine...iemand tips?

    BeantwoordenVerwijderen
  65. Hoe krijg je zoom netjes? Die van mij krult steeds om.

    BeantwoordenVerwijderen
  66. Net een rokje voor mijn jongste dochter gemaakt. Dankje voor dit patroon en je heldere en begrijpelijke beschrijving!
    Helaas kan ik geen fotootje plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  67. Hallo kan iemand me helpen aan iemand die rokjes maakt? Groetjes en bedankt Vicky

    BeantwoordenVerwijderen
  68. Ik heb net alles geknipt. Ik knipte de tailleband volgens het schema: (A-7,5):2. Maar in de uitleg zelf staat dan: (A-7,5)+2. Wat is het juiste? Dankjewel.

    BeantwoordenVerwijderen
  69. Moet het persee van tricot of kan het ook van katoen?

    BeantwoordenVerwijderen